Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Mecanica auto la bibanu47,probleme si solutii


bibanu47

Postări Recomandate

Salut,Pistonasele se pot comprima cu orice,surubelnita,levier mic,etc dar problema este ca nu preseaza perfect central si la japoneze peretele etrierului e foarte subtire si am vazut cam multe sparte de cei care au umblat pe acolo.Referitor la suspendatul etrierului in racordul de frana,asa este dar eu personal ori il ridic pe punte ori pe bascula,depinde de caz si spatiu.

Link spre comentariu

CAPITOLUL 4

 

Griparea sau calarea unui motor

 

 

Ce se intelege prin griparea sau calarea unui motor.

 

Se tot discuta despre griparea motorului si din aceasta cauza vom incerca sa intelegem cum se produce acest fenomen nedorit.In timpul exploatari automobilului apar o serie de defectiuni accidentale.

Griparea pistoanelor are loc din urmatoarelor cauze:

-a supraincalzirii motorului din lipsa lichidului pentru racire,

-datorita uleiului prin uzarea segmentilor, pistoanelor si cilindrilor,

-amestecului carburant necorespunzator, prea bogat sau prea sarac,

-avansul exagerat ; are loc o frecare uscata excesiva, urmata de dilatarea pistoanelor si deci blocarea lor.

Fenomenul poate fi observat de sofer din lipsa de putere si pentru ca este precedat de zgomote caracteristice provocate de efortul bielelor de a smulge pistoanele gripate din punctele moarte si emanare de abur, daca lichidul de racire este sub nivel. In cazul opririi imediate a motorului se poate evita griparea; se lasa sa se raceasca, se toarna in fiecare cilindru 30-40 g ulei si se incearca rotirea arborelui cotit. Daca se invarte usor, se cauta si se inlatura cauza; daca se roteste greu sau deloc, pistoanele s-au gripat si automobilul va fi remorcat pentru repararea in atelier prin demontarea si inlocuirea pistonului gripat si a segmentilor de la cilindrul respectiv sau la tot setul motor in functie de caz.

Griparea pistoanelor poate duce la rizuri pe oglinda cilindrilor; daca acestea sunt usoare, se pot slefui cu ajutorul unui piston in abundenta de ulei, deplasat de cateva ori de-a lungul cilindrului in miscarea combinata (de translatie si rotatie ). Numai dupa aceasta se face inlocuirea pistonului si segmentilor respectiv;

Daca din gripare a rezultat si topirea locala a aliajului pistonului si arderea lui pe cilindru, atunci acestea se inlatura cu un cutit triunghiular, se slefuieste cilindrul, iar pistoane vechi impreuna cu segmentii. Cand griparea a dus la deteriorarea cilindrului atunci acesta se inlocuieste sau in cazul monoblocurilor se poate trece la reparatia urmatoare.

Cocsarea segentilor este urmarea supraincalzirii pistonului, scaparilor de gaze datorita uzarii excesive a segmentilor si deci arderii uleiului care se depune sub forma de calamina in canalele respective, blocandu-i. Deci segmentii nu mai asigura etansarea si racirea pistonului si ca urmare au loc scapari mari de gaze arse in baia de ulei iar fumul de esapament este de culoare albastra. Motorul nu mai dezvolta putere nominala deci nu mai corespunde sarcinilor de transport. Pornirea motorului este greoaie, consumul de combustibil si ulei creste, iar compresia la cilindrului respectiv este scazuta.

Remedierea consta in demontarea grupurilor piston,segmenti,biela curatirea lor de calamina si inlocuirea segmentilor care vor fi montati in locasurile din pistoane cu ajutorul clestelui special, cu fantele decalate la un unghi de 120 sau 180 de grade si montarea in aceiasi cilindri de unde s-au demontat; se mentioneaza ca pistoanele nu se dezasambleaza de pe biele.

Ruperea segmentilor se datoreste materialului necorespunzator, montarii incorecte, intepenirii in canalele din piston, uzurii lor, precum si supraincalzirii.

Defectiunea se constata prin compresie micsorata, scaparii de gaze in carter, ca urmare a pierderii etanseitatii, si scaderea puterii motorului ; apare un zgomot caracteristic la antrenarea arborelui cotit.

Se inlatura prin inlocuirea segmentilor la cilindrul respectiv. Daca s-au produs rizuri usoare pe cilindrul, se slefuieste, iar daca sunt accentuate se inlocuieste.

Ruperea boltului, defectiune mai rara, are drept cauze: uzura mare,adica un joc ce depaseste 0,05 mm intre bolt si umerii pistonului sau bucsa de biela,material sau tratament necorespunzator, griparea pistonului.

Depistarea se face datorita zgomotului metalic ascutit uniform, la accelerarea brusca a motorului. Deoarece ruperea boltului poate produce avarii grave cum ar fi spargerea pistonului, cilindrului, incovoierea sau chiar ruperea bielei, incovoierea sau chiar ruperea arborelui cotit,motorul este oprit imediat.

Remedierea consta in demontarea grupului piston biela respectiv, depresarea si presarea unui alt bolt corespunzator, inclusiv bucsa bielei, dupa care se face montarea motorului.

Defiletarea partiala a suruburilor de fixare a capacului de biela, se determina prin batai in partea inferioara a blocului motor, la accelerari-decelerari repetate. Se remedieaza prin demontarea baii de ulei, restrangerea suruburilor de la bielele ce au astfel de anomalii cu cheia dinamometrica la momentul prescris. Totodata se verifica fixarea la celelalte suruburi ale bielelor pentru a preantampina astfel de defectiuni ; daca nu se inlatura la timp aceasta, exista pericolul ruperii suruburilor si deci avarii la biele, cilindri, pistoane, bloc motor.

Ruperea bielei este cauzata de griparea lagarului sau topirea semicuzinetilor, joc prea mare in lagar, ruperea boltului, spargerea pistonului, smulgerea sau ruperea suruburilor de biela.

Daca motorul nu este oprit la timp se produc avarii grave : spargerea blocului motor, a cilindrului si a pistonului, deteriorarea sau chiar ruperea vilbrochenului, distrugerea baii de ulei.

Remedierea comparata operatii dificile, mai ales in caz de avarii si se executa in atelier ; in afara demontarii, se face o constatarea minutioasa a orgnelor deteriorate, blocul motor impunand repararea sau chiar inlocuirea, iar cilindrul si grupul piston-segmenti-bolt-cuzineti se inlocuiesc obligatoriu ; arborele cotit este controlat amanuntit, indeosebi fusul maneton respectiv, care daca are culoarea schimbata necesita inlocuirea.

Incovoierea sau topirea biele, se poate constata prin batai anormale in portiunea mediana a blocului motor. Daca nu se iau masuri imediate de reparare in atelier a motorului poate duce la : uzarea accentuata a muchiilor segmentilor, a pistoanelor si ovalizarea neuniforma a cilindrilor pe toata lungimea lor, uzarea rapida a fusurilor manetoane ale arborelui cotit.

Gripare sau topirea cuzinetilor din lagare au unele cauze comune : ungerea insuficienta, uzura mare, deci joc depasit intre fus si cuzinet, material de antifrictiune necorespunzator, supraincalzire.

Se poate preintampina daca sesizarea zgomotului specific caracterizat prin batai infundate, mai ales „ la rece” ce se intetesc la accelerare sau indicatiile manometrului de ulei respectiv presiune scazuta daca se observa la timp.

Remedierea : demontarea vilbrochenului, constatarea starii fusului maneton respectiv (culoarea schimbata, indica decalirea ) daca e in stare normala, se curata resturile de material de antifrictiune si se inlocuieste cuzinetul cu un altul de cota corespunzatoare.

post-44314-139829407437_thumb.gif

post-44314-139829407446_thumb.jpg

post-44314-139829407447_thumb.jpg

Link spre comentariu

am o intrebare daca ma puteti ajuta care este cel mai mic motor electric de 24V pe care l-asi putea folosi la proiecul meu daca motorul de 250w are 0.90Nm 300w 1,04Nm iar 350w 1,22Nm sau ce solutii imi puteti da ?

post-65482-139829407967_thumb.jpg

Link spre comentariu

Salut, Sincer imi pare rau ca trebuie sa te descurajez dar din pacate nu am avut niciun proiect de executat cu motor electric cu exceptia sistemelor de punerea pe orbita a antenelor parabolice unde lucram cu motorase de stergator de parbriz. Mai bine intreaba colegii de forum care lucreaza in domeniu si chiar am si vazut tot felul de motoare electrice la tensiuni mici la sectiunea "vanzari".Multa bafta in realizarea proiectului si chiar te-as ruga sa il prezinti la finalul lucrari.

Link spre comentariu

Ma uitam la gaura din piston, si vreu sa spun, nu in chip de lauda, ci pentru a incuraja ideea in anumite limite, ca se poate suda. Eu am sudat electric un piston de BMW, anul trecut, care avea cam aceeasi gaura in el, si merge perfect in continuare.

Intre timp a reusit sa rupa si cureaua de la distributie, stramband doua supape, ocazie cu care am vazut cum se prezinta pistonul sudat. E perfect. De fapt nu e singurul ( un prieten,in loc de salut "mai sudezi pistoane"),e doar ultimul pana acum. Iata si chiulas incarcata electric la o tigra, si rectificata cu scule artizanale (construite in totalitate de mine), care merge perfect.

Ce n-am vazut eu la prezentarea atelierului tau, strungul. E de neconceput lipsa lui dintr-un atelier. Alaturi de filmul cu pistonul se poate vedea si cu ce rectific chiulasele, pentru a nu fi nevoit sa impart vina cu altcineva, care mi-a facut, de exemplu, cilindrii cu capetele neparalele (meserias, cu specific auto).

post-43432-139829408217_thumb.jpg

Link spre comentariu

ma bucur ca o sa ma puteti ajuta cu sistemul de directie cu siguranta o sa apelez la dumneavoastra dar momentan am gasit motorul electric care-mi trebuie mai trebuie sa-i caut un controller si o maneta de acceleratie pe care aproape le-am gasit si urmeaza sa le cumpar dar o sa dureze un picut

post-65482-139829408606_thumb.jpg

Link spre comentariu

CAPITOLUL 5

 

Notiuni elementare despre rodajul motoarelor

 

 

Dupa montarea motorului, rodarea reprezinta cea de a doua faza importanta din procesul tehnologic a motorului, cu influente hotaratoare asupra comportarii ulterioare a motorului, in special, asupra durabilitatii sale.

Se stie ca, in urma prelucrarilor mecanice in procesul de reparatie, apar pe suprafetele pieselor motorului o serie de rizuri si proeminente mai mult sau mai putin neregulate, provocate de muchiile aschietoare al uneltelor de lucru utilizate. Marimea acestor proeminente determina un anumit grad de rugozitate a suprafetelor. In acelasi timp, datorita imperfectiunilor de executie a pieselor si de montaj al motorului, apar erori de forma.

La inceputul functionarii motorului, cand varfurile proeminentelor nu sant uzate, conctactul intre cuplurile de piese in frecare se face pe o suprafata relativ mica, din care cauza apar local presiuni foarte ridicate. Aceste presiuni pot provoca gripaje, atunci cand frecarea reciproca a suprafetelor se face la viteze relativ mari sau in conditii de ungere si racire nefavorabile, ca urmare a degajarii locale de caldura.

Aceasta este motivul pentru care operatia de rodare poate fi considerata ca un proces de ultima finisare si corectare macro si microgeometrica a suprafetelor conjugate, impunandu-se ca o etapa obligatorie in procesul tehnologic de reparare.

Factorii cei mai importanti, care influenteaza asupra rodajului si uzurii initiale a pieselor, sant : calitatea suprafetei, tehnologia de prelucrare si montaj, sarcinile, vitezele relative de alunecare, temperaturi suprafetelor in contact si lubrifiantului utilizat.

Calitatea suprafetelor in frecare are un rol primordial asupra perioadei de rodaj si a durabilitatii pieselor in exploatare. Din punct de vedere al rodarii si al uzurii, cea mai mare importanta o prezinta suprafata efectiva de contact, deoarece, pe masura cresterii ei, se reduce presiunea specifica. De aici rezulta marea importanta a rugozitatii suprafetelor, valoarea ei prea mare ducand la uzuri mari sau gripaje in timpul rodajului. Asigurarea rugozitatii prescrise in tehnologia de reparare conduce la un ritm de uzura care realizeaza cresterea rapida a suprafetei efective de contact si inlaturarea simultana a defectelor de forma.

 

BIBLIOGRAFIE:

 

1. SERBAN. M. POENARU -MOTOARE CU COMBUSTIE INTERNA E.D.TEHNICA BUCURESTI 1984.

2. ALEX . STEFLEA M. SECHI -UTILAJUL SI TEHNOLOGIA FABRICARII, INTRETINERII SI REPARARII MOTOARELOR CU COMBUSTIE INTERNA E.D.TEHNICA BUCURESTI 1979

3. M. POPA AL. STEFLEA - TEHNOLOGIA INTRETINERII SI REPARARII MOTOARELOR CU COMBUSTIE INTERNA . E.D.TEHNICA BUCURESTI 1978.

4. M. SECHI DAN ABATANCEL -MOTOARE PENTRU AUTO-AUTOMOBILE SI TRACTOARE E.D.TEHNICA, BUCURESTI 1980.

5. GH. COLCIU S. SAVIUC C-TIN HASEGAN ION STOICA AL. GROZA -METODE SI LUCRARI PRACTICE PENRU REPARAREA MOTOARELOR CU COMBUSTIE INTERNA E.D.TEHNICA BUCURESTI 1985.

 

Editat de Madalina: adaugare bibliografie

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

buna ziua am ajuns cu proiectul la stadiul care tine de directie si amortizoare momentan trebuie sa cumpar tevile patrate si teava rotunda pentru axul rotilor spate si nu stiu exact ce diametru trebuie sa cumpar ..am nevoie de o parere. viewtopic.php?f=14&t=107140&start=60 datele sunt asa latimea totala 600mm latimea rotii 100mm diametru rotii 330 distanta dintre roata si teava sasiului 100mm distanta dintre tevile sasiului 200mm mai exact le vedeti pe pagina mea

Link spre comentariu

Salut Cata,Te rog sa astepti pana maine seara pentru un raspuns cat de cat apropiat de adevar deoarece stiu ca parca aveam mai demult prin magazie o caseta de Renaul 5 care nu o folosesc si vreau sa vad si ce ecartament are poate cu mici modificari ne incadram parametri tai.

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

Va salut domnilor,

 

Am ajuns la concluzia ca este inutil sa va plictisesc cu atata scriptologie plus ca in afara de acest aspect din cuvinte nu pricepem mare lucru si de aceea am decis sa va expun unele fisiere video la o parte din lucrarile executate de mine,acestea dupa parerea mea fiind mult mai concludente si practice.

 

Va doresc vizionare placuta.

Link spre comentariu

Salut,puteti sa ma lamuriti de la ce provine fluieratul care apare la prima pornire a zilei(seamana cu o patinare de curea),dureaza 2-3 min. dupa care nu mai face la pornirile ulterioare! Am mai auzit asa ceva la mai multe modele de masini. Aici este Seat Ibiza,1,9L,2004. Poate sa vina de la pompa de vacum? Mercy.

Link spre comentariu

Salut,puteti sa ma lamuriti de la ce provine fluieratul care apare la prima pornire a zilei(seamana cu o patinare de curea),dureaza 2-3 min. dupa care nu mai face la pornirile ulterioare! Am mai auzit asa ceva la mai multe modele de masini. Aici este Seat Ibiza,1,9L,2004. Poate sa vina de la pompa de vacum? Mercy.

Salut,Nu are legatura cu pompa de vacuum.La majoritatea masinilor fabricate dupa 1998 sunt folosite ca intanzatoare la curelele de accesorii,role comprimate cu arc care se preseaza tot timpul dupa oscilatiile curelei si preia si socurile dar la un moment dat acest arc isi pierde proprietatile de tratament si din acest motiv permite curelei de accesorii sa patineze la rece deoarece cauciucul este foarte dur pana ruleaza putin si se incalzeste iar in acest caz sunt doua variante:1-ori se schimba rola intinzatoare,2-ori se monteaza curea cu 2 cm mai mica decat originala si asta ca rola sa treaca de acel punct mort prin intindere.Este posibil ca sa fie rupta si fulia cu masa dubla adica cea care este prinsa pe vilbrochen si antreneaza toate accesoriile motorului si asta se poate observa daca fuleaza in timpul mersului sau in stationare se observa crapaturi in inelul de cauciuc turnat la imbinarea ei.Eu am facut niste presupuneri elementare dar pana nu vad tot ce se afla antrenat pe motor nu pot sa dau un raspuns concret.Erau nemaipomenite niste poze edificatoare.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări