Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Strungul meu Quantum 250x550 universal 125mm motor750W 550mm


andreigradu

Postări Recomandate

Cred ca realizati usor cei mai multi dintre voi, ca o parte din sculele de pe taraba in piete au fost aduse la fier vechi initial.

Cu ochi mei am vazut cum o magazie mare de scule a fost dusa la remat,erau scule in lazi de lemn nedesfacute inca .Cu 3 masini de remat sa dus totul.Am vazut sublere calcate de roata motostivuitorului care incarca.
Link spre comentariu

Am observat flansa, interesanta, o sa dau cateva ture prin remat sa vedem ce iese.Am asamblat masa si arata frumos, se misca bine, sunt multumit de ea. Sa o vedem in lucru.Pentru inceput voi face un suport pentru coloana bormasinii G3R, aceea mica de la suceava, ii fac o mandrina si ma folosesc de ea pentru aluminiu si alama la lucrari mici.Si daca tot ma gandesc sa strunjesc eu piesele am achizitionat si un platou pentru strungul meu. Are diametrul de 250mm si e special pentru strungul meu. Cumparat de la Rocast cu 42 euro + tva.Eu nu consider ca exista joc in rulmenti, pur si simplu e o elasticitat. Daca lucrezi cu strungul nu e nici o problema, poti sa scoti 1 sutime sau si mai bine. Ma gandeam ca daca prind piese grele in universal se poate produce o solicitare a axului si rulmentilor care nu e fireasca.Rulmentii i-am strans cand am facut pozele cu strungul, dupa 1-2 ore de lucru se incalzesc, semn ca sunt stransi suficient.Oricum ma intreb cum realizez eu paralelipipedul cu fete perpendiculare daca am doar strung si platou?Trebuie frezate 2 fete la fix 90grade. Pe freza poti ataca lateral si cu freza corespunzatoare obtii perpendicularitate.

post-4831-139829616952_thumb.jpg

post-4831-139829616963_thumb.jpg

Link spre comentariu

Oricum ma intreb cum realizez eu paralelipipedul cu fete perpendiculare daca am doar strung si platou?Trebuie frezate 2 fete la fix 90grade. Pe freza poti ataca lateral si cu freza corespunzatoare obtii perpendicularitate.

Dar pe masa de frezare cum prinzi o piesa cu o fata plana, sa realizezi o suprafata perfect paralela cu prima si sa p poti prelucra complet (toata fata, deci exclus cleme), fara a te folosi de mengnina (care ar introduce erori, pentru ca nu ne permitem menghine cum are Katran) ? dificil...Platoul il vei folosii exact pentru acest lucru, apoi vei putea prinde piesa (dimensionata corespunzator) cu cele doua fete perfect plane intre falcile universalului (fie el si cu 3 bacuri). Este piesa prea grea si exista riscul smulgerii dintre falci? - de-aia avem papusa mobila si virf de centrare.Metoda da cele mai bune rezultate posibile, se lucreaza cu atentie, aschierea este intrerupta (avem grija sa nu solicitam ansamblul cu avansuri mari) , este necesara imobilizarea saniei strungului (carriage lock) necesita rabdare, care va fi rasplatita pe masura.
Link spre comentariu

nu inteleg cum sa fac operatia.imi pare rau. sunt electronist, nu am scoala in prelucrari mecanice, deci zi-mi exact ca la bebelusi ce sa fac.sa presupunem ca am deja o fata strunjita, o apic pe platou, cum obtin cealalta fata a cubului perfect perpendiculara.????NU ma refer la 2 fete paralele intre el, vreau sa obtin 2 fete perpendiculare intre el la fix 90 grade, ca sa pot aplica o fata pe masa si pe cealalta coloana bormasinii pentru inceput, apoi voi face alt corp ce va contine o gaura pentru coloana.Acel corp de asemenea are nevoie de 2 fete perpendiculare.

Link spre comentariu

Si eu sint tot electronist; mi-am luat freza si strung ca montajele mele nu aveau niciodata carcase :-)Sa recapitulam:Se ia semifabricatul; in cazul nostru o placa de otel sau o bara de otel, adus la dimensiunile platoului (debitare manuala, cu flex-ul sau mai bine cu ferastraul manual pentru ca cu acesta avem sanse mai mari sa obtinem suprafete aproape drepte).El este de cele mai multe ori cum spuneam o placa de otel, trasa la cald, acoperita de crusta specifica ce este bine sa o indepartam.Localizam minim 3 puncte unde am putea face gauri de prindere, gaurim si filetam ca sa putem fixa placa pe platou.In cazul in care rugozitatea suprafetei este mare, putem folosii o bucata de carton (0,4mm) intre platou si semifabricat (cu orificiile celor 3-4 suruburi decupate). Fixam placa pe platou, montam platoul si strunjim frontal suprafata. Avansul va fi longitudinal, cu caruciorul blocat.Rezulta o suprafata perfect plana. Demontam platoul, eliminam cartonul si suprafata proaspat strunjita, o punem de data aceasta cu fata la platou. Strunjim astfel si cealalta suprafata (opusa), iar dupa terminare, obtinem doua suprafete perfect plane, paralele intre ele. Aceasta este conditia ca falcile universalului sa prinda perfect semifabricatul pe care de data aceasta il vom monta la 90°. Masuram distanta intre cele doua planuri (grosimea), impartim la 2 si marcam cu punctatorul locul unde vom realiza gaura de centrare. Am vazut ca aveti universal cu 4 bacuri cu stringere normala, il veti monta pe acesta , veti centra piesa cu virful rotativ si veti strunji frontal. In apropierea virfului de strunjire, pentru a preintimpina atingerea virfului de catre cutit, se permite la final scoaterea lui.Rezulta astfel o suprafata la 90° fata de primele doua prelucrate. Daca vrem sa mergem si mai departe, cu celelalte doua ramase (urmatoarea o realizam rapid prin intoarcerea piesei in falci), vom bloca universalul, cu piesa prinsa convenabil si vom plimba un comparator montat in portcutit si astfel vom reusii sa aliniem si celelalte doua planuri ramase. Mai jos vin cu exemplul unor "placi" prelucrate pe strung. Ele au fost realizate pe un strung mai mare, intr-un atelier la care aveam la dispozitie si freza, dar am evitat sa o folosesc datorita acuratetei metodei descrise mai sus.

post-1848-1398296172_thumb.jpg

Link spre comentariu

Ca orice universal, are o mica bataie, iar pentru a mai eliminia/controla din bataie, e bine sa-i faci un semn(cu un permanent ceva) piesei pe care o strunjesti in dreptul unui alt semn facut anterior pe universal, sa sti sa pui piesa in acelasi loc/pozitie.

Link spre comentariu

Perfect, acum am inteles, exact cum am facut cuburile de la CNC, acelea pe care le-am imbucsat cu bucsi de bronz.Bine ca am acel platou serios, acum trebuie sa plec la cautat de otel. Poate gasesc un depozit care sa imi taie cat am eu nevoie.Abateri pot aparea la un corp cu dimensiuni de 120x120mm sau 100x100mm, dar un 5 sutimi e acceptabil.

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

De ceva timp nu am mai prea mesterit, de e greu cu servici, 2 bebei, hobby-ul e mai in josul listei.Dupa cum ma stiu, tot caut si caut. Pana la urma am gasit ce imi doream, un cap divizor cu reglaj contimuu de 125 mm diametru.Are totusi o problema, a fost scapat din mana de cineva si s-a strambat putin axul de antrenare, de ce va spun asta, pentru ca are o zona la rotire unde merge usor si o alta unde merge mai greu, se simte la mana diferenta.La pinionul de antrenare are un reglaj excentric pentru eliminarea jocului, daca il reglez fara joc pe zona lina, cand ajunge manivela la zona deformata nu se mai poate actiona.Astfel am fost nevoit sa las reglajul mai slab, are un oarecare joc, gen carucior de strung, care trebuie sa tin minte cat i-am lasat jocul cand dau inapoi.Avand vernierul de 360grade pe lateral ma ajuta sa citesc.Are si posibilitate de reglaj de la orizontal la perpendicular cu citire pe vernierul lateral.Axul principal are un blocaj cand lucrezi ca sa nu se miste, lucru bun cand frezezi sau gauresti sa nu rupi sculele.Prin axul mesei e un orificiu de trecere, deci se pot baga si bare in ea, in caz ca se doreste realizarea unui canal de pana la un ax lung sau o tesitura.Pe spate are un lacas de pana unde e si o pana, astfel se aseaza paralel cu masa frezei.

Link spre comentariu

Am desfacut-o sa o curat si firesc, sa vad ce e in ea.Un ax melcat sustinut la un singur capat, cu piese din bronz, foarte frumos realizate, pacat de industria noastra, nici nu vreau sa ma gandesc cat costa azi sa faci un pinion si o roata din bronz ca astea.

post-4831-139829648643_thumb.jpg

Link spre comentariu

Imaginile le-am atasat ca sa isi faca o idee si cei care nu au acasa un asemenea dispozitiv si vor dori sa isi faca.Un avantaj al acestei scule e ca poti realiza o frezare a unui sector de cerc intr-o piesa, sa zicem ca ai o fulie si vrei sa o usurezi, adica sa o faci cu spite, practic misti secoare de cerc masa si frezezi. La final iti raman spitele. E util cand faci un ansamblu la care conteaza greutatea finala.Sigur se pot face si pinioane de toate felurile.Ce ma supara e acel ax excentric. Din cauza lui nu pot pune un motor pas cu pas, acel joc rupe sculele si inca nu am idee cum sa fac un blocaj electronic pe ax, poate o frana electromagnetica de la ambreiajul de strung. Am vazut ceva prin targuri, are cam 100-110 mm diametru si 40-50 mm grosime.

post-4831-139829648715_thumb.jpg

post-4831-139829648731_thumb.jpg

Link spre comentariu

In continuare am gasit un vinclu in targ pentru masa de frezare.Pe el voi aplica coloana de la bormasina mica in caz de nevoie.Are cam 150x150mm si e din tabla de 16mm realizat.Dupa cum se vede are multe gauri sa prinzi piese in diverse pozitii.

Link spre comentariu

Incepe sa capete forma si micul meu atelier din balcon.Inca sunt asezate la gramada, in fiecare saptamana se mai sorteaza se mai aseaza.Va prezint cateva imagini cu el, dar nu e inca ordonat.Am putut in schimb sa realizez prelucrarea exterioara a xului la dispozitivul de rectificat.L-am prins intre 2 varfuri si l-am prelucrat. Varful prins in centrul mobil provine de la un centru rotativ identic cu cel din papusa mobila, doar ca am avut nevoie de rulmentul de presiune din el. Am desfacut 2 astfel de piese, am recuperat cei 2 rulmenti si i-am pus la masina de gaurit G3R impreuna cu 2 rulmenti radiali pentru ca am inlocuit rulmentii din seria 7000 cu un ansamblu de rulment radial si axial separat.

post-4831-139829648816_thumb.jpg

post-4831-13982964883_thumb.jpg

Link spre comentariu

In continuare imagini din timpul prelucrarii, am folosit un cutit cu placuta amivabila rotunjita si avansul automat pe pas minim.Rezultatul se observa.Am pus centrele pe camasile rulmentilor, dupa cum se observa pentru a asigura axa intre camasa exterioara si axul dispozitivului.Acum urmeaza o placa din aluminiu pentru prinderea camasii si a motorului. Motorul va trece prin placa si se va strange placa pe el, cum e la cnc-uri unde prinzi freza cumparata separat.Motorul va trebui sa vina plasat pe o alta placa ca sa ajunba la acelasi novel cu fulia din capatul axului.Vor urma fuliile care vor avea profil rotund, pentru curea de masina de cusut, am inteles ca nu face zgomot si rezista bine in timp, acea curea care se taie si se lipeste la cald incalzita cu flacara.

Link spre comentariu

De multe ori ma gandeam cu ce o sa prelucrez de exemplu o teava cu un diametru mai mare , sa zicem 20 mm la interior care trebuie strunjita pe cota exterooara, precum camada de mai sus.Conuri mari nu aveam, asa ca am tot cautat, pana am dat de un set descompletat, are 7 piese cu diferite forme.Am luat unul la intamplare si surpriza, nu are con morse 1, nici morse 2.Are o inclinatie de 1,8 grade si ii lipseste probabil suportul, care cu siguranta avea un con mai mare de CM2 si nu ma avantaja.M-am apucat sa-l strunjesc pe con, a mers greu, m-a ajutat cu informatii si colegul DanuAl si am reusit o prelucrare pe 20mm cu o precizie finala de 1 sutime. Am facut semn de pozitionare si cand am intors conul si l-am prins a scazut sub 1 sutime.Partea proasta e ca trebuie realizat un diametru mai mic pentru cele ce se vor prinde in centrul mobil, acolo trebuie sa fac cota de 12 mm ca sa o prind intr-o casera de centru mobil ce va trebui desfacuta si sa aplic conurile noi.

Link spre comentariu

Continuarea dispozitivului de rectificat:Am realizat 2 piulite si filetul la ax pentru fixarea fuliei. Piulite din alma, file M8 x 1.Urmeaza fulia, care va avea 3 canale de diametre diferite. Profilul fuliei va fi rotund, pentru curele de masina de cusut.La realizarea filetului interior am folosit pentru prima data un dispozitiv de filetat interior. E foarte util, are un arc care impinge mandrina pe masura ce inainteaza. Partea si mai interesanta e ca e dotat cu ambreiaj reglabil in functie de diametrul realizat si materialul prelucrat.Urmeaza fulia pentru ax si pentru motor. Le fac din duraluminiu, inca nu le-am desenat. Ce stiu e ca diametrul fuliei mari e de 48 mm la partea de sus si probabil cam 35-38 mm la partea de jos a fuliei. Axul interior are diametrul de 8 mm. Fixarea nu o fac cu pana, voi pune putina pasta de filet si voi strange bine piulitele, fortele implicate nu sunt de tractiune ca sa se invarta fulia, acolo piatra atinge usor pe material. nu e pentru polizat, doar rectificat.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări