Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

MAJAK 205 vintage tranzistorizat


Postări Recomandate

Acum 7 ore, darius_bv a spus:

O sa mai auziti doar motorul. 

Motorul nu e zgomotos. Gălăgia vine de la rola intermediara care face și schimbul de turație și antrenează volantul. Era un cauciuc dur, și ma gândesc ca vremea nu l-a făcut decât mai dur. În acele timpuri, se găsea de la pick-up belcanto o rola care se potrivea perfect și la diametru și la bucsa, dar avea un cauciuc mai spre latex ca să mă pronunț așa, era mai moale. După montare, nu se mai auzea aproape nimic din zgomotul mecanic. Ca proba se poate ridica rola de pe volant în poziție intermediara, între 9 și 19 astfel ca volantul să nu mai fie antrenat și se aude dacă de acolo vine zgomotul. 

Link spre comentariu
Acum 37 minute, Усилитель a spus:

Marimea Rolei Intermediare nu Influențează turatia.Eu nu am deloc rola intermediara...

Dacă te uiți la raportul de transmisie în diferite cazuri, o să vezi că nu e chiar așa. Doar că ești restricționat de cinematica. O rola prea mica nu angreneaza, o rola prea mare, nu încape. Nu am înțeles cum se poate monta curea în loc de rolă, dar nu contrazic. Vorbesc din aduceri aminte. Nu am mai dat capacele jos la un maiak de înainte de 90. Am avut 3 modele, toate sufereau de aceeași boală, mecanica zgomotoasa, pana am montat role de belcanto. La audiții la volum mic și noaptea, deranjează. Altfel, în timpul zilei și la volum rezonabil, se poate ignora. 

Link spre comentariu

E galagioasa rola aia. Am desfacut-o si am gresat-o, are niste bucse de pasla care se imbiba cu ulei....dar zgomotul este prezent.

Acum 1 oră, Усилитель a spus:

Marimea Rolei Intermediare nu Influențează turatia.Eu nu am deloc rola intermediara... Am o curea de la motor roata pe marginea volantei...nu are zgomot deloc, iar la redare pot pune selectorul de 19 pe 9 fara sa schimbe viteza de redare a benzii dar schimba corectja ,are mai multe inalte...

Ai pus o curea plata?

Link spre comentariu

La un model de Majak (201, 203, 205 ?), nu știu la care, integratul din preamplificator

se poate înlocui direct cu LM709, sau asemănătoare.

Vedeți dacă la aparatul dvs. se potrivește.

Dacă nu, vă recomand, înlocuiți cu LM308, chiar dacă nu se potrivește la pini.

 

Pentru integratul din etajul final, nu am găsit nici un echivalent.

L-am reprodus din componente discrete, conform schemei atașate și a mers din prima.

 

Succes !

Editat de deneinvins
Link spre comentariu

Daca folositi LM308, încercati sa optimizati compensarea de frecventa.

K553UD1A din Maiak 203 se poate înlocui cu 709. Si mai bine merge varianta RDG (parca B109d). Am vazut însa si variante de documentatie pentru 205 care foloseste K553UD1A si are schema foarte asemanatoare cu 203.

Carcasele capetelor 6D24.041 sunt turnate din zamak. Ati patit vreodata ca aceste carcase sa se fisureze? Am un asemenea cap, din '91, nefolosit. Ati încercat vreodata sa demontati un cap de Maiak uzat? S-ar putea transfera maruntaiele de la capul fisurat într-unul uzat? (Am facut asa ceva la capete de casetofon BRG mono.)

 

Link spre comentariu
Acum 5 ore, deneinvins a spus:

La un model de Majak (201, 203, 205 ?), nu știu la care, integratul din preamplificator

se poate înlocui direct cu LM709, sau asemănătoare.

Vedeți dacă la aparatul dvs. se potrivește.

Dacă nu, vă recomand, înlocuiți cu LM308, chiar dacă nu se potrivește la pini.

 

Pentru integratul din etajul final, nu am găsit nici un echivalent.

L-am reprodus din componente discrete, conform schemei atașate și a mers din prima.

 

Succes !

Bănuiesc, ai prins modificările din anii 85,86,87 pt modificare etaj final stereo inclusiv potențiometrii dublii.

Link spre comentariu

Cu multi ani in urma ,am inlocuit p27a cu un bc415c, operationalul 553ud1a cu lm 201a, compensat cu 4,7-6,8pf , ajustat condensatorul de 820pf (parca C11 in schema) si modificat sistemul de presare pe banda cu o pasla dreptunghiulara lipita pe banda de presare , functiona mai bine, dar in timp nu merita, aparatul era limitat de mecanica, cap, benzile existente (orwo, cbema, cele din vest erau un lux).

Link spre comentariu

Aveau limitările lor, dar au fost cu răspândire mare. Cea mai mare problemă și greu de rezolvat a fost egalitatea semnalului pe canale. Modul cum era presata banda pe cap, prin rabatare și nu translare, făcea imposibila egalizarea semnalului pe cele 2 piste. Totdeauna partea de jos era mai presată decât partea de sus. Dar erau de cursă lungă, țineau la tavaleala, mergeau ore neîntrerupt, față de celelalte care începeau să lalaie după câteva ore. De ex B100 și altele de la Tesla, cu mecanica lui gingașa, era bun dar sa nu-l abuzezi. Ma refer la modelele populare, ZK, Uvertura, Unitra, Tesla, nu la sculele profi ale vremii. 

Link spre comentariu

Am facut o tiganie si am pus doua socluri cu fire trase si am montat doua TL081...acum am 18,62V pe un canal si 18,64 pe celalalt. E foarte bine...dar trebuie sa gasesc o modalitate fixa si aspectuoasa, nu pot lasa tigania aia acolo.

Potentiometrul de volum e logaritmic...cam deranjant...sare dintr-o data volumul la capatul cursei. Sa pun unul liniar? Nu stiu cat ascult eu pe difuzoarele lui...o sa-l pun prin amplificator, pe incinte acustice.

Editat de mac01
Link spre comentariu

Sugestia cu TL 084 e foarte ușor de aplicat. Pinii de alimentare sunt în același loc dar inversați, ieșirea este pe pinul de compensare a lui ud2 merge un strap până la ieșirea de pe cablaj, intrările deasemenea inversate. Eu am urmărit pentru Rostov unde sunt folosite ambele operaționale din capsulă. Aici cu doar unul utilizat , ce rămâne intrări - trase la masă și ieșirile deasemenea dar cu rezistență 50-100 k.

 

Legat de potențiometrul de volum, nu se pune liniar, eventual modificată valoarea. Nu mai știu dacă nu cumva are și priză pentru corecția fiziologică. Poate e de luat în calcul cel de la Kashtan chiar dacă este dublu.

Link spre comentariu
Acum 12 ore, mac01 a spus:

Am facut o tiganie si am pus doua socluri cu fire trase si am montat doua TL081...acum am 18,62V pe un canal si 18,64 pe celalalt. E foarte bine...dar trebuie sa gasesc o modalitate fixa si aspectuoasa,

Daca puneti TL082 pe dosul cablajului, atunci se potrivesc trei pini (intrarile si iesirea). Ceilalti pini îi îndoiti în asa fel, încât sa nu atinga de cablaj si trageti alimentarile cu fire. Sub burta integratului puneti o picatura de silicon neutral pentru fixarea mecanica (traseele cablajelor sovietice se exfoliaza usor).

Cea mai eleganta varianta ar fi cu un înlocuitor SMD pe o placuta de cablaj adaptor. (Pentru Studer/Revox se gasesc dar acolo-s alte sume în joc.) Exista capsule DIL14 goale, din plastic, cu capac amovibil (seamana la exterior cu integratul din amplificatorul final al Maiak-ului. În interior e suficient loc. Eu asa am pus la Rostov.

Editat de franzm
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări