Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

pornire motor trifazat in monofazic


pid

Postări Recomandate

Vizitator nelutumocan

http://www.elemot.de/xtra/ratgeber/klemmbrett/klemmbrett.html Esti in cazul ultimei figuri de jos. Ai doua posibilitati: motorul se va invarti spre dreapta (figura din stanga) sau spre stanga (figura din dreapta). Calculul condensatorului:60-80uF/KW. Adica daca ai 2.2kW, vei avea un condensator de 132-176uF. Valorile sunt standardizate, deci trebuie sa cauti ceva in gama de mai sus. Atentie, momentul fortei va fi altul, si anume cel mult 1/2 din momentul fortei daca motorul ar fi fost la trifazic. Curentul creste de 1.73 ori. Daca motorul porneste greu, atunci in paralel cu condensatorul tau vei pune un altul, cu intreruptor, adica il conectezi doar la pornire. Acest al doilea condensator va avea o valoare de 120-160uF/kW, deci va rezulta o gama de 264-352uF. Deci verifica ce fel de condensatori ai acolo. Daca nu mai stii cum sa conectezi, iei un ohmmetru si vezi ca intre cate unul din fire si toate celalalte trei trebuie sa ai aceeasi valoare. Acela va fi N. Celalate L. Cu sensul, e empiric,trebuie sa experimentezi. Cu 2.2kW esti la limita eficientei energetice.

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

Am intalnit pe diferite subforumuri, exagerat de multe subiecte deschise pe aceasta tema (pornire motor 3-Ph in 1-Ph, cu condensator) Dincolo de faptul ca administrativ ar trebui sa se stabileasca un singur subforum unde sa se poata deschide un asemenea topic, de fiecare data am intervenit cu mesajul meu, care arata (in mod documentat) ca nu se poate calcula condensatorul de pornire al unui motor fara sa se tina cont intr-un fel sau altul de turatia nominala a acestuia. Intrucat toate formulele consacrate momentului de pornire ale unui motor depind in mod strict (printre altele) de turatie, este destul de logic ca un condensator de pornire - adica pentru asigurarea cuplului initial necesar pornirii - va depinde de turatie. De multe ori uitand sa precizeze ca motoarele trebuie sa aiba o anumita turatie, anumite surse recomanda formule simplificate, cum ar fi cele din colectia TEHNIUM si care depind de doi parametri (tensiune + curent - nominale + schema conectare) Pe scurtatura http://www.elforum.info/viewtopic.php?f=198&t=58855, userul Myhayxx indica un linck catre un "calculator" oferit de un francez care calculeaza aceasta capacitate in functie de un singur parametru (curentul nominal) Se pare ca si aceasta formula, ca de altminteri si cea din TEHNIUM - care a mai fost recomandata si de alti useri pe forum - este valabila pentru motoarele asincrone cu turatia de sincronism de 1500 rpm. Tot aici veti gasi o formula si o procedura de calcul propuse de subsemnatul pe baza unei formule oferite de acelasi articol frantuzesc - care se pare ca nici nu este exacta (este modificata pe baza propunerii subsemnatului) - tot asa dupa cum nu este nici detaliata. Va rog incercati-o si daca ceva nu este in regula, atunci dati-mi de stire sa o sterg - ca moderator - din topic.

 

Sper totusi sa va fie utila. Succes!

Link spre comentariu
  • 8 luni mai târziu...

Sa definim clar problema: aveti un motor monofazat care are puterea nominala de 3kW ( puterea la capatul axului) si o turatie de 3000rpm ( sau poate 1500) si doriti sa-l transformati in motor tot de 3kW dar cu turatia 1/2, respectiv 1500 ( sau 750, daca a avut 1500). Exista doua solutii:1) reduceti turatia prin utilizarea unei curele si a doua fulii cu diametre 1/2 2) prin rebobinarea motorului ( se modifica numarul de poli, respectiv de bobine ), caz in care tot se va pierde putere deoarece nu poate rezulta un motor optim prin transformarea unui motor de alta turatie, respectiv daca motorul la 3000rpm avea 3kW, rebobinat la 1500rpm nu poate fi la fel de performant si se va incalzi mai tare.Puterea este produsul dintre turatie si cuplu. Reducand turatia la jumatate, cuplul motorului creste de doua ori. In realitate, daca aveti un motor si-l rebobinati la turatie jumatate, cuplul sau in regim nominal ( in sarcina permanenta) nu va fi dublu, doar daca motorul a avut rezerve mari ( era rece in sarcina), prin rebobinare se poate incarca la cuplu dublu. Va recomand solutia 1.

Link spre comentariu
Vizitator miti

Ar merge cu fuli de diferite dimensiuni (cam mult de lucru ).Dar cu ceva electronica ,ceva pe la curent nu ar fi o solutie iar cu rebobinatul iese din joc ca motorul este nou la 3000 rpm. Doresc sa il folosesc la 3000 rpm si daca se poare la 1500rpm .

Link spre comentariu

Daca te gandesti la un convertizor de tensiune/frecventa, ca sa scazi turatia la jumatate ar trebui sa alimentezi motorul la 25Hz si la jumatate din tensiunea nominala. Dar in acest caz ai scoate si jumatate de putere ( de fapt, nici atat, mai putin ), adica ai avea acelasi cuplu si turatie jumatate= jumatate de putere. Dar motoarele monofazate nu merg alimentate astfel ( din cauza condensatorului care este legat permanent si ar trebui modificata si valoarea capacitatii acestuia).Singura solutie "viabila" este cea cu fulie...

Link spre comentariu
  • 4 ani mai târziu...

Buna ziua

Am nevoie de putin ajutor cu un motor trifazic pe care vreau sa-l folosesc in monofazic

Motorul este de 0,67kw si 2850 turatii,0,91A la 220si 0,53A la 380

Am calculat dupa formulele gasite aici ce condensator am nevoie (permanent) si am ajuns la 20uf

Prima incercare a fost cu un cond de 35uf,porneste din prima dar e prea mare se incalzeste repede motorul

am incercat cu 20uf permanent si cel de 35uf un impuls la pornire functioneaza dar masurind curentul au iesit valori total diferite

Am schitat modul in care am facut legaturile si valorile curentului masurat

Prima valoare este cu cond de 20uf legat,iar cea de a doua este cu condensator decuplat dupa pornirea motorului

Daca la primele 2 masuratori sunt egale fara cond si apropiate cit de cit cu cond la cea de a 3 .....

 Ce anume am gresit?

multumesc

 

 

 

Link spre comentariu

Nu te aștepta să ai același curent prin motor la 380V alimentându-l la 220V. Indiferent de schema de legare (stea/triunghi) la 220V motorul nu va ajunge la puterea pe care o are la 380V.

Link spre comentariu

Sa inteleg ca nu am gresit legaturile?

e legat in triunghi

Rezistenta pe condesatorul de pornire am inteles ca are rol de descarcare a condensatorului ,daca nu am pus rez ce se poate intimpla?

Link spre comentariu

Rezistența de descărcare protejează utilizatorul de tensiunea ridicată stocată în condensator. Dar în cazul condensatorilor montați pe electromotoare, rezistența de descărcare poate lipsi, fiindcă după oprirea alimentării condensatorii se descarcă oricum prin înfășurările motorului.

Motorul tău e întradevăr legat corect în triunghi.

Link spre comentariu

Sunt suficienți 20uF, practic poți depista valoarea corectă a condensatorului măsurând tensiunea la bornele fazei alimentate prin condensator.Dacă valoarea e potrivită, tensiunea la bornele acelei faze trebuie să fie cât mai aproape de tensiunea rețelei, practic va fi ceva mai mică. Depășind valoarea optimă, motorul fie se încinge, fie în cazuri extreme este frânat, se rotește singur dar cu turație foarte mică și curent ridicat.

Link spre comentariu
  • 5 ani mai târziu...

Va salut. Vad ca topicul este foarte vechi însă nu are rost sa deschid unul nou. 

Doresc sa folosesc motorul din atașament  la 220v configurație în triunghi. Se pierde din putere chiar dacă este făcut din fabrica sa funcționeze și la 220? Este obligatorie folosirea condensatorului? La 3 kw ar trebui condensator mare care este destul de scump și nu merita conversia

Screenshot_20201104_182020.jpg

Link spre comentariu

Motorul asta functioneaza in stea la reteaua de 3x400v si in triunghi la reteaua de 3x230v fara pierdere de putere. La reteaua de 1x230v functioneaza in triunghi cu condensator ,cu scaderea semnificativa a puterii (30%).

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări