Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

incarcator inteligent


gogutu

Postări Recomandate

de curand am gasit pe net o schema care chipurile, ar face treaba cand un acumulator s-a incarcat la tensiunea 13,8v sa declanseze alimentarea,iar cand scade reia incarcarea.vreau sa cer sfatul unor profesionisti deoarece nu vad in schema,pinul 7 al integratului.as vrea sa realizez aceasta schema(de fapt m-am apucat sa o fac) si dupa ce am plantat toate piesele am observat lipsa conectarii pinului 7.cum trebuie procedat?sa intercalez o rezistenta intre pin 7 si 6 sau sa conectez pinul 7 cu 6? :jytuiyu cu stima

smart_aku_page1.zip

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 27
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • gogutu

    10

  • Dr.L

    3

  • radusa

    3

Top autori în acest subiect

pinul 7 este fol la astabil/monostabil/circuite de temporizareaici sant fol cele 2 comparatoare ptr citit 2 nivele de tensiune ce dau set/reset bistabilului intern7 nu se folosesteREVIN:in locul zener de 4,7v eu as folosi 2 tl431 in serie;sant compensate cu temperatura

Link spre comentariu
Vizitator smilex

La 13,8V pe 8, datorita rez. interne de 3x5K, si a celei de 3K9 de pe 5, tensiunea formata pe 5 (corespondentul lui 6) este de 4,95V. Indiferent de reglaj, 6 nu poate egala 5-ul cu zener 4V7. Eventual la o tensiune mai mica pe 8 sau un zener mai mare (5V1-5V6). Sau poate n-am inteles bine si se doreste o tensiune mai mica pe 8. Pacat ca nu e schema intreaga (cu redresor, traf, etc), ar reiesi mai bine scopul.5V1 are o deriva termica atat de mica incat nu necesita compensare.

Link spre comentariu

momentan a ramas pe masa de lucru,ca nu prea am timp liber in cursul saptamanii.in locul diodei din schema am pus una de 6v1 ca nu aveam.sambata ma ocup incontinuare de mantaj.voi reveni cu raspunsuri.cu stima

Link spre comentariu
Vizitator buiecg

In poza unde ai scris "la retea sau la redresor" nu e nici colo nici colo. Acolo este contactul unui releu, care va inchide circuitul intre un redresor chior (sa zicem 16V, 5-10 A ) care are si rezistenta de limitare la 1/10 din curentul bateriei si baterie. Circuitul se inchide cand tensiunea este mai mica de 13.8V si se deschide (adica intrerupe incarcarea) pe la 14.6V.Acest tip de incarcator, de fapt, simuleaza incarcarea pe care o fac autoturismele.Ca sa poti regla pragurile corect trebuie sa montezi pe iesire un led serie cu o rezistenta de 1.2k, si apoi ai nevoie de o sursa de tensiune reglabila. Si cresti - scazi tensiunea incepind de la 6-7 V pana la 15V respectiv de la 15V la 6VLa reglajul corect ai urmatoarele stari:1) sub pragul de 13.8 ledul se aprinde2) peste pragul de 14.6 ledul se stinge3) intre praguri 13.8 - 14.6 starea ledului depinde de ultimul prag atins adica: - daca ultima data a fost atins pragul 13.8 (sau tensiune mai mica) ledul este aprins - daca ultima data a fost atins tensiunea pragului 14.6 (sau tensiune mai mare) ledul este stins. Sa reglezi pragurile este un pic mai greuSchema merge perfect. Eu o folosesc. Dar in general vestea proasta este ca, daca stii ca nu ai nicio problema la autoturism, cu partea de incarcare a bateriei si totusi constati ca nu mai porneste acum ca e ger, asta e semn ca trebuie sa pregatesti bani pentru o baterie noua. Sorry, poate trece gerul, si mai tragi de ea, ca pe vreme buna merge mai la limita da la anu' in iarna, alta baterie e solutia!

Link spre comentariu

zilele astea sunt liber,si aseara am terminat si montajul de facut.pot spune ca a functionat din prima,numai ca a trebuit sa fac reglajele,pentru ca atunci cand l-am cuplat redresorul incarca continu.am reglat in asa fel incat incarcarea sa se opreasca la 14,4v,si dupa ce am pus vreo jumatate de ora un bec cu halogen pe baterie tensiunea a scazut la 12,6,si am setat acest prag ca fiind minim,si reincarcarea sa se poata relua.asa am realizat montajul dupa cum se vade in arhiva.mai rane sa-l mai bibilesc pana obtin stabilitatea montajului.cu stima

smart_aku_page1.zip

Link spre comentariu
Vizitator buiecg

O singura observatie: Pragul minim 13.6 V sau 13.8 VPragul maxim 14.4 V. Si merge perfect. Nu trebuie sa pui niciun consumator pe baterie. Eu am un detector de radar si are si functie de voltmetru pt baterie. In functionare, bateria are 13.9 V - 14.1 V.

Link spre comentariu

O singura observatie: Pragul minim 13.6 V sau 13.8 VPragul maxim 14.4 V. Si merge perfect. Nu trebuie sa pui niciun consumator pe baterie. Eu am un detector de radar si are si functie de voltmetru pt baterie. In functionare, bateria are 13.9 V - 14.1 V.

O observatie falsa, dupa parerea mea. Pragurile sunt asa cum s-a spus mai sus, 14.4 (depinde si de datasheet-ul acumulatorului, unii producatori recomanda chiar mai mult, pana la 14.8-14.9V) pt oprirea incarcarii si 12.6-12.8 pt repornire. Orice acumulator (si intaleg ca aici vorbim de acumulatorii cu plumb pt auto) decuplat de la incarcator la tensiunea de 14.4V si lasat vreo 5-8 ore va scadea la aprox. 12.8V. Aceasta tensiune arata un acumulator incarcat 100%. Daca al dvs are 14V dupa ce l-ati decuplat si lasat cele 5-8 ore, inseamna ca este un acumulator f 'fortos'. Eu nu am intalnit asa ceva pana acum. Iar ca parere personala, eu nu sunt de acord cu incarcatoarele care decupleaza cand acumulatorul a atins 14.4V, deoarece teoria si studiile facute (care se gasesc din plin pe net) arata ca in momentul atingerii pragului de 14.4V, un acumulator este incarcat abia 70-80% din capacitatea nominala. Acest prag se atinge cam dupa 5 ore de incarcare. Dupa care el inca mai trage curent, chiar si pe aceasta tensiune, pana cand singur incepe sa isi micsoreze curentul absorbit. Cand acest curent ajunge pe la 1/50-1/100 din capacitatea nominala, atunci se poate considera incarcarea completa. Sunt incarcatoare care odata ce a fost atins pragul de 14.4V, reduc tensiunea la 13.5-13.6V, tensiune la care acumulatorul poate ramane cuplat la redresor pe timp nedefinit. Aceste redresoare sunt folosite la acumulatorii care sunt pe post de tampon.Dar cele mai inteligente redresoare incarca cu 14.4V, cu limitare de curent la inceput (care se regleaza la 1/10 din cap. nominala) dupa care tensiune stabilizata la 14.4V pana cand acumulatorul ajunge sa traga sub 1/50 din cap. nominala. In momentul asta se intrerupe incarcarea si se reporneste cand acumulatorul scade sub 12.7-12.8V. In felul asta acumulatorul ramane mereu intre 95-100% incarcat.Pe lanaga acest mod de incarcare, redresoarele inteligente mai au in plus si alte facilitati, cum ar fi:-la pornire daca tensiunea este sub ~10.8V atunci pornesc incarcarea cu un curent mai mic decat 1/10 si deabia dupa atingerea pragului de 10.8-11.2V, dau drumul la tot curentul de incarcare-la terminarea incarcarii, 14.4V si curent absorbit de sub 1/100, mai fac o etapa de egalizare, prin ridicarea pe timp limitat (1-2 ore) a tensiunii de incarcare in jur de 15.5-16.5V si limitarea curentului la max. 1/20. Egalizarea face ca tensiunea pe cele 6 elemente ale bateriei sa fie, bineintales, egala. - si mai sunt si alte variante de mentinere a capacitatii (impulsuri, etc), fiecare producator de redresoare avand teoria lui in acesta privinta. Dar toti (cei care au ceva de spus in domeniu) respecta primele doua etape ale incarcarii bazice, curent limitat pana la 14.4V si tensiune constanta pana la 1/50-1/100 din cap. nominala.
Link spre comentariu

Doar daca e mentinut >1 zi la 13,7V putem sa ne apropiem de un acumulator 100% incarcat!Un acumulator bun poate se poate mentine si la 13-13,1V la ceva timp dupa deconectarea redresoruluiLa 14,4V,acumulatorul cu plumb fierbe,deci incarcarea e cam fortata,mai mult se pierde prin incalzirea acumulatorului,decat prin incarcarea lui. D-aia se recurge la mentinerea tensiunii de 13,7V,tensiune la care acumulatorul nu poate fierbe si nu se incalzeste

Link spre comentariu
Vizitator buiecg

- si mai sunt si alte variante de mentinere a capacitatii (impulsuri, etc), fiecare producator de redresoare avand teoria lui in acesta privinta. Dar toti (cei care au ceva de spus in domeniu) respecta primele doua etape ale incarcarii bazice, curent limitat pana la 14.4V si tensiune constanta pana la 1/50-1/100 din cap. nominala.

Ai perfecta dreptate, dar ce avem noi in lucru aici am sa descriu imediat: Constati bateria descarcata, se pune pe "redresor" sa zicem initial are 12.2 V. Se face o incarcare cu limitare de amperaj la 1/10 sau curent mai mic sa zicem 1/12 din curentul nominal (nu cel de scurtcircuit) scris pe baterie. Apoi, dupa ceva timp, tensiunea ajunge la 14.4 V si circuitul, cu care ne batem noi capul, inceteaza incarcarea DAR NU DEFINITIV! De fapt, dupa ce s-a atins 14.4 V prima data se poate spune ca incepe incarcarea in impulsuri. Aceste impulsuri sunt generate chiar de variatia tensiunii pe baterie. Adica la 14.4 V se intrerupe la 13.6V se reporneste si tot asa. E, aici era discutia si spilul. Eu zic ca sunt niste praguri "decente" cele stabilite aici dar nu sunt sigur si nu bag mana in foc ca sunt bine alese. Acum, de ce e bun acest montajel care face aceste impulsuri? Pentru ca, daca pui bateria (descarcata) pe redresor chior cu limitare de curent la 1/10, 1/12, se constata ca, dupa vreo ora, doua curentul ala de 1/10 s-a dus...! Si tensiunea a depasit de mult 14.4 ba chiar e pe la 16V. Asa ca, inca odata, in dezbaterea de aici acel montaj prezentat de gogutu + redresor cu rezistenta de limitare simuleaza incarcarea de pe orice autoturism cu functionare normala. Numai ca la auto pragurile sunt 13.8 - 14.2V si eu ma gandeam sa le departez putin ca sa nu clampane releul in ritm de 1/sec. Si am propus praguri 13.6 - 14.4 V deci un histerezis mai mare.Pe scurt, in impulsuri "se duce" in baterie mai multa energie, respectand limite normale de tensiune, deoarece la fiecare reluare de impuls, curentul atinge pe PEAK HOLD la ampermetru 7 - 10 A, depinde de baterie - redresor - rezistor.EU am adaptat schema din cartea aceasta: Circuite-integrate-liniare-Manual-utilizare-Volumul-III-lea-Anton-Vatasescu la pagina 98.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări