Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Releu activat de turatie


Vizitator zanga2

Postări Recomandate

Vizitator zanga2

SalutAm si eu nevoie de ajutorul vostru. Vreau sa construiesc un montaj capabil sa comande un releu in functie de turatia motorului. O particularitate ar fi nevoia de a ajusta turatia la care se face cuplarea. Am gasit o astfel de schema, ce parere aveti oare va functiona ?

post-41596-139829322556_thumb.gif

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 18
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • miron1947

    3

  • alfabit

    1

  • srdjan

    1

  • maverik_ro

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Vizitator pisica matache

Schema cred ca e in regula,(m-am uitat in datasheetul integratului) nu vad de ce nu ar functiona.Din potentiometrul de 50K se poate regla pragul la care comuta comparatorul intern,adica turatia la care cupleaza releul.Singura problema e de unde obtii semnalul de la intrare....

Link spre comentariu
Vizitator zanga2

Vreau sa comand o galerie de admisie variabila. Undeva intre 3000-3400 rpm trebuie sa deschid al doilea canal de aer. Pentru a face reglajul am sa ma folosesc de o interfata OBD (debitmetru, avans, engine load). Pe langa acest montaj trebuie sa mai aduag si un swicth ca atunci cand pedala de acceleratie trece de ~60% din cursa, a doua galerie sa fie cuplata indiferent de turatie.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Poti folosi in locul releului un mosfet (IRFZ44 de ex),conectat cu grila in pinul 5,sursa la masa,iar sarcina comandata intre +12V si drena;obtii astfel un timp de raspuns mai bun,eviti uzura inerenta a releului.

Link spre comentariu
Vizitator zanga2

Am cumparat piesele, am facut montajul. Mai trebuie un transformator de ~ 6-9 V si o punte de diode sa simulez un semnal de 50 hz si unul de 100 hz pentru a verifica functionarea montajului.

Link spre comentariu

...Vreau sa comand o galerie de admisie variabila. Undeva intre 3000-3400 rpm trebuie sa deschid al doilea canal de aer. ...

Doar de curiozitate, de ce nu folosesti dublarea canalelor de admisie permanent ? Admisia aerului in motor este bine sa fie cit mai usoara la toate turatiile, nu doar sus. De-asta se folosesc filtre de aer sport, speciale pentru a opune rezistenta cit mai mica trecerii aerului, galerii admisie gindite exact pentru asta. Motorul sa respire cit mai lejer si pe admisie si pe evacuare ( asa-zisii " serpisori " )
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Daca ai un 555,poti face un astabil cu frecventa variabila,cu care sa testezi montajul.Daca ai si un frecventmetru,e si mai bine,poti afla la ce turatie cupleaza releul,respectiv la ce turatie decupleaza,deoarece grupul RC din intrarea comparatorului introduce o intarziere la decuplarea releului.Daca tu il reglezi de ex sa cupleze la 3000RPM,releul va sta cuplat de ex,pana la 2800RPM.Jongland cu valorile celor doua componente,poti mari sau micsora acest interval de 200RPM,functie de dorinta ta.

Link spre comentariu

Mai trebuie un transformator de ~ 6-9 V si o punte de diode sa simulez un semnal de 50 hz si unul de 100 hz

In schema scrie 1V pentru declansare, atat puteti obtine si din placa de sunet si un program de generator de frecventa si nu mai trebuie sa achizitionati transformatorul si diodele, in plus frecventa retelei nu este foarte precisa(50Hz) nici foarte stabila.
Link spre comentariu
Vizitator zanga2

Doar de curiozitate, de ce nu folosesti dublarea canalelor de admisie permanent ? Admisia aerului in motor este bine sa fie cit mai usoara la toate turatiile, nu doar sus. De-asta se folosesc filtre de aer sport, speciale pentru a opune rezistenta cit mai mica trecerii aerului, galerii admisie gindite exact pentru asta. Motorul sa respire cit mai lejer si pe admisie si pe evacuare ( asa-zisii " serpisori " )

Este o particularitate in functionarea motorului meu. Inclusiv producatorul a folosit acest artificiu. Am testat controland manual galeria, iar rezultatele sunt cu adevarat spectaculoase. Cu al doilea circuit de aer inchis, motorul accelereaza mult mai usor pana la aprox 3000 rpm (are cuplu considerabil mai bun). Totodata consumul de benzina este cu aproximativ 20% mai mic (la turatie constanta pana in 3000 rpm). Peste 3000 de ture cuplul / puterea scade datorita gaturii admisiei (nu mai poate fi livrat suficient aer in motor.) (cateva detalii aici si aici.)

In schema scrie 1V pentru declansare, atat puteti obtine si din placa de sunet si un program de generator de frecventa si nu mai trebuie sa achizitionati transformatorul si diodele, in plus frecventa retelei nu este foarte precisa(50Hz) nici foarte stabila.

Am incercat montajul folosind un generator de frecvente, aparent nu functioneaza. Am incercat sa amplific semnalul placii de sunet prin folosirea iesirii pentru casti al unei perechi de difuzoare, tot nimic. Singura activitate a releului este perceputa atunci cand modific valoarea potentiometrului (cand ajunge la capat). La prima vedere toate voltajele corespund cu cele de pe schema. Am sa mai verific odata sa nu imi fi scapat ceva.
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Masoara tensiunea in pinul 3;trebuie sa ai o tensiune direct proportionala cu frecventa semnalului de intrare.Daca tensiunea nu creste cand aplici semnal la intrare,probabil semnalul aplicat in pin 1 are amplitudinea mai mica de 0,6V si comparatorul de la intrare nu comuta.Poti inlocui rezistenta de 22K,cu doua diode inseriate,cu catodul la masa;in felul asta aplici in pin 1 un semnal limitat la cca 1,2V .

Link spre comentariu

Am incercat montajul folosind un generator de frecvente, aparent nu functioneaza.

Am revazut schema si acel 1V al semnalului este scris intr-un punct gresit, deoarece daca preia semnalul de la bobina, tensiunea este mult superioara, iar grupul divizor 10k cu 22K are rolul de a adapta nivelul pe intrarea integratului, incercati cu semnalul aplicat chiar in punctul comun al celor doua rezistente, respectiv, pinul 1, al integratului.
Link spre comentariu

Fa un integrator cu 1 rezistenta si un condensator paralel cu rezistenta . Condensatorul se incarca de la 'tact' dar rezistenta il descarca iar tensiunea la bornele condesatorului v-a fi proportionala cu frecventa de repetitie . O anumita tensiune corespune turatiei dorite ;pt a o evidentia faci un detector de prag cu TL431.Gata.Daca ai nevoie pot sa ridic sch si sa-l postez.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări