Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire lenta motor trifazat


baciucalin

Postări Recomandate

Salut, am un motor trifazat de 0.12kW legat la un reductor cu pinion dintat, acest ansamblu culiseaza pe o cremaliera. Problema este la pornirea motorului, smanceste destul de puternic si nu imi place. Motorul este in 4 poli legat in stea ... am incercat si in triunghi, dar bazaie putin si efectul este acelasi. Avansul este bun, problema este la pornire. Motorul va face mai multe porniri si opriri, de aceea am nevoie de reductie la pornire. Am nevoie de alte solutii decat bobine inseriate la fiecare faza.Ce solutii imi oferiti pentru ca motorul sa porneasca de la o turatie mai mica pana la cea nominala?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 9
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • baciucalin

    5

  • yo9hnf

    2

  • morarul

    1

  • H Robert

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Motorul este in 4 poli legat in stea ... ?Cum adica ? :nas: Nu te supara, dar dar ai habar de infasurarile motoarelor electrice?Pune macar o poza cu eticheta motorului, sau macar ceva caracteristici ale lui ca sapoti fi ajutat.Ce echipament/utilaj deserveste ?Mai multe detalii...?

Link spre comentariu

Pentru morarul; motor in 4 poli inseamna ca are turatie de 1400 rot/min. Reosatate sau autotransformatoare nu merita, prea costisitor, m-am gandit si la convertizorul de frecventa, il fac cu 3 tranzistori si un microcontroller il ultima instanta. Mi-am amintit ca erau la strungurile mai vechi, niste condensatoare folosite pentru chestia asta, dar nu stiu modul de conectare. Mai aveti ceva scheme de prin "vremurile bune"?

Link spre comentariu

Pentru morarul; motor in 4 poli inseamna ca are turatie de 1400 rot/min. Reosatate sau autotransformatoare nu merita, prea costisitor, m-am gandit si la convertizorul de frecventa, il fac cu 3 tranzistori si un microcontroller il ultima instanta. Mi-am amintit ca erau la strungurile mai vechi, niste condensatoare folosite pentru chestia asta, dar nu stiu modul de conectare. Mai aveti ceva scheme de prin "vremurile bune"?

Probabil ca la strunguri, condensatoarele erau inseriate cu fiecare infasurare statorica pentru a limita curentul de pornire prin reactanta lor.

 

Ai putea sa adopti un astfel de principiu impreuna cu un releu de timp care imediat dupa pornire (tatonat), sa-ti scoata condensatoarele din circuit.

Link spre comentariu

am ceva condensatoare electrolitice din niste monitoare, au 385V cu 220uF, cred ca fac bum daca le pun in serie cu fazele mai ales ca sunt pentru curent continuu ... sau cumpar altele pentru alternativ;yo9hnf daca spui ca asa ii limitez curentul o sa dau banii pe 3 condensatoare. totusi nu trebuie calculata capacitatea lor pentru o anumita limita de curent?

Link spre comentariu

Calculul condensatoarelor trebuie facut stiind curentul absorbit de o infasurare (curentul de faza).

Dupa ce stii curentul de faza, calculezi ca la C.C. "rezistenta" de limitare a curentului (un curent ales de tine, mai mic decat cel nominal). "Rezistenta" pe care ai calculat-o este de fapt reactanta capacitiva a condensatorului necesar [ohmi]. Pentru a afla capacitatea :

 

Posted Image

 

Omega = 2 * PI * f = 314

 

http://www.circuiteelectrice.ro/curent-alternativ/reactanta-si-impedanta-capacitiva/circuite-capacitive

Link spre comentariu

Am revenit. Curentul nominal este de 0,62A, iar eu am folosit in calcule 0.2A si am obtinut o capacitate de 1,43uF. Am pus un condensator de 2,5uF doar ca bazaia destul de tare.

In final am folosit doi condensatori electrolitici de curent continuu din niste monitoare (C1 - 220uF 385V ; C2 220V 400V). Am pus o schema mai jos cu modul de conectare.

 

Motorul este trifazat in 6 poli (adica 1000 rpm), mai sus am gresit, l-am incurcat cu altul; P=0,12Kw. Porinirea am facut-o in monofazic (220V) legat in triunghi si montate condensatoarele de mai sus. Daca aveti condesatoare pentru alternativ e ok, eu nu am avut :ciuda: . In cazul in care aveti pe acasa condensatoare electrolitice de curent continuu, legati-le cu minusul comun, iar bornele libere, plusul, le folositi pe motor.

 

 

P.S.: daca vreti sa inversati sensul motorului, nulul de la borna motorului ramane pe loc si inversati celelalte cabluri (A cu B de pe schema).

Eu folosesc configuratia asta doar pentru pornirea lenta a motoarelor nu si pentru functionarea continua. Dupa pornire modific conexiunea triunghi in stea si il alimentez la trifazic. Pentru utilizarea continua a motoarelor trifazate in monofazic, folositi formulele atasate de prietenul nostru yo9hnf pentru calculul capacitatii.

Multumesc pentru ajutor, si la randul meu, m-am gandit ca poate o sa fie de folos informatiile pe care l-am postat.

post-48925-139829426865_thumb.jpg

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări