norad Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 Cativa bat campii , ca de obicei , in varianta lor personala , plina de frustrari . Standardul este bine reglementat , de catre CEI ( Commision Electronique Internationale ) in publicatia 581-5 , inca din prima editie din 1979 si se refera la unele dintre valorile limita ale principalelor caracteristici ale amplificatoarelor audio . Mai jos va prezint un extras din Almanahul Tehnium 1984 pag 97-98-99 in care este descris documentul de mai sus si lamureste putin lucrurile .Am cautat pe net despre norma DIN 45500 si am gasit pe un site german ceva similar cu ce a prezentat hpavictor:http://www.hifi-forum.de/viewthread-84-16591.htmlAm sesizat ca DIN 45500 nu mai este in vigoare si a fost inlocuita de o norma europeana EN 61305. Partea a 3-a se ocupa de amplificatoare.Din ce am citit aici http://magazin.asro.ro/index.php?pag=2& ... arch=61305norma actuala s-ar ocupa doar de cum se fac masuratorile si nu ar specifica care sunt cerintele minimale ale unui amplificator (n-am citit EN-ul, deci e posibil sa gresesc).Personal, consider ca un amplificator H-Fi trebuie sa aiba cel putin minimul de cerinte expuse in DIN 45500 (sau EN 61305 daca sunt acolo mentionate).Off-topic: am construit un amplificator stereo cu PCL86 si n-am fost impresionat de sunet. Stiti vreo schema simpla de amplificator OTL cu tuburi (3-4W) pe iesire de 4 ohmi ?Multumesc. Link spre comentariu
hpavictor Postat Mai 28, 2012 Partajează Postat Mai 28, 2012 E_N_6_1_3_0_5_-_3 din `95 il gasiti aici moka : h**p://www.docin.com/p-286903004.html Are doar 12 pagini. Link spre comentariu
zal Postat Mai 28, 2012 Partajează Postat Mai 28, 2012 Se poate mai simplu şi mai clar de atît? Link spre comentariu
zbodeoc Postat Mai 28, 2012 Autor Partajează Postat Mai 28, 2012 Zal, normele astea au fost scrise de un avocat si este cel mai dur standard de sunet de care am auzit vreodata, daca-l ia cineva in serios. ☺ Doua exemple doar:- distorsiunile sa fie atit de reduse incit sa nu fie detectabile- semnalele tranzitorii sa fie reproduse fara distorsiuni - daca aici vorbim si de semnale dreptunghiulare atunci banda de 20-20 nu cred ca ajunge... Link spre comentariu
zal Postat Mai 28, 2012 Partajează Postat Mai 28, 2012 Păi ce atîtea discuţii? 4 puncte mari şi late... gata problema. Oricum urechile omeneşti nu au suferit modificări din 1947 în prezent şi nici în viitorii 10000 ani nu e posibil. Ies din discuţie maneliştii şi ăia cu sabufăre de peste 1kW în dormitor. Link spre comentariu
zbodeoc Postat Mai 28, 2012 Autor Partajează Postat Mai 28, 2012 Va invit sa discutam despre standarde si metode de măsura , nu despre oportunitatea unora de a discuta lucruri interesante , dar offtopic .Hpa nu trebuie sa te superi pentru asta !Citeste PRIMUL post al celui care a creat acest topic dar mai ales "studiul de caz".Ai sa vezi ca discutiile nu au fost off topic pana la urma ...poate chiar respecta cerinta topicului !Cu respectDa, in acel "studiu de caz" am vrut de fapt sa subliniez ca banda, linearitatea si distorsiunile nu sint suficiente pentru incadrarea unui amplificator intr-o anume clasa. In nici un caz n-am vrut sa promovez simtul auzului in "dauna" metodelor de masurare. Auditia ar trebui sa fie o confirmare ca totul s-a desfasurat OK pina in acel punct, e o economie de timp de fapt. Asta pentru ca statistic auditiile confirma de fapt debalansarea unor parametri electrici in cele din urma.Nu ma deranjeaza un off-topic doua-trei, dar nu mai mult. Mie mi se pare disproportionata atentia care se da auditiei in comparatie cu timpul alocat masuratorilor. Ori daca vrem sa masuram mai mult macar sa stim ce masuram, nu?! Link spre comentariu
mișa Postat Mai 31, 2012 Partajează Postat Mai 31, 2012 Ia auzi: Hai sa masuram daca un amplificator e HiFi!. Pentru asta eu propun urmatoarea metoda nestandard: Luam un mediu de inregistrare HiFI ca de exemplu un CD, un DVD, o banda de magnetofon la 38 sau 76 cm/s, o caseta metal si dece nu si un LP....Inregistram pe acest mediu un semnal HiFi si comparam ce iese direct din playerul specific HiFi cu semnalul obtinut dupa amplificator, la bornele boxei. (sarcinii artificiale rezistive)Testul poate fi facut atit pe muzica cit si pe diverse semnale clare si cunoscute.Comparatia poate fi facuta in mod simplificat cu ajutorul unui osciloscop la care introduci pe Y semnalul din player iar pe X semnalul la iesirea din amplificator. Pe ecran apare o linie dreapta cu o inclinatie aprox. 45 grade. Orice abarere de la acea dreapta inseamna diferenta intre intrare si iesire deci distorsiune.Veti fi uimiti ce dreapta va fi linia daca folosim inregistrari indiferent ce semnal e inregistrat, chiar si muzica. De asemenea veti fi uimiti ce strimba va fi linia daca in locul inregistrarii vom folosi un generator de semnal performant, cu care generam semnale nesinusoidale. (zgomot alb, dreptunghi, triunghi sau alte forme nesinusoidale)Oare cum credeti ca putem interpreta un astfel de rezultat? Link spre comentariu
hpavictor Postat Iunie 1, 2012 Partajează Postat Iunie 1, 2012 Semnalele tranzitorii sunt reproduse cu distorsiuni mari ...precum si lipsa de dinamica etc ... Link spre comentariu
mișa Postat Iunie 1, 2012 Partajează Postat Iunie 1, 2012 Acest rezultat eu l-am interpretat in felul urmator: Toate aceste medii de inregistrare permit o banda limitata (clar!) de frecventa de pe la 20Hz pina la aprox. 20KHz. In aceasta banda, amplificatoarele bune, nu neaparat cu tuburi, se descurca foarte bine. Sa nu uitam ca multe inregistrari de studio sunt "taiate" mult mai restrictiv, adica de pe la 40-50Hz pina pe la 12-15KHz.In momentul in care semnalul de intrare provine de la un generator de semnal, acesta are forma de unda corecta. (nu ca in pozele cu inregistrari puse mai sus) Pentru a obtine o forma de unda corecta a unor semnale audio nesinusoidale, de multe ori e nevoie sa extindem banda pina la zeci sau chiar sute de MHz. Incredibil nu? Generatorul "stie asta" iar amplificatorul e pus in incurcatura...Asta dovedeste ca pentru a asculta muzica inregistrata nu ai nevoie de banda de trecere grozav de mare. Ai nevoie de distorsiuni mici, in special distorsiunile de intermodulatie trebuie sa lipseasca.De asemenea, acest experiment ne mai arata ca nu putem face masuratori cu ajutorul semnalelor inregistrate deoarece de obicei ele sunt "sub demnitatea" unui amplificator bun. Bine, discutam de inregistrari dupa standarde utilizate in audio. Pentru masuratori avem nevoie de generatoare de semnal, (DA, mai multe!) osciloscop, etc...nu mai am rabdare sa scriu...ma duc sa strunjesc din bronz niste piese de fixare a unor difuzoare... Link spre comentariu
hpavictor Postat Iunie 1, 2012 Partajează Postat Iunie 1, 2012 Exact aici este marea smecherie........ca sa poti micsora distorsiunile neliniare , trebuie sa ai o banda de frecvente cate mai mare . Ca sa poti micsora distorsiunile armonice lineare , trebuie sa aplici reactia negativa suficient de " adanca " ...... Aplicarea in exces a reactiei negative va creste insa la un nivel neacceptabil a distorsiunilor nelineare ....asa ca totul este strans legat . Acesta este fundamenul de baza pentru care este obligatorie obtinerea unei benzi mari de frecventa , in niciun caz sub 20Hz-20KHz . Chiar nimeni nu a citit cele scrise de mine si trimiterea http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_amplifier catre munca lui Matti Otala , ca pe aici pute de experti in Google Search ? Sper sa lecturati tot ce tine de distorsiunile armonice nelineare , si sa nu mai apara vreun batut in cap de soarta peste o luna care sa sustina ca el oricum nu aude 20KHz si ca nu-i trebuie un raspuns asa de bun al amplificatorului ! Nu imi mai racesc gura cu ei , ei trebuie sa ramana asa . Prosti ( vine de la prost informati , intelegeti .... ) . Cei care doresc sa-si schimbe statutul din prost in destept sa puna mana sa citeasca , bibliografie se gaseste . Destula . Link spre comentariu
fcon Postat Iunie 1, 2012 Partajează Postat Iunie 1, 2012 ... nu putem face masuratori cu ajutorul semnalelor inregistrate deoarece de obicei ele sunt "sub demnitatea" unui amplificator bun. Bine, discutam de inregistrari dupa standarde utilizate in audio. Pentru masuratori avem nevoie de generatoare de semnal, (DA, mai multe!) osciloscop, etc...Absolut de acord! Semnalele inregistrate pe mediile uzuale de stocare enumerate, mai ales muzica inregistrata, pot face (numai) obiectul aprecierii subiective a performantelor unui amplificator, acela al aprecierii "dupa ureche".Referitor la aceasta din urma, este dificil de facut cu inregistrarile uzuale (pe CD, de exemplu), deoarece si standardele inregistrarii de studio au scazut considerabil, astfel incat etaloanele personale de muzica inregistrata pot intra deja in domeniul audiofiliei, parasind etaloanele standardelor hi-fi clasice, inclusiv masuratorile caracteristicilor electroacustice cu generatoare de semnal, osciloscop, etc...-------------Victor, este adevarat ca nimeni nu se naste invatat si ca trebuie sa urmam toata viata indemnul lui Lenin (de trei ori invatati), insa cred ca prea dai in restul lumii! Fii mai moale, mai putin batos! Cine te-a suparat asa tare? Link spre comentariu
hpavictor Postat Iunie 1, 2012 Partajează Postat Iunie 1, 2012 Ma deranjeaza faptul ca aproape toti sunt superficiali.......din pacate . Link spre comentariu
mișa Postat Iunie 2, 2012 Partajează Postat Iunie 2, 2012 Inca un aspect interesant care ar putea fi dedus din cele spuse de mine pina acum e urmatorul: semnalul audio in momentul in care e inregistrat, e automat limitat in banda si filtrat de componentele care pun in dificultate un amplificator. In primele poze puse de mine se vede asta. Daca vrau sa redau semnalul ala dreptunghiular,(a treia poza) amplificatorul in mod cert il va deforma prin "inmuierea" fronturilor si inclinarea palierelor. Daca vreau sa redau semnalul inregistrat,(a doua poza) amplificatorul nu-l va deforma. E deja deformat prin filtrarea armonicilor inalte. Asta nu inseamna sa nu construim amplificatoare de banda larga pentru ca la frecventele extreme orice amplificator devine neliniar si introduce defazaje. Cu cit sunt aceste fercvente mai departe de zona audio cu atit e mai bine. Ca sa completez afirmatia ca toate inregistrarile pe CD-uri sunt taiate la 19KHz, pun o poza in care am incercat sa inregistrez un semnal sinus de 21KHz. Nu eu am produs acea modulatie. Ea se produce datorita esantionarii la 44.1KHz, atit teoretic cit si practic. Acel semnal se vede identic si pe osciloscop. http://dl.dropbox.com/u/3712780/21K.jpg Link spre comentariu
Vizitator Postat Iunie 2, 2012 Partajează Postat Iunie 2, 2012 ...Victor, este adevarat ca nimeni nu se naste invatat si ca trebuie sa urmam toata viata indemnul lui Lenin (de trei ori invatati), insa cred ca prea dai in restul lumii! Fii mai moale, mai putin batos! Cine te-a suparat asa tare?Din poziţia pe care o deţine acum hpavictor folosind tot felul de "cuvinte" se descalifică singur. Link spre comentariu
hpavictor Postat Iunie 2, 2012 Partajează Postat Iunie 2, 2012 Nu am nicio pozitie deosebita ( sunt doar inverzit , dar nu am privilegii in aceasta sectiune ) si sunt deranjat de fapul ca chiar nimeni nu ia atitudine........Incet , incet totul moare.......incepand cu spiritul DIY si terminand cu sfaturile dezinteresate oferite doar de useri competenti si foarte respectati pentru asta.....Calificare am.......sa dau si la altii ! Dar nu diplomele sunt cele care spun totul ....sper . Nu am absolvit facultatea " Spiru Hamlet " ...... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum