Vizitator Lucifer_The Postat August 5, 2011 Partajează Postat August 5, 2011 Salutare,Sunt incepator in electronica dar am o mare ambitie - sa-mi rezolv o problema legata de masina mea!Eu pe masina am faruri fata normale adica halogen si de curand mi-am cumparat setul de faruri bi-xenon originale (ideea de a pune un bec "chior" xenon in far de halogen pica din start pentru mine). Crezand ca a le face sa functioneze nu va fi char asa de greu daca merg in reprezentanta la service m-a facut sa le cumpar imediat dar se pare ca m-am inselat. Farurile bi-xenon au multa electronica in ele prin care se controleaza pozitia verticala, orizontala si faza lunga.Problema mea principala in acest moment este sa comand un motor pas cu pas din interiorul farului - acest motor se ocupa cu selectarea intre faza scurta/lunga prin rotirea unei piese metalice care astfel obtureaza mai mult sau mai putin traiectoria luminii venita de la becul xenon.Acest motor pas cu pas are in far si modulul de comanda/driver dar imi este inutil deoarece acest modul de comanda necesita un alt modul in masina (modul ca nu il am si este foarte greu de instalat si cablat) - modulul din masina care imi lipseste comanda modulul din far prin intermediul unor mesaje de tip LIN-bus deci nu as vrea sa intru in chestii prea complicate!Asa ca m-am gandit ca ar putea exista un microcontroler micutz si programabil la care sa conectez cele 4 fire ale motorului pas cu pas. Deci ceea ce as vrea eu sa fac este ca atunci cand apas maneta de faza lunga un fir care ajunge in far va avea +12V, cum pot eu folosi acest +12V (eventual sa am niste input I/O-uri in microcontroler desi nu cred ca accepta +12V, probabil +5V TTL) ca sa comand motorasul sa se invarteasca inainte 90 de grade iar apoi cand nu mai exista tensiune adica 0V motorasul sa revina inapoi cu 90 de grade?Daca acest lucru este imposibil as mai putea incerca asa: cand apas +12V din maneta motorasul sa faca inainte 90 de grade, cand apas +12V din nou motorasul sa faca tot inainte 270 de grade, apoi din nou inainte 90 de grade si tot asa....Ma puteti ajuta? As vrea sa stiu macar cu s-o apuc.... Link spre comentariu
francezu Postat August 5, 2011 Partajează Postat August 5, 2011 Salut!Net-ul e plin de tutoriale pentru mpp-uri, dar mai intai trebuie sa afli toate datele despre motoare: tensiune de lucru, curent infasurari, nr de pasi/ rotatie sau grade/pas , ideal ar fi un datasheet. In functie de datele motoarelor se poate proiecta montajul, cu driver integrat/ discret, circuit de comanda cu logica cablata/microcontroler. Daca motoarele au 4 fire inseamna ca sunt bipolare, caz in care e mai simpla utilizarea unui driver specializat, pt ca e nevoie de punti H care sa inverseze sensul curentului prin infasurari. Link spre comentariu
Vizitator Lucifer_The Postat August 8, 2011 Partajează Postat August 8, 2011 Motorul este bipolar. Tocmai am obeservat ca are un opritor si nu se poate roti la infinit - se poate roti maxim 360 grade inainte si 360 de grade inapoi. Am o intrebare prosteasca - ce se intampla cand se comanda motorul pas cu pas sa mearga 370 de grade dar este oprit fizic la 360 grade? Se arde ceva in el sau daca intamplina o rezistenta mare de inaintare se opreste acolo?Pe net am gasit o gramada de microcontrolere dar nu prin Romania si mi-e cam greu sa comand de afara. Pe mine ma intereseaza foarte mult partea de comanda, cu pot eu cu cei 12Volti sa comand 90 de grade inainte si apoi inapoi? Link spre comentariu
francezu Postat August 9, 2011 Partajează Postat August 9, 2011 ce se intampla cand se comanda motorul pas cu pas sa mearga 370 de grade dar este oprit fizic la 360 grade? Se arde ceva in el sau daca intamplina o rezistenta mare de inaintare se opreste acolo? Motorul sta pe loc daca intampina o forta rezistenta mai mare de cat cuplul ce-l poate produce. Pentru scurt timp nu se intampla nimic, daca se insista se poate arde motorul si/sau driverul. Pe net am gasit o gramada de microcontrolere dar nu prin Romania si mi-e cam greu sa comand de afara. Strada Maica Domnului, sector 2, Bucuresti- e "Silicon Valley" din Romania, gasesti acolo ce ai nevoie. Pe mine ma intereseaza foarte mult partea de comanda, cu pot eu cu cei 12Volti sa comand 90 de grade inainte si apoi inapoi? Iti fac eu schema si soft-ul pentru un microcontroler mic ( PIC12F629), dar sunt necesare mai multe date despre motoare, cum spuneam, tensiune de lucru( poate fi 12V sau mai mica) , curent pe faza, nr de pasi pe rotatie. Motoarele nu au o eticheta ? Ce scrie pe ea? Link spre comentariu
Vizitator Lucifer_The Postat August 10, 2011 Partajează Postat August 10, 2011 In poza sunt cei 4 pini ai motorului pas cu pas. Valorie dintre cei 4 pini sunt in figura de mai jos. Mentiune - daca masor rezistenta intre pinul 2 si 3 imi indica ca acestia nu au nici o legatura. Am observat ca daca rotesc de motoras in timp ce masor rezistenta valoarea acesteia se schimba dar tot de ordinul kOhmilor este.... Link spre comentariu
francezu Postat August 10, 2011 Partajează Postat August 10, 2011 Ceva nu e in regula. Oricat de mic ar fi motorul, rezistenta infasurarilor nu poate fi asa mare. Esti sigur ca aia e borna de conexiuni a motorului? Link spre comentariu
Vizitator Lucifer_The Postat August 10, 2011 Partajează Postat August 10, 2011 Aia e singura mufa de intra in motoras. Si mie mi se pare ciudat ce-mi arata aparatul.Am sa refac masuratorile (am sa rotesc motorasul in mai multe pozitii ca am vazut ca in functie de asta imi variaza si valoarea resistentei). Alt lucru ciudat mi s-a parut de exemplu cand am inceput sa masor intre pinul 2 si 4 - initial a afisat vreo 400 kOhm apoi a inceput sa creasca rezistenta in timp ce masuram, era ca un contor care crestea pana a ajuns pe la 813 kOhm si acolo s-a oprit !!!Ca aparat de masura am unul profesional de la Fluke luat din firma care a costa vreo 5000 Euro...deci am incredere in ce afiseaza...Am observat de exemplu ca intre pinu 1 si pinu 2 conteaza polaritatea (daca inversez cele doua borne ala aparatului de masura nu mai masoara nimic, daca le inversez iar imi arata valoarea din figura - ca si cum ar fi o dioda ceva pe acolo, sper sa nu ma fac de ras la ce remarci fac! Link spre comentariu
francezu Postat August 10, 2011 Partajează Postat August 10, 2011 Se poate o poza cu tot ansamblul ? Faptul ca rezistenta nu e constanta, si creste spre o anumita valoare indica o capacitate ce intervine in circuit. Eu cred in continuare ca ceea ce masori nu sunt direct infasurarile motorului. Poate ca motorul are driver integrat. Link spre comentariu
Vizitator Lucifer_The Postat August 10, 2011 Partajează Postat August 10, 2011 Am sa incerc sa fac si poze ca sa-ti faci o parere. E posibil si ce spui tu sa aiba integrat driverul lucru care poate fi nasol sau util in aceeasi masura. Practic atunci cele 4 fire ar fi niste input-uri de comanda.... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum