Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Strungul meu CQ9318


goguboeru

Postări Recomandate

Daca nu fusese calita de producator, atunci nu trebuia sa o calesti nici tu. In plus, tratamentul termic obisnuit la rotile dintate, este cementarea, urmata de calire in strat. Miezul va ramane in acest fel moale si deci tenace. In cazuri speciale, anumite roti dintate, se construiesc din oteluri aflate la limita cementarii (0,24...0,28% carbon) se cementeaza si se imbunatatesc in miez, la valori nu mai mari de 350...400 daN/mmp, dupa care se calesc in strat prin CIF-are la duritati foarte mari - 58...62 HRC. O roata la care s-a aplicat in masa miezului o duritate mare (ca fapt divers o pila are in dinti 54...58 HRC) supusa la socuri va fi "barbierita" urgent de toti dintii - unul dupa altul. Mai rau, este faptul ca roata cu care angreneaza, se poate de asemenea distruge.

Link spre comentariu

De curiozitate, ce cost au avut primele roti si ce cost a avut aceasta din urma?Ca sa imi fac o idee daca sunt scumpi cei la care lucrezi tu.Poate am si eu nevoie de vreun serviciu de prelucrari pe freza.Mai exista o vazrianta: sa ai rotile de pe trenul fix ( universal ) din otel si rotile de pe trenul mobil din alama ( distantierul il faci cumva sa se infileteze rotile pe el si sa le blochezi apoi, distantierul poate ramane din otel ) . Astfel exista un echilibru si nu se va sparge nici una.

Link spre comentariu

Da, Domnule ola_nicolas aveti dreptate ,tot ce fac eu la acest strung din punctul Dvs. de vedere este:- nu umbla la strung cat e in garantie, foloseste-l asa cum e ,prost -bun ca nu se umbla la el in garantie ,fa lucrari proaste ca e strungul in garantie.-gresit sa umbli la papusa fixa ca se descentreaza ,ghidajele sunt sa fie doar de decor.-nu se fac/pun roti de metal pt ca producatorul a pus roti de plastic acolo ca sa se rupa ele si nu altceva- nu se face ansamblul de roti din 2 piese pt ca nu merge -nu suda ansamblul ca se descendreaza , pct de sudura este fortos si indoaie axul de 12 mm- nu se pot executa roti cu 12 dinti decit cu proiect in CAD - un simplu frezor nu poate realiza aceasta roata cu 12 dinti, trebuie facultate .- 2 rulmenti conici ce au (conform tabelului SKF) o rezistenta mai mare fiecare decat cei de roata spate Dacia se pot sparge datorita fortei aplicate de o curea lata de 10 mm si grosime totala de 1,5mm armata cu ata nu cu fire de otel si antrenata de motorul de 400w- am un motor pe strung cu enorma putere de 400w care combinat cu ,cureaua imi barbieresc rotile dintate din fier .-daca a calit frezorul roata se strica roata care nu trebuia sa existe pt ca: frezorul nu are facultate,nu are proiect ,nu se poate face din 2 bucatisi nu se sudeaza.Daca nu exista(nu trebuia) ce se strica, sic ? -ETC ,ETC si iata ca E PUR SI MUOVE si strungul si rotile si eu cu montajul.Inca putin cu aceste comentarii din partea Dvs. la ceea ce fac eu (culmea si totusi functioneaza) si se muta topicul cu tot cu 6000 de vizionari si i se schimba numele in : ASA NUVa dati seama ce se va intampla cand ma apuc si de masina de gaurit de banc sa o transform in freza? Si nu consider ca acest post e off topic deoarece am recapitulat pe scurt ce am realizat eu pt. imbunatatirea acestui strung bazandu-ma pe experienta (52ani) si informatii adunate.P.S. Eu in locul Dvs. NU as fi pus poza cu "dispozitivul de taiat cu disc" deoarece contrazice ceea ce expuneti si sustineti Dvs teoretic peste tot (si sincer e urat cu craci ,scuzata fiindu-mi "franceza")Damian.

Link spre comentariu

Stimate Coleg!

 

de fapt:

 

Stimati Colegi!

 

Postez a nu stiu cata oara, indemnuri de a analiza la rece ceea ce scriu eu si de a nu lua cu titlu de ofensa personala un sfat, sau un indemn pe care vi-l dau din dorinta sincera de a fi in permanenta pusi in garda cu unele chestiuni tehnice specifice organologiei mecanice. Nici nu este necesar de fapt sa ma credeti pe cuvant, ci mai degraba atunci cand veti gasi din partea mea astfel de postari, puteti lua o carte de specialitate pe intelesul vostru si sa va documentati daca este corect ceea ce scriu, sau doar "balmajesc" eu asa, cu scopul de a va contra. Altminteri, nu credeti ca mi-ar fi mult mai bine sa iau pozitii de tipul :aplauze , sau :101, sau :da ,..., etc?! Sunt destui astfel de utilizatori, insa de la ei arareori aveti ce invata.

 

In alta ordine de idei, foarte multi dintre voi ma considera cel putin dement, pentru ca insist cu anumite reguli de postare. Dar iata ca in cei doi ani, de cand moderez aceasta sectiune, nici unul dintre pasionatii de tehnologie pe masini unelte, nu a primit BAN. In plus discutiile se poarta civilizat si nimeni nu jigneste pe nimeni.

 

Altminteri, atunci cand particip la discutii, sunt un user obisnuit, ca si voi si imi sustin propria opinie. Faceti deci abstractie ca numele meu este evidentiat cu verde si ca sub el sta scris pompos "ElForum staff". Nu sunt decat un utilizator, care face in plus niste sarcini pe care si le-a asumat in mod voluntar. Daca nu as fi eu, atunci ar fi altcineva, pe care cu siguranta l-ati privi cam la fel.

 

Cu culoarea maro, a fost offtopic-ul "administrativ". Acum revenind ontopic - stimate coleg - ceea ce pot sa te asigur, este ca nimeni altcineva inafara de tine, nu va suporta toate consecintele modificarilor pe care le-ai facut la propriul strung. Este dreptul tau, sa modifici totul de la a, la z. Daca ceea ce ai facut este bine si de calitate, atunci totul va fi asa cum ai vrut, adica:

...iata ca E PUR SI MUOVE si strungul si rotile si eu cu montajul...

Cam asta a fost.

 

Altminteri Pace si Toate Bune!

Link spre comentariu

Nu trebuie sa pui la suflet absolut nimic, ia ce este bun din toate si mergi pe calea ta inainte.Vizavi de colegul ola_nicolas, domnia-lui nu este neaparat rau intentionat, dar ce spune el este studiat intradevar in carti, dar trebuie sa recunoasca si el ca in realitate trebuie sa facem multe compromisuri ca treaba sa mearga inainte. Eu banuiesc ca de multe ori si el improvizeaza la greu, chiar daca nu recunoaste, si asta facem toti cei care vrem sa realizam cate ceva.Chiar si cei mai avansati in domeniul mecanic, au probleme in a respecta o tehnologie, materiale nu sunt si facem din ce gasim, meseriasi care sa ne ajute sunt din ce in ce mai putini, de altfel si cu atelierele este tot asa, daca au utilaje nu au scule si accesorii sau daca au de toate nu au meseriasi buni.Asta este parerea mea...

Link spre comentariu

...in realitate trebuie sa facem multe compromisuri ca treaba sa mearga inainte...

A face compromisuri este una, iar a supralicita o anumita tehnologie si/sau caracteristica, lucru pentru care iesi intotdeauna mai scump si mai greu la capat, dar nu intotdeauna mai bine, este altceva. Intr-adevar, daca va uitati pe topicurile mele, este prezent la tot pasul compromisul. Insa mai intotdeauna incerc sa fac compromisuri ingenioase, care sa confere materialelor si/sau tehnologiilor mai slabe calitativ, valente noi. Compromisurile facute la intamplare, sau supralicitate au fost o plaga pentru tehnologia romaneasca. Toti recunosc acuma, ca nu eram nici-odata in topul natiunilor tehnologizate. La romani, s-a incetatenit vorba ca "merge si asa". Sunt multe lucruri, care intr-adevar merg in foarte multe variante care ocolesc regulile tehnologice. Insa calitate, in sensul real al cuvantului, obtine numai acela care respecta aceste reguli. Respectarea sumei acestor reguli, inseamna bazele trainice ale meseriei. Din punctul meu de vedere, un hobby-ist nu trebuie sa faca nicidecum altfel.
Link spre comentariu

Asa este .DAR teoria trebuie sa fie aplicata doar daca se potriveste pe subiectul discutiei. In teorie, dintii de la rotile dintate metalice se pot rupe mai repede in urma eforturilor daca sunt caliti incorect.

Dar sa spunem ca un amarat de motor de 400w si cu limitator electronic de sarcina combinat cu o parodie de curea de transmisie ar putea sa rupa 2 dinti odata, ca dupa cum am pus poze se angreneaza cate 2 odata sau hai chiar si unul ,mi se pare deja exagerat. DA sunt de acord ca la o matahala de SN de juma de tona/o tona se poate intampla asta dar sa facem analiza pe caz nu luam ce scrie in "teorie" si spunem ca nu e OK.

Si ca sa vedeti ca "shit happens" (nu numai chinezii toarna prost) distantoarele de metal cele 2 mici care trebuiau sa aiba 9 mm am constatat dupa ce am montat tot axul principal si m-am apucat sa strang sa reglez jocul rulmentilor pt un test pe banc ca strungarul le-a facut de 6mm cu toate ca a avut schita scrisa corect :91

Asa ca da "Nae" telefon dimineata la frezor spune prin telefon dimensiunile si la 17 dute si ia distantoarele refacute.

Asa ca ...maine alt montaj... :nebunrau:

Chiar a-ti crezut ca i-am cerut eu frezorului sa caleasca roata ? Ce era sa fac sa o dau inapoi si sa zic ca nu o vreau calita si sa o faca inca odata? A fost initiativa personala a lui. Si chiar nu pot sa ma supar pe el ca el a vrut sa iasa in intampinarea mea cu ceva mai ales ca spune ca a dat cu pila pe ea si i sa-a parut ca e calita (da nu era asta o stiu io)

Chiar m-a deranjat si pe mine nu numai pe "puristi", pt ca intentionam sa ii prelucrez laterala dintelui pt o angrenare mai usoara la schimb de viteze.

Asta este . Mergem mai departe.

Link spre comentariu

Nu este vorba de teorie, ci de practica cea mai concreta. Atat filetul unui surub, cat si dintii unei roti dintate, trebuie sa fie tenace. Aceasta caracteristica (tenacitatea) se refera la pastrarea caracterului de integralitate al unei piese considerate cu riscuri mari de rupere la socuri. Ori piesele calite la duritate maxima sunt fragile, adica au exact caracteristica opusa tenacitatii. De ce portelanul, sau sticla, materiale mult mai dure decat otelurile sunt si mult mai fragile?! La fel de practic este ca nu puterea motorului da socurile intr-un mecanism, ci situatii accidentale, in care conteaza foarte mult fortele de inertie ale diferitelor piese in miscare. Astfel, ruperea unei scule in timpul aschierii, da o situatie de soc destul de grava. Daca motorul este de putere mica, crezi oare ca sculele nu se pot rupe?!

Link spre comentariu

Perfect adevarat ceea ce spuneti ,legat de socul provenit din partea sculei si inertiilor universalului si piesei."Om trai si om vedea" Dar trebuie recunoscut faptul ca ,chiar daca e calita tot e mai rezistenta decat ce a avut,plastic. Si poate ca nu a fost calita la duritate maxima poate am avut noroc :da

Link spre comentariu

Dar trebuie recunoscut faptul ca ,chiar daca e calita tot e mai rezistenta decat ce a avut,plastic.

Initial m-am gandit la faptul, ca de ce oamenii aia (fabricantii) le-au scapat rotile alea fabricate dinplastic, vis a vis de restul constructiei full metal. Mi-am raspuns ca fiind o piesa cu un grad mai ridicatde complexitate (doua roti solidare cu acelasi ax), ar fi mult mai usor de realizat (tehnologic implicit economic vorbind) din material plastic, presupun ca prin injectare in matrita. Acum incep sa ma gandesc ca poate nu asta a fost motivul, poate au incercat sa ,,rupa" zgomotulde-a lungul lantului cinematic sau/si sa intercaleze o piesa mai tenace (,,sa-i dau apa la moara" dl-ui @ola_nicolas) care ,,sa ierte" eventualele probleme de angrenare.Spun asta deoarece nu este firesc sa se sparga acea roata dintata.
Link spre comentariu

Roata aceea nu s-a spart in timpul functionarii. Avea din turnare fisuri si a fost danturata in fabrica asa . Se vede si in poza ca ruptura prezinta o suprafata rotunjita(parca ar avea o structura amorfa) si nu " cristalina". Mai sunt si alti dinti fisurati, se vad in poza.

 

Iar strungul nu a functionat niciodata cu ansamblul din metal .

 

Singura motivatie este costul iar clientul nu vede decat cand se strica sau are "curiozitati"ca mine ca exista plastic pe masina. Dupa cum se pare din posturile de mai sus este greu/costisitor de realizat aceasta piesa dintr-o singura bucata.

Link spre comentariu

Eu unul nu sunt stresat de rotile din plastic deoarece prezinta unele avantaje cum ar fi confectionarea usoara a lor (stiu caz cand cineva a confectionat dintii doar din bomfaier si pila dupa trasaj si roata a mers), zgomot mic in angrenare, protectie mecanica...Chiar eu la strungul pe care-l detin la treapta mica de turatie cand cuplul este mare, pentru protectia cutiei de viteze, am o roata din poliamida in lantul cinematic si nici nu-mi pasa. Daca este sa se deterioreze o fac din nou, tot din poliamida.

Link spre comentariu

Am montat axul principal si i-am facut un reglaj provizoriu. Se invarte "uns" strans si fara nici un joc la cat am tras eu de el. Oricum am pus doar o singura piulita, pe cea de blocare o pun dupa ce il invart cu motor si universal. Nu are nici o sansa sa se slabeasca in probe pt ca strange pe o roata cu pana.Axul secundar este doar partial montat ,il definitivez in atelier( din pivnita :ras: ) Mai am putina treaba in casa si mai pe seara ma duc sa montez papusa pe batiu. Niste poze cu ce am montat azi.

post-63486-139829447038_thumb.jpg

post-63486-13982944729_thumb.jpg

post-63486-139829447299_thumb.jpg

post-63486-139829447311_thumb.jpg

post-63486-139829447321_thumb.jpg

Link spre comentariu

La felul constructiei (plastic POM injectat, cu goluri, la mine), si rolul ei in lantul cinematic (este actionata de schimbatorul de viteza) si solutia cu pana lunga, limitele largi in care calaca pe pana si faptul ca nu intotdeauna se fixeaza singura in pozitie (eu am o improvizatie sa o tina corect, sa calce toata suprafata dintilor) eu sustin ca este prima roata care cedeaza la frezal sau strungul 7" x 12". Canalul de pana (spre exemplu) la roata mea de plastic, dupa aprox 2 ani de utilizare sporadica, era praf. In plus nu de prosti s-au pus vesticii sa ofere kit-uri de schimb din metal.

 

Ca sa nu deschid alt topic intreb aici o "durere" de-a mea - la voi axul filetat, cu caruciorul in pozitia actionat , se invirte greu de la ultima roata ce este montata pe ax? asta cu rotile demontate din cutie?

Ma pun sa fac niste filete; n-am mai facut demult si mi-e sa nu se fi gripat un pic. Eu nu folosesc avansul automat si deobicei las cutia de viteze "in punga". Consuma prea multa putere la cit e de slab acest strung.

Link spre comentariu

La mine axul e demontat si nu am apucat inca sa fac testul asta ,imi pare rau.In seara asta m-am dus sa montez papusa fixa pe batiu. Si bineinteles ca am avut probleme. Am ratacit un cap de cheie tubulara de 14 ce era mai subtire in carne si mergea la cele 3 suruburi de prindere. Si pana am gasit alta a durat o groaza. Am mai reglat un pic strangerea rulmentilor in sensul in care sa nu apara incalzire in zona lor ,oricum mai reglez cu comapratorul montat(comparator care inca nu il am poate sambata sau duminica daca am timp si nu ploua)Tot mult a durat ,aproape o juma de ora ,pina m-am prins cum se regleaza corect motorul astfel incat cureaua sa fie intinsa si sa stea perfect centrata pe pinioane. Sa nu frece de corpul masini in nici un sens de miscare. Cand m-am prins cum se face m-am plictisit si am lasat-o pe maine :94 .O sa detailez aici cu poze modul de reglaj. Oricum e tampit sistemul pt ca motorul e pe o parte si reglajul pe cealalta parte a batiului. Iar ca sa reglezi stanga dreapta fata de axa masini trebuie sa demontezi motorul de pe masina , modifici, pui la loc,strangi piulitele, testezi si repeti pana iese. :91 :91 Asta pt pozitia curelei pe pinion.Ce am constatat cu placere ca la turatie mica spre foarte mica daca incerc sa opresc axul cu mana nu se simte ca ar scadea viteza, adica ii da putere chiar si la turatie mica . Frumos ,se pare ca merge bine regulatorul, sa il vedem in span.Legat de zgomot in sens invers parca e un pic mai zgomotos , oricum in pivnita nu deranjaza pe nimeni. l-am invartit in gol de la minim, cam 60 rpm pina la maxim pe ambele viteze si totul e perfect.O singura problema ar fi la schimbator de L-H ,ar fi trebuit luat la strung si planate sudurile mai bine. Nu blocheaza dar daca fortezi , adica il scoti de pe pozitia normala si il duci spre maxim de cursa se simt niste neregularitati in maneta de viteze. Pe pozitia normala totul e ok. Am notat pt. revizia de un an :rade: Am verificat, este loc sa mai "latesti" rotile cam cu 50% si cele de pe axul principal si ansamblul balador, dar asta cand s-or uza astea. Cert e ca sunt foarte multumit, cel putin pana in stadiul asta de modificarile facute si cum functioneaza .

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări