Vizitator Daniel25 Postat Octombrie 25, 2011 Partajează Postat Octombrie 25, 2011 Salut.As dori sa aflu mai multe informatii despre rulmenti . In special din categoria de rulmenti care nu permit trecerea apei sau aerului (la diferite presiuni) printre bile , in momentul functionarii (rotirii) . Nu a fost o exprimare de inginer , dar sper ca ati prins ideea . Sint incepator.Multumesc. Link spre comentariu
gcom61 Postat Octombrie 25, 2011 Partajează Postat Octombrie 25, 2011 Salut.As dori sa aflu mai multe informatii despre rulmenti . In special din categoria de rulmenti care nu permit trecerea apei sau aerului (la diferite presiuni) printre bile , in momentul functionarii (rotirii) . Nu a fost o exprimare de inginer , dar sper ca ati prins ideea . Sint incepator.Multumesc.Cauta un catalog de rulmenti,si vei gasi multe lucruri interesante.De regula rulmentii sunt protejati la praf(cu carcasa proprie,care si tine vaselina) si pt lichide sub presiune prin etansari speciale.Rulmentii care sunt protejati direct cu semeringuri sunt de constructie speciala si foarte rari. Link spre comentariu
Vizitator Postat Octombrie 25, 2011 Partajează Postat Octombrie 25, 2011 Rulmentii radiali cu bile se executa in 2 categorii de protectie, Z si RS.Cei cu Z de ex 6006 2Z este protejat la murdarie in ambele parti de aia are "2", cu niste table ambutisate care formeaza un fel de labirintCei cu RS sunt capsulati cu niste garnituri de cauciuc stil semeringex 6006 2RS Link spre comentariu
cnc_step Postat Octombrie 25, 2011 Partajează Postat Octombrie 25, 2011 Editat de ola_nicolas, prin stergerea citatului, nefiind necesar. Era suficienta mentionarea nickname-ului celui caruia i se da replica. Spre exemplu @marlowe. Gresit: Cei cu garnituri de cauciuc RS sunt pentru turatii mici, cei cu un z sunt pentru turatii pana in 15-20000, iar cei cu 2z sunt pentru turatii mari 20 - 40000. Pentru cei izolati de apa trebuiesc carcase cu semeringuri. Link spre comentariu
Vizitator Postat Octombrie 25, 2011 Partajează Postat Octombrie 25, 2011 ...(1)...Gresit: (2) Cei cu garnituri de cauciuc RS sunt pentru turatii mici, (3) cei cu un z sunt pentru turatii pana in 15-20000, iar cei cu 2z sunt pentru turatii mari 20 - 40000... (1) - Mentiunile facute de @marlowe sunt corecte.(2) - Rulmentii avand mentiunea "RS", sunt etansati pe o singura fata cu niste capace speciale din cauciuc rezistent la produse petroliere, insertionate eventual cu elemente metalice pentru o rezistenta sporita. Ei se utilizeaza de regula in tandem de doua bucati, asezati in asa fel incat opun capacele de etansare contactului cu mediul. Intre ei se introduce de catre utilizator unsoare consistenta (vasilina). Prin urmare ei sunt construiti pentru instalatii cu sarcini statice si dinamice mai mari si care in plus trebuiesc protejati fata de actiunea umiditatii mediului - exemplu tipic: compresoarele de aer. Cei cu "2RS", au aparatori pe ambele fete, sunt gresati de catre producator cu un tip special de vasilina plasata intre cele doua capace (alba la culoare) si sunt in general facuti pentru a fi utilizati la pompele de apa, sau instalatii destinate mediului marin. Din acest motiv, ei sunt in general facuti pentru turatii de pana la 4500 rpm, sau chiar mai mari, in functie de diametrul de dispunere al elementelor rulante - de regula bile sferice. Avand in vedere cele de mai sus, nu se poate spune ca sunt facuti pentru turatii mici. (3) - La fel ca si mentiunile "RS", sau "2RS", nici mentiunile "Z", sau "2Z" nu au legatura explicita cu turatia limita a rulmentului. Acestia - cei cu mentiunile "Z", respectiv "2Z" - sunt protejati cu unul, respectiv doua capace metalice, din motive asemanatoare celor expuse mai sus pentru cei cu mentiunile "RS" sau "2RS". Ei sunt insa conceputi in mod special pentru masinile si instalatiile, lucrand intr-un mediu abundent in pulberi si/sau praf. Se regasesc in mod obisnuit la autoturisme, mori pentru cereale, instalatii minere, etc. In alta ordine de idei. Deoarece s-a pus problema turatiilor limita ridicate, trebuie spus ca rulmentii conceputi si produsi pentru turatii mari, sunt rulmenti speciali, la care coliviile sunt calibrate pe elementele rulante si nu sunt niciodata compuse din doua semicolivii, asamblate prin nituri, ci sunt prelucrate dintr-o singura piesa. Tipic, materialele din care sunt confectionate aceste colivii sunt textolitul, caz in care se face mentiunea "txt" la codul curent al rulmentului, teflonul, sau un material special sinterizat din pulberi metalice. Nu cunosc mentiunile in aceste ultime doua cazuri. Rulmentii, conceputi si produsi pentru turatii inalte, au in plus caile de rulare realizate in tolerante cu cel putin o clasa mai mica decat cei obisnuiti, iar acestea se lustruiesc cu pietre-pila diamantate de granulatie speciala (mai mica decat in mod normal) Testele si incercarile la care sunt supusi la probele "de casa" sunt mult mai pretentioase decat cele ale rulmentilor obisnuiti. Daca este nevoie, la randul lor acesti rulmenti se pot construi pentru medii marine sau abundente in praf si deci se vor adauga dupa caz mentiunile "RS", "2RS", sau respectiv "Z", "2Z". Spre exemplu un rulment de inalta turatie, protejat prin doua capace, lucrand in mediu abundent in praf, ar putea fi simbolizat XXXXX-txt-2Z, ceea ce inseamna ca rulmentul avand codul numeric XXXXX, este construit cu colivie din textolit si este dublu protejat la actiunea prafului industrial. Este adeseori cazul rulmentilor utilizati la masinile de rectificat normale. La masinile de rectificat sau superfinisat speciale, se renunta la rulmenti, care introduc vibratii (datorita ajustajelor multiple) si se utilizeaza lagare de alunecare din materiale cu coeficient mic de frecare, sau in cazuri foarte speciale - cum sunt masinile de rectificat sau superfinisat caile de rulare ale rulmentilor - lagare hidrostatice. Link spre comentariu
cnc_step Postat Octombrie 25, 2011 Partajează Postat Octombrie 25, 2011 Editat de ola_nicolas prin stergerea citatului: Poti sa ma contrazici daca ai argumente, insa este a doua oara cand iti atrag atentia asupra modului impropriu in care citezi. Te rog sa tii cont de aceste note de observatie, pentru a evita sanctiuni regulamentare. Nu credeam vreodata ca pot sa va contrazic, pentru ca sunteti o biblioteca pe picioare. Dar de data asta o fac: 1 Rulmentii rs au pe ambele fete protectie plastic (am pe stoc si am lucrat mult cu ei), si conform datelor de catalog nu sunt indicate peste 8-10000 rot/min. Cei cu protectie pentru produse petroliere sunt rulmenti speciali care tot de turatie redusa sunt (3000-8000rot/min.) Rulmentii cu un singur z, la fel au protectii pe ambele parti de metal si sunt de turatii pana in 20000rot/min. Rulmentii cu 2z (zz) sunt rulmenti la fel cu protectii pe ambele parti de metal si sunt pana in 30000rot/min. Cei speciali urca si la 40000rot/min. Iar la turatii mai mari intram in zona de rulmenti ceramici, sau partial ceramici. Link spre comentariu
Vizitator Postat Octombrie 25, 2011 Partajează Postat Octombrie 25, 2011 Turatia rulmentilor difera in functie de tipul si marimea acestora, precum si functie de natura unguentului. Dau un singur set de exemple de rulmenti medii inscris in cataloagele romanesti de rulmenti:- Rulmentul 6008 (40/68/15) are o turatie maximum garantata de 6650 rpm, uns cu unsoare consistenta (vasilina) si de 10000 rpm, uns cu ulei. Comparativ, rulmentul 6008 Z (40/68/15) deci simplu capacit pentru protectie la praf, are exact aceleasi turatii in aceleasi conditii de ungere;- Rulmentul 6208 (40/80/18) are o turatie maximum garantata de 5650 rpm, uns cu unsoare consistenta (vasilina) si de 8500 rpm, uns cu ulei. Comparativ, rulmentul 6208 Z (40/80/18) deci simplu capacit pentru protectie la praf, are exact aceleasi turatii in aceleasi conditii de ungere;- Rulmentul 6308 (40/90/23) are o turatie maximum garantata de 5000 rpm, uns cu unsoare consistenta (vasilina) si de 7500 rpm, uns cu ulei. Rulmentul 6308, nu are - dupa stiinta mea - varianta cu protectie la praf. Mentionez ca in paranteza s-au pus dimensiunile fizice ale rulmentului (d/D/b).Astept deci de la @mincof, argumentele conform cu afirmatiile sale ca rulmentii cu mentiunile "Z" si/sau "2Z", sunt variante cu turatie garantata marita.PS - Rulmentii cu peste 10000 rpm, sunt rulmenti mici. Spre exemplu 6203 (17/40/12) - 13300 rpm la vasilina si 20000 rpm la ulei. Link spre comentariu
Vizitator Daniel25 Postat Octombrie 26, 2011 Partajează Postat Octombrie 26, 2011 In primul rind va multumesc pentru exemple si contraexemple . Urmind explicatiile voastre mi-am facut o 'imagine' despre rulmenti in general . Ceea ce ma intereseaza este sa aflu ce tip de rulment ar trebui sa folosesc in cazul in care as vrea sa fac ceva de genul schitei pe care am atasat-o . Desenul nu este la scara ! Deci intrebarea ar fi ce tip de rulment as putea folosi astfel incit aerul intrat sub presiune (2-6 bar) sa 'rasufle' prin rulment ? Eu m-am gindit la rulment , ca un exemplu simplu , dar probabil exista diferite mecanisme inchise care folosesc rulmenti si au efectul pe care il caut . Orice idee e binevenita.Multumesc. Link spre comentariu
gcom61 Postat Octombrie 26, 2011 Partajează Postat Octombrie 26, 2011 ...Fara a intra in polemica,in cartea'' Rulmenti ** proiectare si tehnologie,vol 2/1985,la pag.148,pt exemplele date de dvs,datele sunt:6008> z,2z(ungere unsoare)turatia max=9500rot/min ;ungere ulei =12000 rot/min6008>rs,2rs (ungere unsoare) turatia max=6300rot/min;ungere ulei=12000 rot/min Link spre comentariu
Vizitator Postat Octombrie 26, 2011 Partajează Postat Octombrie 26, 2011 ...in cartea'' Rulmenti ** proiectare si tehnologie,vol 2/1985,la pag.148,pt exemplele date de dvs,datele sunt:6008> z,2z(ungere unsoare)turatia max=9500rot/min ;ungere ulei =12000 rot/min...Sursa mea de informatie este "Catalog de Fise Tehnice ale Produselor Asimilate in Fabricatia Curenta" editata de "Oficiul de Documentare si Publicatii Tehnice" al "Ministerului Industriei Constructiilor de Masini" in 1972. Desi este mai veche decat sursa citata de tine, tind sa cred ca datele sunt corecte. Am proiectat conform acestor date, o perioada lunga de timp. Din pacate "Catalogul de Rulmenti URB" a fost prea scump - in toate timpurile - ca sa-mi permit sa-l cumpar. Nu am inteles niciodata de ce Uzinele Rulmentul din Brasov, au preferat sa vanda catalogul, in loc sa-l ofere gratis celor interesati, facandu-si astfel o buna reclama si vanzand rulmentii propriu-zisi. Totusi datorita faptului ca citezi un indrumar de proiectare, tind sa cred ca si acele date au acoperire in realitate. Asta poate fi acceptat, avand in vedere ca in timp ce capacele din cauciuc ale rulmentilor cu "RS" sau "2RS" sunt izolante termic, cele metalice ale rulmentilor cu "Z" sau "2Z" au proprietati de conductivitate termica mai bune si deci se pot folosi pentru turatii putin mai mari. Totusi dupa cum observi, limita de turatie in cazul ungerii cu ulei este aceeasi la ambii rulmenti (cu sau fara "Z") indiferent ca te ghidezi dupa sursa ta sau dupa sursa mea. Tind deci sa cred ca sunt mici diferente aduse odata cu imbunatatirea tehnologiilor. De asemenea depinde mult si de producator....Rulmentii rs au pe ambele fete protectie plastic (am pe stoc si am lucrat mult cu ei)...As vrea sa ma intelegi exact si fara resentimente. Poti fi un profesionist o viata intreaga, in sensul ca cumperi si vinzi, sau doar manipulezi un anumit produs, dar de fapt sa nu-l cunosti decat in mod superficial, dupa impresiile pa care ti le-a facut la prima vedere, utilizand doar cele cinci simturi si fara sa-ti propui sa cercetezi in amanuntime. Asadar aspectul general al unui capac "RS" iti da impresia unui produs din plastic!? In realitate, el este produs in matrite de vulcanizat, dintr-un cauciuc special, rezistent la produse petroliere. Asa dupa cum mentionam si intr-o postare anterioara, intre doua straturi de cauciuc vulcanizat, este fixata o armatura metalica, dintr-o tabla subtire, care ii confera capacului o buna rezistenta mecanica si intareste falsa impresie ca ar fi realizat din material plastic. Incearca sa verifici afirmatia pe un rulment iesit din uz si te vei convinge.Imaginea de mai sus este extrasa dintr-o fila de catalog TIMKEN. Sper ca se poate traduce exact expresia "RUBBING CONTACT". De asemenea, in spatele stratului de cauciuc se poate vedea armatura metalica. Link spre comentariu
gcom61 Postat Octombrie 26, 2011 Partajează Postat Octombrie 26, 2011 ... De asemenea depinde mult si de producator.Din pacate,in legatura cu producatorii,aveti perfecta dreptate;si in ultima vreme tot ce este made EU,este...via China.O zi buna Link spre comentariu
Vizitator Postat Octombrie 26, 2011 Partajează Postat Octombrie 26, 2011 "Ceea ce ma intereseaza este sa aflu ce tip de rulment ar trebui sa folosesc in cazul in care as vrea sa fac ceva de genul schitei pe care am atasat-o . Desenul nu este la scara ! Deci intrebarea ar fi ce tip de rulment as putea folosi astfel incit aerul intrat sub presiune (2-6 bar) sa 'rasufle' prin rulment ? Eu m-am gindit la rulment , ca un exemplu simplu , dar probabil exista diferite mecanisme inchise care folosesc rulmenti si au efectul pe care il caut . Orice idee e binevenita."eu nu cred ca rulmentul ala va rezista acolo, avand in vedere ca bagi pana la 6 bari iar orificiile de evacuare par ff mici - se creaza o presiune in cilindru de cativa bari si etansarile de pe rulment zboara afara.Acolo trebuie o alta constructie cu etansari speciale pe teflon care sa reziste la presiune, deci nu vei avea un simplu rulment acolo ci o lagaruire cu mai multe etansari. cauta pe SKF sau INA... Link spre comentariu
Vizitator Postat Octombrie 26, 2011 Partajează Postat Octombrie 26, 2011 ...ce tip de rulment as putea folosi astfel incit aerul intrat sub presiune (2-6 bar) sa 'rasufle' prin rulment ?...Ceea ce vad acolo, nu este o trecere a aerului prin rulment, ci prin arborele de actionare. Apoi cred ca ai vrut sa spui "sa nu 'rasufle' prin rulment". Oricum, solutia cea mai simpla ar fi sa folosesti pentru etansare un simering, montat la interior. Trebuie insa rezolvata problema ungerii in zona buzei de etansare a simeringului. Probabil ca ar fi eficient un capac, care sa inchida in spatiul dinspre simering o doza de unsoare consistenta (vasilina). Link spre comentariu
Vizitator Daniel25 Postat Octombrie 27, 2011 Partajează Postat Octombrie 27, 2011 Multumesc frumos pentru informatii.Plecind de la SKF .... am gasit destul de multe info acum si am salvat link-urile dar nu pe acest comp , asa ca le voi atasa mai tirziu . Intradevar , ideea era sa NU rasufle prin rulment sau orice ar fi in acea zona 'incercuita' . Schita am facut-o pentru a intelege zona unde caut o rezolvare . In mod clar sint si vor fi mai multi factori care vor influenta rezultatul final . Daca mai adaug ca vreu sa 'lucreze' in apa , la diferite adincimi si evident temperaturi ... deja devine mai comlicat . Incerc sa fac ceva despre care nu am prea multe cunostinte si deci nu ma astept sa fie OK din prima incercare . Incerc si o sa vad . Link spre comentariu
radu cnc Postat Octombrie 27, 2011 Partajează Postat Octombrie 27, 2011 Salut,Pentru rezolvarea etanseitatii din constructia prezentata sugerez folosirea unui o-ring, un inel de cauciuc.Cu stima. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum