Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sursa de laborator digitala


Postări Recomandate

@gabitzu2006,

 

Din pacate nu am mai gasit unicul cablu serial pe care il aveam, insa mi-am adus aminte ca l-am imprumutat unui prieten de cateva luni bune si am uitat si eu si el de cablu.... si inca nu am apucat sa testez partea de conexiune cu PC-ul. (Maine sper sa am timpul necesar sa testez si aceasta parte).

Pentru partea de conexiune cu PC ai nevoie de un port serial dedicat din PC ca sa iti functioneze. Nu foloseste semnalele de RX si TX din Serial, asadar cu un adaptor simplu de USB - Serial nu va functiona. 

Daca mai ai nevoie de alte masuratori si te pot ajuta, o fac cu mare placere.

Link spre comentariu

ce ziceti de urmatoarea teorie: amplificatorul de tensiune nu functioneaza corespunzator (probabil nu am folosit valorile care trebuie pt rezistente, nu am folosit tz serie recomandat) si nu poate scoate la iesire mai mult de 6,5V. tensiunea se masoara la iesire si probabil uc incearca sa compenseze....si de aici oscilatiile tensiunii de iesire. in seara asta vreau sa incerc urmatoarele: mai intai schimb uc cu unul nou (pe care l-am primit azi si l-am programat, asa ca despre asta nu se mai poate spune ca ar fi defect; si chiar de-ar fi defect sa zicem, mai am inca 4 buc noi). daca nici asa nu merge, schimb valorile rezistoarelor de polarizare din amplificatorul de tensiune. daca nici asa nu merge, ii trimit montajul lui @pinky  :)

Link spre comentariu

Salut,

 

In sfarsit am reusit sa imi improvizez un cablu serial si am testat conexiunea cu PC. Functioneaza.

 

Dupa cum am zis, trebuie sa folosesti acel executabil ce il gasesti in arhiva "i2ctalk.exe", si procedezi in felul urmator:

 

Deschizi un CMD din windows.

Navighezi pana in folderul unde ai fisierul i2ctalk.exe. (Sa presupunem ca ai fisierul la calea : D:Sursai2ctalk.exe)

Va trebui sa ai prompter-ul asa: D:Sursa>aici scrii comanda de felul i2ctalk u=...... si pe urma dai ENTER.

Comenzile le vei da in felul urmator: 

     i2ctalk u=                                                      Iti arata tensiunea actuala la iesirea sursei

     i2ctalk i=                                                       Iti arata curentul actual la iesirea sursei

     i2ctalk store                                                  Iti memoreaza valorile actuale astfel incat la o repornire sa ramana aceleasi valori setate 

     i2ctalk u=157                                                Setezi tensiunea la 15,7V

     i2ctalk i=216                                                 Setezi curentul la 2,16A

 

Mai jos am facut o proba si un printscreen, insa trebuie sa mentionez faptul ca am setat sursa la 100mA, am facut un scurt pe iesire si mi s-a dus uC-ul.....fara consumator imi arata 2,86A, si tensiunea 16,5V indiferent cat le setez, iar iesirea sursei sta pe la 2,1V.....

 

post-224932-0-38650500-1421876685_thumb.png

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Totusi ce valori ai folosit la rezistori, si ce tranzistori ai pus ?

Editat de mariuss_suciu
Link spre comentariu

R9=47k, R10=4k7 si R8=1k. acum 2 minute am testat functionarea cu valorile 68k, 5k6, 820 si valoarea maxima a tensiunii de iesire a scazut la 4,9V (tensiunea maxima stabila). tz serie folosit e D44H11. restul sunt conform schemei.

dupa mintea mea, tb umblat la polarizarile tranzistoarelor....si cred ca trebuie umblat in primul rand la R9, sa-l micsorez. incerc un 30-33k si revin cu rezultatele. uc nu e de vina, am incercat cu unul nou pe care l-am programat si..la fel. brb

Link spre comentariu

Am primit de la gabitzu2006 sursa ca sa o pun pe picioare. Mesterind pe sursa lui, am constatat ca in sursa mea am schimbat o rezistenta ca sa aiba stabilitate. E vorba despre R11 care pe schema e 10k. Eu am pus 1k si sursa a devenit stabila. Din pacate nu mi-am adus aminte de acest detaliu si nici in schema nu am modificat. Vag imi aduc aminte ca m-am muncit cateva zile jongland cu diverse valori ale rezistentelor in zona aceea. La mine au mai fost si probleme de cablaj, probabil ca de aceea nu mi-am mai adus aminte de acea rezistenta.

R8 am pus 1K. R7 se tatoneaza pana valoarea tensiunii de pe display este aproape aceeasi cu tensiunea masurata pe iesire cu un multimetru. La sursa mea am pus in paralel cu rezistenta de 10K inca o rezistenta de vreo 300K. Aceasta valoare difera de la un uC la altul.

Tot pentru stabilitate am mai inlocuit R16 care pe schema e 10K. Eu am pus 4,7K. Astfel am scapat de variatiile +/- 0,1V

Editat de pinky
Link spre comentariu

Salut @pinky & @gabitzu2006,

 

Referitor la valorile rezistorilor pe care i-ai inlocuit, pe site-ul sursei sunt folosite exact valorile cu care zici ca functioneaza corect sursa, adica: R11 = 1k, R8 = 1k, R7 = 10k, R16 = 4k7. Probabil ca @gabitzu2006 a folosit aceeasi schema doar ca erau alte valori ale acelor rezistori.

 

Referitor la partea de divizor, corectia se poate face direct in soft (exista si codul sursa la liber), fara sa mai adaugi rezistori suplimentari in paralel cu unul dintre cei doi din divizor (R7 sau R8).

 

Site-ul unde gasiti schema buna este : http://www.tuxgraphics.org/common/images2/article379/powersupply.gif

 

Oricum e bine ca functioneaza si se poate bucura si @gabitzu2006 de ea. :aplauze

Link spre comentariu

corect marius! am incercat si varianta asta de care spui, dar nu mi-a mers, probabil din cauza uc programat gresit (fuse bitii setati gresit). inca mai am acea placa cu majoritatea pieselor pe ea. cand am timp ii fac o incercare. partea buna la acea placa e ca e proiectata de mine si e ceva mai aerisita (traseele nu sunt asa de apropiate). daca imi functioneaza, voi posta cablajul aici.dar mai dureaza...

Link spre comentariu

acum testez sursa. i-am pus un radiator de 15x13,5 cm (fara sa mai mentionez si nervurile). cred ca e din aluminiu eloxat. sper sa fie suficient.am folosit ca sarcina un bec auto de 12V/21W. am pus limitarea de curent la 1A si tranzistorul se incinge f tare, chiar daca e pus pe radiatorul mentionat anterior. i-am pus pasta siliconica intre tz si radiator. cred ca ar fi bine sa pun si o bucata de mica, asa cum e recomandat, dar din pacate nu am prin casa asa ceva, va tb sa apelez iar la magazinul de piese de aici din oras. in orice caz tb sa schimb si tz, eu am un 2N6488G, cu putere disipata 75W ceea ce e f putin, sper sa gasesc unul cu Pd de 120W - tot la magazinul de aici.pana acum sursa este destul de stabila. totusi am o intrebare: asa trebuie sa scada tensiunea de iesire in sarcina? stiu ca s-ar putea sa fie din cauza limitarii de curent, pt ca doar asa se poate limita curentul, scazand tensiunea....dar totusi (asta e cam intrebare de blonde :)  )

 

post-235064-0-97866700-1422747714_thumb.jpg

Link spre comentariu

Tranzistorul se incalzeste prea tare datorita faptului ca radiatorul este prea subtire sau tranzistorul nu calca bine pe radiator. Izolatorul de mica sau de silicon se foloseste atunci cand, asa cum ii spune numele, vrei sa izolezi electric tranzistorul de radiator. Niciun izolator nu ajuta la racirea tranzistorului. Daca radiatorul nu se incalzeste aproape la fel de tare ca si tranzistorul, e cazul sa-l schimbi. Pe radiator.

Bineinteles ca tensiunea scade cand intervine limitarea de curent. Pezevenchiul de Ohm e de vina. El a decretat ca R=U/I . Nu mai stiu cine a decretat ca P=U*I. A trecut foarte mult timp de cand am invatat asta la scoala. Pe ecran, in dreapta apare cate o sageata in dreptul tensiunii sau curentului. Sageata iti indica ce parametru este in limitare. Foarte rar am vazut ambele sageti, semn ca limitarea se facea atat la tensiune cat si la curent, alternativ, mai repede decat poate montajul sa afiseze.

Daca insisti sa folosesti un izolator, poti sa iei unul de silicon ( este gri si flexibil ) dintr-o sursa PC dezafectata.

Link spre comentariu

stiu legea lui Ohm...cred ca reiese din postarea anterioara, cu toate ca aveam indoieli. si da, am vazut ambele sageti, atat pentru tensiune cat si pentru curent. nu am zis ca foita de mica ar raci tz, ci ca ar ajuta mai mult la transferul caldurii de la tz spre radiator. dupa ce am lasat sursa vreo 15-20 min in sarcina, si radiatorul a devenit calduț-fierbinte. deci pentru functionare indelungata voi avea nevoie de racire activa. mi-a fost teama sa duc sursa la maxim, ca sa nu prajesc tz serie.sa vad daca gasesc rezistente de 0,22ohmi, de putere, sa pun 2 tz in paralel. sau poate gasesc un tz cu Pd mai mare. multumesc de sugestie de unde as putea lua izolator. daca as fi intrebat mai devreme....am pe la tara vreo 2 surse de PC defecte. vad eu.

Link spre comentariu

Dacă radiatorul este cel care se încălzește - fiind cam la fel de cald ca și tranzistorul - singurele soluții sunt mărirea radiatorului sau ventilarea . Dacă tranzistorul este sensibil mai fierbinte decât radiatorul - care rămâne doar călduț - atunci un contact mai bun tranzistor - radiator , un tranzistor cu Rthj-c mai mic sau doi tranzistori în paralel ajută.

 

PS M-am uitat la poză , nu prea se vede bine ( mai ales la ochii mei ! ) dar suprafața acelui radiator nu pare prea netedă . El trebuie să fie neted și plan  în zona în care se montează tranzistorul. Ar trebui să-l prelucrezi puțin acolo. De asemenea mi se pare cam multă pastă ( rolul ei este doar să umple golurile dintre suprafețe , nu să formeze un strat intermediar ) și parcă tranzistorul nu e așezat cum trebuie - nu trebuie să strângi excesiv șurubul ăla.

Oricum , dacă ai 30V la intrare și 12 la ieșire și curent de 1A - să nu te aștepți să funcționeze rece . 

Link spre comentariu

Parerea mea este ca ar trebui schimbat tranzistorul, ceva gen TIP35, ala este prea "firav".

 

Eu am la o sursa de vreo 8A  montate 4 bucati TIP (ca in poza) si pot spune ca erau putin calzi la un curent de vreo 8 A trasi timp de vreo ora jumate.

 

 

Posted Image

 

 

 

 

L.E.

 

Momentan am si eu in plan realizarea unei surse digitale cu Atmega8.

Momentan mi-am proiectat cablajele, urmeaza constructia.

 

Posted Image

 

Posted Image

Editat de GeoMar
Link spre comentariu

Parerea mea este ca ar trebui schimbat tranzistorul, ceva gen TIP35, ala este prea "firav".

 

Eu am la o sursa de vreo 8A  montate 4 bucati TIP (ca in poza) si pot spune ca erau putin calzi la un curent de vreo 8 A trasi timp de vreo ora jumate.

 

 

Posted Image

 

 

 

 

L.E.

 

Momentan am si eu in plan realizarea unei surse digitale cu Atmega8.

Momentan mi-am proiectat cablajele, urmeaza constructia.

 

Posted Image

 

Posted Image

Este sursa buna.O am de circa aproape trei ani.Am pus totul intr-o carcasa de receptor satelit.

Link spre comentariu

Dacă radiatorul este cel care se încălzește - fiind cam la fel de cald ca și tranzistorul - singurele soluții sunt mărirea radiatorului sau ventilarea . Dacă tranzistorul este sensibil mai fierbinte decât radiatorul - care rămâne doar călduț - atunci un contact mai bun tranzistor - radiator , un tranzistor cu Rthj-c mai mic sau doi tranzistori în paralel ajută.

 

PS M-am uitat la poză , nu prea se vede bine ( mai ales la ochii mei ! ) dar suprafața acelui radiator nu pare prea netedă . El trebuie să fie neted și plan  în zona în care se montează tranzistorul. Ar trebui să-l prelucrezi puțin acolo. De asemenea mi se pare cam multă pastă ( rolul ei este doar să umple golurile dintre suprafețe , nu să formeze un strat intermediar ) și parcă tranzistorul nu e așezat cum trebuie - nu trebuie să strângi excesiv șurubul ăla.

Oricum , dacă ai 30V la intrare și 12 la ieșire și curent de 1A - să nu te aștepți să funcționeze rece . 

deci in cazul meu tz este sensibil mai fierbinte decat radiatorul. asadar trebuie imbunatatit contactul tz-radiator - asta cum se face? un tz cu Rthj-c mai mic, deci alt tz. imi pare mai convenabila, pt mine si la momentul asta, versiunea cu tz in paralel. pe site-ul cu sursa parca scria ca daca se folosesc 2 tz in paralel tb montata cate o R de egalizare in emitor, de 0.22ohmi si ceva wati. ma poate ajuta cineva cu vreun link ceva despre cum se calculeaza acea rezistenta de egalizare?

ca suprafata nu e perfect neteda...nush ce sa zic, ca e cam relativ, dar gropi nu are, poate in poza se vad ceva pete. in orice caz, pasta nu asta face? asa cum s-a specificat, pasta umple acele ”gropite”. ca e cam multa pasta, perfect de acord, multumesc ca mi-ati atras atentia. tz nu e strans excesiv - nu am cheie dinamometrica, dar sigur nu am exagerat in strangerea surubului. piciorusele sunt putin indoite inspre in sus, pentru a evita contactul intre acestea si radiator pe timpul testelor...i-am pus varnis termocontractant dar in standby, in varianta finala il voi pune cum trebuie.

si la ultima chestie, nu, nu ma astept sa mearga rece. oricum ii voi pune si un ventilator de calculator, dar intai sa vad ce cutie ii fac sursei și cum voi pune radiatorul (ma gandeam sa-l pun in partea de sus a cutiei, ca un fel de capac superior si ventilatorul deasupra radiatorului, sa traga aerul cald de deasupra radiatorului si sa-l scoata din cutie. radiatorul desigur, cu nervurile in sus)

dle GeoMar, ca si curiozitate, ne puteti incanta cu schema sursei dvs? pare interesanta, dupa cablaj

L.E. cum am mai zis intr-un post anterior, vreau sa fac un add-on, care la scaderea tensiunii de iesire sub o valoare, sa scada si tensiunea de intrare in montaj, ca sa micsorez puterea disipata pe tz serie. va urma

Editat de gabitzu2006
Link spre comentariu

@gabitzu2006 - Daca nu gasesti un radiator pe masura, nu te va ajuta prea mult tranzistorul cu Pd mai mare. Pentru radiatorul din poza s-ar potrivi mai bine mai multi tranzistori, 2 sau 3. Daca vei alege varianta cu mai multi tranzistori, sa ai in vedere ca s-ar putea sa ai nevoie de un radiator si pentru tranzistorul BD137 care comanda tranzistorii de putere. Am vazut scheme in care bazele tranzistorilor de putere erau comandate prin intermediul unor rezistente de 1 ohmi dar am vazut si scheme in care tranzistorii de putere erau separati doar de rezistentele de pe emitori.

Fara un ventilator, vei avea nevoie de un radiator mult mai mare. Totusi, e vorba despre un maxim de circa 100W putere disipata. Asa, ca si comparatie, opreste ventilatorul de la procesorul calculatorului tau si vezi in cat timp si cat de tare se incalzeste.

Daca ai vreun radiator de procesor, poti sa-l folosesti cu tot cu ventilator.

 

L.E. - nu cred ca o sa poti modifica tensiunea de intrare ca sa reduci puterea disipata. Stiu sigur ca sunt firmware-uri ( adica hex-uri ) diferite pentru tensiunile de intrare 30V si 22V.

Pasta trebuie sa umple denivelarile microscopice, nu pe cele prea mari. Daca sunt denivelari prea mari, nu ajuta nicio pasta, indiferent cat e de buna. Contactul intre suprafete il poti verifica daca dai jos tranzistorul si te uiti cata pasta a ramas pe amprentele de contact. Cu cat mai putina, cu atat mai bine. Regula de baza a economiei: elimina intermediarul.

Rezistentele din emitori sa aiba vreo 3W. La puterea asta nu o sa se incalzeasca foarte tare.

Editat de pinky
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări