zbodeoc Postat Februarie 17, 2012 Partajează Postat Februarie 17, 2012 Deschid acest subiect poate cadem de acord cam ce "insusiri" masurabile ar trebui sa intruneasca un amplificator de sunet in ziua de azi ca sa fie numit "HI-FI". Fac acest demers pentru ca subiectivismul si dezinformarea sint "in floare" (putin spus) si pentru ca am dat o cautare sumara pe Internet dar n-am gasit un document explicit. Se pare ca DIN 45500 (german) a fost actualizat in timp dar tot n-am gasit precizari detailate, se pare ca-i pe bani... Nu m-ar deranja deloc sa rezulte in urma discutiilor un "standard" sa zicem "RO 45501" (sau de ce nu standardul "RO-elforum"?!) Studiu de caz: Avem un amplificator de 100W cu banda 10Hz-50kHz la +/-0,1db cu distorsiuni de 0,01% la 10 W si 1kHz, pe de o parte, fata de un amplificator cu 2-3 lampi cu banda de 30Hz-30kHz la +/- 3dB, cu distorsiuni de 3% la 3 W/1kHz. Unii zic ca al doilea suna mai bine... io ce sa mai zic?! N-ar strica sa mai ziceti si voi... PS. Se pare ca in "vest" nu mai foloseste nimeni termenul de "HI-FI" (de prin anii '90) ci termenul de "high-end"... asta ca sa scutesc o inclestare pe terminologie... Link spre comentariu
Spitfire Postat Februarie 17, 2012 Partajează Postat Februarie 17, 2012 Studiu de caz: Avem un amplificator de 100W cu banda 10Hz-50kHz la +/-0,1db cu distorsiuni de 0,01% la 10 W si 1kHz, pe de o parte, fata de un amplificator cu 2-3 lampi cu banda de 30Hz-30kHz la +/- 3dB, cu distorsiuni de 3% la 3 W/1kHz. Unii zic ca al doilea suna mai bine... io ce sa mai zic?! Va invitt si pe voi... Am mai spus-o si repet:Intre performantele electrice ale unui amplificator, si prestatia artistica a aceluiasi amplificator, exista o mare diferenta, sau altfel spus de cele mai multe ori, nici o legatura(!)... Sa luam un amplificator impecabil din punctul de vedere al distorsiunilor: THD=0,000001%, iar TID nemasurabil...pe osciloscop, la iesirea acestui amplificator, dreptunghiul e PERFECT, nici un "cioc", nici o fluctuatie...rise time si fall time absolut geometrice, la 90 grade.Sinusoida, perfecta, precum in manualul de fizica. Cum va suna "amplificatorul perfect din punct de vedere al distorsiunilor"?! In majoritatea cazurilor, un sunet fad, sters, mort, si culmea! murdar, imbacsit, incarcat, sau aspru, dur, nemuzical. Deh, muzica nu costa doar intr-o sinusoida, avand doar o anumita frecventa si amplitudine, la un moment dat!!! Si din contra, un alt amplificator, cu THD de...10%(!!!), sunetul e MIERE curata, te unge pe inima, ajungi sa asculti ceva neinteresant altminteri, dar care acum pare ca suna divin! Bass-ul e profund, barbatesc, incisiv, mediile distincte, melodioase, si inaltele cristaline, nu te mai saturi sa-l asculti... Sa nu mai vorbim despre un soundstage CORECT, in care, in cadrul imaginii sonore, pe acea scena, instrumentele ocupa pozitia reala existenta in sala de inregistrare...sau de prezenta sonora, am intalnit cazuri in care la un setup audio, desi de top(!), boxele nu lasau sunetul sa iasa afara, parca cineva apasa membrana difuzoarelor...sau imaginea sonora era cumva grea, apasatoare, prafuita... Ce preferati? un amplificator perfect "stiintific", masurat si ras-masurat, cu performante tehnice uimitoare, dar care se aude prost, sau un amp cu o executie mai mult "artistica", bazata pe tatonari sau doar pe...noroc(!), dar care se aude splendid?! Link spre comentariu
Den Postat Februarie 17, 2012 Partajează Postat Februarie 17, 2012 Extras de pe wikipedia: "High fidelity—or hi-fi—reproduction is a term used by home stereo listeners and home audio enthusiasts (audiophiles) to refer to high-quality reproduction of sound[1] to distinguish it from the poorer quality sound produced by inexpensive audio equipment. Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response" Problema in ziua de azi..cam orice integrat,banal si ieftin,este capabil de asa ceva. Termenul este depasit,de fapt pentru unii a devenit o rusine sa catalogeze montajul proaspat construit drept Hi-Fi..Mai bine altceva.. Batalia vad ca se tot muta de ceva timp din zona thd-ului..in alte zone,mai exotice,mai neintelese,probabil ca si multe doar de dragul marketingului. Spitfire,cand te referi la amplificatoare cu 10% distorsiuni cred ca te referi la cele cu lampi,pentru ca la celelalte zau ca nu se mai intelege mare lucru.. Link spre comentariu
feri.visky Postat Februarie 17, 2012 Partajează Postat Februarie 17, 2012 Hi-Fi este un standard... industrial, comercial...Audiofilia poate insemna mai mult sau mai putin. In functie de preferinte...In ultima vreme si un standard a inceput sa devina mai flexibil. Dar este cert ca daca elementele specificate in standard pot fi demonstrate prin masuratori (standard!) inseamna ca "obiectul" intra in aceea categorie. Daca nu... nu inseamna ca nu satisface pretentia unor audiofili... (vezi comparatia extrem de evidenta cu patefonul!!!). Link spre comentariu
carageae Postat Februarie 17, 2012 Partajează Postat Februarie 17, 2012 Depinde si despre ce fel de distorsiuni vorbim...nu toate suna rau, chiar daca li se poate imputa "colorarea" sunetului...Cred ca indecizia in ce priveste un anumit standard e ca se pot construi amplificatoare aparent perfecte, electric vorbind, insa se pare ca pe drum se pierde ceva...pe mine ma intereseaza si impresia psiho-acustica pe care mi-o lasa un amplificator, un amplificator care reda in mod agresiv toate detaliile poate fi interesant pentru curiozitate, sau ca sa te lauzi cu el, dar in timp oboseste urechea si scade placerea de a-l asculta...depinde si de genul de muzica ascultat si de temperamentul ascultatorului...DIN45500 e depasit in primul rand din punct de vedere electric, electronic, pragurile si valorile date acolo pot fi usor depasite astazi...dar eu am si un amplificator cu lampi din 1962 si imi place muzica redata de el...iar anumite genuri imi plac mai mult cum sunt redate de un amplificator SE facut de mine...Sustin ce spune d-l Visky...si sunt un pic mai rau chiar: audiofilia poate fi o pasiune, dar si un diagnostic...depinde de "pacient"... Link spre comentariu
300B SE Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Ma "dau si eu cu parerea" Din punctul meu de vedere un amplificator este un instrument muzical! (similar cu un pian, vioara etc.) Electronistii versati vor folosi instrumente de masura (distorsiomentru, osciloscop, etc), si vor constata ca anumiti parametrii electrici sunt mai mari sau mai mici. OK ! (sa nu uitam difuzoarele!) Eu cred, ca in cazul unui amplificator exista un singur instrument de masura: URECHEA! (unii au o ureche "muzicala" altii mai putin dupa talent). Prezenta mea pe forum - in calitate de IPLOD (un termen drag unor profesionisti de pe forum) - este de a masura un aplificator cu instrumentul numit ureche! Deci voi cauta sa construiesc cat mai multe amplificatoare incercand sa ma bucur de sunetul lor mai putin sau mai mult distorsionat! Voi cauta acele grupuri de membri cu care pot sa ma inteleg si sa impartasesc experienta mea pe baza respectului reciproc; si in rest SUCCES! Link spre comentariu
zbodeoc Postat Februarie 18, 2012 Autor Partajează Postat Februarie 18, 2012 @matropower: te rog nu-mi masacra licenta poetica, "iPlod" se scrie cu "i" mic ca altfel isi pierde conotatia si farmecul (daca a avut vreunul...) Eu am mai spus ca respect orice tabara intemeiata pe porniri sincere, doar ca n-am suficient timp, deocamdata, sa ma alatur electronistilor "dupa ureche"... Are cineva niste specificatii complete ale vreunui standard de sunet, trecut sau actual? Link spre comentariu
zal Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Hi-fi e una, hi-end e alta, aş zice că primul e ptr pricepuţi şi al doilea ptr snobi. De asemenea, dacă un amplif e instrument muzical, ce nevoie mai avem să redea un pasaj audio? Putem cînta la el. Un amplif bun nu are voie să intervină asupra semnalului ce trebuie să-l redea, în afara măririi lui, dacă face asta, e ori slab calitativ/constructiv, ori e special acordat, caz în care nu se poate folosi universal. Exemplu sînt amplifurile de instrumente muzicale, în special de chitară, amplifurile de sub, portavocile, alte amplifuri P.A., sau amplifurile primitive cu lămpi ori semiconductori. Link spre comentariu
daniels Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Domnul a deschis un subiect ceva mai demult despre aprecierea/masurarea unui traf de iesire, dar cred ca e valabil si aici acea abordare.viewtopic.php?f=28&t=83728 Link spre comentariu
300B SE Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Old time story!A existat in cursul anului trecut un topic pe forumul "de tranzistoare" unde a fost prezentat un "superamplificator" cu tranzistoare.Parametrii suUUUper ... stiti bine; distorsiuni sub 0.01%, slew rate aprox 33v/ms, putere mare, etc.Sau inscris la cablaje si componente multi useri - deci probabilitatea (?!) de a fi construit fizic e foarte mare!Sunt curios daca cineva a facut o auditie cu acest "teribil" amplificator care are parametrii senzationali in raport cu cele cu tuburi?Daca da sa posteze rezultatele!Si apoi sa discutam de norme Hi-Fi... . Link spre comentariu
fcon Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Hi-fi e una, hi-end e alta, aş zice că primul e ptr pricepuţi şi al doilea ptr snobi. De asemenea, dacă un amplif e instrument muzical, ce nevoie mai avem să redea un pasaj audio? Putem cînta la el. Un amplif bun nu are voie să intervină asupra semnalului ce trebuie să-l redea, în afara măririi lui, dacă face asta, e ori slab calitativ/constructiv, ori e special acordat, caz în care nu se poate folosi universal. Exemplu sînt amplifurile de instrumente muzicale, în special de chitară, amplifurile de sub, portavocile, alte amplifuri P.A., sau amplifurile primitive cu lămpi ori semiconductori. Tu si Rod Elliot, care are pagini intregi cu caracteristicile care trebuie masurate si (absolut) necesare pentru ca un amplificator sa se inscrie in normele HiFi (totusi, merita citit...). Apropo de acest fanatic guru SS, ar cam trebui sa ne lasam de lampi, deoarece, orice am face, sunt "crap" (nu traduc termenul, ca sa nu fie cenzurate cuvintele de scripturile forumului): toate sunt "unitati de efecte" (SET amplifiers), adica dispozitive pentru manaritul sunetului, sau, mai diafan spus, "instrumente muzicale", cu timbrul propriu. In legatura cu PP... hai... mai treaca-mearga... Cu chiu cu vai, RE accepta, cu jumatate de gura, ca s-ar putea ca lampile sa aiba un timbru propriu, insa numai in masura in care deosebirile fata de alte lampi pot fi masurate, altfel nu! Bineinteles, nici dispozitivele active de sunet solid-state nu au voie sa aiba timbru propriu; in caz contrar, implementarea nu este corecta... Per total, afirmatia colegului este corecta: oamenii de aici se ocupa (oare de ce?) de dispozitive/amplificatoare "primitive cu lampi"... care, ale naibii lampi, inca nu vor sa dispara... Rod Elliot recunoaste fara probleme ca este un impatimit crancen al solid-state-ului si impotriva lampilor. Nu incerc sa ma compar cu acesta (nu am veleitati), insa recunosc, fara probleme, ca eu construiesc instrumente muzicale si sunt mandru de ceea ce fac, in nimicnicia si ignoranta proprie... ------------------ , acel amplificator exista in multe exemplare; multi dintre noi l-am ascultat, iar majoritatea constructorilor au si masurat caracteristicile, care se incadreaza, fara discutie, in normele HiFi. Referitor la sunet, depinde de gustul fiecaruia, ca in orice domeniu in care opinia omului, eminamente subiectiva, este pusa sa masoare calitatile obiectelor neanimate. Poate mi s-a parut mie, dar trebuie sa intreb: exista oare o unda de ironie in afirmatiile tale? Daca numai mi s-a parut, imi cer scuze... Link spre comentariu
mișa Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Zbobeoc, toate standardele din lume (ISO, SR-EN, DIN etc) sunt pe bani. Asta e motivul pentru care nu le gasesti. Si eu as vrea sa stiu ce scrie in standardele Hi-Fi. Pina cind nu stiu nu pot sa am o parere. Nu am fost suficient de interesat incit sa cumpar aceste standarde.Daca un amplificator e instrument muzical, atunci si boxa e tot instrument muzical. Oricum aceasta formulare mi s-a parut intotdeauna absurda si exagerata. Inseamna ca si metodele de inregistrare si captare a sunetului sunt tot instrumente muzicale... Ba mai mult, si urechile si camera de auditie e tot instrument muzical. Cei care sustin asta, sustin de fapt ca sunt muzicieni, comparindu-se cu cei care scriu si interpreteaza muzica. Mie mi se pare absurd si in nici un caz nu sunt de acord.Faptul ca unora le place mai mult sau mai putin sunetul uniu amplificator este la fel cum le place mai mult sau mai putin designul unei piese de mobilier.Rezultatele masuratorilor sunt singurele date pe baza carora ne putem intelege cind nu facem auditii impreuna. Link spre comentariu
adigh Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Daca avem un amplificator pe post de instrument muzical, o boxa pe post de instrument muzical, niste cabluri pe post de instrumente muzicale etc. atunci avem o intreaga orchestra ce cinta pentru noi, nici nu mai avem nevoie de semnal de intrare. Totusi au dreptate si cei care spun ca cele enumerate mai sus sunt instrumente muzicale, intr-o oarecare masura desigur. Ce vreau sa spun?Aceeasi coarda care vibreaza in fata unei diferite cutii de rezonanta se aude diferit. Cutiile de rezonanta imbogatesc sunetul cu propriile armonici. La fel un amplificator prin care trece semnalul muzical e imbogatit (sau dimpotriva). De ce am imbogati sunetul care intra in amplificator? Nu e o lucrare finisata deja si la care nu mai trebuie sa umbli ca strici tot? Ce ar mai fi de adaugat la muzica lui Bach? Nu cumva ar trebui lasata asa cum a fost ea conceputa? In principiu sunt de acord dar ceea ce are esential muzica lui Bach nu se schimba daca nu se schimba radical tonul instrumentelor cu care se cinta. Un violonist care schimba vioara de o anumita marca cu o alta schmba tonul fara a se schimba muzica. Intr-o partitura nu sunt incluse tonurile instrumentelor. O vioara ce ar scoate doar note pure fara armonici nu ar putea concura niciodata cu o vioara Stradivarius. Tonurile sunt foarte importante si nu sunt incluse in partituri asa ca le putem introduce fie cu niste cutii de rezonanta potrivite in timp ce e interpretata muzica fie in timp ce e redata inregistrarea. Schmbarea tonului din amplificator echivaleaza cu schimbarea cutiilor de rezonanta ale instrumentelor. Ma refer la schimbari rezonabile.Sa introduci tonuri nu e o infidelitate muzicala fata de compozitie si compozitor ci doar fata de orchestra si fata de dirijor. Introducerea de tonuri nu ar mai corespunde cu ce s-a cintat pe scena dar nu e in contradictie cu ceea ce a compus compozitorul. Pe partituri sunt doar tonuri pure. In masura in care amplificatorul modifica sunetul si contribuie la tonul general devine un instrument muzical si se alatura orchestrei. Poate ce e cam mult spus dar nici nu e foarte gresit decit daca luam termenul "instrument de cintat" ad literam. Link spre comentariu
mișa Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Bla bla bla...N-ai decit sa cinti tu la corectorul de ton si la cablu :ras:Muzica e creata pina cind iese din instrumentul artistului. Dupa aia sunt copii mai mult sau mai putin fidele. (ma refer la ce iese din difuzorul nostru) Link spre comentariu
adigh Postat Februarie 18, 2012 Partajează Postat Februarie 18, 2012 Daca standardele sunt pe bani atunci nici cine le are deja nu poate sa le faca publice pentru ca strica afacerea cu vinzari de standarde. Deci despre asta nu avem ce vorbi. Asa ca nu mai ramine decit partea cu HIFI-ul din acest topic iar in Hi-Fi intra multe. Altfel ajunge la final prea repede topicul lui zbodeoc.Cred ca punctul terminus al muzicii e creierul, pe traseu totul conteaza. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum