Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SIMULARI SCHEME CU TUBURI ELECTRONICE


THOMAS

Postări Recomandate

Buna ziua

In prima schema atasata este un amplificator quad. Are un defazor mai aparte... . 

Domnule Lazaroiu, daca aveti timp, va rog sa ne explicati acest defazor si sa faceti o simulare a acestuia cu tuburile EF80. (eventual o comparatie cu defazorul isodina)

Va multumesc

 

Amplificatorul QUAD a castigat cu ceva ani in urma (2004,2005.. parca!!) un premiu pentru cel mai bun amplificator PP cu tuburi electronice.Se spune ca sunetul este excelent si foarte asemanator cu al unui amplificator in clasa A SE.La o analiza de laborator amanuntita au constatat ca desi la puterea de 28W THD era mai mic de 0.4%,totusi spectrul armonic avea o distributie Fourier perfecta in ceea ce priveste raportul H2/H3....

  Daca studiem schema cu atentie se poate observa ca amplificatorul pana la urma este ceva clasic,insa cateva reactii negative si cel mai important o reactie pozitiva cu avans de faza foarte bine dozata chiar pana la limita acrosajului va duce amplificatorul spre rezultate foarte bune in ceea ce priveste THD si FFT.Reactiile din catodul tuburilor finale (KNFB) imbunatateste raspunsul la frecvente joase dar cu pierderea catorva procente din puterea utila.

  Defazorul este unul de tip parafaza,din anodul primului tub EF86 se culege semnalul cu faza schimbata fata de semnalul din intrare si amplificat necesar  pentru un tub final si tot din acest anod printr-un divizor foarte bine dimensionat,R7,R8,R9 se culege o fractiune din semnalul defazat si este aplicat pe G1 al celui de al-2-lea EF86,in anodul acestuia o sa avem un semnal in faza cu cel de la intrare dar amplificat si aplicat la cel de al-2-lea tub final.NFB se aplica pe catodul tuburilor EF86 prin divizorul R4,R10.

  Asadar cele doua tuburi finale vor primi pe grilele de comanda doua semnale in antifaza pentru o buna functionare a etajului final PP. THD-ul etajului defazor pentru semnalul maxim necesar pentru puterea utila pe sarcina este mai mic de 0.05%,asta reprezinta un lucru fantastic comparativ cu alte tipuri de defazoare inclusiv cel pomenit de dv.;ISODYNE.

Defazorul de tip ISODYNE este un defazor diferential cu buffere (repetoare pe catod sau catodfallower) ceea ce-i confera un avantaj pentru atacul tuburilor finale "puturoase" cu G mic .Pentru tuburile din seria EL**,KT**,6P3S,6L6**... defazorul parafaza reprezinta una dintre cele mai bune solutii pentru etaje finale pretentioase si apoi catodinele,mai ales pentru puristi vacuum tube,adica fara niciun siliciu .Daca doriti proiectarea unui astfel de defazor cu tuburile EF80 performantele nu vor mai fi aceleasi,sa nu uitam ca EF80 este un tub proiectat pentru RF dar este bun si pentru unele aplicatii  AF,dar nu in toate cazurile.EF86 poate fi inlocuit cu aceleasi performante cu pentoda  6J32P (RUSSIA) sau cu EF40.

  Cu pentode nu se pot realiza defazoare performante in configuratie catodina.

In cazul in care dv. tineti neaparat sa realizati acest tip de defazor,cel mai bun tub din seria triodelor ar fi 6N2P .

  Explicatia privind functionarea defazorului QUAD a fost sumara si rapida,imi cer scuze pentru asta,dar cine doreste o sa gaseasca pe net mai multe amanunte.

Mai jos este o poza cu ceva din explicatiile mele de mai sus si o propunere pentru un defazor cu 6N2P :

post-175212-0-46689200-1409986678_thumb.png

post-175212-0-11987000-1409987792_thumb.png

Editat de LMOlimpiu
Link spre comentariu

Imi permit sa adaug  si eu cateva observatii la sistemul Quad. D.p.d.v. pur teoretic se considera gresit ca un semnal sa fie atenuat (R7 cu R8) dupa care sa fie din nou amplificat.Dar...faptul ca semnalul de R.N.este intors in catozii ambelor tuburi , la V1 produce reactie negativa iar la V2 reactie pozitiva. Reactia pozitiva are efect atat cresterea amplificarii cat si a distorsiunilor.Echilibrul perfect dintre R.N. si R.P. dictat de raportul R7/R8 (teoretic) astfel incat semnlele aplicate pe grile V3 , V4 sa fie egale si defazte ,  este extrem de dificil de realizat practic.Se excud categoric EF80 pentru V1 , V2. Tuburile EF86 ar trebui imperecheate , sortate chiar daca rezistenta R4 comun ptr. catozi ajuta la obtinerea simetriei la fel si  modul de decuplare a grilelor ecran.

 Eu personal nu as incepe un astfel de amplif. deoarece niciodata nu ar functiona ca originalul Quad.

Link spre comentariu

Deci , daca in loc de EF86 folosim EF80 in schema Quad montajul functioneaza perfect ?! Don Victor , hai sa nu-l facem pe prietenul nostru comun Avram sa se chinuie cu punerea in functiune a proiectului.

Link spre comentariu

Aceasta sectiune se numeste " Simulari scheme ... " si nu Sezatoare .

Ca fapt divers afla ca Quad 2 a fost studiat foare intens de o firma care dezvolta un proiect comercial pe aceasta baza ( nu va pot dezvalui mai multe , e de inteles de ce ) si ca tot ce ti-am relatat mai sus le-am vazut in teste ... deja te afli  pe zona aia “where no man has gone before” !

Imi permit sa procedez exact ca tine , adica sa fac afirmatii fara sa prezint argumente tehnice , exact ca si alti " formatori de opinie " , se stiu ei  .

Totusi , in spiritul adevarului stiintific , se cuvine o precizare : EF80 si 6J9 functioneaza bine merci in acea schema , cu mici modificari legate de PSF-ul optim .

Link spre comentariu

Să discutăm un pic practic R7(simetrie) din această schemă  http://www.elforum.info/uploads/monthly_09_2014/post-175212-0-46689200-1409986678.png ,dacă aşa cum apare reprezentat în simulare folosim un semireglabil  Sg-22kΩ/lin(cursă 270°) vom avea un reglaj greoi/defectuos în jurul valori 10,5kΩ  adică o uşoară rotaţie produce variaţii mari rezistive pentru a elimina acest aspect se poate utiliza grosier un circuit serie 8,2kΩ  + Sg -4,7KΩ/lin(cursă 270°) sau foarte fin/elegant 10kΩ* +Sg-1KΩ/lin(cursă 270°).

 

În această ultimă situaţie 10kΩ* +Sg-1KΩ/lin(cursă 270°) fineţea constă în faptul că 100Ω are reprezentare pe 27° unghiular(să tot reglez fin simetria).

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Vizitator viobio

EF80 nu o sa fie NICIODATA EF86,cu EF 80 amplificatorul nu o sa fie niciodata Quad!!EF 86 nu sunt o problema,problema sunt transformatoarele de iesire.Ce nu o sa inteleg eu niciodata,se doreste clonarea unui amplificator,problema cea mai mare sunt transformatoarele de iesire,datele de bobinare se gasesc pe net,calitatea tolei mai greu,daca folosim alta tola vom avea alt sound,sa trecem si peste transformatoarele de iesire,le facem cu ce tola gasim,facem un compromis,daca acceptam asta macar sa respectam schema si tuburile folosite in schema originala,altfel ajungem la o strutocamila care nu mai are nici o treaba cu originalul,poate doar denumirea.

Editat de viobio
Link spre comentariu

EF80 nu o sa fie NICIODATA EF86,cu EF 80 amplificatorul nu o sa fie niciodata Quad!!EF 86 nu sunt o problema,problema sunt transformatoarele de iesire.Ce nu o sa inteleg eu niciodata,se doreste clonarea unui amplificator,problema cea mai mare sunt transformatoarele de iesire,datele de bobinare se gasesc pe net,calitatea tolei mai greu,daca folosim alta tola vom avea alt sound,sa trecem si peste transformatoarele de iesire,le facem cu ce tola gasim,facem un compromis,daca acceptam asta macar sa respectam schema si tuburile folosite in schema originala,altfel ajungem la o strutocamila care nu mai are nici o treaba cu originalul,poate doar denumirea.

O clona se poate face doar daca originalul  este descris corect d.p.d. v. tehnic adica masurare spectrala pe o sarcina rezistiva dar ma intreb cit de interesat este un producator sa ofere aceste date ? Chiar si in acest caz in care datele sint disponibile  trebuiesc incercate mai multe transformatoare sau  cel mai bine ar fi ca originalul sa incapa pe mina unuia care are timp de experimente...

Mie mi se pare ca mai simplu ar fi tratarea unui original sa fie ca o informatie urmata de cintarirea replicarii ei pe alte cale daca este posibil, ma rog, o parere...

Link spre comentariu
Vizitator viobio

O clona se poate face doar daca originalul este descris corect d.p.d. v. tehnic adica masurare spectrala pe o sarcina rezistiva dar ma intreb cit de interesat este un producator sa ofere aceste date ? Chiar si in acest caz in care datele sint disponibile trebuiesc incercate mai multe transformatoare sau cel mai bine ar fi ca originalul sa incapa pe mina unuia care are timp de experimente...Mie mi se pare ca mai simplu ar fi tratarea unui original sa fie ca o informatie urmata de cintarirea replicarii ei pe alte cale daca este posibil, ma rog, o parere...

Corect ar fi amplificator construit dupa schema x,fara sa se imbete nimeni cu apa rece ca are in casa copia ampului xMa lovesc des de asa ceva,o copie a originalului nu se poate construi decit cu componentele din original. Editat de viobio
Link spre comentariu

De fapt : "De naam "QUAD" is een acroniem voor "Quality Unit Amplifier Domestic", en werd gebruikt om de QUAD I buizenversterker aan te duiden. In 1983, toen de naam Quad een merknaam geworden was, veranderde men de naam Acoustical Manufacturing Co. Ltd in QUAD Electroacoustics Ltd." adica :"Numele de "QUAD" este un acronim pentru "Unitate de calitate pentru amplificator de uz casnic", și a fost folosit pentru a indica amplificatorul cu tuburi QUAD I În 1983, când Quad a devenit un nume de brand , numele a fost schimbat  în QUAD Electro Acoustics Ltd.

 

Avand in vedere acestea,putem spune ca orice amplificator,fie el si construit in regim DIY,dar care indeplineste cerintele HI-FI sau HI-END poate fi numit amplificator QUAD,ne opreste cineva?

Iar chestia cu clonele trebuie sa-i dau dreptate lui Viorel,insa sa nu uitam ca de foarte multe ori chiar si in contructiile de amplificatoare pentru chitara utilizam ca un sablon expresii de felul: "am folosit un preu de MARSHALL,sau unul de Messa,sau o bucla de efect  FENDER,sau un etaj final tip JCM800 sau un final de tipul PEAVEY...si multe altele si asta pentru ca nu inventam noi acum amplificatoarele cu tuburi...

  Chiar sa vrei sa construiesti un amplificator cu tuburi pentru orice fel de aplicatie este imposibil sa nu se "lege" de o schema deja aplicata cu mult inaintea ta de alti constructori,parerea mea este ca numai designul interior/exterior mai poate oferi ceva nou si asta pana la urma il si vinde,sau tehnic vorbind ii putem pune amprenta personala prin constructia unui OT mai altfel,in rest are Dl. Vali (@valderama) o vorba mare :" apa de ploaie d-lor !"

Editat de LMOlimpiu
Link spre comentariu

E un mod de exprimare mai lejer, fără a mai introduce în propoziţii şi ''am folosit o schemă x''.

Ca şi alte firme contemporane, Quad cînd a trecut la silicoane a intrat pe un drum mort.

Link spre comentariu

De data asta ati lovit in cui :) !

Cand ne referim la QUAD II este absolut evident ca nu poate fi vorba de o licenta de fabricatie , ci doar de folosirea principiului de functionare cu cele 6 tipuri de reactie , dintre care una este reactie pozitiva . Asa cum foarte bine a remarcat Valderama , prin dozarea fina a reactiei pozitive ( dozajul optim de avans / intarziere de faza ) se poate obtine si raspunsul armonic optim .

Din punctul meu de vedere , etajul de atac ar putea fi realizat cu circuite operationala chioare ( 5532 ) si daca foloseste principiul QUAD II , rezultatul va fi un amplificator cu performante asemanatoare cu QUAD II .

Evident , daca ii punem un trafo out ( la plezneala :) asa cum mai incearca unii marea cu degetul median  ) de la Hammond sau Petra ( etc ) fara reactie de catod  va iesi cu totul altceva !

Inteleg foarte bine motivele pentru care greii forumului au renuntat la analiza schemei QUAD II , le dau dreptate si ii felicit pentru silenzio stampa .

Link spre comentariu
Vizitator viobio

De fapt : "De naam "QUAD" is een acroniem voor "Quality Unit Amplifier Domestic", en werd gebruikt om de QUAD I buizenversterker aan te duiden. In 1983, toen de naam Quad een merknaam geworden was, veranderde men de naam Acoustical Manufacturing Co. Ltd in QUAD Electroacoustics Ltd." adica :"Numele de "QUAD" este un acronim pentru "Unitate de calitate pentru amplificator de uz casnic", și a fost folosit pentru a indica amplificatorul cu tuburi QUAD I În 1983, când Quad a devenit un nume de brand , numele a fost schimbat în QUAD Electro Acoustics Ltd.

 

Avand in vedere acestea,putem spune ca orice amplificator,fie el si construit in regim DIY,dar care indeplineste cerintele HI-FI sau HI-END poate fi numit amplificator QUAD,ne opreste cineva?

Iar chestia cu clonele trebuie sa-i dau dreptate lui Viorel,insa sa nu uitam ca de foarte multe ori chiar si in contructiile de amplificatoare pentru chitara utilizam ca un sablon expresii de felul: "am folosit un preu de MARSHALL,sau unul de Messa,sau o bucla de efect FENDER,sau un etaj final tip JCM800 sau un final de tipul PEAVEY...si multe altele si asta

 

pentru ca nu inventam noi acum amplificatoarele cu tuburi...

 

Chiar sa vrei sa construiesti un amplificator cu tuburi pentru orice fel de aplicatie este imposibil sa nu se "lege" de o schema deja aplicata cu mult inaintea ta de alti constructori,parerea mea este ca numai designul interior/exterior mai poate oferi ceva nou si asta pana la urma il si vinde,sau

tehnic vorbind ii putem pune amprenta personala prin constructia unui OT mai altfel,in rest are Dl. Vali (@valderama) o vorba mare :" apa de

ploaie d-lor !"

Perfect adevarate rindurile de mai sus,la tuburi nu prea ai variante,defazoare sunt citeva topologii,inventate cu mult timp in urma de altii,preamplificatoare!?,pui in cascada cite tuburi doresti,la aparatura cu semiconductori poti face un preu/etaj final cu 10 sau 100 de tranzisori. Editat de viobio
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări