Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nu mai inteleg rezistentele

Vizitator Samurai Jack

Postări Recomandate

Vizitator Samurai Jack

Eu sunt un amator in electronica, dar totusi aveam pretentia ca macar cunosc principiul de functionare a rezistentelor. Dupa ce "am patit" astazi mi-a venit sa ma las de hobbyul asta.Cred ca unde am gresit eu este ca am retinut prea bine comparatia pentru incepatori: rezistenta si robinetul de apa.Am gasit o lanterna veche cu leduri, reincarcabila ( chinezarie... apropo stiti cumva ce tip de baterie foloseste?( e dreptunghiulara, neagra, si pe langa borne are 2 gauri acoperite cu niste capacele de cauciuc). Am vazut ca bateria mai are 0,25V in ea. Practic e moarta, dar eram eu doar curios sa vad daca o pot reincarca. Stiind ca ledurile albe consuma undeva pe la 3V, am presupus ca si bateria e de 3V. Asa ca mi-am zis sa incerc sa o incarc la 0,3V. Evident nu am o sursa de 0,3V, am o sursa de calculator insa si vroiam sa folosesc linia de 5V pentru asta.Ok... vreau sa scad 5V la 0,3V. Ce fac? Pai R=(Vsursa-Vconsum)/I. Adica R=4,7/ la ..... pai nah, hai sa pun 30 mA ca la LED-uri ca oricum doar pentru leduri am mai calculat pana acum rezistente. Adica R=4,7/0,03= 156,6= ~150ohm.Bun, din fericire, am rezistente de 150 ohm pe aici.... hai sa verific daca intr-adevar scade de la 5V la 0,3. Asa ca pun rezistenta pe linia de 5V, masor cu multimetru si... tot 5v ?!In acel moment imi dau seama ca s-ar putea sa nu inteleg bine cum functioneaza legea lui Ohm. Ma gandesc... hey, probabil ca multimetru e de vina ca trage foarte putini mA... Dar atunci sunt si mai confuz: poate nici bateria nu "trage" 30mA, poate mai mult, poate mai putin. Atunci nu pot fi sigur ca-i dau 0,3V!De curiozitate pun un LED. Sigur nu trebuie sa se aprinda. Adica, el consuam ~30mA la 3V, iar rezistenta e pentru 0,3V ... se aprinde. Imi pica moaca.... :cry: Lipsit de sperante pun o rezistenta de 1Mohm... si da.... mai raman 2,6V pe linie. Asta inseamna ca se