Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

cablu monofilar versus multifilar


Postări Recomandate

Buna ziua!

Am auzit ceva interesant de la o cunostinta si vreau sa ma lamuresc de la cunoscatori.

Individul respectiv avea mult cablu de instalatii auto cu diametrul de vreo 2.5 si si-a facut instalatia la casa cu acest cablu. Zicea ca acesta suporta un amperaj mai mare decat cel monofilar care se foloseste de obicei, deci este mai bun.

 

Eu sunt curios, chiar e mai bun, si nu se foloseste doar pentru ca e mai scump? Eu am vazut ca cel multifilar se oxideaza daca-l folosesti la consumatori mari, se poate sa ia foc mai usor? Exista riscul mai mare de incendiu in cazul acestui cablu fata de unul uzual? Sunt diferente de compozitie care ar putea influenta?

 

Cine este in cunostinta de cauza sau a mai facut asa ceva va rog sa ma lamureasca si pe mine.

 

Multumesc!

 

Modificat de Madalina

Link spre comentariu

Ai mentionat ca are diametrul de 2.5mm. Asta inseamna o sectiune de 4mm^2 si, tinand cont ca sectiunea uzuala la circuitul de priza este de 2,5mm^2, este de inteles acest lucru, creste "amperajul" circuitului proportional cu sectiunea conductorului. Totusi, pentru a introduce un conductor de 4mm^2 intr-o borna cu surub a prizei trebuie sa faci cateva mici artificii de montaj cum ar fi taierea catorva fire de lita sau impartirea in doua a firelor, fiecare pe cate o parte a surubului. Acest lucru se cam bate cap in cap cu necesitatea cositoririi capatului, recomandata la cele multifilare, sau folosirea unui cap terminal.In general se foloseste cupru "curat" la conductoare dar la chinezarii nu m-ar mira sa fie aliat. In cazul unui conductor folosit intr-un circuit, exceptand restul componentelor, capacitatea maxima de incarcare depinde de cativa factori cum ar fi temperatura mediului, gradul de izolare termica a conductorului fata de mediu si temperatura maxima de folosire a izolatiei. Ideea este ca, pentru o valoare data a curentului prin circuit, temperatura conductorului se stabilizeaza la un nivel care depinde de sectiunea conductorului si de factorii mentionati anterior iar, cu cat temperatura izolatiei este mai mare, cu atat se degradeaza mai repede. De obicei aceasta izolatie este din PVC cu cateva grade de rezistenta la foc dar toate au autoextinctie adica nu ard dupa indepartarea flacarii.Oxidarea conductorului de cupru sub izolatie apare din cauza ca PVC-ul nu este impermeabil la vaporii de apa si cresterea temepraturii accelereaza procesul de oxidare. Oxidarea mai "vizibila" a conductorului multifilar fata de cel monofilar apare din cauza ca cel multifilar are o suprafata mai mare, pentru aceeasi sectiune a conductorului, comparativ cu cel monofilar.Totusi, izolatia conductoarelor auto nu este facuta sa reziste pana la 100-200V? Pentru ca la cele clasice, tensiunea de calcul a izolatiei este de 750V.

Link spre comentariu

Multumesc de raspunsuri.La chestia ca izolatia nu e facuta pentru 220 nu m-am gandit. Asta inseamna ca la cablurile de curent, cele flexibile si la prelungitoare sunt adaptate izolatiile.Mai am o intrebare. Nu ma prea pricep eu la fizica atat, nici macar la cea elementara (cel putin am uitat-o). Prietenul meu zicea ca amperajul suportat e in functie de suprafata, si ca fiind mai multe fire au o suprafata mai mare. Din ce am inteles eu, e vorba de suprafata de sectiune nu de cea exterioara. :rade: In concluzie, amperajul suportat se calculeaza la fel si la cele multifilare ca si la cele monofilare, in functie de sectiune? Daca-i asa o sa i de naruiasca fundatia cunostintelor lui.

Link spre comentariu

Probabili te referi la efectul pelicular care apare odata cu cresterea frecventei si se manifesta prin "golirea" zonei centrale a conductorului de "curent", crescand rezistenta acestuia (pentru contracarare se foloseste un conductor multifilar la care fiecare fir de lita are izolatie proprie si nicidecum cel clasic multifilar). La frecventa industriala de 50 Hz acesta este insignifiant si diferenta intre cel multifilar si monofilar este infima. Alta este situatia la frecvente mari unde acesta este predominant. Realitatea este ca cel multifilar este mai usor de introdus pe tub si sansele ca izolatia acestuia sa ramana intreaga sunt mai mari.Cat despre calcule, sectiunea conductorului in mm^2 este cea care se foloseste pentru calculul curentului unui circuit.PS: pentru unii efectul pelicular este ceva magic care le da voie sa traga circuit de priza cu conductor de 6mm^2 pana la priza pentru a contracara acest efect. Daca ii intrebi ce este, acestia iti spun pe scurt cum se manifesta dar uita sa specifice ca la frecventa retelei este practic inexistent. Daca incerci sa le explici atunci iti servesc expresia "lasa ca stiu eu mai bine, nu ai venit tu sa ma inveti". Asta apropos de naruirea fundatiei.

Link spre comentariu

Cablul multifilar (litat) e mai scump, din motiv de prelucare suplimentara. Avantaje: mai flexibil, ceva mai rezistent la solicitarea la vibratii (cum se intampla pe vehicule)Dezavantaje: cost, suprafata de contact cu mediul mai mare, necesita prelucrare suplimentara la capete (cositorirea e perfecta insa si destul de scumpa; se mai practica sertizarea unor tubulete din alama)Privitor la izolatie: Cablul de 19 x 0,2 care se utiliza la Dacia1300 avea aceeasi izolatie ca si cel din aparatele industriale sub tensiunea retelei. Asta deoarece la automobil se supradimensiona si sectiunea si izolatia pe motiv de rezistenta mecanica si chimica in mediu agresiv.Sanatate!

Link spre comentariu

Cositorirea nu e deloc perfecta! Cablul se poate rupe in continuare in zona unde nu e cositorit,inainte de izolatie (da,ramane o astfel de zona). Daca se pune varnish termocontractabil acolo,atunci e foarte buna solutia.Acele tubulete care se sertizeaza au si o camasa de plastic,care vine peste izolatie,tocmai ca sa fie suficient de rigid ansamblul,sa nu se rupa litele

Link spre comentariu

@blazeu: poate la auto nu se lua in calcul dar la cablurile electrice actuale se ia in calcul tensiunea standard de rezistenta a izolatiei 450V/700V (faza-nul, faza-faza, prefix cod european la cabluri H07)[email protected]: problema tubuletelor este ca, daca sunt facute la chinezi, sunt mai scurte cu aproape 1mm suficient ca dupa 6 luni sa iasa din clemele de contact la prize (cele fara suruburi). Rezolvarea este eliminarea acelui tubulet de plastic si infigerea fortata in clema prizei. Nu exclud ca durata aceasta depinde foarte mult de experienta electricianului respectiv. Daca dupa cositorire cablul multifilar nu este flexat, asa cum este intr-o instalatie fixa de iluminat sau prize, poate rezista asa foarte mult timp.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări