Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Curatarea bujiilor.


GEO 53 BN

Postări Recomandate

@sharky bujiile par intr-o stare foarte buna. Verifica-le cu o lera daca au distanta necesara specificata de producatorul masinii (de regula e o plaja de 0.2mm) si atat. Daca observi urme de uzura pe electrodul de masa (ala se uzeaza), ca si cum ar fi mancat.. atunci trebuie sa le schimbi.In legatura cu chestiile amuzante gen schimbarea bujiilor la 15.000km... nu cred ca am citit chestii mai penibile. Am mers mai bine de 50.000 km cu un set de bujii (ngk, japoneze) si inca nu era cazul sa le schimb. Le-am schimbat deoarece ma plictisisem sa verific aceleasi bujii an dupa an. Sa schimbi bujiile la 15k km... :d @GEO 53 BN Bujiile se ard pentru a indeparta urmele de ulei si benzina de pe ele, se recurge la acest procedeu doar in cazul in care sunt "ude". Dupa ce le parpalesti, le cureti de afumatura cu peria de sarma, le reglezi cu lera in intervalul specificat de producatorul masinii tale, apoi le montezi la loc.Schimba bujiile cu unele de calitate (recomand ce m-a satisfacut, adica ngk) apoi vezi daca mai ai aceeasi depunere de care spui. Tind sa cred ca haleste prea multa benzina daca ajunge sa faca ditamai depunerile pe electrod...

Parca stiam ca se si sableaza.

:d :d :dPartea din ceramica e folosita pe post de duza pentru sablare dupa indepartarea electrodului central, insa in niciun caz nu sablezi o bujie.
Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...
  • Răspunsuri 44
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • GEO 53 BN

    5

  • blazeu

    4

  • mariusspuneceva

    4

  • radu cnc

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Unele chestii le voi repeta, in ideea ca nu se prea intoarce nimeni la postari vechi: In afara de diametru, lungime si pas la filet, un alt "parametru", azi aproape necunoscut e asa-zisul numar termic (unii spun cifra, insa cifrele sunt 1,2 pana la 9,0). Acest enigmatic numar reprezinta numarul de secunde in care bujia pusa pe un motor etalon se incalzeste de la o temperatura (probabil cele 25 de grade uzuale) pana la temperatura de detonare (pe care nu o cunosc) Ideea e ca, in functie de constructia motorului, bujia trebuie sa aiba un anumit raport intre cantitatea de caldura preluata (din camera de ardere) si cea cedata (spre chiulasa si prin aceasta spre fluidul de racire), in asa fel incat elementele expuse catre camera de ardere sa atinga in functionare un anumit interval de temperaturi (parca intre 500 si 800 de grade, insa valorile acestea nu sunt foarte importante) Ideea e ca sub pragul inferior bujia se ancraseaza, fiind prea rece pentru a arde eventualele depuneri de ulei si funingine, iar peste pragul superior e prea fierbinte si produce preaprinderea amestecului. O bujie care acumuleaza depuneri este prea "rece", insa depunerile sunt fie uleioase (segmenti uzati, motor care "mananca" ulei), fie negre, gen funingine (amestec prea bogat, carburatie prost reglata, injectoare foarte uzate si neetanse). Depunerile castanii-maronii, uneori gri sunt mai degraba semnul unui amestec bun si a unei temperaturi corecte. Izolatorul alb, imaculat, denota o bujie prea calda.Curatarea bujiei e o interventie de urgenta, nu o situatie normala; nu e recomandata peria de sarma (zgarie izolatorul, deteriorandu-l ireversibil); nu e recomandata "arderea" (cu lampa de gaz care a inlocuit lampa cu benzina din echiparea instalatorilor, sau pe aragaz) deoarece socul termic fisureaza izolatorul (o si mai clara si definitiva deteriorare). Se va utiliza un betisor de lemn sau in cel mai rau caz o bucata de sarma dintr-un metal moale (cupru), insa exista riscul de a depune urme de metal care vor contamina suprafata izolatorului. Poate cel mai bine e sa aveti un set de bujii curate (chiar daca e un set schimbat la cei 30k km, dupa recomandarile producatorului), si sa reparati defectiunea cat mai repede. Si pentru cei care trag sute de mii de km de o bujie: este adevarat ca instalatiile de aprindere moderne, electronice sunt capabile sa faca scanteie si pe bujii vechi, uzate, insa, cum spunea autorul unui articol despre bujii de acum 30 de ani: " si un cal cu 3 picioare "....Spor!

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Asa e, nu am citit mai in urma, dar ma faci sa cred ca ai magazin de bujii, si ca orice hotie venita din vest, leaganul tampeniilor, si tu ne obstructionezi in a utiliza optim, in cazul nostru, o bujie.

Din '92 si pana acum, am avut trei masini, toate Dacii, si eu n-am cumparat pentru el niciodata , vre-o bujie. E o aberatie sa crezi, ca o bujie trebuie schimbata de cate ori face pipi si e uda! Cifrele de care vorbesti, e vorba e cifra termica, care indica o bujie calda sau rece. Inteleg ca o bujie se curata numai mangaiata, cu vorbe dulci... Ei bine, eu am sablat de multe ori (chiar aceleasi bujii, cand aveam unde), iar acum, si de mult timp, doar le ard. Pun autogenul pe ele, mai intai la departare sa le temperez, si le incalzesc pana devin aproape incandescente. Asa toata calamina depusa pe interiorul lor se face cenusa, si dupa racirea lenta, pica de buna voie. Nu e o solutie doar sa freci de ochii lumii, electrozii. Nu acolo se produce scurtul sau descarcarea nedorita. Circula ideea de, bujii cu rezistenta. La ce e buna? La descarcarea scanteii in interiorul bujiei? Dupa ce santeti siguri ca bujia e buna de pus pe masina, masurati-i si rezistenta electrodului central. Daca depaseste 2-3 ohmi, eu n-as recomanda montarea ei. Un set de bujii cu electrodul central cu rezistenta aproape de zero, electrodul de masa gaurit in dreptul celui central cu fi 1, si distanta reglata corect, asigura pornirea direct pe GPL pana la peste minus 15 grade, consum mic si durata de functionare mare. Lasati aberatiile venite dinspre vest, si mai intoarceti privire si aici la noi, sau chiar la est. Devenim din ce in ce mai tampiti si morti de foame, facand "tehnica moderna". Un set de bujii poate sa duca si suta de mii, daca sti ce vrei, si nu intorci capul dupa diferite manuale, scrise de unii bibliotecari, poeti si alti cititori. Mai e nevoie si de practica, de munca (ce-o fi aia), ca totul sa mearga. http://www.youtube.com/watch?v=2qJPFeAkOcc Adica in timp ce ea lucreaza la mii de grade, eu s-o mangai cu betisorul, cu pana de gasca , cemai...

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

poate nu este de prisos acest post al meu dar sustin 100% ceea ce a scris nelute mai sus ! Am avut si eu destule experiente cu bujiile, ( la motocicleta mea o bujie noua costa 35 lei ... cea mai ieftina ) . Daca m-as lua dupa " carti " ( cum am facut acum cativa ani) aruncam pana acuma o caruta de bani pe bujii . Problema multor bujii este ca sunt ele de calitate jalnica ( mi s-a intamplat de multe ori ca bujii "tinute in puf " utilizate conform " specificatiilor " etc sa scape compresie pe langa electrodul central ori pe langa ceramica exterioara, sau altele sa faca scurt in bujie deoarece se fisura ceramica, adica calitate de 2 bani ) , nu din cauza ca le cureti tu cu smirghel, sau perie sarma sau ca le arzi pe aragaz . Producatorii indruga verzi si uscate ca sa vanda cat mai multe bujii nu sa te tina pe tine mai mult. E la fel precum folosirea calgonului la masinile de spalat ...

Bujiile sunt consumabile. Avand in vedere pretul lor destul de mic nu vad de ce cineva s-ar mai chinui sa le curete.

pret mic ? 35 lei o bujie ti se pare putin ? mie nu !
Link spre comentariu

am un motor compresat care stiti ce este si sau pus un set de buji noi la montarea lui nu stiu exact marca cea ce stiu este ca a fost 50 lei bucata a facut nici mai mult nici mai putin de 55000km timp in care o aprindere facuta la deva a dat cu foc in ele si o bobina de inductie boss de pe un vw golf 3 second vreau sa va spun ca nu a facut calamina exagerat si nici probleme in tot acest timp a-u iesit la iveala necazuri cum ar fi rupere rampei si a unei tije impingatoare dar bujiile nu le-a curtat nimeni nici odata barem motorul este la 55000km cum spuneam si incepe sa dea semne de oboseala dar bujiile nu deci in concluzie ieftin prost scump prost marca garatie si certificat sta trebuie s cereti :jytuiyu

Link spre comentariu

Sincer sa fiu, la Sandero, dupa 66000 km.... inca n-am schimbat bujiile. Nu le-am scos nici macar din curiozitate. Si nici la service n-a facut nimeni treaba asta.

Link spre comentariu

Bujiile sunt consumabile. Avand in vedere pretul lor destul de mic nu vad de ce cineva s-ar mai chinui sa le curete.

pret mic ? 35 lei o bujie ti se pare putin ? mie nu !
12lei bujia... si am luat pt vreo 4 masini pana acum, ultimele cumparate in decembrie. Totul perfect legal; NGK, in altceva nu am incredere.
Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Fiecare o tine pe-a lui. E bine si asa. Pana la urma, domnilor destepti, care v-ati prins ca producatorii si comersantii de piese auto vor sa va pacaleasca si sa va ia banii pe bujii, cand de fapt ele sunt egale cu motorul ca durata de viata, oare voi mai schimbati ulei, filtre, alte "fleacuri"???Voua v-ar fi mai buna o caruta, ca aia "merge" "perfect" cu orice cal, fie el si cu 3 picioare...Tocesc tastatura degeaba....

Link spre comentariu

Desi se pot produce produse de calitate exceptionala , producatorii refera sa fabrice gunoaie , e logic, vanzarile ar scadea. Daca perechea preferata de pantofi nu s-ar rupe si te-ar tine toata viata atunci cizmarul ar muri de foame. Prin anii 70 pareca , divizia de piese de schimb de la mercedes era in prag de faliment pentru ca fabricau piese fiabile si au schimbat politica asta , ... nu mai retin exact datele povestii dar cam asa suna . bujiile despre care vorbeam mai sus ( nici nu mai stiu cate perechi am schimbat ) de ce s-au stricat ? nu am pus flacara pe ele nu am curatat cu smirghel sau perie .

Link spre comentariu

Treaba cu bujiile e simplă, motoarele vechi consumau repede bujiile, motoarele moderne din ziua de azi le consumă mult, MULT mai greu. Eu am trecut de la dacii la dacii Logan şi ştiu cum e. Am 40.000 de km făcuţi şi nici măcar nu m-am gândit la bujii, nici nu ştiu să le scot exact (e motor in 4 valve pe cilindru şi e mai complicat un pic). La Dacie le curăţam de 7 ori până acum. Parcă scrie în cartea tehnică să le schimb la 60.000 km. NGK iridium se schimba la 90.000 parcă şi am tot auzit ca sunt performante şi merită.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

As vrea sa dati un argument solid, la ideea ca, bujiile nu se ard si nu se curata. Eu am ar si curatat mii de bujii pana acum, si am rasturnat de mult , acest mit. Ca si in exemplul colegului de mai sus, daca s-ar curata, nu s-ar mai cumpara. Eu am salvat asa omul, de o cheltuiala in plus degeaba, si fiti siguri ca a veni si altadata, incantati si multumiti de cum au mers. Sablarea ce e? Chiar intr-un material de pe vrea cand nu erau hoti si javre atatea, intr-o revista foarte respectata, sa dadea schit unui instrument de sablat bujii. Hai, lasati-o mai moale cu tampeniile si hotiile care le primiti din VEST, ca aia ne-au distrus.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Salut,bujiile se pot curata dar nu cu perii de sarma si alte metale deoarece daca se freaca izolatorul cu un metal, izolatorul fiind printre cele mai bune abrazive si anume oxid de aluminiu, in spatiile goale din structura microscopica a izolatorului intra particole fine de metal care in momentul aparitiei inaltei tensiuni pe acea suprafata vor aparea conturnari si scanteia nu se va mai putea produce intre electrozii bujiei.Temperatura ajuta daca se incalzeste treptat si se aduce bujia la o temperatura mare si dupa racire se sufle cu aer comprimat.Cea mai eleganta solutie si cea mai corecta este curatarea cu nisip fin sub presiunea unui jet de aer adica sablarea dupa care se verifica minutios ca sa nu ramana graunte de nisip in spatii cu interstitiu mic.Exista si o varianta mai putin cunoscuta si anume chimica, se introduce un varf de cutit de clorat de potasiu KClO3 in spatiul liber intre corpul bujiei si izolator si se incalzeste bujia la flacara. In timpul incalzirii cloratul se topeste si se degaja oxigen care va consuma tot carbonul de pe izolator.Dupa racire se spala cu apa fierbinte, se usuca si pot fi folosite cu succes.

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Metodele de ardere, curatare cu peria de sarma sau sablare sunt metode invazive si modifica parametrii de functionare ale bujiilor.Sablarea si arderea ii modifica valoarea termica.Curatarea cu peria de sarma metalizeaza izolatorul bujiei.Cea mai simpla metoda de curatare a unei bujii (si neinvaziva) este cu detartrant de baie (pentru wc, faianta, chiuvete)Se pune detartrant intr-o cutiuta din plastic, si apoi se introduce bujia in pozitie verticala cu partea cu electrodul in cutie, si se lasa cam 1-2 ore pana se dizolva calamina de pe izolator. (uneori se curata si intr-o jumatate de ora)Apoi se scoate din cutie si cu o periuta de dinti se freaca bine capul bujiei, iar apoi se introduce la un jet de apa pentru spalare. (la nevoie se repeta de mai multe ori frecatul cu periuta de dinti, daca izolatorul nu este perfect alb)Garantat veti obtine bujii perfect curate si cu izolatorul alb ca nou.Asta daca bujia nu este prea veche si are fisuri in izolator.La bujii afumate metoda este perfecta.

Link spre comentariu

De ce cu detartrant solutia este neinvaziva pentru ca bujia se introduce practic intr-un mediu puternic acid care va afecta si suprafata metalica a electrodului.De ce se modifica valoarea termica a unei bujii daca este incalzita? Va loarea termica este data dupa modul de constructie al acelei bujii.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări