Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

GU-50, opinii si scheme


rvrazvan

Postări Recomandate

Uite ce cred in raport cu ce spune autorul aici http://www.reocities.com/bobdanielak/technoteNo33.html ,oricum ar fi ramine o problema de rezolvat (26-crestere curent g2 si 22-descrestere curent g2), indiferent ce dreapta de sarcina alegem peoblema cresteri-desresteri curent g2 persista.

__Necesitatea unui atac asimetric in raport cu semialternantele de atac pentru anumite situatii se rezolva mult mai usor cind atacul se da pe g1 mai ales atunci cind atacul nu se da si in curent.

__Desigur daca se rezolva problema 26-22(ca si exemplu) sau a cresteri-descresteri curent g2 etajul final/6KG6 cu atac g2 poate functiona corect.

__Pentru Ra=4k8 se va produce un dezechilibru mare variatie ia crestere-descrestere (nu am reprezentat dar se subintelege) ,problema crestere-descrestere curent g2 ramine.

post-18717-139829283851_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 116
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • zbodeoc

    14

  • THOMAS

    10

  • zal

    10

  • rvrazvan

    9

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Teorie clara si frumos prezentata,d-le !

Daca luam pasajul asta din articolul original:"Several interesting features have been employed which improve performance while reducing parts count (cost). Elimination of two coupling caps (via DC coupling throughout) and one bypass cap (via novel cathode positive feedback) improves LF response and the stability of the amplifier by eliminating 4 LF break-points. This unique design also reduces the chance of tonal coloration due to coupling and bypass capacitors. ",cred ca avem ceva avantaje folosind aceasta configuratie,in afara faptului ca folosim un tub care nu este proiectat pentru audio.

Parerea mea este ca merita sa incercam un astfel de montaj folosind tubul GU50.

 

Fiind in acest topic ar fi interesant de stiut daca userul a realizat (finalizat) montajul SE (modulatie pe G1) cu GU50,asa ca-l rog sa ne impartaseasca si noua ce rezultate a obtinut,dar si mai multe detalii referitoare la aceasta realizare,eventual ceva fotografii .

Link spre comentariu

lazaroiu in link-ul lui valderama autorul scrie legat de EL509:

It may be classified as a "sweep tube" because it was originally designed as a horizontal sweep amplifier for TV applications. Its high sensitivity and efficiency allows for up to 15W output from a single tube. As with any other beam tetrode or pentode, however, distortion in single-ended operation can be high.

 

Si mai scrie asta:

An interesting mode of operating sweep tubes is known as "screen drive", or sometimes "enhanced triode mode".

 

Deci se pare ca numai tuburile de baleiaj ar merge. lazaroiu ce alte lampi (fortoase) de baleiaj ar mai fi in afara de EL509? (mea culpa ca mie lene sa caut) pentru ca autorul articolului scrie:

 

Screen drive is generally much more linear than standard tetrode or pentode operation; such that lower levels of feedback are required. Therefore, this type of circuit lends itself more easily to Hi-Fi applications.

 

Nu stiu daca GU50 poate fi considerat si el "sweep tube" (tub de baleiaj). Oricum, incercarea moarte nu are.

Link spre comentariu

In primul rand cred ca nu poate fi atribuit un link cuiva iar daca ar fi sa fie asa,ar trebui sa aplicam legea prioritatii pentru ca userul a fost primul care a facut trimitere catre acest link.- in al-2-lea rand,DA merge GU50 in locul lui EL(PL)509(519),am mai spus asta ceva mai sus dar se pare ca inca nu citim cu atentie tot ce scrie pe aici.-pe vremea cand parintii multora de aici se mai jucau cu prastia sau papusele,eu chiar foloseam GU50 in locul lui EL36 in BO la TV,bineinteles cu modificarile necesare schimbarii; soclu si configuratia la pini si asta din cauza ca la vremea respectiva se gaseau foarte usor GU50 in comparatie cu tuburile vestice sau estice europene.-GU50 este o lampa nu prea fotogenica in schimb este o lampa exceptionala,suporta multa "tortura" si "accepta" multa nepricepere in cazul constructiilor amatoricesti de inceput.-in schimb nu pot sa fac o precizare in ceea ce priveste sunetul obtinut cu aceasta lampa,asta este o chestie absolut subiectiva.- ca sa-ti raspund si la intrebarea ;"ce lampi fortoase de BO....?".... am spus : EL(PL)519,6P45S sau in cazul cand chiar dorim sa realizam acest tip de montaj ar merge 2X6P36S (2XEL500) in paralel dar bineinteles cu modificarea (recalculul) Za.P.S nici G807 (807RCA) nu este o lampa speciala pentru BO dar a fost folosita cu precadere in multe tipuri de TV in blocurile BO si chiar un unele TV color (!!!!)

Link spre comentariu

Teorie clara si frumos prezentata,d-le !

Daca luam pasajul asta din articolul original:"Several interesting features have been employed which improve performance while reducing parts count (cost). Elimination of two coupling caps (via DC coupling throughout) and one bypass cap (via novel cathode positive feedback) improves LF response and the stability of the amplifier by eliminating 4 LF break-points. This unique design also reduces the chance of tonal coloration due to coupling and bypass capacitors. ",cred ca avem ceva avantaje folosind aceasta configuratie,in afara faptului ca folosim un tub care nu este proiectat pentru audio.

Parerea mea este ca merita sa incercam un astfel de montaj folosind tubul GU50.

 

Fiind in acest topic ar fi interesant de stiut daca userul a realizat (finalizat) montajul SE (modulatie pe G1) cu GU50,asa ca-l rog sa ne impartaseasca si noua ce rezultate a obtinut,dar si mai multe detalii referitoare la aceasta realizare,eventual ceva fotografii .

Am realizat montajul cu transformatoarele realizate de dvs. si a mers perfect.Schema am mai prezentat-o in alte topicuri cu privire la GU50, daca mai sunt curiosi o caut si o repun.

Am obtinut 12W clari, frumosi in configuratie SE pentoda, atac pe grila1 la GU50, prefinala am folosit PCL86.Alimentarea la G2 a finalei 250V stabilizati cu un IRF840.

Din pacate am vandut transformatoarele si nu am facut poze sau film cu amplificatorul in functie.

Oricum a meritat experienta.

Acum am in cap un PP cu GU50 si caut sa fac cea mai simpla schema posibila! :rade:

Link spre comentariu

Interesanta folosirea GU50 in B.O., am banuit legatura dintre cele doua domenii - B.O. si RF - gandind invers...anume am auzit multi radioamatori folosind EL/PL36, 500...509 in emitatoare, domeniu pentru care a fost proiectata GU50, asa ca de ce sa nu mearga si invers substituirea?

Link spre comentariu

Interesanta folosirea GU50 in B.O., am banuit legatura dintre cele doua domenii - B.O. si RF - gandind invers...anume am auzit multi radioamatori folosind EL/PL36, 500...509 in emitatoare, domeniu pentru care a fost proiectata GU50, asa ca de ce sa nu mearga si invers substituirea?

Va garantez ca merge sigur,d-le.Am facut astfel de experiente si de un fel si de celalalt.Daca vreodata va pica in mana doua tuburi defecte de ambele tipuri adica pentru BO si pentru RF si aveti curiozitatea sa le spargeti si sa le desfaceti cu grija electrozii veti observa ca grila G2 (ecran) este foarte aproape de G1 si respectiv de katod,asa se explica si tensiunea Ug2 mai mica in comparatie cu tuburile sa zic asa normale de audio.Constatarea asta este valabila la amble tipuri de tuburi; RF si BO. La tuburile de audio distantele intre electrozi pe intreg spatiul anod-katod sunt egale si credeti-ma,am desfacut multe tuburi defecte (curiozitate profesionala!!!).Probabil ca inginerii care au proiectat aceste tuburi au avut o gandire logica si s-au facut multe calcule matematice.Va spun ca exista o deosebire majora in ceea ce priveste amplasarea electrozilor in spatiul anod-katod si intre tuburile cu panta fixa si panta variabila. Eu nu spun ca tuburile speciale (RF sau TV sau Stabilizatoare...) nu merg in audio,dar precautiile ce trebuiesc luate si/sau PSF-urile vor fi in acest caz extrem dificil de stabilit,dovada teoretica si practica in acest sens a dat-o si dl. in cazul acestor tuburi mai ales in cazul dificil al modulatiei asimetrice pe grila pentru a obtine o modulatie simetrica in anod,lucru care nu prea-l intalnim la tuburile audio. Concluzie: GU50 merge bine in toate aplicatiile audio dar si in aplicatiile unde sunt folosite tuburi pentru BO din TV.
Link spre comentariu

...probabil ca de asta si merg bine aceste tuburi atacate pe G2, sau poate asta ar fi un criteriu de alegere a tuburilor care se preteaza la un astfel de atac. Am citit deja ca EL84 nu da rezultate bune folosite in felul asta.

Am mai citit si pe net despre ceva experiment interesant in audio, ceva lampa din aia de RF borcanata si cucuiata - tot din seria GU parca, ideea era ca la o anodica de peste 1000V folosita in mod trioda s-a ars aproape instantaneu - a reusit sa faca o poza rapida - lumina ca un tub cu xenon...concluzia a fost tot apropierea G2 de G1 si de aici imposibilitatea de a merge cu G2 legata la anod pt. o anodica mare. Era ciudat ca respectiva lampa avea anodica de peste 1200V si Ug2 la vreo 200V...imi pare rau dar nu mai stiu exact despre ce lampa era vorba, dar stiu ca pe diyaudio am citit asta.

La tuburile cu panta variabila daca bine stiu difera si distributia pasului intre spire la grila.

Desi partea de RF nu ma pasioneaza, citind despre folosirea lampilor in audio am citit uneori fara sa vreau si anumite articole legate de folosirea lampilor in RF si TV.

Imi amintesc ca si prin TV-urile cu lampi erau niste lampi folosite mai ciudat, de exemplu PCH200, la care H-ul era legat parca in mod pentoda, dar inlocuirea lampii cu o pentoda obisnuita nu dadea rezultate bune - mergea tv-ul, dar nu asa cum trebuie. Sa aiba si asta legatura cu o anumita distributie a distantelor intre electrozi?

Imi cer scuze pt. off-topic, dar am lansat deja invitatia si am deschis un topic destinat acestor discutii...iar faptul ca ni s-a redus mesageria privata ne obliga sa "trancanim" pe public...

Link spre comentariu

Am gasit 2 trafuri cu Ra 3k configuratie SE curent 100ma P=20w.. cu GO de 0,35 ..un traf de alim. cu 300v/200mA in sec am preparat un sasiu de probe, lampi GU50 am 10 buc ....de luni incep probele ....cu configuratia propusa de mine, si am sa dau publice rezultatele.

Link spre comentariu

Am facut schema propusa de mine cu GU50 mai intii un canal.....tensiunea de alimentare +385V am modificat citeva componente respectiv resistenza de 100K din anodul primei triode a devenit 82k chiar si asa cu reglajul din catod nu am reusit sa optin 33v pe catodul finalei,ci cca 17v ,ar trebui probabil o tensiune mai mare (anodica) pentru a "duce" finala GU50 la regimul apropiat de max.acum cu cca 55mA si 20w disipati am cca 6w ,dupa care am redus resistenza din catod la 165 ohm curentul a crescut la peste 80mA prin finala si am optinut cca 8,5w sinus

Se comporta bine in toata banda ,practic calitatea transformatorului de iesire ramine problema de baza ,cu alte cuvinte montajul functioneaza fara probleme,am uitat sa spun ca am folosit ECL85 ca driver(asta aveam disponibil)

Am sa incerc si varianta cu bias variabil si catodul la masa ,sigur voi mai cistiga 2-3 w ,Gu50 se preteaza mai bine in aceasta varianta .

Sensibilitatea e de cca 1v pt puterea max fara distorsiuni,intre timp am asamblat si celalalt canal si am facut citeva probe de sunet ...personal ma declar f multumit ,de altfel ampul pare f stabil ,parametri de baza ramin constanti,voi adauga un alimentator corespunzator ca tensiune si voi reface si varianta cu EL509 sa vad ce diferente sunt...

Posted Image

In imagine adaugasem deja inca o resistenza in catodul finalei rezultind 165 ohm ....tensiunea pe iesire cca 9V si pe osciloscop aceasi valoare deci aproape 9w sinus ...

In concluzie acest tip de montaj functioneaza f bine si daca mai pigulesc putin montajul si valorile cred ca voi putea optine si 12-w sinus in sarcina.

Posted Image

Posted Image

Link spre comentariu

Am facut schema propusa de mine cu GU50 mai intii un canal.....tensiunea de alimentare +385V am modificat citeva componente respectiv resistenza de 100K din anodul primei triode a devenit 82k chiar si asa cu reglajul din catod nu am reusit sa optin 33v pe catodul finalei,ci cca 17v ,ar trebui probabil o tensiune mai mare (anodica) pentru a "duce" finala GU50 la regimul apropiat de max.acum cu cca 55mA si 20w disipati am cca 6w ,dupa care am redus resistenza din catod la 165 ohm curentul a crescut la peste 80mA prin finala si am optinut cca 8,5w sinus

Se comporta bine in toata banda ,practic calitatea transformatorului de iesire ramine problema de baza ,cu alte cuvinte montajul functioneaza fara probleme,am uitat sa spun ca am folosit ECL85 ca driver(asta aveam disponibil)

Am sa incerc si varianta cu bias variabil si catodul la masa ,sigur voi mai cistiga 2-3 w ,Gu50 se preteaza mai bine in aceasta varianta .

Sensibilitatea e de cca 1v pt puterea max fara distorsiuni,intre timp am asamblat si celalalt canal si am facut citeva probe de sunet ...personal ma declar f multumit ,de altfel ampul pare f stabil ,parametri de baza ramin constanti,voi adauga un alimentator corespunzator ca tensiune si voi reface si varianta cu EL509 sa vad ce diferente sunt...

Posted Image

In imagine adaugasem deja inca o resistenza in catodul finalei rezultind 165 ohm ....tensiunea pe iesire cca 9V si pe osciloscop aceasi valoare deci aproape 9w sinus ...

In concluzie acest tip de montaj functioneaza f bine si daca mai pigulesc putin montajul si valorile cred ca voi putea optine si 12-w sinus in sarcina.

Posted Image

Posted Image

MULT, mult FIER! cum se aude :))?

Link spre comentariu

Motajul de test m-a multumit ,cum am mai spus se poate inca ameliora mult pe partea transformator de iesire intrucit la probe am folosit ce aveam la indemina de asemeni trebuiesc aduse mici modificari componentelor in cazul GU50.....si am mai spus voi proba si bci bias reglabil in rest sunetul e placut ,neutru cu medii inalte f precise in special pianul(care e un instrument f dificil la reprodus) se aude f detaliat si fara a crea confuzie (stres) chiar si intrarea in saturatie la nivele mari nu face sunetul confuz si siciitor,pt un bas rotund si bine definit (puternic ) e nevoie de traf iesire de min 16cm2 ideal ar fi 20cm2 ,pe mine m-a impresionat stabilitatea deosebita lipsa oricarui zgomot sau oscilatie asfel am decis sa realizez si o varianta comerciala stereo cu posibilitatea insumari puterilor pt mono dublind puterea(si o voi face punind in paralel iesirile de pe trafuri out.....Obiectivul final e optinerea a 12w pe canal in stereo sau 25w in mono

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări