Vizitator combiny Postat Noiembrie 17, 2011 Partajează Postat Noiembrie 17, 2011 Stimati domni Abia m-am inregistrat pe site-ul dvs si mi cer scuze daca nu cunosc "obiceiurile locului" incalcand in vre-un fel uzantele. Eu am handicap de gradul 1 cu insotitor si ma ocup (traiesc din) de multi ani cu oarecare succes de inventica si prototipuri intr-un plaja foarte larga de domenii combinate. Sunt de formatie automatist Dr.Ing dar am avut intotdeauna -initial ca hobby si ulterior ca apendice profesional - constructiile si mecanica. Am cumparat alaltaieri cu 50 de lei de la un ..."magar" o copie xerox dupa original a cartii tehnice de la FUS22 in limba romana. Se vede excelent. Am fotografiat-o (180MB au pozele aproape necomprimate, dar le voi comprima rational) si va sta la dispozitie gratuit cu rugamintea de a imi da un mail si o pun pe transfer.ro sau in orice al mod doriti.. De ce cred ca facem bine daca nu o punem la bataie? (poate spun tampenii). Am vazut ca nemtilor le-au ramas din RDG multe FUS22, le restaureaza si le vand cu 10-12 mii de euro bucata si cauta disperati si carte tehnica sa faca OCR si traducere pe ea, iar pe cea care o am eu se poate face OCR. Deci ma gandeam sa fie doar pentru ai nostri care cauta de atata vreme cartea completa si pe deasupra si in format electronic daca e cineva dragut sa faca OCR si corectura pe ea. Poate gresesc si e mai bine sa-l punem la discretie. Cum ziceti. In alta ordine de idei, eu sunt nou in domeniul acesta si am procedat in ultimele luni facand demersuri oarecum naive, in sensul ca: am inchiriat un spatiu in Bucuresti, am amenajat cat de cat, am cumparat un aparat de sudura TIG ESAB Caddy2200IWC refurbrishat ca nou din SUA, din germania o masa de sudura noua adica un calibru 3D Siegmund Bernd de 1500x1000 cu un munte mare de accesorii pentru calarea pieselor executate si mai nou un "strungutz" facut de mecanica fina Bucuresti (UMF) ce merge si la 220 si la 380, n-are avans automat, cu universal de 100 si cu pompa si tava de emulsie si doua sensuri, prinde pensete etc, adica tot tacamul. AM vrut sa iau si o freza FUS22 din 1988 si am si luat-o dar mi-a vandut-o la pachet cu un strung unguresc KART ...EE-250-01 adica "un monstru" de 0 tona si un sfert facut prin 71 care cica e de mare precizie (250/750 exact ca SN-ul dar are greutatea aproape dubla fata de acesta si piesele componente masive iar motorul,...de lift) plus ,...bonus vre-o jumatate de tona de scule, dispozitive "asezonate" si cu ceva bruturi. Concluzia, cu acestea doua din urma,... nu ma descurc, nu am pe nimeni de meserie cu cine sa ma sfatuiesc, nu stiu incotro s-o iau. De exemplu la strung nu am nici o informatie. Ei sunt "genul exact" din cauza formatiei si nu pot merge "pe bajbaite" sau empiric chiar de la inceput. Am cautat de-am tampit. S-au facut foarte putine din acest model. Are ghidajele de carucior uzate uniform dar hotarat. Nu stiu ce implica rectificare de gidaje manuala, adica posed sabar de rectificat chidaje, tus si indreptar performant pt ghidaje dar nu mi se pare o treaba...facubila cu rezultate corecte si ma gandeam la o rectificare pe o masina de rectificat ghidaje in masura in care sunt in stare sa-i demontez sasiul cu ghidajele si sa-l clintesc pana in locul in care se afla masina cu pricina daca o exista pe undeva asa ceva. Cu freza FUS22 e mai rau. balangane toate pe ea, adica jocuri si piesulici lipsa clar (capete de cursa si alte tablite) Mi-e si groaza sa o desfac sa vad ce o fi si pe dinauntru mai ales ca nici nu stiu de unde sa incept sau cum ar trebui facuta chestia asta. Nu stiu ce anume e normal si ce nu din jocurile si uzurile respective etc. Pe scurt, nici la freza nici la strung nu am lucrat sau demontat si ma uit la ele ca vitelul la poarta noua. Cunosc cinematica avansata si am si practica in domeniul proiectarii, executiei si depanarii de mecanisme complexe dar am cunostinte si practica 0 in masini unelte, in speta cele pt prelucrari prin aschiere. ...si daca cineva are rude in ungaria sau alta idee pun aici "tot ceea ce se poate citi si ceea ce am mai aflat despre strung si chiar o poza "telefonica". Orice informatie e binevenita, iar pe cartea tehnica dau orice suma. Model: MSZ: EE-250-01 Csúcstávolság (mm): 750 Elforduló Ø ágy fölött (mm): 250 Deci iata cu ce m-am "pricopsit". Ajutor! Scuze pentru text lung si prolix si va multumesc anticipat pentru raspunsuri si ajutor. Stima Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 17, 2011 Partajează Postat Noiembrie 17, 2011 @combiny: Bun venit in comunitatea celor interesati de masini unelte si de prelucrari mecanice! Sa o luam pe rand: 1. Intrucat sunt prea multe subiecte in textul primei postari, ca moderator am considerat ca este bine sa modific titlul acestui topic. Si deoarece, intr-adevar un subiect legat de strungul EE 250-01, nu a mai fost deschis, am hotarat sa discutam pe acest topic despre problemele legate de el. 2. In legatura cu freza FUS22, exista un topic consacrat la acest link. Te rog deci, sa reiei problemele pe care le ridici acolo. 3. In legatura cu toate celelalte utilaje pe care le-ai enumerat, ar fi indicat sa deschizi un subiect adecvat la sectiunea "Atelierul mecanic", unde poti pune si poze. Din cate vad eu, strungul este in regula (banuiesc ca in poza este strungul in cauza). Ce intelegi prin uzura "hotarata"? Exista cumva santuri, sau urme de gripaj pe ghidaje? Daca nu, atunci este de evitat sa-l duci la rectificarea ghidajelor. Masini de rectificat ghidaje, se mai gasesc doar pe la intreprinderi constructoare de masini unelte. Preturile sunt mari in "draci" si ai ocazia sa-l dereglezi complet. Numai in cazul in care ca beneficiar ai putea asista personal la rectificare si sa ceri sa se faca o tehnologie adecvata pe care sa o verifici punct cu punct se merita. Asa ceva insa nu prea este posibil la acest nivel de intreprinderi. Nu stiu de ce nu ai incredere in prelucrarea manuala cu sabarul. Primul strung, a fost prelucrat 100% cu pila si sabarul si este parintele strungurilor moderne. Daca ceva nu este clar, avem un subiect specializat aici. Desi este mai greu decat freza, cele 1240 kg ale strungului nu sunt chiar o atat de mare problema. In general, cu cat o masina unealta este mai grea, cu atat ea este mai rigida si mai stabila din punctul de vedere al vibratiilor. Comparativ, strungul romanesc SN 320, are o masa neta (fara accesorii) intre 900 si 1000 kg. Link spre comentariu
Vizitator combiny Postat Noiembrie 27, 2011 Partajează Postat Noiembrie 27, 2011 Ne-am apucat de rectificat ghidajele strungului unguresc cu un domn foarte invarsta care zice ca asta a facut toata viata. A venit cu un indreptar de super rectificat de vreo 60Kg (de parca e cale ferata), cu un sabar lung de doua maini si cu niste pietre fine si niste pastile vidia de diferite forme pentru sabar pe care le ascute toata ziua la polizor si racaie de zor deja de 4 zile la ghidaje si le manjeste cu tus dar nu se vede deocamdata absolut nici un efect. Cica dureaza o luna zilnic si ne ia 5 milioane pe toata treaba. Mai are si doua ceasuri comparatoare montate pe un poloboc ciudat ca un patrat foarte greu si rectificat pe care il tot plimba pe ghidaje de colo colo. Glumesc, in sensul ca e clar ce face dar ma tem pentru paralelismul in spatiu al planurilor ghidajelor dupa rectificare. Mai are si cutia de viteze reglajul acela de translatie rotatie in plan orizontal din trei suruburi speciale pt reglaj la o adica dar nu cred sa aiba asemenea lipsa de paralelism dupa rectificare incat sa ajute cu ceva re-centrarea cutiei adica a axei generale. Domnul cu pricina pare a sti ce face si ne asigura ca iese ok chiar si pentru o masina unealta din clasa 1 de precizie. De carte tehnica sau orice alte informatii despre strung ... nici pomenealaStima Link spre comentariu
OmuGabi Postat Noiembrie 28, 2011 Partajează Postat Noiembrie 28, 2011 Mergeti linistit pe mana domnului in varsta, stie ce vorbeste si face, daca nu indraznesc prea tare, va rog sa-l intrebati cum face inflorarea suprafetei la final, daca nu ma insel userul RaduCNC are acest tip de suprafata la strungul lui. Daca nu i-am innebunit pe toti batranii din bazarul de vechituri din C-ta, cei care mai stiau cum se face chestia asta, nici unul nu a reusit sa ma lamureasca. Ar fi ideal un filmulet, cat mai detaliat, asemenea tehnici s-au pierdut odata cu tehnologiile "moderne". Daca nu ma insel termenul din limba engleza este half-moon flaking, spotting sau frosting. Multumesc! Link spre comentariu
ghettoman Postat Decembrie 6, 2011 Partajează Postat Decembrie 6, 2011 Mergeti linistit pe mana domnului in varsta, stie ce vorbeste si face, daca nu indraznesc prea tare, va rog sa-l intrebati cum face inflorarea suprafetei la final, daca nu ma insel userul RaduCNC are acest tip de suprafata la strungul lui. Daca nu i-am innebunit pe toti batranii din bazarul de vechituri din C-ta, cei care mai stiau cum se face chestia asta, nici unul nu a reusit sa ma lamureasca. Ar fi ideal un filmulet, cat mai detaliat, asemenea tehnici s-au pierdut odata cu tehnologiile "moderne". Daca nu ma insel termenul din limba engleza este half-moon flaking, spotting sau frosting. Multumesc!Uite aici manual Sau cu biaxul paralelismul la ghidajele strungului e o chestie complicata...se verifica cu un boloboc mai "special" adica are diviziuni 0.01mm /metru.De razuit razuieste el ghidajele (ma mir cum or iesii ca indicarea lor cu micrometrul e metoda cea mai eronata) dar incarcarea saniei cu ce o face?Cu textolit?Ca ma gindesc ca nu are pistol de depunere metalica.5 milioane reconditionatul complect?Omul o face din pasiune sau/si plictiseala? deoarece vorbim de citeva sute de ore de munca. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 6, 2011 Partajează Postat Decembrie 6, 2011 Cred ca locul postarii era mai degraba pe topicul cu prelucrari manuale. Aici nu va folosi la prea multi utilizatori, fiind offtopic. In acelasi timp initiatorul topicului este avizat despre existenta topicului cu tematica axata pe prelucrari manuale. Deci daca te hotarasti sa postezi acolo, atunci voi sterge in cateva zile aceste postari offtopice.De asemenea, fi atent la detaliile tehnice de link-are permise de forum. Prima legatura a aparut datorita modificarilor facute de mine. ...paralelismul la ghidajele strungului e o chestie complicata...se verifica cu un boloboc mai "special" adica are diviziuni 0.01mm /metru...Nu paralelismul dintre linia axiala si ghidaje se verifica cu nivela de precizie ("bolobocul") ci pozitia perfect orizontala a ghidajelor. Acest reglaj se face la amplasarea strungului pe pozitia de lucru si nu implica prelucrari, ci doar niste mecanisme speciale de reglare a orizontalitatii ghidajelor. Aceasta operatie se face cu eficienta doar la strungurile noi, intrucat la cele cu ghidajele uzate, nivela va indica in mod eronat....dar incarcarea saniei cu ce o face?...Sania nu se incarca, ci la randul ei se sabaruieste manual, pana ce contactul este ok. Singura problema devine talpa papusii mobile, care intr-adevar va trebui inaltata, daca nu cumva se va inlocui cu o alta noua. De asemenea trebuie sa se puna accentul pe verificari foarte atente ale paralelismului liniei axiale cu ghidajele, in toate planurile. Daca prima verificare indica abateri importante se reia operatia manuala, pana cand ultima verificare indica totul ca fiind ok. Nu este indicat a se face reglajul modificand pozitia papusii fixe fata de ghidaje, chiar daca acest lucru este principial posibil. Link spre comentariu
ghettoman Postat Decembrie 6, 2011 Partajează Postat Decembrie 6, 2011 Cred ca locul postarii era mai degraba pe topicul cu prelucrari manuale. Aici nu va folosi la prea multi utilizatori, fiind offtopic. In acelasi timp initiatorul topicului este avizat despre existenta topicului cu tematica axata pe prelucrari manuale. Deci daca te hotarasti sa postezi acolo, atunci voi sterge in cateva zile aceste postari offtopice. De asemenea, fi atent la detaliile tehnice de link-are permise de forum. Prima legatura a aparut datorita modificarilor facute de mine. ...paralelismul la ghidajele strungului e o chestie complicata...se verifica cu un boloboc mai "special" adica are diviziuni 0.01mm /metru...Nu paralelismul dintre linia axiala si ghidaje se verifica cu nivela de precizie ("bolobocul") ci pozitia perfect orizontala a ghidajelor. Acest reglaj se face la amplasarea strungului pe pozitia de lucru si nu implica prelucrari, ci doar niste mecanisme speciale de reglare a orizontalitatii ghidajelor. Aceasta operatie se face cu eficienta doar la strungurile noi, intrucat la cele cu ghidajele uzate, nivela va indica in mod eronat. ...dar incarcarea saniei cu ce o face?...Sania nu se incarca, ci la randul ei se sabaruieste manual, pana ce contactul este ok. Singura problema devine talpa papusii mobile, care intr-adevar va trebui inaltata, daca nu cumva se va inlocui cu o alta noua. De asemenea trebuie sa se puna accentul pe verificari foarte atente ale paralelismului liniei axiale cu ghidajele, in toate planurile. Daca prima verificare indica abateri importante se reia operatia manuala, pana cand ultima verificare indica totul ca fiind ok. Nu este indicat a se face reglajul modificand pozitia papusii fixe fata de ghidaje, chiar daca acest lucru este principial posibil. Cu nivela de precizie se verifica TOTUL.Tocmai cu ea afli starea ghidajelor.Cit de torsionate sunt, iti alegi zona de referinta de la care te apuci de razuit...etc.Exista chiar si o scula pentru testat asa ceva.Ii zice KING Way alignment jig.E si un patent cu ea. http://bbs.homeshopmachinist.net/showthread.php?t=47296 http://www.practicalmachinist.com/vb/general-archive/king-way-alignment-tool-153538/ Daca razuiesti si sania, va cobori si mai mult.Ce faci cu surubul conducator si surubul mecanismului de ungere al saniei??Regauresti si cutia de viteze si o bucsezi?Sau renunti la ele?. Un topic cu restaurarea unui strung de la a la z aveti aici.Chiar daca nu stiti engleza aruncati un ochi ca e plin de poze. http://www.practicalmachinist.com/vb/monarch-lathes/wreck-update-146913/ Stiu cita munca si cunostinte presupune acest lucru de aceea mi se pare suma de 5 milioane imens de mica. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 6, 2011 Partajează Postat Decembrie 6, 2011 ...Cu nivela de precizie se verifica TOTUL......Numai daca strungul a fost initial pus la orizontala cu o nivela de precizie si orizontalitatea reverificata periodic. Altminteri, nivela - oricat de precisa, nu este decat un simplu "boloboc" nefolositor. ...Daca razuiesti si sania, va cobori si mai mult.Ce faci cu surubul conducator...Surubul conducator ramane pe loc. El se regleaza - relativ la sanie - cu ajutorul unei piulite speciale formata din doua "jumatati" si a unui mecanism auto-centrabil. Daca este vorba despre angrenarea dintre roata dintata si cremaliera, aceasta se rezolva prin confectionarea unei roti dintate corijate. Asa dupa cum probabil stii, toate rotile dintate avand acelasi modul, indiferent de valoarea corectiilor aplicate, pot angrena cu aceeasi cremaliera. ...Chiar daca nu stiti engleza aruncati un ochi ca e plin de poze...Engleza nu este o problema, dar nu va fi nevoie sa ma documentez, intrucat am efectuat personal asemenea operatii. ...Stiu cita munca si cunostinte presupune acest lucru de aceea mi se pare suma de 5 milioane imens de mica. Ai dreptate. Probabil ca asa dupa cum spuneai aceasta munca o face din pasiune. Cei 500 lei reprezinta cred, contravaloarea materialelor, precum si uzura si intretinerea dispozitivelor si mecanismelor speciale. Link spre comentariu
ghettoman Postat Decembrie 6, 2011 Partajează Postat Decembrie 6, 2011 Daca nu folosesti nivela la verificarea paralelitatii ghidajelor sau la descoperirea denivelarilor ce metoda folosesti?N-am auzit si n-am citit de alta metode.Iar privind autoreglarea si alte roti dintate...nici de asta n-am auzit sau citit.In toate cartile romanesti sau straine se specifica de textolit sau o pasta epoxidica speciala. Link spre comentariu
radu cnc Postat Decembrie 6, 2011 Partajează Postat Decembrie 6, 2011 Salut,Ma bag si eu in seama...Strungul meu arata destul de bine la ghidaje (de aceea l-am si cumparat chiar si cu papusa mobila lipsa), ele au fost reconditionate prin rectificare pe raboteza si ajustate si s-a ocupat respectivul domn care a lucrat intr-o intreprindere unde a putut face pentru el acele operatii, dar din nefericire un infarct l-a rapus si asa a ajuns sotia ramasa in datorii sa-l vanda.Caruciorul dupa verificari amanuntite era lasat mai jos cu un milimetru si-mi forta axul de avans si axul de comanda ca surubul conducator se putea regla, asa ca am frezat din placa caruciorului acel milimetru si a trebuit sa corectez distanta de la pinionul de actionare al avansului transversal aflat in placa si cutia cu mecanisme a caruciorului.Am procedat prin a deplasa putin intr-o parte si in sus pozitia si am realizat noua gaura excentrica fata de cea originala si am majorat corespunzator axul din pinion.Dupa aceste prelucrari axele nu mai forteaza caruciorul si totul este OK.Multa munca dar merita...Cu stima. Link spre comentariu
Vizitator combiny Postat Decembrie 7, 2011 Partajează Postat Decembrie 7, 2011 Deci domnul care freaca la ghidaje e foarte suparat si zice ca si-a luat teapa pt ca era murdara zona unde era poansonul cu indicativul de cifare a ghidajelor si nu a vazut ca sunt "sticla" si zice ca dupa 20 de zile de frecat deja la el mai are o luna pentru ca fiind - se pare - un strung "de mare precizie", suprafata ghidajelor este "tare" mult mai in profunzime si mai "tare" cifata decat stia el ca trebuie sa fie la strungurile de uz general (poanson cifare HB481 sau asa ceva, nu retin exact) si mai bombane ca probabil a lucrat strungul 3 schimburi timp de 40 de ani de a ajuns la asemenea uzuri daca ghidajele au o asemenea duritate a suprafetelor. O sa-i mai dau niste bani cred, ca mi-e tare rusine de cat racaie la ele. Problema este ca nu prea m-am dumirit cum sa-l verific ce face. Dupa mintea mea, asa pur geometric (ca despre geometrie e vorba) are sens daca prinzi o bara de control intre universal si papusa ,bara de orice alta forma decat rotunda (de ex triunghi , hexagon etc) cu dimensiuni gen 30, 40 mm intre varfurile sectiunii si verificand daca la iesirea prin teava cutiei de viteze este centrata bara in teava (daca nu mai ridici papusa indesand textolite sau alte minuni intre placa/sania papusii si papusa), dupa care cu orice fel de sanie rigida si destul de grea improvizata pe aceasta bara prinsa in universal si in papusa , bara ce nu permite rasucirea "dispozitivului improvizat" pentru ca nu este rotunda si cu un pic de ulei, cu un ceas comparator unitar cu aceasta sanie si incliabil + _ 90 grade de la verticala, se poate verifica practic prin baleiere longitudinala la cote transversale succesive cat mai dese, cam orice parametru al oricarui ghidaj pe toata lungimea utila a acestora (notand evident valorile pe o harta/schita a ghidajelor). Ca d-aia se numesc" strunguri paralele, ca au toate axele si respectiv planurile ghidajelor ... paralele in spatiu si conteaza doar sa le obtii ca atare. Alta idee mai sanatoasa ..n-am. (plus ca am ochit la mosu. un indreptar triunghiular cu capetele cilindrice de vre-un metru pe care il tine la loc de mare cinste intr-o cutie de lemn cu catifea si ma gandesc sa il folosesc asa cum am elucubrat mai sus. Sa-mi zica si mie cineva daca spun tampenii. Multumesc anticipat.Stima Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 7, 2011 Partajează Postat Decembrie 7, 2011 Daca nu folosesti nivela la verificarea paralelitatii ghidajelor sau la descoperirea denivelarilor ce metoda folosesti?...Hai sa recurgem la logica elementara. Nivela, daca este folosita in constructii detecteaza (verifica) pozitia orizontala a unui obiect. Ea are in constructii ca alternativa firul cu plumb. La masini unelte se foloseste intr-adevar o nivela foarte performanta, insa cu ea se face exact aceeasi operatie ca si in constructii. Adica se detecteaza (verifica) pozitia orizontala a unui obiect. In acest caz obiectul este suprafata libera a ghidajului plan-paralel cu axa strungului. Problema este ca daca strungul nu a fost reglat inca de la amplasare cu acest ghidaj in pozitie perfect orizontala, nici linia axiala nu va mai fi orizontala si atunci la ce-ti mai foloseste nivela? Exista metode de a face reglajul orizontalitatii liniei axiale chiar si la strungurile cu ghidaje uzate. Se foloseste spre exemplu un dorn cu conul morse rodat impreuna cu arborele strungului si apoi rectificat si superfinisat pe masini speciale. Acest dispozitiv este insa foarte scump, datorita operatiilor speciale pe care le presupune, iar in final are si el rata lui de eroare. Problema este ca odata dornul realizat, la un strung normal cu distanta intre varfuri de pana la 1000 mm, nu mai este necesara punerea la orizontala. Toate masuratorile se vor face cu micrometre de interior, in domeniul de masura necesar si/sau cu calibre de distanta. ...Iar privind autoreglarea si alte roti dintate...nici de asta n-am auzit sau citit...De la surubul conducator la sanie, miscarea se transmite prin intermediul unui mecanism special. Piesa principala a acestui mecanism este o piulita sectionata in doua jummatati. Cele doua jumatati se vor plia pe surubul conducator prin mecanisme speciale. Aceste mecanisme sunt sustinute de un suport autoreglabil - intr-un anumit domeniu. E drept ca daca adaosul indepartat din ghidaje este de ordinul milimetrilor, asa cum scrie si radu in postarea anterioara, acest mecanism de autocentrare poate sa nu mai fie eficient si atunci trebuiesc facute corectii. Pe de alta parte, pentru ca miscarea saniei sa se produca sania principala este prevazuta pe axul rotii principale de manevra cu o roata dintata, care angreneaza cu cremaliera montata sub ghidajul din fata al strungului - cel prismatic. Daca din ghidaje nu s-a indepartat un adaos mare, atunci se redimensioneaza si reconfectioneaza aceasta roata dintata cu o corectie, astfel incat sa angreneze cu cremaliera. Daca adaosul este mare, atunci se vor modifica numarul de dinti ai acestei roti astfel incat impreuna cu corectia necesara sa angreneze cu cremaliera. In acest din urma caz se vor modifica si rotile de schimb de la mecanismul cinematic de filetare al strungului. ...In toate cartile romanesti sau straine se specifica de textolit sau o pasta epoxidica speciala.Placarea cu textolit sau teflon se realizeaza numai in cazul in care din ghidaje s-au indepartat adaosuri mari si asa precum spuneam mai sus este nevoie de modificarea numarului de dinti la roata dintata de antrenare a saniei. Intrucat de multe ori se prefera aceasta metoda - desi este destul de laborioasa, in locul reconfectionarii tuturor rotilor de schimb ale lantului cinematic de filetare. La un strung mare si complex, pot exista mai multe zeci de astfel de roti de schimb. Sper ca ti-am satisfacut curiozitatea. Subiectul insa este offtopic aici si daca vrei sa-l continuam, atunci posteaza la topicul initiat de tine special pentru astfel de prelucrari manuale. Ultimele postari le voi mentine vreo cateva zile, dupa care le voi sterge. Link spre comentariu
Vizitator combiny Postat Decembrie 7, 2011 Partajează Postat Decembrie 7, 2011 Am poloboc comparator (pur si simplu) de la Stabila , Germania. Pui pe ceva, citesti cat de stramb e acel ceva, dupa care pui pe altceva si faci diferenta intre valorile strambaturilor cu pixu. Cand "miroase" el (polobocul) ca se afla in ecartul +-1grad (adica un grad inclinatie in ambele directii de la orizontala) baga si sutimi de grad al naibii, adica a doua zecimala. Deci....depinde de poloboc. O sutime de grad ... e foarte putin. Adevarat si logic ca nu poti folosi polobocul pentru comparatii precise intre doua inclinatii daca te raportezi la o a treiaca referinta, respectiv la inclinatia strungului montat pe pozitie mai bine sau mai rau fata de axa pamantului, dar comparand direct doua inclinatii merge foarte exact si bine depinzant evident de rezolutia polobocului.Stima Link spre comentariu
Vizitator combiny Postat Decembrie 7, 2011 Partajează Postat Decembrie 7, 2011 Si sa nu uit, stimate Ola_Nicolas, din punctul meu de vedere sau mai exact in ceea ce ma priveste, ati facut pana acum doua greseli din categoria "mojicii organizatorice". La a treia - nu ca i-ar pasa cuiva - eu ma retrag cu tot regretul. Daca ar fi fost doar atitudinea antagonic-scortoasa, aceasta nu m-ar fi deranjat niciodata. Am mentionat faptul ca am handicap de gradul 1 cu insotitor in faza terminala si ca in atari conditii totusi ma ocup de...temiri ce - dupa cum se vede - pentru ca ... asa vreau eu. Am pretentia sa mi se acorde respect cat unei persoane normale nu mai mult sau mai putin, mai ales in conditiile acestui forum unde se pare ca trebuie sa multumesti cuiva pt ca nu ti-a facut un rau, nu pentru ca ti-a facut un bine.Intreaga consideratie."Cogito lucido ergo sum lucid"Dr.Ing. Florin Barbutz Link spre comentariu
ghettoman Postat Decembrie 7, 2011 Partajează Postat Decembrie 7, 2011 Discutiile de aici e pacat sa dispara, ar trebui mutate la topicul despre repararea masinilor unelte. Acuma privind planeitatea celor 2 sine a ghidajelor strungului aveti un video aici. vedeti de la minutul 2.40 Chiar daca strungul nu a fost aliniat la prima amplasare in pozitie si ghidajele sa zicem nu au uzura identica ,il rectifici exact pentru pozitia in care a lucrat sau pozitia in care vei lucra tu cu el.Iar cu nivela sa zicem ca in punctul de referinta ai 3 diviziuni, la stinga lui ai doua si la dreapta lui ai 4. E clar ca e torsionat batiul spre tine.Faci media dintre cele 3 puncte sau cite punte iti alegi sa masori. Chestia cu dornul de care vorbesti este relativa.Intra o alta variabila in calcul,pozitia papusii fixe fata de axa strungului .Primul punct de referinta e batiul al doilea e papusa fixa in raport cu batiul+jocul axial al rulmentilor din papusa si al treilea e dornul rectificat care la rindul lui e bagat in axul papusii la unirea celor 2 suprafete mai apare o erore cit de mica ar fi ea.Daca punem la fiecare numai o abatere de 0.02mm ajungem deja la 0.04.Punctul de referinta al batiului trebuie sa fie ceva care induce erori cit mai mici.De aceea se folosete nivela de precizie. Intradevar e de 1000 de ori mai usor sa te apuci sa calculezi noi roti dintate si sa le executi sa executi piulite trapez noi decit sa incarci sania cu un amarit de epoxi ca Moglice sau Turcite compozitii speciale facute pentru asa ceva. Chestia cu dornul, e foarte utila la altceva.De exemplu asa testezi un strung.Iei un span foarte subtire de pe o bara cit mai lunga si dupa aceea cu un comparator verifici de-a lungul ei diferentele de diametru.Daca apare conica in loc de cilindrica stii clar ca este o problema.Problema este ca nu poti exprima acesta cantitate in valori,adica nu stii la care milimetru e problema. Exista o metoda derivata din aceasta cu care poti regla pozitia papusii fixe in raport cu batiul.Nu ai nevoie de o bara superprecisa ci doar doar de o bara normala si un ceas comparator Ii zice Rollie`s dad method Aveti aici un pdf cu ea explicata http://www.neme-s.org/Rollie%27s_Dad%27s_Method.pdf Iar cum o poza face 100 de cuvinte iar un film 1000 Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum