Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

STATIE DE LIPIT


Ovidanie

Postări Recomandate

14 hours ago, Mishu_17 said:

Letconul de tip Gordak 936 este compatibil cu statia Wolf ?

 

Da. Eu aum facut invers, am folosit letconul Solomon pe o statie Gordak 936, nu mai corespundeau gradatiile dar functiona perfect.

Link spre comentariu

termocupla dă altă tensiune, compatibil este dar cu setări diferite la semireglabilu de pe placă (parcă avea așa ceva). Fără modificări la montaj, să schimbi de la solomon la gordak și invers, nu merge.

Link spre comentariu

Fara modificari la montaj, functioneaza perfect. Doar gradatiile difera  Dar nu deranjeaza. Am pus poze pe forum, chiar pe acest topic, la pagina 18.

 

Solomon  foloseste o termocupla tip K, Gordak probabil ca foloseste o termocuplal tip J, fier-constantan.

 

Editat de Ovidanie
Link spre comentariu

și nu diferă prea mult gradațiile? eu așa îmi aduc aminte. Parcă pe wolf, făcut pentru solomon, dacă puneam letcon gordak îl oprea prea repede și nu topea fludorul, iar pe stația gordak (952) dacă puneam letcon solomon (cel cu mâner galben de îl am de la capodimonte de acu 100 de ani) îl încingea ca naiba pînă să se stingă ledu. Dar dacă spui că nu deranjează diferența, nu pot decât să te cred.

 

la Gordak, J mi s-a părut și mie că e termocupla

Editat de x_dadu
Link spre comentariu
On 1/4/2019 at 9:07 PM, hyden said:

Cablaje: https://imgur.com/gallery/da35DGg 

Cel din stanga l-am marcat cu markerul pentru gauri. Cel din dreapta mi se pare ca a iesit mai bine. Am observat mici punti intre trasee. Le voi remedia cu cutterul.

Am folosit persulfat de sodiu. Am lasat la corodat 40 de minute. Momentan am doar o placa de cupru simplu.

Sper ca de data asta sa indeplineasca minimul asteptarilor.

Tehnica proprie de executat cablaje manual, cand n-am chef de CNC:

-se curata cablajul cu un buretel imbibat in solutie de apa-acid acetic (otet)/apa-acid citric (sare de lamaie) si se clateste cu apa distilata/purificata - se lasa apoi la uscat.

-cauta clorura ferica in comert (e 3-10 lei juma' de litru).

-tai burta pe jumate la o sticla de 2l de cola (doar din burta, nu din fundul sau din gatul sticlei) si torni clorura ferica (de preferat sa stea pe ceva caldut - calorifer, sau sa fie preincalzita cu o aeroterma, pentru a accelera viitoarea coroziune a cablajului).

-printezi cablajul pe o foaie A4 lucioasa mai grosuta decat cea normala (o singura printare este suficienta, cu setarile de toner la maximum si rezolutie cat mai mare 600x600dpi, cu precizarea "foaie lucioasa" la setarile imprimantei laser).

-pui foaia printata peste cablaj si securizezi cablajul pe foaia A4 cu scotch, doar pe doua laterale (nu ermetiza cablajul cu scotch, pe foaia A4 lucioasa, ca se umfla cand o calci cu fierul si iese un rahat).

-incinge fierul de calcat la o temperatura moderata.

-baga cablajul lipit cu scotch de foaia de transfer (cu foaia in sus), intr-o revista (oferta de magazin de cumparaturi kauf, praktik, dede, xxl etc. - revista cu foi subtiri).

-cam trei foi de revista trebuie sa acopere foaia de transfer, iar a patra foaie sa fie o coala normala A4, ca marker de temperatura, peste care pui fierul de calcat incins.

-cu fierul de calcat faci miscari circulare cu apasare moderata pe toate colturile si interiorul cablajului (atentie - coala A4 nu trebuie sa devina maron inchis, chiar daca mai iese putin fum din ea cand calci cu fierul-altfel scade temperatura fierului sau fa pauze scurte de cateva secunde).

-toata calcarea dureaza cam 60 de secunde (atentie la tipul cablajului ca la unele se umfla intre cupru si placa de la temperatura excesiva - trebuie tatonare si moderare).

-dupa calcare, lasi la racit placuta cu foaia de transfer pana ajunge la temp. camerei.

-intr-un vas cu apa calduta pui foaia de transfer cu placuta cu tot si lasi 20-30min sa se inmoaie foaia lucioasa (rabdare mai ales aici!).

-desfaci usor scotchul si foaia de transfer de pe cablaj, care e foarte inmuiata.

-freci cu degetul usor traseele de toner de pe placuta (in apa calduta).

-pui cablajul in burta sticlei de cola, cu traseele in jos si torni clorura ferica peste (traseele vor avea o suprafata de celuloza si o culoare albicioasa de la foaie, cu atat mai bine, nu o curata).

-lasi la loc caldut toata chestiunea, sau pui o aeroterma sa sufle spre ea (fara sa se topeasca sticla desigur).

-mai clatini usor sticla stanga-dreapta sa faca valuri clorura peste cablaj.

-mai verifici cablajul din cand in cand cu o penseta sau o agatatoare sa vezi cat s-a corodat.

-speli cu apa dupa ce s-a corodat tot cuprul expus pe placuta si apoi cureti cu acetona tot cablajul.

-desfaci dopul la sticla de cola si torni clorura inapoi in sticla ei.

-evita contactul ochilor cu substanta si eventual si a mainilor (nu este un acid, dar nici nu te mutileaza daca iti pica pe mana - speli cu apa si sapun si gata - nu patesti nimic).

-tine totusi un geam deschis cand incalzesti clorura (este cea mai "safe" metoda cu clorura ferica).

-spor (cu cat faci mai multe cu atat stapanesti mai bine tehnica - fii inventiv).

P.S.-scuzati-ma de off-topic, nu m-am putut abtine :57. Daca e grav, se poate sterge.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Azi am probat letconul Gordak la statia Wolf si dupa ce am facut reglajul din potentiometrul de 4.7M, a functionat.

E posibil ca atunci cand folosesc letconul Gordak, scala potentiometrului sa nu mai fie liniara ?

Editat de Mishu_17
Link spre comentariu

Gordak si cele echivalente (Atten, Aoyue, Kada, Saike, Yihua etc) au senzorul termocuplu K.

 

Nu faceti confuzie privind ceea ce masoara termocuplul - el masoara temperatura in rezistenta. Diferit fundamental de ce este pe varf.

 

Insa afisorul de pe statie este facut sa afiseze temperatura CORESPUNZATOARE pe varf. Deci ce se afiseaza este numai ceva calculat, si care este corect numai la echilibru termic.

Daca pornesti o statie cu Gordak (care are transferul termic prost comparativ cu altele, performante) statia va afisa 300 grade (pentru ca rezistenta a ajuns la temperatura corespunzatoare) si tu poti tine mana pe varf, pentru ca temperatura nu a ajuns inca acolo.

 

Deci doua letcoane - diferite, dar cu acelas tip de senzor - vor avea temperaturi diferite pe varf desi termocuplul citeste aceeasi tensiune, si asta din cauza conductiei diferite.

Sa zicem ca unul necesita sa fie in rezistenta temperatura de 400 grade pentru a avea 300 grade pe varf.

Sa zicem ca al doilea are conductie mai proasta si necesita 450 grade pentru a avea 300 pe varf.

  • daca inversam cele doua letcoane pe statii vom avea la una din combinatii tempeatura mai mare pe varf, iar la cealalta temperatura mai mica.
  • daca citim cu un termometru pentru termocuplu K tensiunea pe senzor, cu statiile puse pe 300 grade vom avea temperatura afisata pe tremometru de 400 / respectiv 450 grade, pentru ca atat este in rezistenta.
  • toate termocuplurile, daca sunt K, sunt identice intre ele. Ce difera este conductia termica spre varf, si asta depinde de dimensiuni si de materiale.
  • din aceasta cauza un letcon diferit conectat la o statie corespunzand altui letcon necesita re-etalonare.
  • etalonarea se face lasand letconul sa ajunga la echilibru termic si citind temperatura reala a varfului cu un termocuplu cufundat in fludorul lichid, topit de varf. Reglezi pana ajungi la o indicatie pe statie egala cu cea a termometrului.
  • insa daca masori tennsiunea de pe senzorul din letcon vei vedea ca desi statia afiseaza corect 300 grade pe varf, tensiunea pe senzor corespunde la 400 sau 450 grade, pentru ca este de bun-simt ca in rezistenta ai temperatura mai mare ca pe varf, ca de acolo vine caldura...
Link spre comentariu

Multumesc pentru explicatie @Dxxx . 

Am facut calibrarea statiei, in felul urmator: am reglat potentiometrul de 10k la mijlocul cursei, am pornit statia, iar in momentul in care letconul a inceput sa topeasca fludorul, atunci am rotit de semireglabil pana cand led-ul rosu s-a stins. Acest mod de calibrare l-am gasit mai demult pe forum, dar nu stiu daca este corect. Din pacate nu am posibilitatea sa masor cu un termocuplu, de aceea am apelat la aceasta metoda de calibrare.

In al doilea rand, nu am inteles daca scala potentiometrului este una liniara atat pentru Gordak cat si pentru Pensol. Ma puteti ajuta ? Am masurat tensiunea pe termocuplu cand potentiometrul se afla la extremele cursei, dupa care cand potentiometrul se afla la mijlocul cursei. Apoi am calculat media aritmetica a valorilor citite la extreme dupa care am comparat cu ceea ce am masurat la mijlocul cursei. Este corect cum am incercat sa determin daca scala este liniara ?

 

Editat de Mishu_17
Link spre comentariu

Multe multimetre pot masura si temperaturi si vin echipate cu o sonda cu termocuplu (care este tipK).

Ele pot masura lejer temperaturi de cositorire. Si nu le afectezi, pentru cateva masuratori.

Etalonarea trebuie sa o faci la o temperatura uzuala pentru cositorire, probabil 300-330 grade.

Nimic nu este perfect liniar, nici statie, nici termocuplu (inclusiv cel din letcon), nici potentiometru - de aceea etalonezi la temperatura uzuala de folosire. Este normal ca atunci cand te departezi si in jos / si in sus de punctul respectiv sa intervina erori, dar sunt total acceptabile pentru ca este o statie de lipit, nu un aparat de masura.

 

Mai primitiv poti etalona folosind temperatura de topire a unui fludor eutectic de 182 grade - insa cum zona de lucru este la valori mult mai mari sigur acolo vei avea deviatii importante. Metoda respectiva presupune liniaritatea... ceea ce nu intalnesti in practica.

Link spre comentariu

Am vazut mai demult o schema in care se folosea un amplificator operational pentru termocuplu (suplimentar fata de LM358), care avea iesirea conectata la un voltmetru cu display LED pe care se afisa temperatura. Ma poate ajuta cineva cu un link spre schema respectiva ?

Am cautat pe forum, dar nu am gasit. 

Multumesc anticipat...

Editat de Mishu_17
Link spre comentariu

Pai daca erai atent la ce am zis....

 

Vei ajunge sa lipesti la 500 de grade - asta pentru ca tu doresti sa masori temperatura masurata de termocuplu.

Si termocuplul masoara ce este in rezistenta.

Si in rezistenta ai cu 100-150 grade mai mult decat pe varf - vorbind de letcoanele tipice cu varf schimbabil....

Link spre comentariu

Iar daca nu masor temperatura masurata de termocuplu atunci nu voi ajunge la lipsesc la 500C ? 

Credeam ca voi ajunge sa lipesc la 500C numai daca folosesc o statie de genul celei care o construiti dvs, sau la o statie digitala... Eu vorbesc aici despre statia Wolf...

Chiar nu mai inteleg nimic...

Credeam ca fenomenul se intampla la ambele statii (a dvs si Wolf) doar ca Wolf nu il vede...

Editat de Mishu_17
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări