Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Strungul SN 281


Vizitator vga1234

Postări Recomandate

Pedala  opreste universalul.

E o masura de siguranta in general.

La chinezul meu asta  face.

 

Grig

 

L.E. Adica actioneaza frina electromagnetica de pe motor la mine.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Am continuat proiectul cu frezarea pe SN281  (si eu sunt curios daca merge , pare o nebunie ) . S-a aliniat cat de cat OK , in partea de sus cred ca e putin inclinata ( cateva grade) spre pinola . As putea rezolva asta,  poate  prin sudarea la partea din spate (la partea de sus ) a vinclului , a unei piulite de cuplare prin care sa treaca un surub si astfel sa pot regla usor inclinarea inainte de strangerea mesei de frezare din cele doua suruburi principale (in ultima poza la partea de sus se vede o gaura in vinclu,  acolo as suda acea piulita de cuplare) . Masa de frezare este ce mica de la Proma (este numai o axa). Din pacate asa cum se vede in ultima poza ,desi aparatul ma ajuta destul de mult , sudurile inca nu sunt punctul meu forte . Din sudura cred ca mi s-a tras si cateva grade la partea de sus.

 

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

Editat de TITI
Link spre comentariu

Ca observatii generale, Guseele nu se sudeaza cu cordon continuu, ci cu hafturi scurte de sudura. In lipsa unui tratament de recoacere, pe care foarte putini si-l permit, tensiunile acumulate in zonele sudate vor actiona cu predilectie asupra zonelor fara sudura ale guseelor si vor afecta mai putin placa de baza a dispozitivului. Este recomandabil ca in zonele fara sudura, sa se faca si niste degajari astfel incat deformarile din gusee sa nu se repercuteze asupra placii (placilor) de baza.

Link spre comentariu

In acesta seara am patit o faza cu strungul . Am testat modul de a face un filet de 12 si ma rog tot am testat o serie de avansuri . La un moment dat am auzit o mica pocnitura si pe moment nu mi-am dat seama apoi am constatat faptul ca mi-a pocnit nitul de bronz de la axul cu filet trapez care conduce carucioru . Stiu ca ala este pe post de siguranta la suprasarcina. L-am inlocuit cu ceva nituri de aluminiu , astea cred ca sunt mai elastice. Presupun ca va trebui sa pun la loc un nit de bronz acesta fiind ceva mai casant ideal la o eventuala suprasarcina.

Link spre comentariu

Are printre altele si rolul unei sigurante mecanice, dar nu este in nici un caz, nici din aluminiu si nici din bronz. Este un stift conic dintr-un aliaj de otel cu crom, calit la peste 50 HRC. Daca cineva a pus anterior acolo un stift de siguranta din bronz, sau alama, atunci a facut-o pentru a vinde repede strungul, fara ca cumparatorul sa observe anomalia. In mod normal, acel stift nu se foarfeca decat la tamponarea saniei de universal, sau papusa fixa. Efortul de forfecare, este calculat sa fie cu putin mai mic decat efortul la torsiune al surubului conducator. Asadar, daca ai gasit acel stift din bronz, este un serios indiciu ca posesorul anterior al strungului, l-a tamponat cine stie in ce conditii.

Link spre comentariu

Ai lucrat vre-odata cu adaosuri de peste 5 mm la degrosare?! Probabil ca da. Te-ai intrebat in acel moment ce forta de aschiere dezvolta cutitul?! Nu stiu. Dar cam care este momentul transmis la surubul conducator?! Nu stiu. Raspunsurile sunt la indemana ta. Nu ai decat sa demontezi cuplajul cu stift transversal al strungului tau ca sa vezi. In orice caz, o logica elementara, ti-ar da de gandit asupra intrebarilor de mai sus si a eventualelor raspunsuri.

Uite in atasamentele de mai jos, cum se fac imbinarile prin stifturi transversale, ce materiale se folosesc si mai ales cum se calculeaza rezistenta lor la forfecare. Ai facut vre-odata vre-un calcul la forfecare?! Nu stiu. Dar probabil ca te-ai intrebat, daca un acelasi stift facut din aluminiu, ar rezista in locul unuia din otel! Daca nu, atunci ia un ax rotund de vre-o 20 mm in diametru (sau vezi tu cat are surubul conducator de la SN281) si strapunge-l transversal cu o gaura de 5 mm diametru. Apoi introdu in acea gaura un stift de aluminiu si incearca-i rezistenta rasucindu-l intr-o menghina si folosind drept brat al fortei, sa zicem un cleste pentru tevi. Dupa ce ai facut experienta, sa vii si sa comunici aici rezultatul. Sa ne spui, cam cat de mult te-ai chinuit sa rasucesti, pana s-a rupt acel stift. Daca vrei neaparat, atunci poti sa repeti experienta si cu un stift din alama de 5 mm si sa ne comunici ambele rezultate. Dupa ce faci aceste experiente, ai putea sa comentezi si sa ne spui si noua, cam cat ar rezista acele stifturi, daca ai face o trecere de degrosare cu un adaos de 3... 5 mm la un semifabricat de 80... 90 mm diametru?! Pai daca strungul meu de banc facut in china are un stift conic cu diametrul la mijloc de aproximativ 3 mm si este facut din otel aliat calit de nu il "agata" pila, care are o duritate de peste 55 HRC, atunci cum crezi ca la un strung de forta mai mare, se vor folosi stifturi din aluminiu, alama, sau bronz? Am atasat o imagine cu coperta cartii de unde am facut capturile si doua pagini care se refera strict la subiectul de fata. Daca vei dori sa faci calculul la rezistenta, atunci cauta cartea pe internet si vezi continuarea calculului la solicitarea de forfecare a unui stift conic, care are un diametru de 0,2... 0,3 din diametrul arborelui pe care in traverseaza. Daca intr-adevar ceea ce ai atasat este cartea masinii, atunci presupun ca acest strung, nu este decat o "jucarie" construita in scopuri didactice pentru prescolari sau alte categorii de copii mai mari decat sugarii. Oricum, poti sa presupui cam cat rezista acel stift, daca el s-a rupt doar la o simpla manevra de schimbare a treptelor de avans.

 

Link spre comentariu

Nu cred ca vre-un coleg de pe forum vrea sa-si strice strungul! Intentia sa degrosezi cat mai mult si mai repede un material, nu se traduce prin - ''las' ca pun eu stift de otel ca sa tina, mai ales ca ola mi-a spus ca e ok, dupa ce-o citit si el intr-o carte''. Construnctorul strungului nu cred ca a fost beat cand s-a hotarat sa puna la strungurile astea, de calibru asta, stift de alama si de aluminiu'! 

Eu am la fel stift de aluminiu pe bara de avans si tot de aluminiu pe surubul mama, si crede-ma ca n-am avut probleme pana acum! Si da, i-am dat si 5mm pe trecere si 7 si 8mm!!! Nu stiu daca stiftul de olc e raspunsul, adica sunt sigur ca nu acel stift te ajuta sa degrosezi mai multi mm, ci cutitul si ascutirea lui corespunzatoare, turatia optima in funtie de material si diametru si avansul ptr. toate cele mentionate! 

Daca citesti mai atent la pagina 9, ai sa descoperi ca doar la acest model, SN281, s-au folosit stifturi de genu, la celelalte modele, deja mai mari, s-a folosit cuplaj ptr. suprasarcina! 

Treaba e gandita sa nu rupi pinioane sau sa strici altceva in strung ptr. un moft. 

Or fost oameni care-mi spuneau ei, fara sa aiba cunostiinte in domeniu - ''hai, imi faci un surub, ca imediat il faci, 2-3 spanuri si pac''. Asta e o chestie pe care n-o mai bag in seama, acum, dar la inceput ma stresam sa termin piesa cat mai repede. Cine avea de suferit? Eu? Nu! Strungul. Cine produce  bani? Eu? Nu! Strungul! Cine isi da cu capul de pereti cand se strica ''producatoru''? Clientul? Nu. Eu!

Si uite ca eu, chiar daca stiu ce poate strungul meu, ma limitez la span mai mic, chiar daca lucrarea dureaza, probabil, 10 minute in plus fata de un alt strungar care lucreaza pe strungul patronului, costul piesei e acelasi...

Cred ca ar fi mai bine sa ne menajam utilajele decat sa-i fac pe plac unuia care nu pune pret pe munca mea! 

Oricum, mama nu s-a culcat cu banca sa-mi permit cate-un strung de genu' in fiecare an, asa ca ma uit in manualul strungului si vad ca scrie - stift de aluminiu, d-ala pun si eu.

Link spre comentariu

... Treaba e gandita sa nu rupi pinioane sau sa strici altceva in strung ptr. un moft ... 

Treaba e gandita ca sa nu torsionezi in mod permanent surubul conducator, care costa cam cat strungul tau luat la SH, daca il faci oriunde altundeva. La un pinion intra in angrenare in acelasi timp mai multi dinti si nu se poate rupe doar la o suprasarcina de genul unei degrosari cu adaos mare. Altminteri retine chestia cu calculul de dimensionare la rezistenta (forfecare) al unui stift transversal, care tocmai asta face - rupe stiftul inainte de a se torsiona surubul in mod permanent. De aceea a mai fost supranumit si stift de siguranta. Au fost mai multe strunguri sau alfel de masini unelte unde s-au folosit masuri de precautie suplimentara, considerandu-se ca au avut ca destinatie atelierele scoala, insa treptat, s-a renuntat la aceste masuri exagerate. Asa ca puteti sa va puneti stifturi din otel linistiti, ca sa nu se mai rupa doar la o manevra de alegere a treptei de avans, cu conditia sa verificati prin calcul daca se rupe stiftul inainte, sau daca se torsioneaza surubul conducator inainte. Daca nu vreti, atunci nu-i obligatoriu. Asumati-va costurile si inconfortul creeat de o asemenea defectiune.

Link spre comentariu

Am impresia ca tu nu esti de acord cu cele mentionate in manual! Asta e numai si numai problema ta.

Nu-si asuma nimeni nimic in plus de-un stift, daca e cazul, dar oricum nu se ajunge la pinioane! TI-am explicat mai sus ca iau span si de 7-8mm pe trecere cu acelasi stift de aluminiu. De ce trebuie sa tina careva seama de ideile tale cu stiftul din otel daca strungul functineaza bine merci asa cum a fost gandit - cu stift de aluminiu!? Sau de ce trebuie sa insisti cu ideea de a pune un stift de ol?

Ai si tu vre-un aport la constructia acestui model de strung? Sau la vre-un alt model? Ai construit ceva de care sa se foloseasca zeci de oameni si aia sa fie satisfacuti? Sa inteleg de ce m-as lua dupa tine.

Ai asa experienta vasta in practica incat esti in masura sa-mi spui ce e ok doar ca ai citit organe de masini? 

Cred ca in sange ai ''boala'' asta sa tot fi PESTE cu orice, chiar si cu o virgula. Daca producatorul scrie clar sa folosesti benzina intr-un motor pe benzina, tu de ce vrei sa bagi diesel?

''sa nu torsionezi in mod permanent surubul conducator, care costa cam cat strungul tau luat la SH, daca il faci oriunde altundeva.''

 

Pai cum sa coste un surub conducator 1000 de euro, in cazul meu?

Editat de DanuAL
Link spre comentariu

Domnilor va rog eu nu va certati inutil . Faza cu materialul acelui stift a fost ca intr-adevar citisem si eu in  manual ca ar avea de alama pentru siguranta (atentie vorbim de un alt manual nu ala postat de Danual adica e acelasi dar eu ma refer la unul fizic care l-am primit odata cu strungul) . Atat la bara de avans cat si al surubul canducator am observat ca am stifturi galbene (probabil alama). Pe ala de la surubul conducator l-am dat afara si l-am pierdut in tava de jos care era plina cu span , ma rog daca trebuie il caut oricum e rupt. Cum l-am rupt ?? Nu am lovit sania am pornit motorul electric in prima treapta de turatii (cea mica) apoi maneta pe A pe 45 de rotatii. Am cuplat surubul trapez

in configuratia EM (asta am scris-o din amintiri)pe cutia de avans corespunzatoare unui pas de 1,75. Ei eu m-am aplecat sub sanie si ma uitam de jos sa vad ce se intampla de nu mi se invarte indicatorul de filete in momentul in care se invarte si surubul trapez si am actionat si maneta de avans pentru surub (va rog sa nu dati cu pietre poate nu am inteles eu functionarea lui , daca asa trebuie sa functioneze ). Si fiind aplecat am actionat si maneta de pe bara de avans cumva , atunci s-a auzit un pocnet.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări