Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

L, C, ESR meter


Marele Savant

Postări Recomandate

Ca si cum ar fi in aer...Nimeni nu-si da cu parerea cum (sau daca exista?) e cu referinta aia?Legat de comutatoare: m-au costat vreo 3 lei bucata (nici 1,25$ dar nici 0,25$) si le-am lipit pe o pacuta separata de cablaj. Am fost FOARTE atent sa nu se miste (placuta a fost cositorita inainte, iar pe piciorusele argintate lipirea s-a facut foarte repede), chiar daca ar fi fost un plastic mai sensibil. Oricum, mai am inca 2 si daca suspectez ceva il schimb (cel L-C e susceptibil de probleme).Am rugamintea sa-mi explice si mie cine cunoaste cum lucreaza acest aparat (inteleg ca la baza se cauta rezonanta, aplicand o frecventa variabile si cautand un maxim al tensiunii pe un circuit oscilant, iar pentru ESR se aplica tensiunea de test si se masoara valoarea pe divizorul format din ESR-ul condensatorului si una din rezistentele aparatului?Poate aceste explicatii sunt de folos si altor colegi care doresc sa inteleaga cum functioneaza si se jeneaza sa intrebe, sau au probleme cu punerea in functiune sau au vreun defect (un aparat care dupa asamblare nu functioneaza trece in categoria defect; totusi la punerea in functiune exista o probabilitate semnificativa sa existe mai multe defecte, care trebuie rezolvate cumva pe rand, in timp ce la un aparat care a functionat, de regula se produce un singur defect)Multumiri pentru sprijin si ajutor!

Link spre comentariu

Buna seara,nu se cauta nici o rezonanta. Initial se masoara frecventa de rezonanta pt 1000pF paralel cu 100 microH. Se pune in paralel inca un cond. de 1000 pF si se masoara noua frecventa. La masurarea elementelor necunoscute L/C , Cx se conecteaza in paralel cu circuitul oscilant iar Lx in serie cu bobina de 100 microH. Se masoara frecventa rezultata. Prin comparatie cu deplasarea frecventei in cazul elementului necunoscut fata de deplasarea in cazul conectarii prin releu c-ului suplimentar de 1000pF se calculeaza valoarea Lx sau Cx. E plin internetul de scheme care folosesc acest principiu si care prezinta pe larg aparatul matematic care sta la baza calculelor. Formulele nu sint foarte complicate ci destul de logice si intuitive. Tinind cont de ora foarte inaintata, masurarea esr iti las placerea sa o descoperi singur.Cele bune, Emil

post-3863-139829432864_thumb.png

Link spre comentariu

Uite c-am ajuns si la formule....Si eu am unele veleitati didactice, insa si niscai pitici meningiali: Faraday e personajul care m-a fascinat pe mine! Acest pionier al electro-stiintelor avea o adevarata aversiune pentru matematici (nu e chiar cazul meu, insa sunt de acord cu unul din punctele lui de vedere: descrierea calitativa a fenomenului nu are nevoie de matematica; abia cand cautam elemente cantitative ajungem la aritmetica si fie lucram cu acele numere de exprimare bi-dimensionala ("complexe"), fie apelam la derivate si integrale, la elementele de circuit reactive)In concluzie, baza fizica si formula aia a frecventei de rezonanta in functie de L si C imi sunt cunoscute; de asemenea, am idee cum functioneaza cateva tipuri de frecvent-metre.Ce nu mi-e clar, e cum ajunge sa oscileze acel circuit LC, in solutiile "clasice" exista un element amplificator, o cale de reactie si efectul selectiv al circuitului LC realizat (elementele proprii aparatului, plus C sau L ) produce oscilatia pe o anumita frecventa masurata de frecvent-metru (sau uneori e vorba de perioada), din care apoi e "calculata" valoarea componentei si apoi afisata.Masurarea ESR-ului, la aparatele analogice (pe care am incercat sa le construiesc, dar la care am renuntat, in parte din lipsa de aparatura pentru punere la punct, in parte din lipsa de entuziasm, marturisesc cu toata rusinea unui fost entuziast ca eram pe punctul sa cumpar un asemenea aparat, si am cedat "cantecului de sirena" al colegilor de pe forum care au apreciat acest montaj ca "surprinzator de precis pentru cat e de simplu", precum si colegilor mai apropiati care s-au aratat dispusi sa-si bata capul sa construiasca si ei asa ceva si am comandat impreuna o parte din componente), deci, revenind, masurarea ESR se face pe principiul (mili)voltmetrului de curent alternativ: un oscilator de zeci de kHz (aici avem 70-80 kHz) aplica o tensiune sub pragul de conductie a majoritatii semiconductorilor (sub jumatate de volt), unui divizor format dintr-o rezistenta cunoscuta si ESR (care are dimensiunea unei reactante, insa valoarea reactiva e relativ redusa fata de rezistenta ohmica "parazita"); valoarea "ramasa" pe ESR e cea care (eventual amplificata si redresata) e proportionala cu valoarea ESR insesi. Problema rezida in: precizia tensiunii aplicate, a rezistentei de divizare, a stabilitatii amplificarii tensiunii mici (posibil a fi afectata de perturbatii), culeasa de pe condenstor, neliniaritatea redresorului, si poate si alti factori care-mi scapa... Si astia-s factorii prezenti la "analogic", digitalul depinzand si conversia analog-numerica si de algoritmii de calcul a valorii concrete (ohm, miliohm).Iar mi-a iesit un roman, insa "ma dispera" cand un montaj are 3 piese si probabil am probleme din cauza unor sarme prea lungi dintre placa si bornele pe care le-am pus pe panou!...PS Ura, e vineri!

Link spre comentariu

Salut blazeu

 

In general cand vreau sa ma apuc de ceva ma informez din experientele intalnite de cei care au facut deja montajul respectiv, si problemele intalnite.

Referitor la acest montaj Rusii au ajung la concluzia ca pe langa bobina clasica bobina cu fir multifilar in oala de ferita da rezultate mai bune(maxim 13mm diametru), depinde de varianta de program folosita. Cativa au ajuns la 3% toleranta cu montajul.

Oricum pana nu ma apuc de acest montaj nu ma pot pronunta, drept ptr. care postez mai jos ce au facut si cum au facut altii.

 

Rusia:

Pe langa comparatia cu alte variante se discuta aprins si pe aceasta varianta in forumul respectiv.

Din google translate nu se pot descarca fisiere drept ptr care pun si linkul original (nu este nevoie de inregistrare).

http://vrtp.ru/index.php?showtopic=19662&st=0

 

Google translate.

http://translate.google.co.uk/translate ... md%3Dimvns

 

Croatia:

http://www.elektronika.ba/forum/viewtop ... &hilit=lcr

 

Chiar daca probabil nu-ti este de folos macar este bine de stiut ce au facut altii cu acest montaj.

 

Weekend placut tuturor!

 

Numai bine

Link spre comentariu

Treaba se poate dezbate la nesfirsit.....de oscilat oscileaza sigur, chestie care se poate constata cu un osciloscop. PIC-ul contine si un comparator care este polarizat in asa fel incit sa oscileze! La calibrarea esr aparatul masoara frecventa initiala, nivelul si alte chestii de care tine cont in calcule. Bineinteles ca chestia cu miliohmii este la fel de snoaba ca si cablurile audiofile, uleiul de sarpe si alte asemenea. Personal am construit pentru depanatorii profesionisti din tara peste suta de ESR-metre analogice ( o parte sint deja prin spania, italia si UK), toata lumea este de parere ca pentru rapiditatea depanarii aparatul analogic este cel mai potrivit. Au aparut pe piata si aparate digitale si reactia ( ma refer efectiv la cei care traiesc din depanare ) a fost ca e mai rapid si util cel analogic. Faptul ca nu indica si valoarea condensatorului nu este un dezavantaj foarte mare. O scadere pronuntata a capacitatii se sesizeaza si prin cresterea esr cit si prin simptomele aparatului defect. De altfel in aproape 30 de ani de depanare proportia condensatorilor cu capacitate redusa foarte mult a fost nesemificativa fata de cei cu capacitatea OK si esr marit. Concluzia mea este: pentru depanare -aparat analogic, pentru fitze -aparat digital. Asta numai dpdv al masurarii ESR. Pentru masuratori LC, sigur aparatul digital conduce detasat. Inca odata reamintesc ca prin magazinele din bucuresti circula niste bobine marca ca fiind de 100microH, dar care nu dapasesc 85. Un WE placut, Emil

Link spre comentariu

ușor offtopic: meditam serios la realizarea ”obiectului” din titlu, mai ales că am deja picul, dar deocamdată am doar un singur afișor lcd...după cele spuse mai sus, aș zice că ”divaisul” de față poate să mai aștepte o vreme, dat fiind că un frecvențmetru e mai ușor de realizat (probleme cu reglajul și precizia între nule și nesemnificative), și faptul că o bobină se poate măsura comod și cu un frecvențmetru cu o precizie rezonabilă...asta pentru că se pare că am și eu câteva dintre acele bobine ”de 100 de micro, dar de fapt de 85”, și nu mă tentează ideea să cumpăr vre-o 50 sau 100 de bobine sperând că una are exact 100 de micro...

Link spre comentariu

ăsta, de pildă!

 

sau dacă nu ai/nu vrei să folosești un LCD, poți face varianta cu afișoare led de aici...

 

în fine, aici o să găsești o grămadă de variante...

 

și acum chiar că termin: pdf-ul ăsta e cel de la care a pornit ”distracția”... :rade:

Link spre comentariu

Emil, am senzatia ca te-am enervat; imi pare rau, nu asta a fost intentia.Am ajuns sa construiesc "jucaria" asta "de fite" luand lucrurile la modul "hai sa incercam si asta" dupa ce 2 variante de ESR-metru analogice mi-au dat rateu.Un alt element care m-a atras, ca sa fiu cinstit e LC-metrul "la pachet".Am trecut de problemele de programare neasteptat de usor (cu ajutor extern!) si am realizat si depanarea catorva defecte (erori pe care le-am facut eu, insa, orisicat...)Nu am pretentii prea mari (cred eu: sunt constient ca si multimetrele numerice la 10-20-40 sau chiar 100-200 lei nu sunt sculele de precizia implicata de afisaj - la 2000 de puncte ar fi de asteptat un 1 la mie ca eroare de numarare - si nu ma asteptam nici la acesta la super-precizie); de asemeni sunt constient ca e posibila o fluctuatie a valorii ESR-ului, insa nu in medul 121; 53; 61; 0 (!); 23; -32 (!!); 45; etc.O variatie in limitele +/-10...20% ar fi mult mai credibila.Inteleg ca aceasta manifestare nu a mai aparut (e posibil sa fie, cum presupun si eu), din cauza ca montajul e facut pe o placuta de probe si exista legaturi de cativa cm intre aceasta, bornele si comutatoarele aferente. Nu am osciloscop si nici intentia de a utiliza asa ceva (imi aduc aminte dezamagirea unui coleg, maare fan al osciloscopului care a incercat sa "vada" semnalele dintr-un compatibil Spectrum in constructie-depanare-punere in functie!)Daca incercarea de a filtra alimentarile va esua (cum banuiesc eu), urmeaza incercarea de a muta "sandramaua" pe cablaj imprimat executat dupa desenul de pe site (alta distractie, alte borne si comutatoare).... Incepe sa devina chestie de ambitie...Spor la constructii!

Link spre comentariu

Buna searaImi cer scuze, daca am lasat o asemenea impresie, de ce sa ma enervez??? Osciloscopul nu este necesar pt reglaje, era doar recomandat pentru a se vedea ca montalul oscileaza. Cine se intreba cum si de ce ?Variatii de +/- citiva miliohmi sint absolut normale, vorbim totusi de MIIMI DE OHM!! Daca sint prea mari personal consider ca e de vina comutatorul de calibrare, nu cel L/c!Pentru colegul cu bobinele: de ce n-ai tipat ca-ti trimeteam o bombina odata cu integratele. Alta coada la posta pentru a o trimite nu-mi prea vine! Si apropo, masurarea unor elemente L/C de la pico la zeci de mii de microfarazi si la fel o plaja foarte mare de inductante prin metodata masurarii frecventei de rezonanta mi-se pare cel putin greoaie si incomoda ca sa fiu delicat. Incearca te rog cablajul original cu comutatoare de buna calitate si vezi cum merge. Si eventual cu cei 2 electrolitici cu tantal masurati cu un alt aparat pentru un esr cit mai mic, preferabil sub un ohm. Desi in urma testelor facute de Domnia Mea, am Eu o presimtire ca merge si cu electrolitici obisnuiti cu aluminiu de buna caliatate.Cele bune, Emil

Link spre comentariu

Hmmm. Comutatorul "calibrare"? Ca sa detaliez nitel: am achizitionat vreo 5 comutatoare DPDT (sau in romaneste, 2 sectiuni cu 2 pozitii=6pini). In afara de cel L-C, cel pornit-oprit are nevoie doar de 1 contact iar "calibrare" are sectiunile in paralel.

Stiind ca unele comutatoare au plasticul "sensibil" la lipire, am punctat pe o placuta de cablaj amplasamentele celor 6 x 3 = 18 gauri, le-am executat, am gravat apoi trasee/insule, le-am cositorit in prealabil, apoi am lipit piesele de contact (piciorusele), care fiind argintate? s-au lipit foarte repede, incat eu cred ca nu s-au deformat pana la a compromite comutatorul.

Oricum, urmatorul aparat pe lista e un ohmmetru pentru valori mici (0,1...100 ohm, cu precizie de 5%, mie imi ajunge), cu care as rezolva si o asemenea problema.

Daca stau acum sa ma gandesc un pic, am facut un "verificator de trasee", realizat cu 2 op-amp (741), care comuta pentru mai putin de aproximativ 3 (trei) ohmi intre testere (alt proiect in stand-by, de punere in functiune a unui compatibil Spectrum, care sigur are undeva o intrerupere in cablaje).

Deocamdata am fost mai prins cu job-ul, insa cum se iveste un "respiro", re-atac chestiunea.

Multumesc pentru feed-back, Emil!

Link spre comentariu

Sa le ia dracu' atunci. Eu am mai facut 5 bucati si singurele variatii pe esr sint de +/- citva MILIOHMI ceea ce nu este o catrastofa! Impresia mea in legatura cu comutatoarele a fost datorata unui loc de comutatoare de proasta calitate ieftine luate de prin tara. Oricum nici electroliticii nu produc acest fenomen, am pus de teste la un montaj 2 electrolitici de 10 micro recuperati de pe o placa de sunet, cu esr sub un ohm intr-adevar si se comporta OK! Apropo de cond. cu tantal. Citisem cindva ca acest tip de condensatori trebuie sa fie folositi la o tensiune de lucru cit mai apropiata de cea inscriptionata pe ei, pentru a se produce oarece fenomeni chimice adecvate. Adica nu e nici o smecherie ca la un cond inscriptionat la 35 de volti avem numai 5. Am visat eu sau asa functioneaza tantalii??? Si inca o chestie: eu nici nu incerc vre-o calibrare pina ce aparatul nu sta cel putin 24 de ore pornit continuu!

Link spre comentariu

Sa le ia dracu' atunci. Eu am mai facut 5 bucati si singurele variatii pe esr sint de +/- citva MILIOHMI ceea ce nu este o catrastofa! Impresia mea in legatura cu comutatoarele a fost datorata unui loc de comutatoare de proasta calitate ieftine luate de prin tara. Oricum nici electroliticii nu produc acest fenomen, am pus de teste la un montaj 2 electrolitici de 10 micro recuperati de pe o placa de sunet, cu esr sub un ohm intr-adevar si se comporta OK! Apropo de cond. cu tantal. Citisem cindva ca acest tip de condensatori trebuie sa fie folositi la o tensiune de lucru cit mai apropiata de cea inscriptionata pe ei, pentru a se produce oarece fenomeni chimice adecvate. Adica nu e nici o smecherie ca la un cond inscriptionat la 35 de volti avem numai 5. Am visat eu sau asa functioneaza tantalii??? Si inca o chestie: eu nici nu incerc vre-o calibrare pina ce aparatul nu sta cel putin 24 de ore pornit continuu!

Link spre comentariu

Emil,La capitolul "parca asa am auzit", eu am auzit ca cica tantalu' e mai susceptibil sa faca figuri daca zace mult (ani) nefolosit, in sensul ca la fabricare oxidul e "format" aplicand o tensiune mare (triplul nominalului, cu limitarea curentului desigur, sa nu pocneasca prin incalzire. Zacand el fara tensiune s-ar produce o descompunere a oxidului care constituie pelicula de dielectric, chestie care se remediaza prin supunerea condensatorului unui tratament de re-formare (tensiune, limitare cu rezistenta serie, bla-bla).Nu stiu cat e de adevarat, insa eu m-am ferit de tantal dupa ce am patit-o (am relatat pe undeva cum tantalul pus pe filtrarea alimentarii oscilatorului unui ceas se stapungea reversibil, incat ceasul incepuse sa ramana in urma?!?). Condensatorii cu tantal au o structura de "burete", fiind formati in urma reducerii unor granule de oxid de tantal care sufera un proces de sinterizare (asta ar fi un proces de "lipire" a unor granule sub temperatura de topire a materialului, procedeu utilizat in fabricatia feritelor, structura rezultata fiind casanta din aceasta cauza). In gaurile ramase printre granule, a caror masa metalica constituie catodul, se aplica un material conductor (parca era un grafit coliodal?), care constituie anodul. Intre ele se formeaza o pelicula de oxid de tantal, dielectricul. Structura aceasta nefiind realizata pe o folie, care ulterior e "bobinata" ca la electroliticii cu aluminiu, are inductanta proprie mult mai mica. Din cauza structurii "uscate" a oxidului, ar trebui sa aiba "zgomotul" datorat curentilor de fuga si variatiei de grosime a stratului de oxid caracteristica structurilor "umede" (sau semi-umede ale electroliticilor contemporani), deci zgomotul si curentii de fuga mai mici. Practic, tantalii sunt mai scumpi iar aplicatiile care chiar necesita caracteristicile lor sunt mai putin raspandite: etaje de zgomot mic (de intrare), aparatura pretentioasa, de precizie.Ca urmare, in targul meu (Iasi) cele 3 magazine de electronice cu piese pe stoc NU au nici un fel de tantal. Probabil poate fi cumparat pe comanda (stilul Vitacom) sau prin posta (comenzile online), insa aici apar alte probleme (limita minima de valoare, timp de transport).Mi s-a blegit entuziasmul, insa cred ca trebuie sa fac si un cablaj din ala...Culmea ar fi sa mearga la fel!!!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări