carageae Postat Octombrie 5, 2011 Partajează Postat Octombrie 5, 2011 Schema: http://i52.tinypic.com/dzways.jpg 01. Alfa_6P3S_fata: http://i53.tinypic.com/mwcp00.jpg 02. Alfa_6P3S_spate: http://i52.tinypic.com/jgjdih.jpg După multe dezbateri pe forum m-am urnit şi eu să prezint un proiect făcut de mine… Fara pretenţii estetice, chiar dacă am văzut multe amplificatoare aici care arată mult mai rău ca al meu, amplificatorul acesta s-a vrut o sculă ieftină de ascultat muzică fără să obosească urechea; o să fac şi teste, dar am bibilit acest amplificator până mi-a plăcut mie cum sună, dacă osciloscopul arată că sună rău să-i fie de bine…am generator de ton şi un osciloscop rezonabil E-0102, dar teste voi face când voi anticipa rezultate deosebite, acest amplificator nu se vrea unul pretenţios, ci uşor abordabil, chiar de începători, de aceea încerc să dau cât mai multe detalii pentru uzul amatorilor. Trafurile de ieşire au fost iniţial achiziţionate pentru teste şi pentru două amplificatoare de chitară de putere mică, proiecte abandonate din motive financiare – ale solicitanţilor… ştiu că nu sunt Hi-Fi, dar nici nu sună aşa de rău cum se crede…cine e curios poate să mă viziteze şi se poate convinge! Le voi reda în timp locul iniţial – adică în nişte amplificatoare High-Octane. Mulţumesc celor care m-au ajutat cu sfaturi tehnice pertinente şi bine documentate, în primul rând userilor @valderama, @misa şi @lazaroiu, dar şi celorlalţi care m-au ajutat şi pe mine şi pe alţii prezentând aici realizările şi cunoştinţele lor în domeniul lămpilor. Ideea a plecat de la un şasiu de amplificator Alfa Super şi de la o poantă mai veche din lumea amplificatoarelor pe lămpi: cineva caracteriza audiofilii preocupaţi şi de aspectul lămpilor la vedere – la începuturi nu prea interesa pe nimeni dacă lămpile se văd sau nu – ca pe nişte tipi care folosesc amplificatoarele întoarse invers…asta am făcut şi eu cu şasiul de la Alfa super…eu zic că nu arată chiar rău, iar pentru posibilităţile mele foarte limitate când vine vorba de prelucrări mecanice a fost o mană cerească: şasiu funcţional „de-a gata!”. Partea de intrare am copiat-o întocmai după un amplificator asiatic comercial, căruia un entuziast i-a scos schema după montaj. Detalii pe MP pentru cine nu recunoaşte schema, din motive de copyright…din acelaşi motiv nu-mi asum paternitatea schemei, nici măcar parţial! Talmeş-balmeş-ul din interior încerc să-l justific prin faptul că de fapt pe şasiul acesta s-a experimentat la greu, de fapt schema de faţă e a treia versiune, după ce varianta cu negativare fixă nu m-a mulţumit şi după ce am modificat la sugestia d-lui @valderama; de asemenea a trebuit să modific transformatorul de alimentare, cel original, de la Alfa super se încingea periculos de tare după 2-3 ore de funcţionare. Câteva precizări tehnice: - Alimentarea s-a vrut mai simplistă iniţial, dar pentru că nu scăpam de brum am tot adăugat celule de filtraj RC, în varianta de acum abia dacă se aude ceva cu urechea lipită de difuzor… - Faţă de indicaţiile lui @valderama am adăugat o celulă de filtraj pentru tensiunea pe G2 la finale, pentru că apărea ceva brum în plus. E drept însă că am testat cu anodica preluată înainte de rezistenţa de 150 ohmi, iniţial aveam 220V la reţea şi nu ajungeau 360V la anodică. După ce reţeaua are acum constant 230V am mutat alimentarea anodică principală după rezistenţa de 150 de ohmi (care a fost pusă provizoriu în locul unui şoc care până la urmă nu a mai fost montat) şi nu am mai încercat să las doar rezistenţa de 1K fără filtrajul suplimentar. - Rezistenţa de 150 de ohmi am pus-o şi pentru că la prima probă mi s-au dus diodele din punte – pusesem ceva de 75 de ohmi iniţial. Aşa nu am probleme nici nu încărcarea condensatoarelor electrolitice de 330uF. Probabil în timp voi modifica montajul şi voi pune un drosel de TV Rubin acolo, curentul total e de aprox. 100mA deci merge… - Am ridicat filamentele la aprox. +45V faţă de potenţialul masei pentru că aşa a mai scăzut zgomotul, probabil că făcea figuri şi anodica prea mare, în felul ăsta filamentul e la un potenţial superior catodului, deci cel puţin teoretic nu mai avem emisie de electroni de la filament spre catod. Semi-reglabilul era pentru varianta cu cursor la masă, dar ulterior a rămas aşa, din comoditate. Pentru varianta ridicării potenţialului nu cred că mai e nevoie de semi-reglabil, oricum aşa cum e acum nu are nici un efect. Am testat şi cu 100V şi nu a apărut nimic în plus, aşa că am ales tensiunea asta, care e sigur mai mare decât tensiunea pe condensatorul din catodul lui T2. - Cuşca trafurilor de ieşire e de la o sursă de PC mai atipică, am pus-o din motive de design, dar şi de protejarea transformatoarelor de căldura emanată de lămpile finale care sunt destul de aproape de carcasele transformatoarelor. Cei care au văzut trafuri de ieşire de la Alfa super cu carcasa topită de căldură ştiu ce spun… - Butonul de volum se poate ghici uşor, iar becul de control are o lumină superbă verde-albastră – plasticul verde e de la un congelator vechi şi becul a fost introdus într-un tub termo-contractibil albastru… - Am vopsit şasiul cu spray pentru jante auto, rezistă foarte bine la căldură şi e uşor de folosit, cu rezultate foarte bune, parţial ruinate de manevrele prea numeroase asupra carcasei…aşa cum era arăta prea urât – era foarte zgâriat şi oxidat… - Momentan folosesc pentru audiţie o pereche de boxe de la sistemul Microlab Solo6 – folosesc temporar acest amplificator pentru calculator, când voi termina de reparat amplificatorul Microlab, cel cu lămpi va cânta pe o pereche de boxe standfloor cu difuzoare Tonsil de 50W si 8 ohmi cu membrana de hârtie. - Rezistenţa de 570 de ohmi a fost determinată prin teste pentru a avea Ia0=50mA la sugestia lui @valderama. Pentru asta folosesc un reostat de vreo 50W şi 750 de ohmi, evident fără să pun mâna pe el în timpul funcţionării…practic termenul de reostat e puţin forţat, e o rezistenţa cilindrică bobinată cu cursor tip inel cu şurub… - Mufele de intrare sunt izolate de şasiu, care e legat la masă într-un sigur punct – minusul condensatorului de filtraj iniţial. Cablurile de conectare la mufe sunt ruseşti, au ceva ecran paramagnetic – probabil nichel şi fier, că prinde greu cositorul pe tresa de ecran. Am izolat şi ecranul faţă de şasiu cu tub termo-contractibil, pentru a nu apărea buclă de masă, practic ecranul e conectat la şasiu la capătul dinspre potenţiometrul de volum şi fiecare mufă e legată prin cablu cu două fire, unul pentru semnal şi unul pentru masă. Prin tresa ecranului nu trece semnal, e la masă la un singur capăt. - Potenţiometrul de volum are şi două prize pentru volum fiziologic – e recuperat dintr-un Kashtan luat la bocanci, dar nu am mai avut loc pentru piesele necesare… - Prinderea condensatoarelor pe şasiu am făcut-o cu discuri de textolit şi de cauciuc, plus bucăţi de cablaj imprimat. În ordine dinspre condensator spre terminale am pus discul de cauciuc, apoi în gaura din şasiu intra discul de textolit găurit pt. terminale, iar pe partea cealaltă a şasiului am pus câte o plăcuţă de cablaj. Alte poze: 03. Alfa_6P3S_jos: http://i51.tinypic.com/b4iypf.jpg 04. Alfa_6P3S_jos_detaliu 1: http://i54.tinypic.com/28tygsg.jpg 05. Alfa_6P3S_jos_detaliu 2: http://i56.tinypic.com/2mynlhx.jpg 06. Alfa_6P3S_detaliu_trafo_iesire: http://i55.tinypic.com/11m9mb8.jpg 07. Alfa_6P3S_@work: http://i55.tinypic.com/jtrwhx.jpg 08. Alfa_6P3S_@work_zoom: http://i54.tinypic.com/2my7xo5.jpg 09. Alfa_6P3S_@work_night: http://i52.tinypic.com/31316xw.jpg Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Octombrie 5, 2011 Partajează Postat Octombrie 5, 2011 o singura sugestie " antibrum" incearca sa nu mai pui firele de filamente (bleu cu maro) in apropierea potentiometrului de volum,punele cit mai departe de el sau de grilele tuburilor,in rest succes Link spre comentariu
zbodeoc Postat Octombrie 5, 2011 Partajează Postat Octombrie 5, 2011 Bravo Carageae! La mai multe!Observatii:1. Cum bine a observat si Viobio traseul de filament e ales prost; de fapt e cel mai prost posibil. Incearca sa-l scurtezi si sa-l indepartezi de circuitele de semnal mic.2. Rezistenta de 150/5W poate fi inlocuita cu rezultate mult mai bune de un drosel, daca nu ai unul gata facut iti recomand orice transformator de 50-100 W care are secundar de tensiune mai mare, sa zicem 220 pe 2x24 Volti (ideal ar fi ceva traf separator 220 pe 220Volti). Il desfaci si-i montezi un intrefier de 0.2mm (doua hirtii de "Xerox" A4) dupa care legi toate infasurarile in serie si in faza. Ai putea sa-l montezi in locul acelui electrolitic mic care incape bine-mersi "sub capota".3. La alimentare, daca nu mai ai un condensator de 0.2/600V iti sugerez sa muti acel condensator in paralel cu cel legat pe anodica, de 330uF/450V - ar fi mai util acolo. La fel pe Ua', in paralel pe ultimul condensator de 120uF/385V. Si ca sa fie tacimul complet un bypass pe fiecare condensator electrolitic din catod, ceva condensatoare nepolarizate de 0.1-0.3uF de tensiune corespunzatoare4. Peste diodele din punte ai putea sa pui in paralel pe fiecare dioda cite un condensator de ~10nF/600V - citeodata are rezultate spectaculoase, altadata e frectie la un picior de lemn :-) Link spre comentariu
zal Postat Octombrie 5, 2011 Partajează Postat Octombrie 5, 2011 Bravo! Eu aş fi adăugat şi un filtru de reţea. Link spre comentariu
carageae Postat Octombrie 5, 2011 Autor Partajează Postat Octombrie 5, 2011 Mulţumesc de sfaturi, dar cred ca amplificatorul ăsta va rămâne aşa, sună foarte bine si nu mai am brum audibil. Voi ţine însă cont de ele la alte construcţii, până atunci însă încerc să răspund punctual la cele sugerate:- firele de filament NU introduc brum - am alimentat filamentele exact in poziţia asta de la un acumulator de UPS de 6V - avea exact 6,5 în sarcina. Nu s-a schimbat nimic, iar potenţiometrul e cu carcasa din fier, din ăla rusesc. Oricum, nu am făcut înadins aşa, aveam layout-ul gata trasat de şasiul pe care l-am avut la dispoziţie. Şi în orice caz, ridicarea potenţialului filamentului face minuni, nu doar la montajele SRPP, unde e obligatoriu din cauza anodicii mari. Încercaţi!- practic era frumos să fi avut alimentarea în celălalt capăt al şasiului, dar asta ar fi însemnat să fie lămpile după transformatorul de alimentare, in spate :(- am mai multe drosele de la TV-uri Rubin şi Temp - au vreo 6 sau 8H, deci cred că ar fi numai bune, dar nu am mai simţit nevoia folosirii lor. Le ţin pentru montaje mai pretenţioase, cu anodice şi consumuri mai mari…- condensatoare de 0,22 paralel pe alimentare nu am mai pus pentru că nu am observat vreo schimbare, singurul care si-a făcut simţită prezenţa a fost cel paralel pe UG2. Poate o sa pun totuşi unul paralel pe Ua', poate cu difuzoare mai bune se va simţi ceva. Pe al doilea condensator de filtraj nu prea mai am loc unde sa-l pun, iar dacă-l pun cu fire lungi face mai mult rău decât binele ce l-ar aduce...- Practic toata partea de alimentare ar trebui refăcută, aşa cum am spus, iniţial voiam sa fie mai simplu, apoi am tot cârpit pana nu am mai auzit brum de la 20 cm de boxe, care sunt acum sistemul meu pt. PC. Dacă o să-l vând probabil că voi face altă alimentare, pe o singură placă, ţinând cont de toate cele spuse mai sus. Iniţial se voia doar placa aia de pertinax - recuperată din ceva aparat AKAI ;) Condensatoare am pus pt. ca tot erau găurile acolo...ultimul, cel de 385V e chiar lângă mufa de reţea, bandajat cu leucoplast alb. E sigurul electrolitic recuperat, că momentan nu am avut altul, dar e de bună calitate - ceva Siemens recuperat dintr-un monitor IBM nu foarte vechi.- Cond. de bypass pe electroliticele din catod cer şi nişte transformatoare pe măsură...voi face asta dacă o să pun alte trafuri.- Cred că soluţia condensatoarelor paralel pe diodele din punte îşi face efectul la curenţi de alimentare mai mari, la cei 108 mA consumaţi aici nu au nici un efect, ba parcă mai apărea o "ţârâială" suplimentară...un fel de vârfuri repetitive la 50 Hz…- @zal: am alimentat amplificatorul printr-un UPS - care are filtru de reţea. Nu s-a schimbat nimic...era singur acolo, pe acel UPS, nu era şi calculatorul. Când îl las pe baterie însă face ca trenul transformatorul - care altfel e complet mut, aşa că am renunţat la soluţie...bineînţeles, dacă fac altă alimentare pun o mufă din aia cu filtru încorporat pe alimentare. Pentru mine însă nu prea am nevoie, SMPS-urile din zonă – adică cele două calculatoare care funcţionează în camera mea de lucru au surse de bună calitate, Thermaltake şi Enermax, care au filtre foarte bune pe alimentare. Doar pistolul de lipit se aude când îl folosesc, dar cred că nici un filtru nu opreşte pocniturile ălea…poate doar dacă pun condensator pe contactul de la pistol Link spre comentariu
carageae Postat Octombrie 6, 2011 Autor Partajează Postat Octombrie 6, 2011 Am primit o intrebare pe mp si pana vad cum pot edita schema raspund aici:rezistenta dintre anodul primei triode si condensatorul de 22uF e de 100K. Am editat pe calculator valorile de pe schema desenata manual si asta mi-a scapat. Link spre comentariu
300B SE Postat Octombrie 10, 2011 Partajează Postat Octombrie 10, 2011 DL CARAGEAECE Putere se poate obtine de la acest SE?Cu respectMatropower Link spre comentariu
Liviu Ianush Postat Octombrie 10, 2011 Partajează Postat Octombrie 10, 2011 Puterea este o chestie destul de relativa daca te referi la incintele care le controlezi si la camera destinata.Pot spune ca cu doar 3w, la un SPL de 92dB poti sa nu te intelegi cu o persoana intr-o camera de 30mp.Probabil scoate 8 Wati lejer. Link spre comentariu
carageae Postat Octombrie 10, 2011 Autor Partajează Postat Octombrie 10, 2011 Nu am facut niste masuratori exacte, dar am masurat tensiunea pe o rezistenta de sarcina de 8 ohmi in sensul de a-mi face o idee despre liniaritatea amplificatorului, cand o sa am timp o sa fac masuratori cu osciloscopul. Asa, cu semnal sinusoidal generat in Cool-Edit am masurat urmatoarele tensiuni - cu un multimetru analogic Ţ4353 rusesc (Tensiune/Frecventa): 4/25 6/50 7,5/100 7,5/1000 7,5/10000 6/20000 (tensiunile sunt aproximative, multimetrul e cu ac...nu am doua zecimale ca la dijital...) ...dar distorsiunile sunt mari la 7,5V, audibile, am pus o casca cu rezistenta de 100 ohmi serie si se aude deformarea semnalului la putere maxima - apar armonici, dar daca luam de buna tensiunea de 6V ar fi 4,5W, practic cred ca se poate aproxima o putere de 5W cu distorsiuni acceptabile. Practic de pe aceeasi sursa - adica calculatorul cu placa de sunet la acelasi nivel pot asculta pana la aproape 90% din volum fara sa apara distorsiuni sesizabile. Sau, mai exact, dand potentiometrul la maxim trebuie redus volumul din calculator cu 3 db ca sa se poata asculta muzica in conditii decente. Oricum, o sa revin cu masuratori mai exacte - sper pana la vacanta de iarna... Subiectiv insa, daca se folosesc boxe ieftine, cum sunt si cele din sistemul Microlab Solo6 pe care ascult acum, e nevoie de mai multa putere...cred ca voi aborda acest amplificator si in versiunea cu 2 lampi pe canal...paralel SE. Voi testa acest amplificator pe niste difuzoare Visaton BG20 montate in cutii de 30L, cu si fara tweeter. Atunci voi reveni si cu considerente subiective fata de puterea obtinuta. Link spre comentariu
blue Postat Octombrie 11, 2011 Partajează Postat Octombrie 11, 2011 Puterea este o chestie destul de relativa daca te referi la incintele care le controlezi si la camera destinata.Pot spune ca cu doar 3w, la un SPL de 92dB poti sa nu te intelegi cu o persoana intr-o camera de 30mp.Probabil scoate 8 Wati lejer.Liviu Ianush, exista o regula simpla pt estimarea puterii unui amplificator SE si anume randamentul de 25% clasa A si aproape 50% clasa A2 cunoscind puterea maxima disipata pe anod a tubului, asa ca daca consulti un catalog nu prea poti gresi. Fireste , mai exista si varianta masurarii reale a puterii unui amplificator ... Intrebarea mea este cum? Link spre comentariu
Liviu Ianush Postat Octombrie 11, 2011 Partajează Postat Octombrie 11, 2011 Fireste , mai exista si varianta masurarii reale a puterii unui amplificator ... Intrebarea mea este cum?Au fost enumarate aici citeva metode http://www.elforum.info/viewtopic.php?f=5&t=7886Afirmatia mea cu relativitatea sa referit la presiunea acustica in dB care poate acoperi un anumit spatiu de auditie, astfel incit presiunea sonora sa fie multumitoare. Link spre comentariu
feri.visky Postat Octombrie 11, 2011 Partajează Postat Octombrie 11, 2011 ...felicitari cargeae! Dac reusesc sa termin si eu scula poate reusim sa organizam si in Arad o agapa audiofila!Cel putin trei am fi... si daca vine si misa (cu cablu cu tot), iti dai seama unde se va muta... centrul... Tine-mi pumnii... sa-mi recuperezi banii de la datornici (era sa zic hoti...). Link spre comentariu
carageae Postat Octombrie 11, 2011 Autor Partajează Postat Octombrie 11, 2011 Pai daca va fi prin primavara sper sa termin si SRPP-ul cu 6N13S, mai am inceput si un SE cu aceleasi lampi - 6N13S si am si un amplificator de epoca "pre-Vintage" (sic!) Philips AG-9015 perfect functional si totul ca la mama lui inauntru - eu am schimbat finalele - EL86 cu 6CW5 NOS GE made in England si mufele de intrare, in rest are inclusiv condensatoarele de filtraj din anii 60.Asa ca...sa fim sanatosi! Link spre comentariu
tudor_x19 Postat Octombrie 12, 2011 Partajează Postat Octombrie 12, 2011 ...felicitari cargeae! Dac reusesc sa termin si eu scula poate reusim sa organizam si in Arad o agapa audiofila! ...aduc si eu un T.A.C-34,cu EL34 si 6N3P (http://www.audiovisuallifestyle.com/new ... _tac34.htm).Nu sunt DIY-er, dar il aduc pentru diversitatea meniului agapei,,, :smt103: Link spre comentariu
carageae Postat Octombrie 12, 2011 Autor Partajează Postat Octombrie 12, 2011 ...felicitari cargeae! Dac reusesc sa termin si eu scula poate reusim sa organizam si in Arad o agapa audiofila! ...aduc si eu un T.A.C-34,cu EL34 si 6N3P (http://www.audiovisuallifestyle.com/new ... _tac34.htm).Nu sunt DIY-er, dar il aduc pentru diversitatea meniului agapei,,, :smt103: De ce nu?Eu stiu ca exista in Arad un amplificator Octave...poate ne pui o pila la posesor sa facem o comparatie cu un produs de buna calitate ;) Pentru cine nu a auzit de OCTAVE: http://www.octave.de/en/htdocs/verstaerker/v40se.php Daca tin minte despre un V40 era vorba... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum