Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Strungul meu CQ9318


goguboeru

Postări Recomandate

Fiind vorba deci despre miscari de rotatie cu turatie mica, sau foarte mica, manivelele saniilor, sau chiar arborele filetat care transmite avansul, nu au nevoie de bucsi de lagar din bronz, sau de rulmenti. Deci atentie mare, caci este o complicatie inutila, care costa destul de mult, fara a fi necesara.

Da vad ca ai inceput sa te complici inutil fara sa faci inca macar o bucsa la strung :da ,parerea mea este sa verifici reglajele,sa reglezi acolo unde este cazul si sa lasi strungul in pace pana la primul defect.
Link spre comentariu

Imi insusesc critica referitor la otel/otel sau fier/fier .Am vrut sa corectez in fonta /otel dar am presupus ca se intelege (si mi-a fost si nitel lene :bataie ) iar largirea si alezarea vreau sa o fac pe strungul meu cu ajutorul unui comparator si un platou de fixare. Iar bucsile costa cativa lei in targ. Si in definitiv cum am spus in topicul in care solicitam ajutor in alegerea unui strung , el (strungul )o sa lucreze mai mult pentru el insusi :rade: .Ia daca apar uzuri in lagare e mai greu centrezi exact alezorul pt ca gaura nu mai e rotunda.De sistemul de fixare a bucsei papusii mobile cum e ? E la fel ca la Dvs.?Si nu vreau sa il las in pace .Si ai dreptate nu am scos un span cu el si l-am bagat in modificari.Dar e mai interesant pt .mine ce fac decat sa ma apuc sa scot span repede si sa nu fiu multumit de cum merge.Si nu am spus ca le fac acum pe toate .Acum doar schimb rulmentii si rotile alea de plastic si ii dau drumul. Sa fac/modific lagarele :freaza:

Link spre comentariu

Urmarind constructia strungului tau ma nelinisteste si pe mine ideea cu pinionul intermediar. Sincer la fortele implicate si turatia pe care o are axul intermediar e posibil sa se uzeze repejor.

Din poze nu reiese cum e cuplat motorul la acel ax. Oricum acel ansamblu vibreaza dupa un timp pentru ca plasticul isi face joc.

Eu unul as vedea motorul sa antreneze axul principal prin exterior printr-o fulie intermediara, asa cum e la strungul meu.

Te poti uita la strungul meu sa iti faci o idee.

 

Dupa cum arata strungul acum nu iti recomand sa folosesti universal cu 4 bacuri de 125 mm. Sincer cred ca ai mari sanse sa strici pinioanele de plastic. Daca reusesti sa le faci metalice posibil sa se schimbe datele problemei.

 

Pinioanele le-ai putea face independente, intre ele pui o bucsa fara licas de pana si pe cele 2 pinioane le prinzi intre ele cu 3 sau 4 suruburi care sa prinda pinioanele si bucsa. Astfel obtii ansamblul respectiv cu costuri mai mici. Poate chiar gasesti pinioanele alea pe undeva gata facute.

 

Bucsile de la surubul pentru filet nu cred ca merita modificate. Eu lucrez de ceva timp si inca nu am folosit acel surub. Filet am facut doar de proba. Si avand in vedere ca nu ai frana la motor cred ca vei face filetul la mana. Si eu ma gandesc serios la solutia asta. Un indicator de filet am vrut si eu sa cumpar de la PROMA www.proma.ro , dar dupa 1 luna mi-au zis ca nu se mai fabrica. Prostii, costa 4,18 euro +tva, si pe principiul romanului cretin vanzator in Bucuresti care vrea sa vanda de sute si mii de euro m-au vrajit ca nu se mai produce din lipsa de comenzi. O sa sun la alti distribuitori de produse Proma sa imi cumpar acel indicator de filet.

Link spre comentariu

Si mie mi se par cam mici rulmentii de la axul intermediar .Acel ax este invartit de o fulie pe care este cureaua de la motor. Pe el se afla ansamblul acela de 2 roti solidare care fac schimbarea de viteza H-L.Sunt totusi increzator deoarece am citit pe mai multe siteuri straine ca ei au acest tip de angrenare pe strunguri asemanatoare cu asta de multi ani si nu s-au plans.O-m trai si o-m vedea. Mai ales ca nu am gasit inca rulmenti cu role asa mici :ras: ( ce vreti domnilor sunt cam "ZUZU" recunosc). Vezi ca am pus niste poze cu indicatorul de filet .E super simplu de facut. Cred ca poti inlocui axul acela canelat/danturat si cu o roata dintata subtire de 1-2 mm si cred ca face aceeiasi treaba.Am in cap un proiect ,de pe un site american, cu o frana electromagnetica inca nu mm-am hotarat unde sa o pun in fata sau in spate la cutia cu angrenaje .Dar mai e timp. Si bucsarile si rulmentii ii fac ca sa imi fac de lucru la el nu neaparat ca ar fi nevoie imperioasa. Sincer... fiind pasionat de mecanica ma doare sufletul cand vad un ax de otel in lagar de fonta :cry: si reactionez in consecinta :scarpin .A ajuns ceva inconstient chestia asta.

Link spre comentariu

Eu ziceam de acel pinion intermediar sa nu cedeze daca pui universal mare. 125 mm e mare fata de 80 mm. Asta e clar. Solicitarea pinionului e alta. Daca folosesti universalele recomandate merge. La 4 bacuri mai bine pui maxim de 100 mm.Eu am universal de 125 mm, dar strungul meu are 125 kg, e mult mai mare decat al tau.Si eu sunt in dubii daca sa pun pe el un universal de 160 mm cu 4 bacuri. Greutatea universalului e aproape dubla.La tine diferenta de greutate va fi si mai evidenta de la 80 la 125mm.Motorul cu perii colectoare va ceda intr-un final destul de apropiat. Atunci vei considera ca e mai bine sa pui un motor de 400-700W cu rotor in scurtcircuit la 1500 rpm sau 750 rpm.In acel moment vei putea face un sistem de fulii care sa actioneze direct axul principal . Oricum, pana una alta apuca-te de mesterit cu el, o sa iti faca placere si vei avea satisfactie deosebita cand iti vei face diverse saibe, bucsi si alte maruntisuri dupa care alergai inainte disperat si toti " mesterii " te luau la misto si te jupuiau de bani.

Link spre comentariu

Si mie mi-ar fi placut un motor fara perii dar NU cu sistem de schimbare a turatiei cu curele.Daca o sa fie cazul am de gand sa pun un motor din acela dar cu un sistem de regulator de turatie electronic.Iar legat de Universal cei de afara au schimbat aproape toti cu unu de 125.Io ma gandesc la amarata de curea cu latimea de 10 mm. Oricum mai mare de 125 nu pun si nu ca sa il folosesc tot timpul, baza cel de 80 si unul cu 4 bacuri independente de 125. Am vorbit sa cumpar un universal de 160 cu 3 bacuri dar pentru viitorul cap divizor.Apropo de fulii. Am avut in liceu (Ion Neculce )prin 77 la atelierul scoala de strungarie vre-o 12 strunguri mici de banc ,noi erau. Nnu aveau avans automat, iar viteza la universal o schimbau prin "variator". Adica apropia mai mult sau mai putin lateralele fuliilor de pe motor si ax universal prin intermediul unei manete/parghii astfel schimbandu-le dimensiunile(diametrul) Nu am mai vazut de atunci un sistem asemanator sau sa citesc despre asa ceva. Dar mi se pare o idee excelenta si ar putea fi folosite elemente de la variatoarele de scutere. Strungurile erau noi ,liceul fiind patronat de Grivita Rosie.Faceam pe ele printre altele suruburi cu cap rotunjit pentru scaune de scoala care se faceau la noi la atelierele de lacatuserie.Eu am fost repartizat pe singura freza din atelier care era Chinezeasca si avea si cap orizontal si vertical. Tin minte ca atunci am folosit prima data un cap divizor. M-am jucat si cu o raboteza/sheping era fascinant sa o privesti lucrand...am iubit orele de atelier.

Link spre comentariu

Si mie mi se pare cam mare universalul de 125 mm. Practic greutatea suplimentara se va traduce intr-o forta de inertie poate dubla fata de folosirea celui de 100 mm. Ganditi-va la cuplul rezistentpe care o sa-l intampine motorul si angrenajele la accelerarea universalului de la 0 la turatianominala selectata, de asemenea franarea (oprirea) universalului o sa dureze mult.

Link spre comentariu
Vizitator

...fiind pasionat de mecanica ma doare sufletul cand vad un ax de otel in lagar de fonta...

Nu ai nici un motiv. Tocmai pentru ca esti pasionat de mecanica, ia aminte la legea fundamentala a tribologiei - stiinta care se ocupa cu studiul fenomenelor in lagarele de tot felul. Ea se enunta filozofic cam in felul urmator: Materialul moale il distruge pe cel tare. Fonta fiind in acest caz materialul moale, rezulta ca intotdeauna piesa deteriorata prin uzura, va fi arborele. De altfel acelasi lucru spune si practica. Aproape in 100% din cazuri un batiu, carcasa din fonta, etc, aruncate la fier vechi, sunt refolosibile fara reparatii. Uzura se datoreaza aproape in exclusivitate organelor in miscare confectionate din otel - arbori, parghii, roti dintate, suruburi, rulmenti etc.

 

...greutatea suplimentara se va traduce intr-o forta de inertie poate dubla fata de folosirea celui de 100 mm...

Nu asa se apreciaza forta (de fapt momentul) de inertie maxima la arborele principal. Pentru aceasta trebuie tinut cont de masa semifabricatului cu diametru si lungime maxime, prins in universal. Apoi mai trebuie tinut cont ca pentru semifabricate cu diametre tinzand catre maxim se folosesc turatiile cele mai scazute - eventual turatia minima. La aceste turatii momentul transmis la arborele motorului este destul de mic. Deci daca universalul de 125 se roteste fara sa loveasca sania transversala, el se poate folosi cu incredere. Bineinteles ca el trebuie sa aiba si gaurile de fixare pe acelasi diametru cu cel de 8o. Atentia maxima trebuie acordata cazurilor cand se va folosi turatia maxima a strungului. Eu insa nu am folosit aceasta turatie pana acum decat in mai putin de 5% din timpul efectiv de lucru. Pericolul, nu este deci chiar atat de mare.
Link spre comentariu

Am citit tot si am luat aminte .Multumesc pentru interventii.Inca nu am cumparat nici d e 100 nici de 125 .Astept sa vad ce nevoi am in timpul utilizarii celui de 80. O sa cumpar un platou de fixare de einhell pana cand ma hotarasc ce universal cu 4 bacuri cumpar. Dar stie cineva de sistemul acela cu fulii variabile pentru strunguri ?A vazut cineva asa ceva?

Link spre comentariu

Da, este un variator de turatie folosit la masinile agricole.Eu am avut la combinele de treierat grau acest sistem.Era in 2 locuri. Variatorul mare de tractiune al masinii si un altul mic care modifica turatia rabatorului ( tepii aia care aduc spicele pe masa de taiere )Functiona foarte bine, doar ca avea curele trapezoidale cu profilul mai adanc , cam 2 cm si destul de robuste.Actionarea se facea cu cilindri hidraulici. Daca vrei poti sa faci, iti trebuie o fulie formata din 2 jumatati de fulie cuplate intre ele pe ax prin intermediul a 3 bolturi de ghidaj. Pe ax trebuie sa culiseze una din ele, cealalta sta fixata pe pana. Trebuie avut in vedere ca la modificarea turatiei cureaua sa ramana centrata.Strungul meu are curea cu profil HDT de la motor la fulia intermediara si curea trapezoidala de la fulia intermediara la universal.Tu ai curea din plastic cu insertie metalica pentru ca motorul tau merge la turatii mai mari de 3000 rpm si cele negre nu prea rezista.Nu stiu ce cuplu vei avea in motor la turatii mici ale universalului, sa zicem la 100 rpm cu pinionul pe low-speed si sa degrosezi o o bara plina de otel.Atunci cred ca se poate incalzi motorul destul de rau, sa zicem dupa un lucru de 2 ore in plin.Interesante sunt filmuletele de pe saitul Sherline. Acolo merge jucaria aia tare frumos, doar ca motorul are fulie cu 4-5 diametre si arborele la fel.Cel mai corect mi se pare ca motorul sa lucreze la turatie peste jumatate pentru a avea cuplu constant.Motor mic cu turatie de 3000 rpm gasesti la orice hidrofor. Sunt si separat pompe de hidrofor. Au avantajul ca axul e lung si poti taia din el la cota dorita. Functioneaza mult timp la sarcina constanta. Eu folosesc hidroforul de la tara de cativa ani la udat gradina vara si cedeaza doar condensatorul, l-am schimbat de 3 ori pana acum.

Link spre comentariu

De variatoarele de care se vorbeste sunt variatoare mecanice cu curele si sunt o alternativa eleganta de schimbare a turatiei unui arbore dar doar masinile unelte mai scumpe sunt echipate cu astfel de variatoare caci sunt mai greu de executat decat o pereche de pulii cu canale pe diferite diametre.Si pe mine ma pasioneaza sa-mi modific masina de gaurit cu coloana si sa-mi construiesc un asemenea variator.Va arat poze de la o masina de gaurit cu coloana, scumpa, marca GILLARDON.

post-45737-13982943054_thumb.jpg

post-45737-139829430548_thumb.jpg

post-45737-139829430555_thumb.jpg

Link spre comentariu

Multumesc mult pentru info. Ce e ciudat e ca acelea erau niste strunguri pentru scoala ,nu aveau avans automat si erau in atelierul de strungarie al liceului. Sau probau fiabilitatea mecanismului?Oricum pozele sunt bune pt ca de azi sunt fericitul posesor al unei masini de gaurit de banc CNI parca ii spune cumparata azi de la OBI Berceni cu "enorma" suma de 249 RON. E made in China facuta scrie pe cutie pt OBI .Are 300 Wati motorul si schimba vitezele cu fulii si curea ,Parca are 4 viteze nu stiu inca sigur .Inca e in cutie nu am desfacut-o inca decat ca sa verific integritatea, o sa ma ocup de ea dupa ce termin strungul de facut( am rabdare...). O modific intr-o mica freza adaptabila pe batiul strungului :85 si cand se mai strang fonduri o sa-i cumpar si o masa in 2 axe mai mare decat ce poate oferi strungul daca o sa simt nevoia. Maine o sa fac niste poze si o sa scanez cartea ei. Nu stiu nimic acum despre datele ei tehnice ,a fost "dragoste la prima vedere " si eram cu scuterul :d ma dusesem sa cumpar un platou de prindere de 125 de einhell. Are 3 gauri si se potriveste perfect pe diametrul de centrare de la CQ.

Link spre comentariu

Tot azi am cumparat dela BADI si rulmenti SKF cu role conice pt axul principal si normali pt cel secundar.Maine dimineata am intalnirea cu frezorul ( la 6,30 AM .. e criminal pt mine ora asta dar de, trebuie facute si sacrificii :cry: ...) Poate sunt gata tot maine pt ca stau ca nu mai pot monta nimic pana nu am rotile . Si pot zice ca am terminat cu strungul. Ca il las in pace deocamdata , poate am nevoie de el pt transformarea in freza a masini de gaurit. Stie cineva de la ce ora e targul din Militari ,Miercuri si Sambata ca Duminica stiu ?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări