Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

triac - tiristor


i0nutzb

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 20
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • em2006

    5

  • Marius84

    4

  • i0nutzb

    3

  • niq_ro

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

salutare!oameni buni, va rog sa ma lamuriti si pe mine.. nu am folositi niciodat nici triac si nici tiristor.. care e diferenta dintre ele? ce face unul si nu face celalalt?multumesc...

tiristorul e un fel de dioda coamndata, deci in curent alternativ, iti poti deschide maxim o semiperioada, triacul este un tiristor dublu si poti deschide aproape de maximce vrei sa construiesti?
Link spre comentariu

un dimmer mai smecheros :) comandat de PC. dar oricum, sunt curios sa aflu despre triace/tiristoare mai multe.. care este principiul de functionare...?a, era sa uit...:P ce este un optotriac/optotiristor? cum functioneaza?

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
Vizitator theShadow

omule un tiristor este in principiu o dioda la care aplicindui un curent intre poarta si catod poti sa il faci sa se deschida la ce tensiune vrei tu intre 1v si tensiunea de alimentare deci in curent alternativ ai sa poti comanda o singura alternanta , la triac ambele alternante

Link spre comentariu
  • 7 ani mai târziu...

Redeschid topicul acesta cu o intrebare>Cum pot simula din doua tiristoare pcr406j un triac?Nu am de unde face rost momentan de un triac de pe o placuta de masina de spalat de 0,8A si am inteles ca se poate simula efectiv din doi tiristori.Multumesc!

Link spre comentariu

Nu e musai sa pui originalul, poate fi si unul mai mare. Zi mai bine ce tip e originalul. Daca poti asigura curentul de poarta necesar, poate fi pus orice model, mai mare de 0.8A.Daca vrei neaparat cu tiristoare, ele se pun antiparalel, dar trebe comandate corect.

Link spre comentariu

Triacul original este ZO607. Echipeaza placa de comanda a unei masini de spalat.A explodat pur si simplu. Astia cedeaza in acest fel cand se depaseste curentul lor maxim, sau de ce? Deci efectiv cum trebuie sa lipesc cei doi tiristori ca sa am un triac? Chiar nu am de unde sa cumpar din Rm. Valcea si vreau sa fac niste teste, evident dupa ce aflu de ce a explodat originalul...

Link spre comentariu

Ok, multumesc.Inteleg ca efectiv lipesc terminalele punand cei doi tiristori "fata in fata" cu cele doua parti drepte, ca si cum fiecare ar fi in oglinda fata de celalalt...

Link spre comentariu

Nu am prea multa experienta cu triace/tiristoare, insa parca odata tensiunea poarta-catod era destul de mica. Conductia pe ambele alternante (caracteristica triacului) cred ca in cazul tau e mai simplu de realizat utilizand o punte de diode ieftine (4007), cu conditia de a avea comanda izolata (prin transformator de impuls sau ceva optic), si de a nu fi facuta cu impuls negativ (triacul poate functiona in patru cadrane insa variatia cea mai mica a sensibilitatii e cu comanda prin impuls negativ, motiv de a o utiliza adesea).O alta varianta de utilizare a tiristoarelor antiparalel am vazut-o pe o statie de lipire (simula un triac la 24 de volti) dar si la un temporizator de iluminat pe scara; tiristorul "complementar" se alimenteaza printr-un mic circuit (o dioda, un condensator si o rezistenta de limitare in grila), care se "incarca" pe cealalta semialternanta, daca celelalt tiristor s-a deschis. Functionarea e "tot sau nimic", fara comanda prin faza, insa eu inclin sa cred ca triacul dv comanda o electrovalva sau pompa de evacuare, unde nu avea comanda prin unghi de intarziere.Puteti folosi si un triac mai "mare" (de curent mai mare, 4 sau 6 amperi in loc de 0,8; problema e ca e necesar un impuls de curent semnificativ mai mare - sensibilitatea se diminueaza odata cu cresterea curentului principal). Faptul ca piesa a explodat e simptomul unei depasiri MASIVE a curentului normal (scurtcircuit la bornele bobinei electrovalvei sau pompei; sau IN bobina, dar aproape de borne). Scoateti schema, cu aceasta ocazie verificati si cablajul si testati sarcina alimentata direct la retea. Se poate comanda prin posta, daca nu gasiti la magazin (si multe magazine va pot aduce la comanda piesa). Iar daca exista limita de valoare pentru comanda on-line, poate va ajuta un coleg de pe forum (desi probabil va costa mai mult posta decat piesa!).Nu stiu ce experienta aveti in electrotehnica si electronica, o buna parte din dificultatea depanarii e data de faptul ca aveti echipamente alimentate la tensiunea (periculoasa!) a retelei!Solutia apelarii la service e buna prin prisma ca "nu ne batem capul", insa e piperata la pret si uneori "ofticanta" sa vezi cum se da "mester" cate unu' care a trecut pe linga fizica elementara de liceu fara sa deschida cartea.... Majoritatea service-men-ilor nu stiu decat sa schimbe modulul sau placa cu totul.Spor!

Link spre comentariu

Uite aici cum sa legi 2 tiristori pt a realiza un triac

Ai facut tu vreodata PRACTIC asa si e in regula? De ce-i dai scheme teoretice necomentate si neprobate?

E binecunoscut faptul ca doua tiristoare antiparalel fac ce face triacul, dar cu comanda nu-i asa de simplu.

Sper sa te lamuresti daca citesti atent ce a scris blazeu, si sa fii mai atent cand faci recomandari altora, e vorba de timpul si banii lor.

 

...tiristorul "complementar" se alimenteaza printr-un mic circuit (o dioda, un condensator si o rezistenta de limitare in grila), care se "incarca" pe cealalta semialternanta, daca celelalt tiristor s-a deschis. Functionarea e "tot sau nimic", fara comanda prin faza...

Solutia e comentata mai jos:

 

Posted Image

 

 

 

Incercati sa editati postarile in loc sa faceti mai multe consecutive

 

OK

Link spre comentariu

Multumesc em2006 pentru postare. Schema ta e mai buna decat ce vazusem eu, unde nu exista tranzistor, conductia tiristorului din stanga incarca un condensator cu o tensiune care se aplica cu plusul pe grila si minusul pe catodul tiristorului din dreapta pe semialternanta urmatoare. Daca nu conducea primul tiristor nu se comanda nici al doilea (tiristorul se amorseaza NUMAI in cadranul I, adica cu plus pe anod si plus pe grila).Nu ati precizat ce alimenteaza acel triac care v-a explodat (cum ati aflat indicativul lui? Ati gasit o alta placa sau o schema?) Eu am efectuat modificari prin electronice care mi s-au parut nefiabile din motiv de economie, poate puteti inlocui acel triac cu un releu electromagnetic daca nu se face comanda tensiunii prin variatia unghiului de defazaj. Cateodata complicarea schemei e mai ieftina (piesele exista deja prin cutii si sertare) si mai fiabila (la proiecte tehnologul ne-a explicat ca eliminarea unei piese cat de mici - si aparent ieftine - poate aduce economii semnificative pentru costurile producatorului, la costul piesei in sine adaugandu-se si efortul de aprovizionare, transport, depozitare si manuire, inclusiv montarea ei; o economie mai mica se face la dimensionarea la limita, insa de obicei se face si aceea. Motiv pentru care transformatoarele si rezistoarele de putere lucreaza "calde" adica fierbinti si crapa la cea mai mica solicitare). Ca amator noi avem alta perspectiva; personal apreciez ca o crestere de cost prin supradimensionare merita in cazul in care fiabilitatea creste dramatic de ajung "sa uit" de respectivul aparat (ca nu se mai defecteaza neam!)(noi judecam pentru unicatul nostru!)Succes!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări