Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Modificare montaj CFL


ain

Postări Recomandate

Am inlocuit partea electronica defecta a unui CFL de 20W cu un montaj recuperat de la un alt bec cu putere identica. Functioneaza, insa cu o intenistate luminoasa exagerat de mare ce se soldeaza cu o incalzire pana aproape de 100 gr. C a tubului propriuzis (valoare masurata cu un termometru).. Tranzistorii raman reci, din partea electronica incalzindu-se excesiv doar condensatorii.Vreau sa scad luminozitatea, si odata cu ea si caldura disipata pana la o limita rezonabila. Atasez o schema identica cu a mea, atat doar ca pentru condensatori am valori diferite (C5,C6=68nF).Am injumatatit valorile celor doi condensatori, in speranta ca ar functiona ca "droser" capacitiv, dar efectul e neglijabil. Nu sunt electronist de aceea apelez la ajutorul vostru pentru a-mi indica cum sa scad frecventa de autoosciilatie si astfel, sper eu, sa scada inclusiv puterea disipata sub forma de caldura. Multumesc anticipat.

post-32927-139829356537_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 7
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • ain

    3

  • danb1974

    2

  • heroes

    1

  • Dr.L

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Buna seara si la multi ani! Ai rezolvat problema? daca nu, inearca sa schimbi condensatorul C3 ce de 2,7n/1200v care inseriaza filamentele tubului. Mie mi-a reusit chiar in seara asta la un cfl T&G de 20w. Lumina mai slab dupa schimbarea tubului,asa ca am experimentat pe el. singura problema este ca ii ia cam 6...8 secunde pana se aprinde. Mai incearca si tu si posteaza rezultatul.Bafta in continuare.

Un an nou fericit si plin de realizari tuturor.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

C3 nu are nici o legatura cu intensitatea luminoasa a tubului. La pornirea alimentarii, C3 si L1 formeaza un circuit rezonant de mare frecventa, tensiunea pe C3 ajungand pana pe la vreo 700V pentru a putea ioniza gazul si a aprinde tubul. Dupa aprindere, rezistenta tubului scade mult iar C3 este practic "scurtcircuitat", rolul lui se incheie pentru toata durata functionarii tubului.Cum s-a spus mai sus, bobina L1 este partea de balast, ea limiteaza curentul. Schimba bobina L1 cu una cu mai multe spire, sau pune doua in serie si daca-i prea mult, scoate ferita de la una.O problema care apare totusi la scaderea curentului de functionare, s-ar putea sa scada prea mult tensiunea de reactie furnizata de T1 in bazele lui Q1 si Q2, si oscilatorul sa nu functioneze. Va trebui sa reduci putin si pe R2 si R5. Dar asta doar daca se schimba un balast de la sa zicem 24W la 8W.

Link spre comentariu

Multumesc tuturor celor care au avut amabilitatea sa-mi raspunda si sa-mi ofere sugestii.Desi am primit mai multe sfaturi utile (inclusiv prin PM) am incercat o varianta cat mai simpla, pe care nu o intrezarisem atunci cand am initiat topicul: sa reduc valoarea condensatorului de filtraj de dupa puntea redresoare. In acest fel, descreste tensiunea disponibila circuitului autooscilant si, implicit, puterea disipata pe tub. Am pus cel mai mic capacitor electrolitic pe care l-am gasit, 2u2 la 400V, iar efectul este sesizabil. Temperatura tubului, masurata dupa jumatate de ora de functionare, a scazut la 75oC, cu 20 de grade mai putin decat inainte. Eu sunt multumit de rezultat, chiar daca solutia aleasa nu este cea mai eleganta, avand si dezavantajul uei modulari pe frecventa de 100Hz a fluxului luminos.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări