Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Scule in regim DIY


fenobarbital

Postări Recomandate

Asa ceva intentionez sa fac. Se poate folosi si orizontal si vertical. Vreau sa fac si niste modificari in fixarea axului cu rulmenti de cutie .Vreau sa folosesc 2 rulmenti, dar placa rotativa sa se sprijine pe cutie ca in varianta 2 din poza 4.Si vreau sa poata folosi si copierea directa dupa roata defecta sau alta roata cat si discuri indexoare.Poate pentru ax ar fi o idee buna un butuc roata fata de dacia 1300 sau alta masina deoarece este si axul si placa superioara dintr-o bucata si se gasesc gata prelucrate pt 2 rulmenti solizi(6204 parca) si au si o gaura longitudinala chiar canelata (planetara intra acolo)Fac ce fac si mai bag ceva de mecanica auto :rade:

post-63486-13982944693_thumb.jpg

post-63486-139829446936_thumb.jpg

post-63486-139829446938_thumb.jpg

post-63486-13982944694_thumb.jpg

post-63486-139829446976_thumb.jpg

Link spre comentariu

Alte poze cu butucul de dacia. Ce ziceti e o idee?Se poate strunji partea inferioara unde vine rulmentul la o cota mai mica egala cu dimensiunea de la jumatea axului, se face un canal scurt ,cat roata melcata, de pana pe la jumatea axului si se introduce si al 2-lea rulment(bineinteles diferit de primul) in capatul axului care are un filet pt o piulita de fixare , sau se profita de gaura longitudinala si se fixeaza ansamblul cu un ax filetat si piulita care strange printr-o saiba profilata pe capatul de jos al axului.Bineinteles inele distantoare pt preluarea spatiilor dintre rulmenti si roata melcata.Da, este mai complicat cu 2 rulmenti. Cu unul in partea superioara cum zice proiectantul e muuult mai simplu de realizat folosind acest butuc.Se pot gasi SH la niste preturi modice. Daca caut bine parca am chiar vre-o 2 prin pivnita daca nu le-am aruncat...

post-63486-139829446978_thumb.jpg

post-63486-13982944698_thumb.jpg

Link spre comentariu

O idee ar fi si cu acest butuc...o anumita dificultate ar consta in realizarea unei bucse de ghidare pentru universal.1. Blancul necesar realizarii bucsei de ghidare sa fie prins (sudat, surubarit, whathever) in prima faza pe "fata" butucului.2.Simpla prindere a butucului in universal nu ofera concentricitatea necesara realizarii unei piese de precizie...Ar trebui realizat o piesa de prindere a butucului, sub forma unei tevi fixate in universalul strungului, cu alezajul egal cu diametrul butucului in zona rulmentilor.Alezajul se prelucreaza pe strung cu cutit interior pt obtinerea unei concrentricitati corecte.Butucul se fixeaza in piesa de prindere confectionata anterior.Solidaritatea butuc -universal se realizeaza prin dispozitive tip "inima de antrenare"3.Se prelucreaza blancul la cota alezajului de pe "spatele" universalului (cel care tine de divizor)4.Problemele fiind atat de stufoase, eu as renunta la butucul de dacie (apropos, e calit ) in favoarea prelucrarii dintro singura prindere a unui ax construit de la zero, format dintrun ax + o flansa de otel sudata ( cc 10-12 mm)5.Rulmentii nu-s un castig , dupa parerea mea, la un divizor home-made....si in nici un caz doi...pot genera probleme legate de blocarea universalului vs precizia pozitiei (abateri) .Inclusiv autorul divizorului prezentat in imaginile de mai sus sugereaza contactul direct intre fata cutiei divizor si flansa portuniversal -ansamblu prevazut cu un singur rulment.6. icon_jook

Link spre comentariu

El ,butucul are ceva "carnita" chiar si o parte centrala mai ridicata .Vezi poza ca se vede clar. Se mai strunjeste putin din suprafata lui astfel incat partea ridicata sa fie mai pronuntata si sa poata oferi o suprafata de centrare pentru placile adaptoare pentru diverse scule de fixare(universale diferite sau placi de fixare)Placa adaptoare se poate fixa in gaurile pentru cele 3 prezoane folosind chiar prezoanele modificate.Dar daca un ax rectificat(axul pe care se prind rulmentii) prins in universal spui ca are bataie si nu iese ceva in cote atunci acel universal sau strung trebuie reparat sau aruncat.Prinzi axul in universal si daca constati (dar nu o sa se intample asta)ca are o bataie mare(cu comparatorul)se poate lua o fata dreapta. Dar inca odata nu cred ca o sa gasesti bataie la un butuc nou.De unul vechi nu vorbim ca tot ii iei o fata dreapta sa fie frumos sau sa scoti rugina.Axul nici intregul butuc nu e calit nici cementat (proprie experienta) Merge pila pe el de zbarnaie.Domnilor aceasta este o idee de a mea .Nu spun ca e cea mai buna ,dar in lipsa de alte contraargumente o sa incerc sa implementez acest butuc in proiectul meu.Chestie de cost(cred ca il am deja ,chiar daca nu, tot e foarte ieftin in targ ca iei de la orice masina gasesti)Acest proiect trebuie sa fie sub suma de 500 Ron .De ce ? Pai universalul de 160 a costat 120 ron.Iar o masa rotativa cu universal de 80 fara vernier divizor (are gradatii pe placa care se roteste) ,copiere directa sau placi divizoare costa pe unimax in jur de 600ron plus transport.

Link spre comentariu

...cum se poate vedea ca un ansamblu are acest raport ?...

Numarul de dinti ai rotii, impartit la numarul de inceputuri ale melcului.

...prezenta cuvantului "pata" in context...

In mod natural, dintii rotii melcate si flancul elicei melcului, ar trebui sa angreneze in mod continuu dupa o suprafata elicoidala, asemanator mecanismului surub-piulita. Insa datorita faptului ca oricat de bine ar fi realizata, scula de danturat, nu poate fi identica pana la perfectiune cu melcul, se admite ca angrenarea sa aiba loc dupa o suprafata mai mica decat cea efectiva a dintelui. Aceasta este denumita pata de contact.
Link spre comentariu

Iertata fiindu-mi ignoranta, melcul are mai multe inceputuri ?Nu e ca un surub cu un singur inceput?Inceputurile se numara doar dintr-un cap stanga sau dreapta sau se insumeaza stanga si dreapta?Da :jytuiyu .. nu radeti :85 :ras: ca habar nu am,singurul angrenaj pe care am pus mana efectiv vreodata a fost cel de la stergatorul de parbriz (are vre-o 70 de dinti si e din pertinax la dacie)si caseta de directie de la un fiat. :84 Daca am inteles bine ,facand abstractie de intrebarile de mai sus ,atunci roata melcata ar trebui sa aibe 40 de dinti indiferent de ce diametru este, daca melcul are un singur inceput ?Deci cu cat e mai mare in diametru roata dintii vor fi mai grosi(lati) si mai solizi (in cazul ca se pastreaza acelasi raport de 1:40 indiferent de diametrul rotii), asta a-ti vrut sa spune-ti cand v-ati referit la raportul numarului de dinti si rezistenta ansamblului ?Acu fac pauza ca ma duc sa montez iar axul principal in papusa fixa..a cata oara..?

Link spre comentariu

Ai inteles bine. Orice surub, poate avea unul sau mai multe inceputuri. Numarul de inceputuri, se numara ca si numarul de dinti ai rotii, o singura data. Altfel privind problema, in loc sa numeri capetele, vei numara crestele diferitelor inceputuri si deci problema in ce capat le numeri dispare.

Link spre comentariu

Am inteles urmatoarele:Se numara la melc inceputurile (crestele ) dintr-o singura parte, la plural pentru ca poate avea mai mult de unul.Apoi se imparte numarul de dinti ai rotii la numarul de inceputuri al axului si asta e raportul.Super clar explicat .Multumesc.

Link spre comentariu
...

 

Dar daca un ax rectificat(axul pe care se prind rulmentii) prins in universal spui ca are bataie si nu iese ceva in cote atunci acel universal sau strung trebuie reparat sau aruncat.

 

Atunci tu, eu si cam toti de aici ar trebui sa ne aruncam universalele si strungurile :nas: .Probabil Katran nu, fiindca strungul lui joaca in alta liga.

Pune o tija rectificata in universal si masoara cu comparatorul.O sa ai surpriza ca indicatorul nu va fi nemiscat.

Prinzi axul in universal si daca constati (dar nu o sa se intample asta)ca are o bataie mare(cu comparatorul)se poate lua o fata dreapta. Dar inca odata nu cred ca o sa gasesti bataie la un butuc nou.De unul vechi nu vorbim ca tot ii iei o fata dreapta sa fie frumos sau sa scoti rugina.

Nu butucul are bataie, ci universalul, cum spuneam.

Axul nici intregul butuc nu e calit nici cementat (proprie experienta) Merge pila pe el de zbarnaie.

Eu am prins mai demult in strungul meu exact un butuc de dacie.Nu zic ca e imposibil de strunjit, dar facea urat de tot, otelul parea sa fie calit.Eu am renuntat la manevra, inlocuind butucul cu alta piesa.

PS.Butucul ala nu intra in strungul tau.

Link spre comentariu

Si eu vreau sa costruiesc ceva mic dar nu ma complic caci sunt pe piata o gama foarte mare de reductoare melcate care se folosesc in industrie, eu din targ am cumparat unu cu 40RON, mic, compact, in ulei de productie italiana.

Link spre comentariu

Da' o demultiplicare directa ? Ceva pe curea ? Presupun ca pinioanele nu sunt asa greu de facut , iar o curea dintata se poate gasi la lungimea si numarul de dinti corespunzatoare ... Si scapi de melcul ala nenorocit ... Zic si eu , nu dati cu pietre ... :nas: In definitiv , ce precizie se cauta ? grade , minute sau secunde ? Recunosc , eu nu mi-am pus niciodata problema sa construiesc asa ceva , nu ca n-ar fi distractiv , dar oare merita ? La un moment dat facusem si eu o tentativa , dar mi-a fost mai usor sa " amestec " un motor stepper si un driver in toata tarasenia ... Este adevarat ca trebuie si computer , software , da' nu-i asa complicat ...

Link spre comentariu

alin 105 daca prin lipsa" bataii" ati inteles ca ma referam la 0 pe comparator, atunci ...

Credeam ca ORICINE stie ca toate strungurile au o anumita bataie a axului si a universalului si nu mai trebuie sa o precizez neaparat. Iar daca Dvs.considerati ca datorita acelei "batai "a strungului eu nu pot sa fac o piesa pe el, atunci ...

Si daca considerati ca nu pot realiza ce vreau din acel butuc pentru ca nu merge (inca nu sunt sigur dar sa acceptam axioma) pe strungul meu, cu toate ca se stie ca am acces la un atelier dintr-o fabrica, atunci...

Daca stiti diametrul flansei butucului (pt ca stiti ca nu merge la mine) poate imi spuneti si mie, ca sa nu il mai caut azi prin pivnita.

Multumesc.

 

Am cumparat azi din targ trei placi de metal cu grosimea de 10 mm si laturile de 200 mm.

Dupa cum se vede sunt gaurite in colturi ,asa au fost nu am gasit la cat eram dispus eu sa dau pe ele altceva. Am sa incerc sa folosesc gaurile deja date conform proiectului de mai sus, pt a fixa dispozitivul de masa frezei.

Am comandat o colivie de rulment 6207(care merge pe butuc, parca 35 mm are butucul la exterior) cu fixare in patru puncte orizontala care vine echipata cu tot cu rulment. "H" ei total este de 36 mm. Maine ar trebui sa o aduca.

Din placi o sa fac partea de sus si lateralele conform proiectului. Placa de baza are 200/200 iar universalul ce il detin 160 .

Am sa ma apuc in seara asta dupa ce montez papusa fixa pe strung sa fac niste schite pentru carcasa sa le dau pentru un deviz. O sa le fixez in cateva suruburi conform proiectului iar daca nu o sa fiu multumit de rigiditate am sa le si sudez prin interior, dar nu cred ca o sa fie nevoie.

 

Odata cu schitele de carcasa am sa dau si pe cea cu melc roata melcata( 40:1) .Tocmai bine, daca axul butucului are la exterior 35 mm maxim atunci stiu ca roata poate sa aiba diamterul exterior minim 65 mm.

post-63486-139829447028_thumb.jpg

Link spre comentariu

Toate universalele au o anumita bataie, mai mare sau mai mica, in functie de pedegree-ul universalului in special, nu neaparat al strungului.In acest sens am sugerat(doar!) o posibila abordare a problemei, evitand prinderea directa a butucului, daca il veti utiliza in proiectul dvs.In opinia mea castigul utilizarii acelui butuc e mai mic decat folosul.Subiectul divizorului ma intereseaza si pe mine,postarea mea era una cu intentie constructiva.Se pot face piese de precizie si pe strungurile noastre , utilizand o metoda adecvata.Atelierul meu e plin de SDV-uri(majoritatea dintre ele si-au atins scopul propus,cateva sunt rateuri), sant primul interesat de accesorii construite in regim de DIY. Cand ajung la atelier maine, masor diametrul butucului.Stiu ca la mine intra foarte la fix langa ghidaje. Spor si inspiratie. icon_jook

Link spre comentariu

Ma mai batea gandul sa-l fac(divizorul) cu un reductor "harmonic drive".Are raportul 120:1

Nu ai putea sa dezvolti putin subiectul?! O schema/schita, ar fi binevenita. Eventual niste poze, sau link-uri.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări