bogdan69 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 Este posibil ca doza sa nu fie in pozitia optima. Prima operatiune este de montare in pozitia corecta. Dupa ce ai printat un protractor, verifici sa fie la scala perfecta (pe margine ai o linie care trebuie sa aiba fix 180mm. Gaura pentru axul central trebuie data cat mai precis. Apoi, cu aparatul oprit pui hartia pe platan si o pozitionezi ina asa fel incar acul sa cada exact pe intersectia celor doua linii de pe primul patrulater (cel dinspre exteriorul discului). Verifici daca corpul dozei este perfect paralela cu liniile patrulaterelor din zona respectiva. Reglezi pozitia dozei in fata sau in spate pe headshell pana obtii paralelismul de care ziceam. Apoi ridici bratul si misti hartia pana cand poti sa pui acul pe intersetia de la al doilea patrulater si verifici iar paralelismul. Daca nu e ok reglezi iar pozitia pana obtii rezultatul corect. Te intorci la prima pozitie si reglezi iar. Faci aceste operatiuni de mai multe ori pana gaesti pozitia in care doza este paralela cu liniile in ambele puncte. Atentei ca poate sa rezulte si o pozitie neparalela cu laturile headshell-lui, dar, nu uita, pe noi nu ne intereseaza pozitia pe headshell ci pozitia axului acului fata de santurile de pe disc Alt lucru foarte important si pe care multi il ignora, mai ales la bratele la care se poate demonta headshell-ul de pe brat. Acul trebuie sa fie perpendicular pe disc, sa nu cada gresit pe sant). Se. pune acul pe disc, cu aparatul oprit, binenteles, si se priveste direct din fata dozei la nivelul ei. Corpul dozei trebuie sa fie perfect paralelal cu suprafata discului. Daca nu este, se slabeste piulita care strange headshell-ul pe brat si se incearca rotirea acestuia pana se obtine paralelismul necesar. (cele mai multe brate in S permit acest mic joc, joc care si duce la erori de paralelism). Daca nu exista jos, problema e mai spinoasa, inseamna ca bratul este un pic stramb, a suferit ceva socuri mecanice). Nu e mare bai, dar trebuie sa confectionezi niste mici cale pe care sa le montezi intre doza si headshell, prin mai multe incercari obti paralelismul necesar. Pentru carcotasii care o sa spuna ca acul este perpendicular doar intr-un singur plan. Asa este, daca doza nu este cea originala, recomandata de fabricant, e posibil ca in planul perpendicular pe cel pe care l-am reglat mai sus acul sa nu fie perpendicular pe disc. Deci mai sus am reglat perpendicularitatea acului pe disc in planul radial. In plan tangential la santul discului e mai greu de facut reglajul, ba chiar imposibil la un aparat comun, asa cum este acest Tesla si 99,99% din aparatele de pe piata. Putem sa verificam empiric in ce situatie ne aflam. Punem acul pe disc ai privim aparatul din lateral. Daca bratul, in pozitia de lucru, este paralel cu planul discului suntem norocosi. Daca cele doua planuri nu sunt paralele suntem un pic ghinionisti, dar acest reglaj este mult mai putin important pentru noi. este doar pentru ultraperfectionisitii care au aparate de mii de euro si doze pe care noi nu prea ni le permitem pe meleagurle astea. Un astfel de reglaj la sculele pe care le folosim noi nu se simte nici cu osciloscopul. Pentru informatie acest reglaj se numeste VTA adjustment si este disponibil la aparatele prevazute din fabrica cu acesta. Reglajul se face prin ridicarea sau coborarea pivotului bratului,. E un reglaj cu pareri pro si contra, foarte apropiat ca rezultat de rezultatul uleiului de sarpe. Doar l-am mentionat pentru carcotasi. Abia acum si numai acum putem regla forta de apasare a acului pe disc. Aceasta operatiune se face foarte precis si faca cantar electronic daca se respecta urmatoarele instructiuni. Am facut sute de asfel de reglaje pe care le-am validat apoi cu balanta de bijuterii. Rezultatele sunt uimitor de precise pentru astfel de aplicatii. Deci cum se face: Cu aparatul scos din priza se lasa bratul liber din suport, de preferat intr-o pozitie intermediara, intre platan si suport. Bratul va cobori pe partea dozei in 99,99% din cazuri. Rotim greutatea din spate asfel incat sa se departeze de pivot pana reusim sa punem bratul in echilibru perfect. Foarte important, bratul este in echilibru perfect atunci cand sta perfect paralel cu sasiul aparatului. Aici multi gresesc si considera ca este in echilibru cand bratul nu se mai misca dar este inclinat intr-un sens sau altul, chiar foarte putin. Cand am obtinut pozitia de echilibru corect, inseamna ca apasarea dozei pe disc este zero. Deci rotim rozeta gradata cu gradatia 0 in dreptul marcajului (la cele mai multe brate se pune 0 in sus). Acum rotim greutatea o data cu rozeta gradata asfel incat sa se apropie de pivot pana la gradatia dorita/ceruta de fabricantul dozei. Daca nu avem datele fabricantului incepem cu 1,5g, sunt foarte putine doze, mai ales MM care cer apasare mai mica de 1,5g. Exista ceva MC-uri care cer apasari mai mici. Dupa ce am facut si acest reglaj il facem si pe ultimul, cel de antiskating. Pentru cele mai multe aparate exista o rozeta gradata. La acestea se face relativ usor reglajul, se pune aceiasi valoare pe rozeta cu valoarea apasarii pe disc. Adica daca am reglat apasarea la 1,5g punem pe rozeta antiskating valoarea 1,5. Mai exista bratele cu greutati suplimentare pentru antiskating, paralele cu bratul, sau atarnate cu fir. Nu stiu cum se regleaza la acestea, nu am avut un astfel de brat, dar banuiesc ca se regleaza prin incercari pana cand te inveti cu bratul. Deci nu insist. Dupa ce am facut toate reglajele de mai sus incep auditiile si reglajele fine functie de preferinte. Ideal este un disc de test care spune daca apasarea si antiskatingul sunt bine reglate. Pe pistele pe care se regleaza antiskatingul, daca e reglat gresit bratul sare efectiv de pe disc. Insa aceste piste sunt asfel facute incat fenomenul se manifesta extrem si pune doza la mare incercare. Daca nu exista disc de test se asculta muzica efectiv si daca apar distorsiuni in anumite pasaje se umbla la apasare si antiskating pana sunt minimizate pe cat posibil. In general se creste apasarea, dar nu mai mult cu 30% din valoarea recomandata. Daca distorsiunile si sunetul suparator apare la pasajele cu mult bas, de regula este din antiskating, Fara sa umblam la apasare modificam antiskatingul in plus sau minus pana obtinem cel mai bun rezultat. Dar nu variem cu mai mult de 20-25% fata de valoarea apasarii pe disc. @bogdanc2011 Cred ca la tine este reglata apasarea prea mica. Daca discul este putin ovalizat, si aproape toate sunt chiar daca sunt noi, in zonele de depresiune acul apasa prea putin pe disc si nu reuseste sa urmareasca informatia foarte bine. De asemenea verifica ca bratul sa se miste cat mai liber in sus si in jos, daca lagarul pivotului are ceva prea multa frecare are acelasi rezultat, practic apare o forta care se opune fortei de apasare. Se rezolva cu ungerea lagarelor de pivotare ale bratului. Dar pana acolo incearca sa faci toate reglajele descrise mai sus. Sper sa te ajute ce am scris mai sus. 1 Link spre comentariu
bogdanc2011 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 Am mai umblat la greutate şi antiskating, parcă e ceva mai bine. Acum cu toate reglajele suspectez că discul e prost făcut, pentru că distorsiunile încă se mai aud (numai la el). O să îl testez şi în altă parte dacă o să am ocazia. Încă o chestie care mă deranjează: se aude un bâzâit când ating părţile metalice ale braţului. E ceva ce ţine de împământare (ca şi când nu ar avea). Cum ar trebui să se facă în mod normal, prin braţ sau printr-un fir? Link spre comentariu
bogdan69 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 Impamantarea se face printr-un fir care este legat la sasiul metalic al pick-up-ului, iar celalalt capat se leaga la sasiul preamplificatorului de doza. Nu inteleg cum sa se faca impamantarea prin brat. Link spre comentariu
bogdanc2011 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 Asa citisem pe undeva, ca bratul trebuie sa fie legat la sasiu, ori direct ori printr-un fir separat. Firele de impamantare care vin de la doza si cele de la sursa si preamplificator sunt legate la cutia metalica de dedesubt. Link spre comentariu
ionroata Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 (editat) Salut Majoritatea pick-up-urilor vestice au 5 fire care ies din brat. Cel negru e legat la brat si reprezinta impamintarea ce se leaga la amplif. Poti masura cu un multimetru sa vezi daca bratul e legat la impamintare. Antiskatingul se mai poate regla cu un disc de test care sa aiba piste pentru asa ceva si folosesti o aplicatie de mobil ce masoara nivelul audio in dB pentru fiecare boxa in parte. Chiar si asa reglajul de antiskating e un compromis deoarece bratul si inclusiv doza nu pastreaza acelasi unghi fata de pistele discului de la cap la coada. Si asta e un motiv pentru care se foloseste un anumit protractor, se cauta ca nivelul distorsiunilor sa fie cit mai mic in anumite zone ale discului in functie chiar de tipul bratului. L.E. Si inca un lucru ce nu trebuie uitat e ca platanul trebuie sa fie cit mai plan, adica pus la cumpana. Editat Decembrie 13, 2015 de ionroata Link spre comentariu
bogdan69 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 A competat perfect ionroata Link spre comentariu
Dominicue Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 (editat) Am făcut acel reglaj și cel al greutății (aproximativ) și totuși la unele discuri se aude mai încet unul din canale. Am verificat, nu este de la preamplificator, am verificat și cu altă doză și la fel face, și nu se întâmplă decât cu anumite discuri. La unele mai accentuat, la altele deloc. Discurile încercate sunt noi, iar la cele la care se întâmplă asta apar și distorsiuni la frecvențele înalte. Si eu am discuri ( second hand ) la care unul din canale se aude mai incet si asta pentru ca mai mult ca sigur au fost rulate pe cine stie ce pickup cu mecanismul antiskatig defect sau prost reglat , astfel inact la discurile in cauza unul din flancurile santului este foarte uzat . In concluzie daca ai montat si reglat corect doza folosind un protractor si doar unele discuri se aud pe un canal mai incet , atunci problema este din discuri Pentru antiskating cel mai bun disc este un disc de vinil blank fara santuri , si pe un astfel de disc in timp ce se roteste , se poate vedea daca antiskating-ul lucreaza corect indiferent de pozitia pe care este asezata doza pe acest disc , bratul trebuie sa ramana fix la pozitie , daca patineaza spre centrul discului inseamna ca este aplicat prea putin antiskating , daca patineaza spre exteriorul discului inseamna ca este aplicat prea mult antiskating . Editat Decembrie 13, 2015 de Dominicue Link spre comentariu
miron1947 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 (editat) O alta explicatie pentru nivele de audtie diferite este datorat si casei de discuri care realizeaza presarea si nu in ultimul rand calitatea materialului, eu am discuri(muzica simfonica) maghiare care de noi se auzeau mai slab comaparativ cu cele din RDG sau cele bulgaresti, cel mai ingrijit realizate, erau rusesti, dar nu toate, in special cele de la casa de discuri Melodia. Editat Decembrie 13, 2015 de miron1947 Link spre comentariu
Dominicue Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 O alta explicatie pentru nivele de audtie diferite este datorat si casei de discuri care realizeaza presarea si nu in ultimul rand calitatea materialului, eu am discuri(muzica simfonica) maghiare care de noi se auzeau mai slab comaparativ cu cele din RDG sau cele bulgaresti, cel mai ingrijit realizate, erau rusesti, dar nu toate, in special cele de la casa de discuri Melodia. Da este si asta o posibila explicatie , insa la mine problema se manifesta tocmai la niste discuri inregistrate la CBS si la cateva germane inregistrate la HANSA , cea ce ma duce clar la ideea ca au fost abuzate de fostii proprietari care nu au stiut sa aiba grija de ele Link spre comentariu
miron1947 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 (editat) Daca au acelasi producator si auditia este diferita ca nivel intre ele, sigur sunt uzate, daca sunt si destul de vechi, este foarte posibil sa fi fost ascultate cu o doza ieftina(cristal) la o presiune de cca.5-8g. Editat Decembrie 13, 2015 de miron1947 Link spre comentariu
bogdanc2011 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 Am doua discuri la care se manifesta: unul care are cativa ani dar care e posibil sa fi folosit de DJ si de asta probabil s-a deteriorat, iar al doilea este nou nout dar discul este mai subtire si semi-transparent, roz. Pe asta il banuiesc ca n-a fost bine presat sau nu s-a realizat masterizarea corect. Tempo-ul este foarte rapid si ma gandesc ca e nevoie de o grija mai mare cand se preseaza astfel de piese. Link spre comentariu
Dominicue Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 ..........este foarte posibil sa fi fost ascultate cu o doza ieftina(cristal) la o presiune de cca.5-8g. Nu este exclus Link spre comentariu
bogdan69 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 (editat) Pai daca fenomenul se manifesta doar la cele doua discuri este clar ca de la ele este problema. Insa mie mi se pare ca nu ai aliniat perfect doza in headshell. In imaginea 2 pare ca nu e paralela cu liniile. Nici eu nu o am aliniata perfect, e facuta cu un stupid protractor si nici nu e aliniata perfect si am distorsiuni la inceputul discului. Chiar acum ascult un disc si ma enerveaza asta. Cand ma mai eliberez cu munca o sa-mi fac un protractor special pentru bratul pickup-ului meu, exista o aplicatie care calculeaza punctele optime de null in functie de lungimea efectiva a bratului (un parametru pe care trebuie sa-l ai de la fabricant) si o sa fac reglajele. O sa postez aici care sunt diferentele fata de un protractor universal. Folosesc un Dual CS455 cu o doza Denon DL110, apasare intre 1,8 si 2g, Un MC cu nivel inalt, ce merge direct in preu de MM. Aceasta doza are si un alt avantaj, are acul atat de fin incat calca mai adanc decat marea majoritate a dozelor comerciale. Astfel ajunge sa citeasca zone pe pista pe care nu a calcat picior de alta doza. Practic un disc uzat il ascult ca pe unul nou. Preul este facut de mine cu 2 JFET-uri Toshiba SK170, alimentat din doi acumulatori cu gel de 12V.Totul se duce intr-un SE cu 6L6 construit de mine cu trafuri de iesire marca LMO pe niste VTP-uri cu Fostex 206E ajutate un pic de niste supertwetere tot Fostex. Ascult "The Wall", disc cumparat din Olanda, dupa ce am iesit de la concertul The Wall al lui Waters. Editat Decembrie 13, 2015 de bogdan69 Link spre comentariu
miron1947 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 (editat) are acul atat de fin incat calca mai adanc decat marea majoritate a dozelor comerciale. Astfel ajunge sa citeasca zone pe pista pe care nu a calcat picior de alta doza. Ce scrieti dvs. este valabil pentru discurile de patefon, la cele stereo gravarea se face 450/450, deci se "citesc" flancurile nu adancimea santului, este si motivul pentru care acul este slefuit eliptic. Editat Decembrie 13, 2015 de miron1947 Link spre comentariu
bogdan69 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 ) Nu m-am exprimat poate eu corect. Sau nu ati inteles dumneavoastra. Sper ca imaginea facuta de mine este suficient de lamuritoare. Chiar asa necunoscator nu sunt. Si credeti-ma, am niste discuri de cand era nevasta-mea copil si care au fost arate de o doza cristal pe un Traviata cu lampi. Cu aceasta doza zici ca discul este nou. Cand schimb headshell-ul si il pun pe cel cu doza Dual DN215 (originala aparatului) abia se mai distinge muzica de pe disc. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum