Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Incarcator pt baterie moto, cu gel...


Vizitator G2015131

Postări Recomandate

Vizitator G2015131

Am realizat un redresor dintr-un transformator cu iesire 12 V 150 Wati, dupa punte 16-16,5 VCC, presupun ca am un curent de iesire pe undeva pe la 9 Amperi/ora. Bateria mea e una moto cu gel(12V 12 Ah), si daca o pun la redresor se aude fierband din secunda unu, asa ca un bec de far in serie(100 W 12 V) imi mananca 8 Ah lasand destul cat sa se incarce bateria dupa norma indicata 10% din amperajul ei. Bun, dupa vreo 12 ore de incarcare aveam pe voltmetru 15,5 V, pus pe bornele bateriei inca la incarcare, am mai lasat-o vreo 6 ore ca sa ajunga pana la 16 V, speram eu, in acest timp auzind cum fierbe in interior, am scos capacul de deasupra (l-am smuls mai mult ca era lipit) si a iesit destul gaz pe la gaurile de aerisire, dupa astea sase ore la masurare aveam 15,0 V si asa a ramas. In cartea bateriei scrie ca trebuie s-a scot de la incarcare daca atinge 16-16,5 V, insa eu am scos-o la 15, mi-e teama sa nu o stric, daca nu am facut-o deja.De fapt intrebarea mea (1) aici era daca am procedat ok lasand-o sa fiarba, pt ca e cu gel, nu stiu ce pretentii au astea, (2) a doua intrebare e rezultatul prostiei mele: s-a atins din greseala firul de la minus, cu borna de plus si pana am vazut eu, vreo 4-5 secunde, a iesit putin fum din borna, s-a topit pe o margine. Sa se fi sulfatat bateria in cele 4 secunde? Ma roade de mor intrbarea asta, incerc sa fac una si iese alta naibii am capul in stele verzi. Bateria e aproape noua, am luat-o in toamna, oare a patit ceva?(3) a treia nelamurire este cat timp se tine o baterie la incarcat, in general, e batuta in cuie regula de 12 ore indiferent de ce arata voltmetrul? Multumesc!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 27
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • victor_wts

    4

  • schukaru

    2

  • gcom61

    2

  • tinel

    1

Top autori în acest subiect

Fa un alimentator cu LM317T ,reglezi tensiunea maxima la 14,4V si nu vei avea probleme cu acumulatorul.Integratul poate debita max1,5A si este protejat la suprasarcina.Nu ai procedat corect cu incarcarea;acumulatorul se tine la incarcat pana cand tensiunea atinge 14,8V maxim.In cazul celor cu gel este bine sa nu se treaca cu incarcarea peste 14,4-14,5V.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Bateriile cu gel au un regim pretentios de incarcare.

In prima faza a incarcarii se limiteaza curentul la 10% din capacitatea nominala - la 12Ah corespunde un curent de 1,2A .

La urma trebuie facuta o incarcare in temsiune constanta pana la atingerea tensiunii de 14,4V . Toate chestiile astea le face UC 3906 . Fa sch asta http://www.electroniccircuitsdesign.com ... oller.html ,dimensioneaza R2 pt 1,2A si o sa te bucuri de baterie mult mai mult decat de asta pe care tocmai ai 'rezolvat-o' . Si are functia si de incarcator de intretinere ,pui bateria la sfarsitul sezonului la incarcat si o iei rtu(redy-to-use) in primavara.

Daca mai traieste - nu cred ca s-a sulfatat ,alceva s-a intamplat acolo (la curenti mari placile de plumb se incovoie si pica pasta si /sau se rup puntile).

Regula ,la accu cu Pb si acid ,e ca sant mai multe :rade:

Una dintre ele presupune masurarea densitatii ;alta,atingerea unui prag de tensiune concomitent cu scaderea curentului absorbit .La bateriile gel/AGM folosite la pornire pe motociclete ,se preteaza numai a doua metoda.

Sa pregatesti leuti pt o baterie,asta o sa tela se cand ai mai mare nevoie .Pot sa-ti recomand un site http://www.principalauto.ro/ si incarcator cu UC - realizat,functional,comercializat.

Lasand la o parte pretul mic ai si un an garantie . Ce motor ai?

Link spre comentariu
Vizitator G2015131

Jizas, stiam eu, simteam ca am facut-o de oaie. multumesc pt raspunsuri! Am un Ij pe 12 volti, la care daca nu am bateria buna motorul "merge si nu mereu", pt ca am niste probleme cu incarcarea, periile de la alternator ating cu intreruperi din cauza axului cu bataie, si pt a remedia trebuie sa desfac tot motorul, iar, abia pus la punct anul trecut, si sa caut un ambielaj original rusesc, mai vechi, , ehe, treaba lunga, dar asta nu are leg cu topicul, doar ti-am rasp la intrebare tyc.Inca o data mersi pt lamuriri, cel putin mi-am luat grija :rade:

Link spre comentariu

Eu folosesc un acumulator cu gel 12v;1,3Ah pt o bormasina ce are si percutie.Am folosito intensiv,si de nenumarate ori nu am respectat tensiunea minima de descarcare.Acu ,este Rombat cu gel,are garantie 1 an,iar pretul a fost de 17 lei.Incarcatorul despre care am amintit furnizeaza 14,4V la iesire,iar in cazurile cand bateria era descarcata sub limita de 9,5 V ,curentul maxim urca pana la 1,2A timp de cateva minute.Dupa 1,5 ani functioneaza fara probleme iar capacitatea a ramas aceiasi.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

La IJ poti folosi si baterii de UPS ,mai ieftine . Am o cunostinta care foloseste asa ceva pe Nipru ,de ani de zile.La IJ original e 12V/9Ah si poti sa pui baterii cu acid ,linistit ca ai loc in buzunar ... si alea nu sant atat de pretentioase +ca le incarci cu un redresor de perete (similar cu incarcatoarele de telefon) de 15V@1A (10% din capacitatea bateriei -aia in Ah). Cand fierb si sant caldute se poate presupune ca e gata incarcata ,masori tensiunea la borne cu redresorul pe ea :14,4-14,8V.Complectezi electrolitul (daca e cazul si numai cu apa distilata/demineralizata) . La instalare ,nu uita sa montezi furtunasul de supraplin.@Gcom61Dar bateria de la bormasina nu are incarcare ...ai auzit de celulare la care le-a explodat bateria? E pe bune si tare-i nasol sa-ti explodeze ceva in lateral la 80km/h ;te arunca putin pe cealalta banda ,daca nu pe jos.

Link spre comentariu
Vizitator G2015131

Asta e cam adevarat, Doamne fereste, nimic nu e mai importanta decat siguranta cand e vb de motociclete, functionarea optima e pe locul doi. Da, cred ca una cu acid lichid imi iau, cum am avut inainte sa refac motorul si sa pun aprinderea electronica, de asta mi-a recomandat-o un prieten, cica cu gel tine curent si intr-adevar, se descarca mult mai greu, te ajuta, dar e pretentioasa la incarcare si mai scumpa.Oricum m-am uitat prin schema aia pe care mi-ai dat-o tyc, si mi se pare interesanta, as incerca-o, nu vreau sa-mi cumpar si redresor mai bine il "tunez" pe al meu, ma costa mai putin, cred.Multumesc inca o data prieteni!...

Link spre comentariu
Vizitator G2015131

La fel mi-a recomandat un prieten automatist, sa ma interesez intai daca nu e mai ieftin sa cumpar un redresor decat un circuit integrat Stii, ma uitam la bateria asta, am pus un bec de 300 mAh de vreo cateva ore il tin si tensiunea nu scade mai jos 12,93-12,92 V, apoi am incercat o aeroterma portabila pt auto, de 150 W, 12 V, si tensiunea a scazut cu vreo 600 de milivolti dar dupa ce am lasat-o cinci minute sa-si revina a crescut la loc; o baterie care nu mai e sanatoasa pe toti elementii ar trebui sa piarda curent, nu?, dar a mea tine rezonabil, inca. E posibil sa nu fi "avariat-o" prea rau? Pt ca am masurat amperajul cu un bec de far in serie, si bateria, si imi da 800 de miliamperi, adica acesta ar fi curentul cu care am incarcat-o, timp de 18 ore, nu inteleg de ce a bolborosit. Caderea de tensiune la bornele bateriei in circuitul asta ar fi pana in 14 V, desi ieri imi arata 15 V, nu mai inteleg nici redresorul asta, cum sa joace cu un volt, ar trebui ca la priza sa salte vreo 10 volti daca ar fi din cauza fluctuatiilor de la retea. Mi-e tare mila de ea, cand ma uit parca e o fiinta pe care am lovit-o :jytuiyu din neatentie, inca mai arde becul ala si mi se rupe inima de ea :))

Link spre comentariu
Vizitator G2015131

mersi si tie @miticamy, am scos cateva din scheme la imprimanta si le iau la mine sa-mi fac timp sa intreb pe la electronica cat m-ar costa o schema "pusa gramada", pana una alta am lasat aeroterma aia de 150 W, cam 12,5 Ah, sa mearga, si a mers binisor 45 de min, cand am deconectat-o turatia tot mai scadea, la fel si voltajul, l-am lasat pana la 6,20 V, apoi mi-a fost frica sa n-o stric mai rau. La sfarsit cand am masurat bateria singura aveam 11,2 V si 6,5 Ah (bine, intensitatea masurata cu aeroterma in serie pt o secunda-doua), asta dupa 45 de min de alimentat un consumator de 12,5 Ah, ea avand 12 Ah.Sa fie asta baterie stricata? Eu cred ca m-ar mai tine cateva luni, vara asta, de ce sa o schimb? Nu?Ma intreb si eu... pana imi fac un redresor sanatos care sa nu o mai "mestereasca" si pe aia noua.

Link spre comentariu

am zeci de operationale(sute?) din care dau gratis oricui 5-10 buc daca promite ca incearca un montajsi cu un 3842 sau tl494 se poate face ceva destul de apropiat de acel ci specializat

Link spre comentariu
Vizitator G2015131

Probabil m-as aventura, dar nu am destula electronica in spate ca sa ma bazez ca voi iesi victorios din aventura asta fara ca sa stric nimic, de aia atunci cand cumpar eu, pot sa-mi testez linistit cunostintele, fara teama si fara responsabilitate, stii cum e... oricum mersi de oferta, suna tentant :daapropo, am gasit o alta solutie "babeasca" la problema mea cu limitarea tensiunii si curentului, am calculat o rezistenta, ma rog un bec, de 24 W, si 3 diode de 0,6 V care sa limiteze tensiunea la 14,7 din 16,5 cat e acuma, iar becul stabileste un curent de maxim 2 Ah, exact ce-mi trebuie, 14,5 cu 2 amperi din care in circuit cu bateria raman vreo 1,2 sau chiar sub 1 amper. Mi-a deschis ochii proful de circuite pasive si merita ideea decat sa ma chinui sa proiectez o placa cu integrat si alte "o mie" de piese, deloc ieftine cred...

Link spre comentariu
Vizitator tyc

UC 3906 e ic pt incarcarea bateriilor AGM/VRLA/SLA sau cu gel . Tot ce are in componenta 3906 e destinat acestora. In functionare se incalzeste (max 40C) si de aici apare problema termocompensarii ;desigur ca se poate face si cu comparatoare/AO dar e bine sa fie in aceeasi capsula...personal nu am reusit sa fac sa functioneze similar cu 3906 -ca rezultate. Desigur se pot egala performantele dar trebuie facute masuratori multiple iar procesele sant lente (masuratori sistematice) .Asta presupune zile si rezulta ca eu,in persoana m-am arestat la domiciliu!Bateria e buna ,deocamdata ;vb dupa doua saptamani pe motor -banuiesc ca si umbli cu el .Oricum ,motorul de IJ are niste trepidatii...tin minte ca ori pica filtru de aer (la IJ59) ori acul in carburator ,oglinda se ducea prima.Bateriile cu gel sant sensibile la supratensiune ,cea maxima e de 14,5V iar becul ala de limiteaza curentul la 2A e chiar genial daca nu ar trebui sa limiteze curentul la orice tensiune ;dar unde sant cei 0,8...1,2A ?De fapt bateria nu mai absoarbe decat ~1A . Am facut un tip de incarcator bazat pe 3906 care mentine curentul constant (la 0,87A) in orice conditii pana la faza de incarcare cu tensiune constanta :[attachment=0]incarcatorUC3906 007.jpg[/attachment]Profu' tau de CP e putin in afara domeniului sau nu ai expus toata problema .Batriile clasice (cu lichid) asa se incarca ca daca fierb si pird din electrolit ,se complecteaza cu apa. Dar la bateriile etanse,de unde stii care e nivelul/densitatea?Acum poti sa o incarci cu bec ,oricum nu mai conteaza.

Link spre comentariu

nu conditionez oferta de componente;cel ce le primeste se numeste noul proprietar si daca le arde este pierderea luieste numai pacat sa stea prin sertare,eu nu mai am putere de munca ca as face acele montaje

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări