Vizitator tavy72 Postat Aprilie 29, 2012 Partajează Postat Aprilie 29, 2012 Salut!E primul meu mesaj pe acest forum așa că, vă rog, dacă se poate, să nu ma luați prea tare.Vreau să fac, ca hobby, pentru logan-ul meu o modificare la comanda geamurilor electrice. Pentru asta, am nevoie să comand motorul cu ajutorul unui PIC. Comanda trebuie să fie în ambele sensuri și, tot din curiozitate, aș vrea să încerc cu tranzistori și nu cu relee.M-am gândit la o schemă dar cum nu m-am mai ocupat de electronică de vreo 15 ani iar pe vremea mea nu prea erau la modă MOSFET-urile și trebuie să mai pun la socoteală că lipsa de experiență mă poate face să ignor anumite aspecte.Am atașat schema, comanda de la PIC se va face prin R1 și R6.V-aș fi recunoscător dacă puteți face ceva comentarii pe marginea schemei.Din cum am gândit eu, schema ar trebui să se comporte ok chiar dacă, din greșeală, se comandă simultan ambele sensuri, mai exact va conta decât comanda inițială.Vă mulțumesc! Link spre comentariu
Vizitator tavy72 Postat Aprilie 29, 2012 Partajează Postat Aprilie 29, 2012 Mi-a mai venit o idee.Ar fi ceva mai simplă.Apropos, poate cineva să-mi sună la ce curent să mă aștept să treacă prin motorul de la macaraua geamului de Logan în mod normal și când ajunge la capăt? Link spre comentariu
10vid Postat Aprilie 30, 2012 Partajează Postat Aprilie 30, 2012 Prima schema e cam complicata, si oricum ar mai trebui 2 tranzistori (PIC-ul nu scoate decat 5V).A doua schema e ok, Q5 si Q10 s-ar putea inlocui cu mici tranzistori npn. Link spre comentariu
Vizitator tavy72 Postat Aprilie 30, 2012 Partajează Postat Aprilie 30, 2012 Prima schema e cam complicata, si oricum ar mai trebui 2 tranzistori (PIC-ul nu scoate decat 5V).Mulțumesc pentru răspuns. Oricum am renunțat la prima schemă dar pentru informarea mea, cei 5 volți scoși de PIC nu sunt suficienți să deschidă pe Q2 și Q4 din prima schemă? Pentru că tocmai deschiderea lui Q2 ar trebui să ducă la deschiderea lui Q3 și deschiderea lui Q4 ar trebui să ducă la deschiderea lui Q1, asta dacă am înțeles eu cum funcționează MOSFET.Între timp am mai dezvoltat schema și s-ar apropia de final.Ce fac este mai mult la nivel teoretic, cel mai probabil nu o să ajung să o și fac, ca în 90% din ce am desenat de când mă știu, când mă apropii de final îmi piere interesul.Oare trebuie să trag grilele lui T1 și T6 la masă cu un 10k ca să nu oscileze până când GP2 și GP5 sunt programate ca ieșiri?Nu știu de ce nu mai apare schema inline dar dacă dati click văd că merge. Link spre comentariu
10vid Postat Aprilie 30, 2012 Partajează Postat Aprilie 30, 2012 Cand poza e prea mare, apare clickabil, probabil ca sa nu deranjeze formatul paginii.Chiar nu vad rostul folosirii unor mosfeti de 16A pentru o sarcina de 1.2mA.Timpul pana la setarea iesirilor la PIC poate sa ajunga pana la vreo 72ms, timp in care poarta mosfetului e posibil sa fie trasa in sus de capacitanta dintre drena si poarta, daca poarta e in gol. Deci trebuie rezistente. Link spre comentariu
Vizitator tavy72 Postat Aprilie 30, 2012 Partajează Postat Aprilie 30, 2012 Chiar nu vad rostul folosirii unor mosfeti de 16A pentru o sarcina de 1.2mA.Schema nu este finalizată, bineînțeles că T1 și T6 nu vor fi de 16A, mi-a fost mai simplu să copiez în schemă pe T3 și T5 urmând ca ulterior să mă decid ce tranzistori pun. De altfel nici ceilalți tranzistori nu sunt bătuți în cuie până nu știu exact cam la ce curenți să mă aștept prin motor în regim normal și în regim de geam ajuns la cap de cursă.În ce privește rezistențele, 10k o fi bine? Mă gândesc să pun mai mari că nu sunt cine știe ce unde electromagnetice pe acolo.Deocamdată nici nu știu pe la ce curent va trebui să decupleze, am gândit schema să poată fi reglat între 2A și 20A deși 20A mi se pare cam prea mult.Mai mult, comparatorul din PIC face nazuri dacă trebuie să compare tensiuni foarte apropiate de Vss? De ordinul 50mV. Link spre comentariu
fratello Postat Aprilie 30, 2012 Partajează Postat Aprilie 30, 2012 ...eu am facut aceasta schema (inspirata de pe forumul posesorilor de Dacia) , tot cu PIC, dar cu relee pe partea de comanda . Este fiabila DACA sunt folosite relee cu contacte care suporta 20 A. Din ce am masurat eu, motorul macaralei consuma cca. 9 A in functionare normala si ajunge la 14 A in suprasarcina (la capat de cursa). Se pot folosi si MOS-FET-uri, dar s-ar putea sa apar ceva probleme legate de disiparea termica ... Oricum, modulele de pe Loganul meu au implinit 3 ani de utilizare, fara probleme ! Link spre comentariu
Vizitator tavy72 Postat Aprilie 30, 2012 Partajează Postat Aprilie 30, 2012 ...eu am facut aceasta schema (inspirata de pe forumul posesorilor de Dacia) , tot cu PIC, dar cu relee pe partea de comanda . Este fiabila DACA sunt folosite relee cu contacte care suporta 20 A. Din ce am masurat eu, motorul macaralei consuma cca. 9 A in functionare normala si ajunge la 14 A in suprasarcina (la capat de cursa). Se pot folosi si MOS-FET-uri, dar s-ar putea sa apar ceva probleme legate de disiparea termica ... Oricum, modulele de pe Loganul meu au implinit 3 ani de utilizare, fara probleme !Interesantă schema dar eu vroiam să învăț să folosesc MOS-FET.Acum că ai zis de disiparea termică, văd că pe la 10A o să am cam 1V pe tranzistorii cu canal P și cam 0,8V pe cei cu canal N (din graficul din datasheet) ceea ce înseamnă că o să am nevoie să disip cam 10W pe tranzistor la funcționarea normală, în supra sarcină contează mai putin că nu durează.Nu am experiență în comutarea de putere, acum 15 ani când m-am lăsat de electronică mă jucam cu CDB-uri, oare trebuie un radiator mare pentru 10W?În ce privește schema ta, cum calibrezi curentul de deconectare? Doar din soft? Înțeleg că folosești convertorul A/D pentru a detecta supra sarcina, eu am ales să mă folosesc de comparator. Nu văd rostul diodei zener de 3,3V, este ca să protejezi PIC-ul dacă se arde rezistența de 0,02Ω? Nici rolul varistorului nu prea-l văd, face parte din montajul tău sau îl are motorul inclus?Cum spuneam, sunt interesat să înțeleg, mai puțin să fac în final montajul. Link spre comentariu
10vid Postat Aprilie 30, 2012 Partajează Postat Aprilie 30, 2012 Mai mult, comparatorul din PIC face nazuri dacă trebuie să compare tensiuni foarte apropiate de Vss? De ordinul 50mV.Comparatorul masoara tensiuni de la 0 la Vdd-1.5V. De buna seama e facut cu intrare diferentiala cu PNP-uri, deci ar masura chiar si tensiuni negative, daca ar da voie dioda protectoare din pin. Link spre comentariu
Vizitator tavy72 Postat Aprilie 30, 2012 Partajează Postat Aprilie 30, 2012 Mai mult, comparatorul din PIC face nazuri dacă trebuie să compare tensiuni foarte apropiate de Vss? De ordinul 50mV.Comparatorul masoara tensiuni de la 0 la Vdd-1.5V. De buna seama e facut cu intrare diferentiala cu PNP-uri, deci ar masura chiar si tensiuni negative, daca ar da voie dioda protectoare din pin.Nu reușesc să confirm în datasheet ce spui tu, tot ce găsesc relevant ar fi:„Voltage on all other pins with respect to VSS ........................................................................... -0.3V to (VDD + 0.3V)”.Nu mă prea aștept ca comparatorul să fie clasic „cu bipolari” pentru că PIC pare făcut în tehnologie MOS și dacă-mi aduc bine aminte de la cursul de microelectronică e cam greu să amesteci tehnologiile într-un integrat.Revenind la problema disipării de putere pe tranzistori sunt uimit să găsesc IRF9317PbF care spre uimirea mea, într-o capsulă SO-8, poate să ducă 16A iar puterea disipată la curentul acesta este chiar mică.Se observă că și la VGS=-4,5V avem la -ID=10A, -VDS<0,1V de unde deduc că puterea disipată va fi mai mică de 1W. Cum la mine VGS va fi undeva pe la -10V-13v iar în catalog ei dau RDS(on)(@VGS=-10V)<=6.6mΩ rezultă că la 10A voi avea o putere disipată maximă de 0,66W ceea ce nu ar mai fi de speriat chiar pentru SO-8, ei dau max 2,5W(@25°C) si 1,6W(@70°C).Am făcut oare bine calculele? Sau am luat-o pe câmpii? Că prea pare frumos să pot face treaba cu chestii în capsule SO-8. Link spre comentariu
fratello Postat Mai 1, 2012 Partajează Postat Mai 1, 2012 "În ce privește schema ta, cum calibrezi curentul de deconectare? Doar din soft? Înțeleg că folosești convertorul A/D pentru a detecta supra sarcina, eu am ales să mă folosesc de comparator. Nu văd rostul diodei zener de 3,3V, este ca să protejezi PIC-ul dacă se arde rezistența de 0,02Ω? Nici rolul varistorului nu prea-l văd, face parte din montajul tău sau îl are motorul inclus?"1.Calibrarea se face la prima montare a modului ( dar se poate face de catre utilizator oricand, printr-o procedura "speciala" ) ; se alimenteaza motorul, se citeste curentul, se face o medie a 10 valori maxime, valoarea se memoreaza in eeprom si este folosita ca referinta in actionarea ulterioara (din practica a rezultat ca valoarea "tocmai buna" pentru oprirea motorului este 85 % din cea memorata la calibrare). Pentru timp de iarna, cand geamurile tind sa mearga mai greu, procedura de calibrare o fac cu memorarea valorii maxime din 10 citiri consecutive.2.Motoarele electrice sunt "grozave" in a genera spike-uri de curent ! De aceea apare zennerul, diodele din colectoarele tranzistoarelor, varistorul (adaugat, nu este pe motor). Varistorul se poate inlocui cu C=0,1 uF, dar prefer varistorul din cauza dimensiunilor ... 3.Daca sunt corecte calculele si montajul functioneaza corect, ai rezolva o MARE problema, legata de "calitatea" releelor ! Cele cu contacte de 20A sunt greu de gasit ; cele cu contacte de 15A se cam duc dupa cca. 6 luni de utilizare - depinde de cat de folosit este geamul .... 4 to n . SUCCES !!! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum