Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

MAJAK 205 vintage tranzistorizat


alex_n2011

Postări Recomandate

Chiar daca am si modele vestice cu nume rasunatoare am si majak si kashtan.Sunt restaurate insa m-am batut de problema curelelor,Daca puteti si stiti spuneti-mi si mie cum se poate rezolva problema lor intr-un mod decent.Cureau groasa este o problema mare ,iar cea de pe rola baladoare iarasi daca nu este ceea ce trebuie ori nu mai deruleaza ori nu functioneaza corect.

Link spre comentariu

Spuneti-mi dumneavoastra macar un motiv pentru care nu ar merita! Pentru ca in opinia mea merita indiferent ce magnetofon ar fi atata vreme cat prin aceasta se mareste petformanta magnetofonului !!

Rulmentul ceramic nu remediaza nici una din deficientele de baza ale Maiak-ului (fluctuatiile de viteza, contactul cap-banda, tensiunea în banda) si nu mareste în mod masurabil performanta acestuia în comparatie cu ghidajul original. Este doar un modding estetic. Una este sa restaurezi un obiect tehnic pentru a-l pastra si alta-i sa-l înfloresti. O îmbunatatire reala a performantelor s-ar obtine doar cu modificari radicale ale mecanicii (reglajul electronic al tensiunii în banda si al vitezei, trecerea la trei motoare, etc.).Favoritele mele pentru modificari au fost magnetofoanele Tesla (la începutul anilor `80), cele actuale sunt cele Telefunken, de studio. Nu m-am simtit deloc atras de modele la care cade volantul (Kashtan) sau se gripeaza lagarul axului de antrenare (Maiak), desi am realizat si la astea mici îmbunatatiri. Si fiindca se cere, iata o parte din realizari: mai multe B90 stereo, cu trei capete, viteze 9/19 (fara bucse pe ax), viteze stabilizate electronic (cu circuite numerice si referinta cuart), tensiunea în banda reglata electronic (frâna activa cu motor de cc cu bobine clopot), module EQ/bias interschimbabile (adaptate diferitelor tipuri de banda obtenabile pe vremea aceea în România), reglaj fin al premagnetizarii inclusiv oscilatoare pentru reglaj (315Hz, 12.5kHz, semnalul de la oscilatoare se aplica concomitent, iar la redare se separa prin filtre si se afisa pe cele doua VU-metre analogice), VU-metre cu constante de timp comutabile (si indicator de -3, 0 si +3db cu LED), curent de premagnetizare cu frecventa dubla fata de cel de stergere (pentru ca la început nu aveam capete de stergere cu întrefier dublu, iar capetele disponibile nu functionau bine la 120kHz), oscilator de premagnetizare cu distorsiuni foarte reduse (<0,1%, punte Wien modificata), premagnetizare si stergere cu amplificatoare liniare (nu cu oscilatoare de putere, având astfel posibilitatea ajustarii si reglarii independente a celor doua functii în vederea implementarii unui bias adaptiv gen HX Pro), Dolby B si High Com (la un singur exemplar B90, modulele Telefunken fiind cel mai valoros cadou primit de la rudele "de dincolo"). Aceleasi si pentru B113/115 (dar cu viteze duble).Biasul adaptiv ("Hx Pro") l-am realizat dar n-am fost multumit de el. Am început si un sistem de premagnetizare cross-field si un reglaj de viteza cu semnal pilot.Toate acestea le-am realizat pentru a le transpune cândva pe o mecanica performanta, pe care am început-o, dar n-am mai apucat s-o termin (începuse epoca dijitala).Am mai spus-o si ma vad nevoit sa repet: n-am fost, nu sunt si nu voi fi vreodata fan Akai.
Link spre comentariu

E drept că foloseam aşa ceva la rolele de la întinzătoare, acestea şi ghidajele fixe se ocupau cu centrarea benzii pe roţile cu rulmenţi. Zgomotul provenea din contactul fizic cu şasiul prin suport, şurub sau ce prindere foloseam şi tipul rulmentului era condiţionat de lăţimea lui, minim 8mm. Unii mai mici nu puteam folosi findcă aveau jocul mare cînd li se aplica un bandaj suplimentar care să-i aducă la minim 30mm diametru. Ideia e ca banda să nu fie forţată la derulare.

Link spre comentariu

Spuneti-mi dumneavoastra macar un motiv pentru care nu ar merita! Pentru ca in opinia mea merita indiferent ce magnetofon ar fi atata vreme cat prin aceasta se mareste petformanta magnetofonului !!

Rulmentul ceramic nu remediaza nici una din deficientele de baza ale Maiak-ului (fluctuatiile de viteza, contactul cap-banda, tensiunea în banda) si nu mareste în mod masurabil performanta acestuia în comparatie cu ghidajul original. Este doar un modding estetic. Una este sa restaurezi un obiect tehnic pentru a-l pastra si alta-i sa-l înfloresti. O îmbunatatire reala a performantelor s-ar obtine doar cu modificari radicale ale mecanicii (reglajul electronic al tensiunii în banda si al vitezei, trecerea la trei motoare, etc.).Favoritele mele pentru modificari au fost magnetofoanele Tesla (la începutul anilor `80), cele actuale sunt cele Telefunken, de studio. Nu m-am simtit deloc atras de modele la care cade volantul (Kashtan) sau se gripeaza lagarul axului de antrenare (Maiak), desi am realizat si la astea mici îmbunatatiri. Si fiindca se cere, iata o parte din realizari: mai multe B90 stereo, cu trei capete, viteze 9/19 (fara bucse pe ax), viteze stabilizate electronic (cu circuite numerice si referinta cuart), tensiunea în banda reglata electronic (frâna activa cu motor de cc cu bobine clopot), module EQ/bias interschimbabile (adaptate diferitelor tipuri de banda obtenabile pe vremea aceea în România), reglaj fin al premagnetizarii inclusiv oscilatoare pentru reglaj (315Hz, 12.5kHz, semnalul de la oscilatoare se aplica concomitent, iar la redare se separa prin filtre si se afisa pe cele doua VU-metre analogice), VU-metre cu constante de timp comutabile (si indicator de -3, 0 si +3db cu LED), curent de premagnetizare cu frecventa dubla fata de cel de stergere (pentru ca la început nu aveam capete de stergere cu întrefier dublu, iar capetele disponibile nu functionau bine la 120kHz), oscilator de premagnetizare cu distorsiuni foarte reduse (<0,1%, punte Wien modificata), premagnetizare si stergere cu amplificatoare liniare (nu cu oscilatoare de putere, având astfel posibilitatea ajustarii si reglarii independente a celor doua functii în vederea implementarii unui bias adaptiv gen HX Pro), Dolby B si High Com (la un singur exemplar B90, modulele Telefunken fiind cel mai valoros cadou primit de la rudele "de dincolo"). Aceleasi si pentru B113/115 (dar cu viteze duble).Biasul adaptiv ("Hx Pro") l-am realizat dar n-am fost multumit de el. Am început si un sistem de premagnetizare cross-field si un reglaj de viteza cu semnal pilot.Toate acestea le-am realizat pentru a le transpune cândva pe o mecanica performanta, pe care am început-o, dar n-am mai apucat s-o termin (începuse epoca dijitala).Am mai spus-o si ma vad nevoit sa repet: n-am fost, nu sunt si nu voi fi vreodata fan Akai.
:aplauze :aplauze :aplauze : intradevar realizari remarcabile Bravo , si poate le veti termina chiar daca a sosit era dijitala (ar fi pacat ca un asemenea proiect sa ramana nefinalizat)!!!Si intre noi fie vorba.... nu-mi amintesc sa fi spus eu ca ma voi oprii cu modificarile pe majak 203 :da .In concluzie voi continua sa ma distrez pana voi reusi sa duc majak 203 unde vreau eu , indiferent ca nu merita in opinia dumneavoastra ( si vi-o respect) sau a altor colegi!Cu Stima.P.S. nici eu nu sunt fan AKAi sau cum bine spunea colegul Goguboeru ...Kakai :ras:
Link spre comentariu

Si apropo nemasurabile sau nu petformantele realizarii de ghidaje mobile eu zic ca nu tin doar de moodingul estetic , atata vreme cat eu personal am observat diferente majore fata de varianta cu ghidaje fixe printre care inclusiv ameliorarea substantiala a fluctuatilor de viteza (care provin si de la frecarea accentuata pe ghidajele fixe ) .Este foarte adevarat si subscriu ca mai sunt si alte variabile care duc la fluctuatile de viteza , dar asta nu inseamna ca nu pot fi eliminate prin analiza atenta si punerea materiei cenusii la lucru !Asa ca una peste alta inflorit sa ne-inflorit ( chiar cu riscul de a fi catalogat ca subiectiv) majakul meu 203 chiar functioneaza mult mai bine decat in versiunea lui originala de fabrica!Mie inca nu mi-a picat volantul de pe axul cabestan si nici nu cred ca va pica vreodata pentru ca preventiv am avut grija de asta ( ramane micul meu secret) :da Si in ce priveste afirmatia cu ... griparea lagarului de antrenare ... sunt curios la care lagar ??? face-ti referire dl FRANZM daca nu este cu suparare ca intreb!!Stima.

Link spre comentariu

Chiar daca am si modele vestice cu nume rasunatoare am si majak si kashtan.Sunt restaurate insa m-am batut de problema curelelor,Daca puteti si stiti spuneti-mi si mie cum se poate rezolva problema lor intr-un mod decent.Cureau groasa este o problema mare ,iar cea de pe rola baladoare iarasi daca nu este ceea ce trebuie ori nu mai deruleaza ori nu functioneaza corect.

Bun hai sa-ti spun cum am rezolvat eu problema curelelor pe majak 203.Cauti pe goagal firma Rolling unde pe site gasesti nr de telefon adresa de e-mail etc si ceri un pret pentru...oring cu dimensiunea de 68 X 4 mm ( ca inlocuitor pentru cureaua de forta ) oring cu dimensiunea 205 X 3 mm ( ca inlocuitor pentru cureaua ce antreneaza ambreiajul tamburului receptor)Pentru alte dimensiuni de curele nu-ti ramane decat sa masori diametrul cercului descris de acestea si grosimea curelei-lor. Stiu... vei spune esti nebun dar oringurile au sectiunea rotunda nu patrata ca curele originale.Ei bine am ajuns sa folosesc oringuri dupa ce am discutat cu un profesionist in ce priveste curele de transmisie si am invatat o gramada de lucruri ,printre care unul foarte important si anume ca de cele mai multe ori curelele se distrug sau se uzeaza prin simplu fapt ca se incalzesc prin frecare si pentru a diminua aceasta incalzire cureaua trebuie racita cumva si am aflat si cum .Simplu ....o curea fie ea trapezoidala sau patrata are nevoie de un canal suplimentar ( care se afla la fundul canalului profilat in fulia pe care calca si acesta se numeste canal de racire , racire care se realizeaza prin ventilarea curelei in miscare .Cum ventilezi cureaua ????? simplu se autoventileaza ea prin canalul de racire din fulie si miscarea pe care o face .Asadar in concluzie uitate de curiozitate la fuliile majak spre exemplu si vezi cat de mic este acel canal de racire al curelei ( este nesemnificativ egal cu zero barat ) Asa ca de curiozitate deseneaza pe hartie forma canalului ( profilul ) unei fulii de la majak , kashtan sau de la ce scule pe curele vrei tu , dupa care tot in acel desen desenaza in canalul fuliei profilul unei curele cu sectiunea rotunda care sa corespunda dimensional aproximativ curelei originale cu sectiunea patrata .....concluzia te lasi sa o tragi singur !Imi cer iertare daca am tinut teoria chibritului sau am dat cumva impresia unuia mai destept decat prevede legea , insa imi face placere sa impartasesc si altora din ce am mai invatat si eu !P.S. pretul acestor oringuri in functie de dimensiuni este DERIZORIU undeva intre 2 si 10 ron bucata si sunt confectionate din polibutadiena care este un material elastic sintetic mult mai stabil la temperatura si in timp decat cauciucul !Cu stima !
Link spre comentariu

Daca a-ti fi citit cu atentie ca am "macanit" io p'aici ati fi vazut ca am zis ca virgula cureaua mica si groasa , principala se poate inlocui cu o garniture de la filtrele de ulei auto. Are profil tot patrat.Pe vremuri puneam dar temporar garnitura de filtru ulei de Dacia 1300. Dar era prea scurta si nu era bine sa o folosesti decat daca se rupea cureaua in timpul petrecerii :da Sunt sigur ca se gasesc si mai mari.Oricum informatia cu Oringurile este excelenta. Dar ma intreb oare nu au o elasticitate prea mare ca asta ar putea baga variatii de viteza ? Griparea in lagare se producea datorita vaselinei originale rusesti care se usca .Se intampla inclusiv la axul volantului. Chiar si cu vaselina obisnuita auto nu mai faceau probleme. Am vazut maiak-URI ,da la plural, unse cu ulei de gatit. Cum dreaqu sa nu se gripeze?Cand trebuia sa repari un maiak intai de toate daca era neumblat , se demontau toate rolele sau axele ce erau unse cu vaselina originala , se spalau lagarele si axele cu neofalina si se gresau cu vaselina romaneasca. Se regla ce era de reglat si de abia dupa aia treceai la electronica.Ca veni vorba de caderea volantului , tot pe aici an zis si cum se repara in 2 timpi si 3 miscari DEFINITIV. Nu mai zic ca de zis e mai complicat decat de facut. Cautati si voi in topic.Dar aceasta cadere se producea INTODEAUNA din proasta /neglijenta manipulare a aparatului.Din pozitia verticala cu manerul in sus era lasat repede/trantit pe "burta". Volantul avand greutate mare si inertia la fel aluneca de pe ax.Volantul cadea numai in aceasta situatie. Niciodata in timpul mersului, chiar si dupa o noapte si o zi de cantat.Am facut garantii si PG si am analizat serios problemaFluctuatii de viteza un magnetofon maiak reglat si gresat corect NU avea in afara de cele legate d efrecvanta retelei de 230V .Atunci 220V.Ambreiajele sunt simple si daca sunt intretinute (scamosata) pasla si curatata pulberea de plastic ce se aduna pe ea, functioneaza foarte bine.Ghidajele originale daca le cureti, iar daca prezinta uzura pronuntata le rasucesti nu baga variatii de viteza.Banda care preseaza banda pe cap sa fie intreaga si curata, rola presoare sa apese corect (nu cu arcul strans la maxim)pe cabestan si nu ai variatii de viteza .E un aparat simplu si din aceasta cauza foarte fiabil pe mecanica.Iar daca ii schimbi rola intermediara cea care calca pe volant ca asa ii zice corect , cu una cu cauciuc mai moale zici ca ai alt mag DPDV al zgomotului mecanicii. Unii o faceau la strung ,refoloseau bucsa de bronz si puneau un inel de cauciuc pe rola construita special sa poata incerca diferite tipuri de cauciuc.Rola de belcanto (pick-up) era foarte buna dar se termina repede ,cauciucul mult prea putin rezistent .A si uitam .Domnilor ghidajele rotative intai de toate MENAJAZA foarte mult benzile.Ca cele fixe pot introduce daca nu sint in stare buna wow and flutter este altceva.Dar in special pentru anticele benzi care sunt majoritare inca asta e metoda buna de a le mai scade din uzura ce se produce cand sint ascultate si mai ales la derulari.Montarea acestor ghidaje ar trebui sa fie mai importanta si facuta prima chiar inaintea modificarilor electrice/electronice

Link spre comentariu

Ca sa nu mai aglomerez postul.Rulmentii folositi la ghidaje trebuie sa fie de calitate foarte buna si sa fie cat mai mici in diametru posibil pt inertie mica si contact cu banda pe o suprafata minima. cu toate ca aici ar trebi un compromis.Suprafata mica de contact cu banda = forta mare pe mm patrat.= uzura mai mare . suprafata de contact cu banda = forta pe mm patrat mai mica,dar poate creste uzura daca suprafata nu e foarte buna.Hotarati si voi cum credeti ca e mai bine.Tot rulmentii ar trebui sa aiba jocuri minime iar suprafata care vine in contact cu banda sa fie nemagnetica si foarte fin prelucrata.In caz contrar pot introduce mici variatii de viteza si pozitie a benzii in fata capului.Ghidajele de la magurile serioase sunt cu diametru mare dar se misca extrem de usor =inertie mica si sun foarte bine prelucrate. plus ca sunt gresate cu vaseline sau uleiuri ce au vascozitati mici pt rulmenti sau lagare, ca unele au lagare.Vedeti ca pe derulare rapida apare in zona capetelor o tija care indeparteaza banda de pe capete . Aia daca e murdara sau uzata zgarie banda rau de tot. Daca s-ar putea face acolo ca sa fie ceva care se roteste ca ghidajul ar fi foarte bine .Daca nu ...cat mai putina derulare rapida. :da

Link spre comentariu

Oricum informatia cu Oringurile este excelenta.

Dar ma intreb oare nu au o elasticitate prea mare ca asta ar putea baga variatii de viteza ?

 

 

 

 

 

 

 

Initial si eu am fost reticent in ce priveste o-ringurile ( din polibutadiena) tocmai datorita presupusei elesticitati mai mari decat a cauciucului .

 

Presupunerea eu fost rapid spulberata in magazinul mai sus amintit unde am rugat vanzatorul sa-mi faca un test la intindere ( masurarea rezistentei la intindere) cu un dispozitiv aflat in magazin , intre o curea originala si foarte buna ce o aveam la mine si un inel oring ales ca echivalent pentru curea .

 

Testul a relevat ca o-ringul avea acesi rezistenta la intindere ca si cureaua originala.

 

Asadar am luat o-ringuri le-am pus pe mag si dai bataie , am facut un test de anduranta de 16 ore in care am urmarit in mod intentionat temperatura la care ajung curelele o-ring si felul in care este afectata elasticitatea acestora.

 

Temperatura in special a curelei principale a fost dupa cum urmeaza : dupa 4 ore de fuctionare 38 grade C: dupa inca 6 ore a atins 45 grade C si inca alte 6 ore a ajuns la 55 grade C , dupa care am masurat intinderea curelei cu mic dispozitiv de conceptie proprie.

 

Concluzia = cureaua o ring a fost afectata de temperatura ridicata in proportie de aprox 0,6% , atentie dupa 16 ore de forjat .

 

Cureaua principala este cea mai efectata de temperatura mai ales ca este mentinuta calda si de fulia motorului care prin transfer se incalzeste si ea!

 

Celelalte curele o-ring din magnetofon si-au pastrat temperatura de 37 grade pe tot parcursul testului.

 

Si sa mai zica lumea ca nu m-am ticnit la cap....

 

Curele o-ring implinesc deja varsta de un an si jumatate pe majakul meu .

 

Deci ce ziceti domnilor??????

 

Astept pareri in ce priveste oringurile...

Link spre comentariu

Ca sa nu mai aglomerez postul.Vedeti ca pe derulare rapida apare in zona capetelor o tija care indeparteaza banda de pe capete . Aia daca e murdara sau uzata zgarie banda rau de tot. Daca s-ar putea face acolo ca sa fie ceva care se roteste ca ghidajul ar fi foarte bine .Daca nu ...cat mai putina derulare rapida. :da

Pentru tija care tine departata banda fata de capete pe timpul derularii am gasit deja o solutie care urmeaza a fi implementata (transplanta) pe majak , si anume unul din ghidajele conducatoare dintr-un videocasetofon,are un diametru mic de 4mm si are rola din teflon.Pentru inlocuirea acelei tije este perfecta solutia ,insa pentru ghidaje de banda NU din cauza ca nu are o constructie foarte precisa .Na si uite asa inca o infloritura de pus pe majakul meu :da
Link spre comentariu

Domnule ...din partea mea jos palaria pt ,cercetarea si rabdarea avuta. :aplauze Eu deja sunt convins si pt kashtanul pe care il detin am sa ma asigur de un stoc de curele oring.Iar ideea cu acel ghidaj de VHS pe care il stiu, este ca de obicei excelenta.Formidabil nici mie nu mi-a dat prin cap solutia asta.Vezi ca si in casetele VHS sunt role/cilindrii din aia si cu axe si mai subtiri dar cred ca sun din Relon nu TeflonTot repectul din partea mea pt felul in care tratezi problemele.Faci parte din categoria celor care nu spun/gandesc :las'ca merge si asa!Ma bucur ca am putut sa fiu de folos chiar si atat de putin unui astfel de om. Inca odata respect !

Link spre comentariu

La capitolul lagare, ca lubrifiant am folosit o vaselina ce se foloseste in aplicatii de navomodelism de viteza .Vaselina a fost amestecat-a cu pulbere foarte fina de grafit cam 40% si astfel nu mi sa gripat nici un lagar inca , ba mai mult cu amestecul asta am reusit sa diminuez substantial usor joc ce il aveam la lagarul cabestanului .Povestea volantului o stiam si eu si da intradevar asa si este datorita greutatii mari a volantului si MAI ALES MANEVRARII CIOBANISTICE A SCULEI , acesta se deplasa pe ax .Eu am rezolvat-o altfel decat cu clorura ( solutie propusa si pusa in practica de dl Goguboeru si care a dat rezultate ).Nu mi-a picat volantul, am facut-o asa ca sa fiu eu sigur ca nu o sa-i vina gandul sa o ia la vale!Paslele la ambreiaje le-am inlocuit dupa ce mare greutate am gasit o pasla de calitate cu densitatea corepunzatore.De un an jumate nu am observat variatii de viteza la majakul meu cel inflorit!

Link spre comentariu

Tot repectul din partea mea pt felul in care tratezi problemele.Faci parte din categoria celor care nu spun/gandesc :las'ca merge si asa!Ma bucur ca am putut sa fiu de folos chiar si atat de putin unui astfel de om. Inca odata respect !

Daca imi permite-ti stimate coleg eu va datorez mai mult decat crede-ti dumneavostra , iar de folos mi-ati fost chiar mai mult de cat va imaginati !Asa ca Respectele mele stimate Coleg!
Link spre comentariu

De curiozitate ce solutie ai ales pt volant sa se blocheze bine? Ai randalinat axul in zona de contact? Am vazut unul facut asa si e cea mai buna solutie dar e greu de facut ca e cementat axul.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări