Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutia cea mai fiabila pentru un firgider la invertor


pusttiu

Postări Recomandate

am facut rost de un ups spart apc 720va, cica e unda pursinusoidala......

 

smart,nu spart. Iti functioneaza ciudat tastele :rade:

Da,e sinus pur. Consuma ~1-1,5A in gol. Asa ca nu e o idee buna sa-l lasi conectat non-stop

Link spre comentariu

asa e, am gresit e smart ...si am doua bucati : unul zice pe el smartups 620 cu o baterie de 12v ....pe care o sa o inlocuiesc cu una autosi mai am inca unu de 700, de 24v . o sa incerc sa vad cit mananca in gol si in sarcina......pun la ambele ca sarcina un tv sau un pc sa vad cum se comporta. .......am uitat sa vad cum se numeste controlerul de incarcare de la panouri :(revin

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

s-au schimabt datele problemei revin cu un up-date: am pus panourile .2buc 90w in paralel la 12V. am pus controleru 15a mppt . (sunt f incantat de el funtioneaza excelent )am produs frigiderul 83w consum marcat pe el , eurolines parca(destul de incapator ) am testat ups-ul smart ala mic, 0.7a consum in gol m-am speriat si nu l-am mai achizitionat.- ziua nu era problema ca este lumina si am rezerva de putere dar noaptea usuca bateria (auto 72ah destul de obosita ) am produs alt ups de 12v , RPC zice pe el 800VA (480w ) am pus frigiderul a mers circa 5ore si apoi nu a mai pornit ups-ul intra in prtectie consum prea mare . ( era desfacut si am pus mina pe traf.....frigea undeva la 60-80grade....in schimb mergea inca televizorul , care apropo nu mergea pe un invertor de 100w tronal parca luat de la lidl ) zilele astea testez ups-ul de 24v smart, revin cu poze cu panourile..... merge frigiderul pe un invertor unda modificata si nu pura? am gasit unu de 1000w la 200lei , nu e nou si vreau sa stiu daca il cumpar sau nu . ms de ajutor.

Link spre comentariu
  • 10 luni mai târziu...

Un frigider normal (compresor de cam 150W) merge pe un UPS de 700W. Tinand cont ca UPSurile au protectiile mai stricte decat invertoarele,un invertor de aceeasi putere ar trebui sa faca fataUn motor consuma de 6-10 ori curentul nominal la pornire,lucru cat se poate de garantat! Ce-i drept,doar pana porneste,timp care difera de la motor la motor

Plecand de la teorie se confirma si in practica acest lucru.Un UPS sinus pur de 1000 VA reuseste sa porneasca un congelator de 100 W ( in suprasarcina de 125% pentru 1 sec ) chiar si pe invertor. In schimb nu reuseste sa-mi porneasca o combina Zanussi de 200 W deoarece intra in protectie la 165%...Intrebarea pentru cunoscatori ar fi: ce putere au compresoarele vechi de Frigero sau Arctic ?Dat fiind faptul ca ambele in regim continuu nu incarca UPS-ul nici macar 50%, ce posibilitate am ca sa maresc suprasarcina la pornire pentru 1 sec ?Vorbesc de modificare in electronica UPS-ului adica. Acumulatorii fiind destul de puternici ca sa duca si 2 KW la pornire, traf-ul si sigurantele sunt dimensionate excelent, singurele chestii care pot fi afectate sunt elementele de putere finale( posibil tip IGBT la acest tip de UPS ).Nu poate fi vorba de supradimensionare radiatoare caci nu e cazul pentru 1 sec, e vorba doar de curentul maxim la care rezista respectivii finali fara a se strapunge.Ideea este ca merita modificarea facuta deoarece nu e rentabil ca sa iei un UPS cu putere de 6-10x mai mare decat consumul nominal in regim continuu al frigiderului.Astept opinii.
Link spre comentariu
Vizitator teqmihai

Sper ca nu scriu prostii ca n-am avut si nici n-am desfacut vreodata vreun ups....dar presupun ca are o protectie care opreste ups-ul daca se depaseste o anumita valoare a curentului. Ar trebui incercat sa maresti curentul respectiv suportat cam cu 20- 30% maxim (nu sa anulezi protectia). Poate ai noroc sa mearga.....Oricum asteapta si parerea altor useri ,ai experimentati..... eu doar am spus o parere.....L.E. bineanteles ca doar dupa ce se studiaza bine schema ups-ului si daca se ajunge la concluzia ca schema, mosfetii (sau igbt-urile) pot suporta aceasta suprasarcina chiar si pentru o scurta perioada de timp.....

Link spre comentariu

Atentie ca VA la UPSuri sunt doar marketing.Deci 1000VA = 700W!Se poate verifica imediat cu un radiator: daca radiatorul are 700W (si 700VA, ca doar e sarcina rezistiva!), UPS-ul ala o sa zica ca e incarcat 100%.Mai sunt unele la care 1000VA = 600W. Toate astea sunt scrise clar in prospectul (manualul) dat de producator. Daca sunt facute de o firma serioasa, daca nu...ca la chinezi.Componentele ar rezista la suprasarcina fara probleme. Protectia e cea care intervine cat se poate de rapid.Test practic: pe un UPS de 490W am pus si 6-700W. Se uscase condensatorul din circuitul de masura al curentului de pe iesire si d-aia a acceptat o asemenea suprasarcina.Acum si un test cu ceva mai mare, mai exact un aer conditionat al carui consum declarat de de 1,5kW.Alimentat dintr-un UPS sinus de 2kW.Cand porneste de pe retea, UPSul da un semnal de suprasarcina, dar nu face alte probleme.Cand porneste de pe acumulatori totul e ok (nu apare semnalul de suprasarcina!), desi tensiunea pe iesire e aceeasi.Explicatia: invertorul din UPS are inseriat un NTC, care atenueaza suprasarcina momentana.AC-ul consuma ~900W noaptea (cand e mai racoare afara) si 1,2kW ziua (in dupa-amiaza zilei cu cea mai mare temperatura!).Deci e importanta si temperatura mediului!Eu cred ca se poate folosi si UPSul acela pt frigiderul de 200W, dar cu elemente de atenuare a suprasarcinii : un NTC si o bobina inseriate, de preferat sa fie suntate dupa pornirea compresorului (se pot folosi valori mai mari care atenueaza mai bine, dar care produc pierderi daca sunt conectate in permanenta).Totodata, poate ar ajuta si un condensator de cativa uF (un 10-20 sa zicem), in paralel cu frigiderul, dar dupa ntc si bobina.

Link spre comentariu

Pune un releu la termostatu frigiderului si astfel pornesti convertoru si motorul frigiderului numai cand trebue , scapi de consumul inutil a convertorului cand nu ete nevoe de el .Intraba la ateliere de reparatii frigidere daca au compresoare de 12 sau 24v si schinbi compresoru .

Link spre comentariu

Atentie ca VA la UPSuri sunt doar marketing.Deci 1000VA = 700W!Se poate verifica imediat cu un radiator: daca radiatorul are 700W (si 700VA, ca doar e sarcina rezistiva!), UPS-ul ala o sa zica ca e incarcat 100%.Mai sunt unele la care 1000VA = 600W. Toate astea sunt scrise clar in prospectul (manualul) dat de producator. Daca sunt facute de o firma serioasa, daca nu...ca la chinezi.Componentele ar rezista la suprasarcina fara probleme. Protectia e cea care intervine cat se poate de rapid.Test practic: pe un UPS de 490W am pus si 6-700W. Se uscase condensatorul din circuitul de masura al curentului de pe iesire si d-aia a acceptat o asemenea suprasarcina.Acum si un test cu ceva mai mare, mai exact un aer conditionat al carui consum declarat de de 1,5kW.Alimentat dintr-un UPS sinus de 2kW.Cand porneste de pe retea, UPSul da un semnal de suprasarcina, dar nu face alte probleme.Cand porneste de pe acumulatori totul e ok (nu apare semnalul de suprasarcina!), desi tensiunea pe iesire e aceeasi.Explicatia: invertorul din UPS are inseriat un NTC, care atenueaza suprasarcina momentana.AC-ul consuma ~900W noaptea (cand e mai racoare afara) si 1,2kW ziua (in dupa-amiaza zilei cu cea mai mare temperatura!).Deci e importanta si temperatura mediului!Eu cred ca se poate folosi si UPSul acela pt frigiderul de 200W, dar cu elemente de atenuare a suprasarcinii : un NTC si o bobina inseriate, de preferat sa fie suntate dupa pornirea compresorului (se pot folosi valori mai mari care atenueaza mai bine, dar care produc pierderi daca sunt conectate in permanenta).Totodata, poate ar ajuta si un condensator de cativa uF (un 10-20 sa zicem), in paralel cu frigiderul, dar dupa ntc si bobina.

Aprecieri pentru raspuns. ( la fel si pentru teqmihai )Sa revin cu precizari de finete.UPS-ul suporta o rezistenta de 800 W/230 V si o vede ca sarcina 103%. Asadar un Pf cam de 0,75 in conditiile in care scoate fix 220 V pe invertor.Se poate trage pana in 125% timp de 10 sec apoi intra protectia si decupleaza sarcina.Ce trece de 125% o vede ca scurtcircuit si decupleaza imediat. Protectia la scurt e tot electronica si aici s-ar putea sa fie o problema...Pe mine ma intereseaza sa nu decupleze 1 sec la suprasarcina de 200%.UPS-urile de firma pot face acest lucru. Exista si posibilitatea ca din functionarea line interactive sa sara in by-pass pentru 1 sec ca sa suplineasca necesarul de putere.Revenind la circuitele de protectie pentru suprasarcina, nu am schema de principiu a lor, dar ai zis ceva legat de un condensator pe circuitul de protectie la iesire...Ar fi interesanta o schema de principiu sa-mi dau seama ce si cum sa modific.Varianta cu NTC iese din discutie. Cu un 30 de micro/400 V paralel pe iesire m-am gandit...dar nu cred ca tine curentul instant de pornire al compresorului ( posibil sa am nevoie de peste 100 de micro ) si oricum intra in protectie ups-ul la incarcarea condensatorului...e cu dus si intors...Ar costa vreo 20 de lei de la magazinele de componente frigorifice si ar fi cea mai smpla solutie.L.E. Am facut un calcul acum si nici vorba sa suplineasca capacitorul...Mai astept opinii legate de modificare circuit protectie.
Link spre comentariu

Varianta cu NTC, bobina si condensator e absolut cea mai usoara si mai rapid de realizat!

+ ca nici nu suprasoliciti UPSul.

Ca bobina, ai putea incerca una de PFC pasiv (sau mai multe) din sursele PC.

Si NTC-ul tot de acolo l-ai putea lua.

 

Schema o scoti din UPS, curentul e citit de un traf de curent si vezi ce are prin jur...

Rezistenta are PF 1 (sau f aproiat) :) ,deci aia e puterea reala a UPSului. Daca ii pui o sarcina inductiva/capacitiva de 800VA, tot 103% va arata.

Link spre comentariu

Din ce am citit, PFC-urile pasive nu pot urca decat pana la max 0,85 Pf.Eu am deja acum un 0,75 si probabil facut cu un PFC activ care are si rol de masura + control.Cu rezistenta stiam cum e, tocmai de aceea am dat exemplul. :)E clar, varianta optima e modificarea actualului PFC din UPS.Am uitat sa spun ca am un UPS mai vechi turcesc tot in line interactive si duce fara probleme si sarcini de 300% pe retea fara a bloca iesirea. Doar bipaie si atat.Sigur ca nu se simte prea bine traf-ul dupa 1 min...

Link spre comentariu

Nu te supara, ce vorbesti de PFC? :nebunrau: Cum ai 0,75 si bobina il aduce la 0,85? :speriat N-are nici o legatura!Ai ramas prins in bucla de marketing cu VA-ii :sparge: .Deci PF pot avea doar consumatorii. Sursa (UPSul) livreaza fix 800W (si 800VA).Deci orice consumator ii pui, nu poti trage mai mult de 800VA din el. Daca consuamtorul e rezistiv, atunci o sa fie de 800W, la PF=1, adica 800VA.Daca consumatorul e inductiv sau capacitiv, sau o sursa in comutatie, atunci are un PF. Dar indiferent de acel PF, daca nu depaseste 800VA nu-i nici o problema.Iar puterea in W consumata de aparat ar fi 800VA*PF-ul sau.In cazul nostru, bobina doar se opune variatiei curentului, adica nu lasa curentul sa creasca prea mult intr-un timp scurt, adica exact ce se intampla la pornirea motorului.Condensatorul are roulul de a-i livra motorului curentul necesar la pornire, in special datorita bobinii, care nu mai permite acest lucru.UPS-ul nu are nici un PFC in el, n-are la ce sa-i foloseasca! Si cele care au sunt doar cele dubla-converie. Iar PFC-ul e in partea de retea (ca practic e o sursa in comutatie si astea produc fel de fel de perturbatii in retea, inclusiv in PF mic).

Link spre comentariu

In cazul nostru, bobina doar se opune variatiei curentului, adica nu lasa curentul sa creasca prea mult intr-un timp scurt, adica exact ce se intampla la pornirea motorului.Condensatorul are roulul de a-i livra motorului curentul necesar la pornire, in special datorita bobinii, care nu mai permite acest lucru.

Right dom' profesor.Dispozitivul poate fi montat extern, dar dimensionat corect costa mult pentru varfuri de 6-10 A / 220 V.
Link spre comentariu

Dar cat crezi ca consuma niste condensatori de sute de uF, care se incarca de la 0 la 350V?Adica exact fenomenul care se petrece cand bagi o sursa de pc in priza.Si piesele din interior rezista bine mersi!Si o sursa d-asta se vinde cu 30 lei (poate si mai putin!) sh.In timpul de ms in care se petrece asta, nici n-au timp sa se incalzeasca. Doar o siguranta mica si rapida s-ar putea distruge (arde) asa repede!

Link spre comentariu
Vizitator ionutus

Salut, imi expun si eu parerea, sper sa fie de ajutor si sa nu spun prostii, cu o modificare ce ar putea fi adusa cu scopul de a suporta un curent mai mare de pornire pentru frigiderul de 200w. Exista o rezistenta de 0.3 - 0.1 ohmi sau mai mica la 3-5w care este conectata intre masa si sursa mosfetilor din punte la iesirea invertorului. Se monteaza o alta rezistenta cu o valoare mai mica apropiata de cea existenta.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări