Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Regulator moto!


Cilibiu

Postări Recomandate

Nu stiu cum zici sa folosesc mosfet in loc de cele 3 diode din punte! Am inteles unde vin pusi mosi dar ce comanda ar trebui sa aibe?, sau sa ma folosesc doar de diodele interne?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 59
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Cilibiu

    27

  • almarghi

    4

  • Big

    4

  • The Stressmaker

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Nu stiu cum zici sa folosesc mosfet in loc de cele 3 diode din punte! Am inteles unde vin pusi mosi dar ce comanda ar trebui sa aibe?, sau sa ma folosesc doar de diodele interne?

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Drena mosului s-ar lega direct la una din faze;la celelalte faze,drenele a inca doua mosuri.Sursele legate impreuna.Toate trei mosuri comandate de Q2.Fiecare mos s-ar comporta ca o dioda,conducand doar cand MCU ar comanda deschiderea lor.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Drena mosului s-ar lega direct la una din faze;la celelalte faze,drenele a inca doua mosuri.Sursele legate impreuna.Toate trei mosuri comandate de Q2.Fiecare mos s-ar comporta ca o dioda,conducand doar cand MCU ar comanda deschiderea lor.

Link spre comentariu

Teai gandit ca alternanternantele nu se nimesreste cu inchiderea mosilor, si posibil sa ai lipsa tensiune atunci cand se inchid?Sincer nu ma deranjeaza schema care am facuto si ma gandesc ca este o metodalitate mai sigura pentru mine!Oricum mersi de indrumare si voi face ceva simulari sa vad cum se comporta cum zici tu! :da

Link spre comentariu

Teai gandit ca alternanternantele nu se nimesreste cu inchiderea mosilor, si posibil sa ai lipsa tensiune atunci cand se inchid?Sincer nu ma deranjeaza schema care am facuto si ma gandesc ca este o metodalitate mai sigura pentru mine!Oricum mersi de indrumare si voi face ceva simulari sa vad cum se comporta cum zici tu! :da

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Ceea ce ti-am propus sa faci cu mosuri,eu am facut cu tiristori.Si cand spun ...am facut...ma refer ca am facut si testat releul practic.Inchiderea mosilor va fi comandata doar atunci cand tensiunea pe baterie va depasi tensiunea programata.Singura problema in cazul mosilor,ar fi existenta diodei interne,care ar putea conduce,cand mosul e blocat.Chiar te-as ruga sa faci simulari cu varianta propusa de mine;sunt curios ce rezultat vei obtine.Si un aspect pe care ar trebui sa-l ai in vedere...tensiunea GS a mosului,sa fie complet deschis,trebuie sa fie cca 10-12V,functie de tip.La ralanti,daca tensiunea debitata de alternator,va fi mai mica de cca 25V,mosul neprimind cei 10-12V,GS,nu se va putea deschide complet,puterea disipata de el va creste,putandu-se distruge.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Ceea ce ti-am propus sa faci cu mosuri,eu am facut cu tiristori.Si cand spun ...am facut...ma refer ca am facut si testat releul practic.Inchiderea mosilor va fi comandata doar atunci cand tensiunea pe baterie va depasi tensiunea programata.Singura problema in cazul mosilor,ar fi existenta diodei interne,care ar putea conduce,cand mosul e blocat.Chiar te-as ruga sa faci simulari cu varianta propusa de mine;sunt curios ce rezultat vei obtine.Si un aspect pe care ar trebui sa-l ai in vedere...tensiunea GS a mosului,sa fie complet deschis,trebuie sa fie cca 10-12V,functie de tip.La ralanti,daca tensiunea debitata de alternator,va fi mai mica de cca 25V,mosul neprimind cei 10-12V,GS,nu se va putea deschide complet,puterea disipata de el va creste,putandu-se distruge.

Link spre comentariu

Ma bag si eu in discutie si spun povestea mea. Se da un ATV al unui prieten, de 300 cm^3, fara regulator de incarcare. Acumulator nou, o ora sau doua de "joaca" si gata bateria. Incercat varianta cu doua tranzistoare in montaj comparator ( http://www.motociclism.ro/forum/index.p ... h_id=11352 ), nefunctionala pe ATV. In teste pe "banc" functiona perfect, montata pe atv, o lua razna limitand tensiunea la cativa volti. Pana la urma am ales varianta aceasta http://www.motociclism.ro/forum/index.p ... _id=687099 la care am facut o modificare in sensul ca nu am montat rezistenta in paralel pe condensatori iar rezistentele de limitare sunt de 330 ohm, reciclate de la vechea schema. Zennerul este format din doua zennere de 2,8V si 5,1V, in serie, reglajul fin fiind realizat prin adaugarea de diode in serie, 1N4007 (tensiunea pe acest ansamblu este undeva la 10,5V) acestea fiind cuplate la firul "monitor". Firul de la puntile redresoare duce direct la acumulator. Aceasta schema este mai stabila decat cealalta cu o singura remarca: in relanti functioneaza perfect, 13,5V dar la acceleratie maxima scade tensiunea la 12,6V. Nu am gasit inca o solutie sau explicatie pentru aceasta problema dar este ceva functional si nu descarca acumulatorul, momentan fiind inca in teste pe atv.

Componentele principale regulatorului sunt doua punti redresoare de tip k25 (25A la 800V) si 3 tiristoare de tip TIC126 montate pe un radiator de procesor amd athlon cu foite de mica si pasta termica la tiristoare . Ca masura de siguranta la cresterea tensiunii fara firul "monitor" conectat am montat un zenner de 2,8V intre iesirea puntii si acel fir. Asa am maximum 16V in orice situatie. Pe firul "monitor" am montat si ventilatorul radiatorului, asa fiind pornit doar cand este cheia cuplata. Am experimentat cu diodele pana am ajuns la tensiunea necesara de 13,5V, si de aceea schema este asa de modificata. Protectiile sunt realizate prin 3 sigurante fuzibile de 30A pe firele de la magnetou si doua sigurante in paralel, fiecare de 20A (total 40A) pe iesire. Firul "monitor" l-am legat dupa cheia de contact pentru ca pe acel fir am consumul regulatorului.

Initial am crezut ca puntile si tiristorii nu pot "urmari" frecventa mare cu motorul accelerat si de aceea scade tensiunea si am facut un experiment simplu. La un acumulator de ups mai vechi (cu "completare" de lichid si fara capac lipit) am accelerat fara montajul regulator avand cuplat un bec de far de 55W. In 5 secunde au "sarit" capacele si s-a ars becul. Asta inseamna ca puntile functioneaza. Acelasi test dar cu firul de la portile tiristoarelor cuplat la plus printr-un bec de putere mica pentru limitarea curentului pe poarta. Tensiune de incarcare oprita, indicata prin descarcarea usoara a acumulatorului.

O mica descriere a "bancului de proba" pentru acest tip de regulator. Fiind un regulator paralel, acesta sunteaza infasurarile la atingerea tensiunii reglate si de aceea se incalzeste transformatorul conectat direct la retea. Solutia este ca in serie cu transformatorul sa se monteze un bec de 40W (cu fasung) pentru vizualizarea incarcarii acumulatorului si pentru reglaje si un bec de 100W pentru testele de sarcina realizate cu un bec auto de 5W si de 55W pentru verificarea stabilitatii. Avantajul acestei metode este ca in momentul cand incepe limitarea se vad "pulsurile" de luminozitate ale becului putand regla destul de bine tensiunea in functie de aceasta indicatie. Ca si comportament, acest regulator sunteaza tensiunea la inceput mai rar si din ce in ce mai des pana la atingerea tensiunii reglate. La depasirea acestei tensiuni (decuplarea sarcinii) sunteaza complet, becul luminand normal.

Link spre comentariu

Ma bag si eu in discutie si spun povestea mea. Se da un ATV al unui prieten, de 300 cm^3, fara regulator de incarcare. Acumulator nou, o ora sau doua de "joaca" si gata bateria. Incercat varianta cu doua tranzistoare in montaj comparator ( http://www.motociclism.ro/forum/index.p ... h_id=11352 ), nefunctionala pe ATV. In teste pe "banc" functiona perfect, montata pe atv, o lua razna limitand tensiunea la cativa volti. Pana la urma am ales varianta aceasta http://www.motociclism.ro/forum/index.p ... _id=687099 la care am facut o modificare in sensul ca nu am montat rezistenta in paralel pe condensatori iar rezistentele de limitare sunt de 330 ohm, reciclate de la vechea schema. Zennerul este format din doua zennere de 2,8V si 5,1V, in serie, reglajul fin fiind realizat prin adaugarea de diode in serie, 1N4007 (tensiunea pe acest ansamblu este undeva la 10,5V) acestea fiind cuplate la firul "monitor". Firul de la puntile redresoare duce direct la acumulator. Aceasta schema este mai stabila decat cealalta cu o singura remarca: in relanti functioneaza perfect, 13,5V dar la acceleratie maxima scade tensiunea la 12,6V. Nu am gasit inca o solutie sau explicatie pentru aceasta problema dar este ceva functional si nu descarca acumulatorul, momentan fiind inca in teste pe atv.

Componentele principale regulatorului sunt doua punti redresoare de tip k25 (25A la 800V) si 3 tiristoare de tip TIC126 montate pe un radiator de procesor amd athlon cu foite de mica si pasta termica la tiristoare . Ca masura de siguranta la cresterea tensiunii fara firul "monitor" conectat am montat un zenner de 2,8V intre iesirea puntii si acel fir. Asa am maximum 16V in orice situatie. Pe firul "monitor" am montat si ventilatorul radiatorului, asa fiind pornit doar cand este cheia cuplata. Am experimentat cu diodele pana am ajuns la tensiunea necesara de 13,5V, si de aceea schema este asa de modificata. Protectiile sunt realizate prin 3 sigurante fuzibile de 30A pe firele de la magnetou si doua sigurante in paralel, fiecare de 20A (total 40A) pe iesire. Firul "monitor" l-am legat dupa cheia de contact pentru ca pe acel fir am consumul regulatorului.

Initial am crezut ca puntile si tiristorii nu pot "urmari" frecventa mare cu motorul accelerat si de aceea scade tensiunea si am facut un experiment simplu. La un acumulator de ups mai vechi (cu "completare" de lichid si fara capac lipit) am accelerat fara montajul regulator avand cuplat un bec de far de 55W. In 5 secunde au "sarit" capacele si s-a ars becul. Asta inseamna ca puntile functioneaza. Acelasi test dar cu firul de la portile tiristoarelor cuplat la plus printr-un bec de putere mica pentru limitarea curentului pe poarta. Tensiune de incarcare oprita, indicata prin descarcarea usoara a acumulatorului.

O mica descriere a "bancului de proba" pentru acest tip de regulator. Fiind un regulator paralel, acesta sunteaza infasurarile la atingerea tensiunii reglate si de aceea se incalzeste transformatorul conectat direct la retea. Solutia este ca in serie cu transformatorul sa se monteze un bec de 40W (cu fasung) pentru vizualizarea incarcarii acumulatorului si pentru reglaje si un bec de 100W pentru testele de sarcina realizate cu un bec auto de 5W si de 55W pentru verificarea stabilitatii. Avantajul acestei metode este ca in momentul cand incepe limitarea se vad "pulsurile" de luminozitate ale becului putand regla destul de bine tensiunea in functie de aceasta indicatie. Ca si comportament, acest regulator sunteaza tensiunea la inceput mai rar si din ce in ce mai des pana la atingerea tensiunii reglate. La depasirea acestei tensiuni (decuplarea sarcinii) sunteaza complet, becul luminand normal.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Referitor la ...bancul de proba..Am folosit si eu metoda,tot asa cu bec inseriat.Are insa cateva limitari;tensiunea este monofazata,si de frecventa fixa,mica fata de situatia reala.La un generator moto functie de nr de poli a rotorului,si turatia maxima a motorului,frecventa poate ajunge la un Khz.Se poate ca pe banc tiristorii sa fie in regula,dar pe motor acestia pot fi prea lenti.Totusi petru teste preliminare,e foarte util.Un alt..banc de proba..mult mai aproape de realitate,dar ceva mai complicat,ar fi un alternator auto,invartit de un motor electric.Eu am folosit un alternator de Dacia,cu rotorul alimentat permanent,cu 12V.Ca motor de antrenare,am folosit un ministrung,cu regulator electronic al turatiei;motor pe care in timpul testelor am reusit sa-l ard,testand un regulator ce sunta infasurarile,care desi functiona normal,datorita principiului de functionare,forta motorul strungului.Am modificat apoi un alternator de motocicleta,de Jawa,al carui rotor l-am montat direct pe axul unui motor de curent continuu.In felul asta am putut face diverse teste,cu relee de incarcare. Desigur testele cele mai realiste se fac direct pe motor.La timpul respectiv,cand eram preocupat de acest subiect,era iarna,si nu prea puteam baga motorul in casa.Despre cele doua relee pe care le-ati testat,avantajele si dezavantajele simplitatii.Nu sunt adeptul acestor variante;am testat o varianta facuta cu LM723,care comanda direct tiristorii ce sunteaza fazele,care functiona perfect.Daca sunt interesati pot cauta schema..Totusi sa revenim la subiectul topicului;puteti ajuta cu sfaturi utile,asa cum m-ati ajutat si pe mine,la timpul respectiv.Atunci fara cateva sugestii esentiale,n-as fi definitivat releul cu punte semicomandata.Desi perfect functionla,schema respectiva este mai complexa,si mai greu de pus in functiune,in comparatie cu ce vrea sa faca @cilibiu,unde comanda mosilor se poate face mai simplu.@cilibiu,releul cu punte semicomandata de care vorbeam,este aici viewtopic.php?f=21&t=69796&start=45Poate te inspira cate ceva,de acolo..

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Referitor la ...bancul de proba..Am folosit si eu metoda,tot asa cu bec inseriat.Are insa cateva limitari;tensiunea este monofazata,si de frecventa fixa,mica fata de situatia reala.La un generator moto functie de nr de poli a rotorului,si turatia maxima a motorului,frecventa poate ajunge la un Khz.Se poate ca pe banc tiristorii sa fie in regula,dar pe motor acestia pot fi prea lenti.Totusi petru teste preliminare,e foarte util.Un alt..banc de proba..mult mai aproape de realitate,dar ceva mai complicat,ar fi un alternator auto,invartit de un motor electric.Eu am folosit un alternator de Dacia,cu rotorul alimentat permanent,cu 12V.Ca motor de antrenare,am folosit un ministrung,cu regulator electronic al turatiei;motor pe care in timpul testelor am reusit sa-l ard,testand un regulator ce sunta infasurarile,care desi functiona normal,datorita principiului de functionare,forta motorul strungului.Am modificat apoi un alternator de motocicleta,de Jawa,al carui rotor l-am montat direct pe axul unui motor de curent continuu.In felul asta am putut face diverse teste,cu relee de incarcare. Desigur testele cele mai realiste se fac direct pe motor.La timpul respectiv,cand eram preocupat de acest subiect,era iarna,si nu prea puteam baga motorul in casa.Despre cele doua relee pe care le-ati testat,avantajele si dezavantajele simplitatii.Nu sunt adeptul acestor variante;am testat o varianta facuta cu LM723,care comanda direct tiristorii ce sunteaza fazele,care functiona perfect.Daca sunt interesati pot cauta schema..Totusi sa revenim la subiectul topicului;puteti ajuta cu sfaturi utile,asa cum m-ati ajutat si pe mine,la timpul respectiv.Atunci fara cateva sugestii esentiale,n-as fi definitivat releul cu punte semicomandata.Desi perfect functionla,schema respectiva este mai complexa,si mai greu de pus in functiune,in comparatie cu ce vrea sa faca @cilibiu,unde comanda mosilor se poate face mai simplu.@cilibiu,releul cu punte semicomandata de care vorbeam,este aici viewtopic.php?f=21&t=69796&start=45Poate te inspira cate ceva,de acolo..

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Punctul de vedere e un pic gresit deoarece simplitatea sch e din alte motive : cele 100 piese in plus dauneaza fiabilitatii ,echipamentele electronice moto se toarna in rasina /gel (clasa de protectie -feroviara). Depanarea se face prin inlocuirea blocului defect.

'Frati' nostri dinspre soare rasare (intr-o vreme soarele rasarea de la Moscova) ,folosesc triace in locul tiristorelor ,din cauza timpilor de comutatie ;BTA26 ar fi unul.

@The Stressmaker

Tensiunea de incarcare e de 14,2V ,in felul asta se ajunge la 13,3V la turatia maxima .O posibila cauza ar fi timpii de comutatie.

Foloseste sch lui Skrut : http://moto-electro.ru/forum/lofiversio ... ?t231.html .

Link spre comentariu

Am studiat acea schema mai demult, si nu mi se pare o varianta pentru mine, totusi cred ca este functionala, dar traful care vine legat la 2 faze , cum observ eu in schema, deja mi se pare ca se complica!Oricum mersi de sfat, totusi sunt curios de acest integrat sa vad cum functioneaza! :daL.E in legatura cu limitarea curentului, se poate realiza la schema mea, dar asta doar in cazul tensiunea la intrare este fixa, se limiteaza factorul de umplere, asta fara sa se mai adauge sau sa modifice ceva la schema mea!

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Off topicTrebuie structurate subiectele si sa nu deschizi 3 topicuri pe aceeasi problema ; structurarea se poate face pe tipul regulatorului (serie ,paralel sau in comutatie) ,pe tipul generatorului (cu magnet sau cu electromagnet) dar si mai bine pe tipul motocicletei (ex. de titlu:'releu regulator de incarcare pt Honda CB250').Unii useri au realizat aceasta problema si au incercat sa o rezolve prin unificarea topicurilor ;e dificil sa reti specificul problemei fiecaruia ,mai ales daca nu e pusa corect si complect din prima ;de ex. sub acel titlu ,in viziunea mea ar fi urmatorul text :'Vreau sa realizez un releu-regulator de incarcare pt Honda cu uC . Generatorul e trifazic ,cu magnet permanent si are puterea de 200W,dar vreau sa reconstruiesc releul cu element 'xxx' nu de tip shunt. Am incercat urmatoarea sch postata mai jos si functioneaza perfect pe banc iar pe motor e nefunctionala -descrierea a ce se intampla- .'Exista si motociclete echipate cu alte tipuri de generatoare :cu excitatie prin electromagnet si excitatie prin ecranarea linilor de camp. La acestea releul regulator functioneaza altfel .

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări