Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Alimentare leduri 10W


Vizitator ghiuju

Postări Recomandate

Vizitator ghiuju

Salutare tuturor!

Sunt nou pe aici si n-am gasit inca o schema f simpla pt alimentarea a 2 leduri, 10W 800mA cc, si ~3.4V/3000mA max, pt un led Xree XM-L de 910lumeni.

Am inteles ca ledurile au nevoie de cc deoarece prin incalzire se infierbanta si curentul va creste progresiv. Test cu un proiector din bazar, 10W: 12.2V/800mA, insa panarama se infierbanta, carcasa fiind dintr-un soi de...fonta in loc de Al, si dupa cca.25min, aveam 800mA la 9.5V, adica sub 8W. Am pus radiator si cooler pe 12V, Ua a ramas la 12V. Intrebarea e daca avand racire, nu merge o biata rezistenta de 0.3...1R?

Ledul Cree vreau sa-l bag in lanterna, asa ca problema e racirea. http://www.focusgifts.org/VARTA_4W_LED_ ... 49950.aspx Lampa asta are 0,66R inseriati cu ledul, nu tu curent constant, buck converter. Cu ledul de 10W inseriat cu 1R am tras 1A din acumulatori, iar intr-o ora, cu racirea originala a lanternei, am ajuns la 65grade, temperatura maxima fiind 85, din cate zice Cree. Problema e pentru 1.5-2A, cum as putea raci, ca doar n-o sa gauresc lanterne pentru coolere.

Unele lanterne Fenix au 3 nivele dimate, iar pe Turbo duce la vreo 25 minute runtime, avand protectie termica. O Fenix LD40 ajunge la 62-63grade carcasa exterioara(capul), corpul fiind din plastic.

Am testat cateva "scheme" din 3-4 piese, gen superdioda cu darlingtoane, nu merg, desi-i plin netul de ele. Sa nu fie bun QPF20N60C in asemenea montaje?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 8
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • 10vid

    2

  • Dr.L

    1

Rezistenta se foloseste acolo unde voltajul bateriilor e apropiat de cel al LED-ului.De exemplu, daca am LED de 3.4v pun acumulatori 3 x NI-Mh de 1.2v = 3.6v. Sau doua celule acid-plumb de 2v = 4v. Sau baterie Li-Ion = 3.6v. In cazurile astea, disiparea pe o simpla rezistenta poate sa fie mai mica decat daca folosesti cine stie ce montaj.Pentru voltaj mai mare al bateriilor, poti folosi regulator LDO. Totusi, sunt cam scumpe (unul de 7A e cam 30RON), doar daca ai din recuperari. Oricum, pierderile pe ele sunt mici, pentru ca lucreaza in comutatie.Daca nu, buck converter.

Link spre comentariu
Vizitator ghiuju

La ledurile peste 1W, o rezistenta e ideala, iti dai seama mai usor de nivelul bateriei. Un led de 1W merge la 3.15V/300mA cc, unele leduri de 5W trag 1A la 4.1V.

Am luat un proiector cu 14leduri 1W din care au ramas 12, adica 3x4, fiind necesar 12.45V tensiune initiala care apoi sa scada, avand 900mA curent constant. Carcasa e mare, aluminiu, asa ca voi pune in mijloc si ledul de 10W (compus din 9 smd-uri incapsulate), avand un total de 1600lm, din pacate cold white. Initial aveam un comutator cu 12 pozitii, pe rotactor punand rezistente de 0.33, 0,47, 0.47, 1R, 2.2R...pentru mai multe nivele de intensitate. Am gasit insa o schema simpatica, tl431+lm358+irf540, simpla de-o faci si pe aer.

Ledul de 10W Cree XM-L are insa o lentila pretentioasa, nu merge focalizata oricum; fiecare serie de led difera una de alta, poti verifica cu un reflector ordinar. Era insa inchis la optica medicala, pentru ca vreau sa-mi faca 2-3 lentile decupate frumos; scot reflectorul lanternei si pun lentila in locul cadranului din plastic. Am astfel flood light, dispersie. Pe intuneric, nu vrei ca toate lanternele sa-ti dea un spot orbitor, care in contrast cu intunericul, sa te zapaceasca.

Sursa de alimentare la care tin sunt 4 accu prismatici de 4A, pusi in paralel, foarte usori, compacti (sunt putin mai mari decat 2x18650).

Si reflectoarele difera mult intre ele, unele au un plastic relativ transparent, e greu pana sa dai de unul bun, special pentru unghiul de dispersie al ledului.

Ma intereseaza intensitate dar si durata, nu ma amuza cei care bat cu lanterna la 2km, dar in 2minute li se arde ledul-e plin youtube-ul de fake-uri din astea. Lanternele HID sunt simpatice, insa mai mult de o ora nu prea tin, si asta cu o alimentare de peste 50W. Alt inconvenient, ele folosesc un accu pack, cu cate un cip pe fiecare element, deci daca ti s-a descarcat bateria, fie o pui la incarcat, fie ai inca una de rezerva. Intr-o lanterna care foloseste 3xR14, poti usor improviza un soclu din tub pvc pentru 2x18650. Cei mai mari accu R14 i-am vazut de 4.5A. Luam tensiunea nominala, 1.2V(de fapt ar fi 1.25V pentru NiMh)-3 elementi de 4.5A ar scoate 16.2W. 2 LiIon de 2.5A ar scoate 18.5W. LiIon suporta fast charge fara probleme de randament, NiMh se ineaca, sau le scade capacitatea+ciclul incarcari/descarcari. Mai multe detalii pe http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries , tot site-ul e de fapt interesant.

Pentru 12V am facut un indicator cu 5 leduri, LM3914, de la 10.5V, cu prag de 0.5V, asta inseamna ca ultimul led se stinge la 3.5V/element, insa pragul poate fi reglat usor prin semireglabilul multitura. Mi-ar fi placut sa am varianta smd, ca la unele baterii de laptop Dell.

Am avut si o lanterna cu 1xAA, care sugea 2A! pentru un biet led, asta da Joule thief, tehnica ideala pentru baterii, dar nu si pentru NiMh.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Poti folosi in locul rezistentei inseriata cu ledul,o sursa de curent constant.Daca diferenta dintre tensiunea pe led si tensiunea pe acumulator,este mica,randamentul obtinut e foarte bun.In plus poti regla curentul prin led,de la zero la maxim cu un simplu potentiometru...viewtopic.php?f=41&t=98866

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Ledurile ,sant dispozitive care necesita o limitare de curent ,deoarece incalzinduse consuma si mai mult curent care determina o incalzire si mai mare si consuma si mai mult curent si tot asa pana se ard,totul la o tensiune constanta.Daca radiatorul e infinit (ceea ce nu e cazul la o lanterna) se poate alimenta ledul fara limitare de curen .Pt limitare se folosesc sursele de curent constant (scc) ,iar forma cea mai simpla e o rezistenta (aceasta pt a fi functionala trebuie sa ai o cadere de tensiune de min 1/2Uled).La o diferenta mare de tensiune intre Uled si Ualim (peste 1,5V) foloseste scc in comutatie,sub liniare (2 tranzistori). Toate elementele lanternei trebuie sa fie din aluminiu ,lanterna in sine e un radiator pt led.Pt incarcarea elementelor pe Li ,sant CI specializate ieftine si in varianta SMD .Aceste accu necesita incarcarea in curent constant si oprirea incarcarii la anumita tensiune precisa (4,18V); daca incarcarea se opreste sub aceasta capacitatea scade cu 10%,daca incarcarea e peste aceasta explodeaza (precum grenada).Un factor important sant pierderile care sant sub forma de caldura. Ai nevoie de scc cu randament mare - ex.:la o sursa cu 75% randament ,75% din energie e utila iar 25% e disipata sub forma de caldura; practic, la alimentarea cu 2x16820=>8,4V tensiune max. si XL-M la 2A ia 3,2V ,de unde =>(8,4-3,2)x2=10,4W putere totala si 10,4x,025=2,6W putere de disipat(caldura). Si scc nu e nevoie sa se incalzeasca atat,daca folosesti o scc cu 90% => 10,4x0,1=1,04W adica mai putin de jumatate (0,4).Ledurile chinezesti (originale chinezesti,nu facute pt firme in China) cum e acela cu 9 chip-uri,practic se duc pana la 50...75% din curent. Mai mult nu rezista. Sau alt exemplu de led chinezesc chinezesc e XML (XM-L e de la Cree).Acela nu merge 35 000h la 85C.XM-L e si cu temperatura de culoare scazuta (min 2700K).Considera ce spune @pisica matache,a facut o lanterna cu XL-M.

Link spre comentariu

Ledurile ,sant dispozitive care necesita o limitare de curent ,deoarece incalzinduse consuma si mai mult curent care determina o incalzire si mai mare si consuma si mai mult curent si tot asa pana se ard,totul la o tensiune constanta.

Adica ca termistoarele NTC? N-as crede. De fapt LED-urile, ca si becurile cu incandescenta, au coeficientul termic pozitiv, adica sunt un fel de PTC-uri. Daca creste temperatura, rezistenta interna creste, iar curentul scade.

 

Daca radiatorul e infinit (ceea ce nu e cazul la o lanterna) se poate alimenta ledul fara limitare de curen .Pt limitare se folosesc sursele de curent constant (scc)

Cand se dau limitele de curent la LED-uri (dar si la alte componente care disipa caldura: tranzistori etc.), se considera ca LED-ul e montat deja pe un radiator infinit de mare. Adica radiatorul are 25°C. De vina e rezistenta termica intre jonctiune si ambient, care inevitabil e mai mare decat 0. Cu toate ca radiatorul e la 25°C, la un curent suficient de mare, jonctiunea atinge cele 85°C sau cat o fi limita de temperatura la care li se coace materialul.

 

Nici sursa de tensiune continua dar nici sursa de curent continuu nu se folosesc pentru limitarea curentului la LED-uri. Adica nu-s pe post de balast.

Limitarea curentului prin LED se face alegand un curent mai mic decat curentul maxim permis prin LED. :nas:

 

Ambele variante, tensiune continua sau curent continuu se pot folosi pentru a alimenta LED-urile, atat timp cat nu se depaseste curentul si temperatura.

Link spre comentariu

Tyc zice bine ce zice...Daca alimentam un led in curent constant,cand se incalzeste,tensiunea la bornele lui scade...daci rezistenta interna ce face? :nas: Tine minte,ca semiconductorii cam sufera de fecomenul de ambalare termica,adica odata ce se incalzesc,se vor incalzi si mai tare,pana la distrugere!

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache
Ledurile ,sant dispozitive care necesita o limitare de curent ,deoarece incalzinduse consuma si mai mult curent care determina o incalzire si mai mare si consuma si mai mult curent si tot asa pana se ard,totul la o tensiune constanta.

 

Adica ca termistoarele NTC? N-as crede. De fapt LED-urile, ca si becurile cu incandescenta, au coeficientul termic pozitiv, adica sunt un fel de PTC-uri. Daca creste temperatura, rezistenta interna creste, iar curentul scade.

 

Daca radiatorul e infinit (ceea ce nu e cazul la o lanterna) se poate alimenta ledul fara limitare de curen .Pt limitare se folosesc sursele de curent constant (scc)

 

Cand se dau limitele de curent la LED-uri (dar si la alte componente care disipa caldura: tranzistori etc.), se considera ca LED-ul e montat deja pe un radiator infinit de mare. Adica radiatorul are 25°C. De vina e rezistenta termica intre jonctiune si ambient, care inevitabil e mai mare decat 0. Cu toate ca radiatorul e la 25°C, la un curent suficient de mare, jonctiunea atinge cele 85°C sau cat o fi limita de temperatura la care li se coace materialul.

 

Nici sursa de tensiune continua dar nici sursa de curent continuu nu se folosesc pentru limitarea curentului la LED-uri. Adica nu-s pe post de balast.

Limitarea curentului prin LED se face alegand un curent mai mic decat curentul maxim permis prin LED. :nas:

 

Ambele variante, tensiune continua sau curent continuu se pot folosi pentru a alimenta LED-urile, atat timp cat nu se depaseste curentul si temperatura.

 

Coeficientul termic la leduri e SIGUR negativ,mai exact tensiunea scade cu cca 2,2mV pentru o crestere a temperaturii de un grad.

As zice ca si sursa de tensiune limiteaza curentul prin led,in anumite situatii,datorita rezistentei interne a acesteia;cat despre sursa de curent constant aceasta chiar limiteaza curentul prin led,comportandu-se ca un balast,mai exact ca o rezistenta variabila,care preia caderea de tensiune,dintre sursa de alimentare si led.In plus,realizeaza protectia termica a ledului;presupunand ca temperatura acestuia creste,va scadea tensiunea pe led,dar curentul fiind constant puterea disipata va scadea si ea.Fara sursa de curent constant,puterea disipata de led ar creste,producandu-se ambalarea termica.

Faci o confuzie de termeni...curentul continuu e una,curentul constant e alta;la fel si cu tensiunea...

Fara suparare,toate afirmatiile in legatura cu ledurile,inexacte,ma face sa cred ca nu ai folosit un led de putere,iar daca l-ai folosit..ti-au scapat din vedere lucruri evidente.

@tyc,are o experienta vasta in materie de leduri,asa ca stie ce vorbeste....

Link spre comentariu
Vizitator tyc

@10vid

Consider ca discutile in contradictoriu sant constructive (in cazul de fata).

Uite-te ce spun si acestia : http://www.zexstar.com/leduri/leduri-de ... 910lm-alb/ (la descrierea si necesitatiile ledului ,unele precizari sant de ordin general) .

Jonctiunea tinda sa-si creasca temperatura si odata cu ea si temperatura radiatorului (intr-o masura mai mare sau mai mica). Temperatura radiatorului fiind constanta (25C) => temperatura jonctiunii poate creste cat ii permite rezistenta termica - la ledul de mai sus 2,5C/W. Cu 25C? Oricum Tjmax=150C;si ca sa evitam complicatiile ,radiatorul e imersat partial in Dunare :dans: .

Presupunand suma rezistentelor termice capsula /mcpcb si mcpcb/radiator e de 3,5C/W ,rezulta Tj=+60C . Radiatorul poate sa se incalzesca (dupa ce-l scoatem din Dunare) pana la 90C desi producatorul garanteaza scadere fluxului la 70% in 35 000h la 2A sau 25 000h la curentul max. pt o temperatura a capsulei de max. 85C.

http://www.cree.com/products/pdf/XLampXM-L.pdf acest led e pt exemplificare.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări