Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Metode de infrumusetare a boxelor


TBone

Postări Recomandate

As vrea aici sa postati cat mai multe tehnici de finisare a boxelor. Daca se pote si procedeele exacte si materialele de care este nevoie.Am vazut ca a mai postat ttt asemenea tehnici dar totusi nu prea am inteles mare lucru.Eu am folosit autocolant pentru imbracarea boxelor dar totusi rezultatele nu prea mi-au convenit. De ce: pentru oricat de bine le-ai taia se vad pe unde este taiat autocolantu si in plus se zgarie foarte usor.Raman dator.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 36
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • TBone

    11

  • csl1131

    2

  • sifor

    2

  • Sharky

    1

Top autori în acest subiect

Vizitator ttt

Am vazut ca a mai postat ttt asemenea tehnici dar totusi nu prea am inteles mare lucru. Raman dator.

Pai spune ce nu ai inteles si, in masura in care stiu, iti explic mai in detaliu.Esti o persoana cu suficienta rabdare sau vrei sa obtii rapid rezultate ?Si... cu ce ramai dator ? ;)
Link spre comentariu

Pai de exemplu furniruirea : ce lipici folosesti, dai apoi cu lac peste furnir?

 

Si nu prea am inteles faza cu foaia aia luicoasa. Unde pui lipici? Si cu ce il tai?

Mai trebuie sa faci santuri? Si ce solutie e mai eficienta pentru degresare?

 

M-am uitat pe linku postat de tine: http://members.aol.com/woodmiser1/veneer.htm

 

Dar pe langa furniruire, lipire de autoadeziv sau mocheta as mai vrea sa aflu si alte tehnici.

Ma gandeam sa la vopsesc cu spreiu si apoi sa aplic un strat de lac pe deasupra, dar am inteles ca nu prinde lacu de vopsea si ca trebuie dat cu baitz in loc de vopsea.

 

Ma scuzati daca nu ma exprim exact cu termenii de profil dar nu prea ma pricep acum vreau sa invat.

 

PS: ttt vad ca esti din Buc asa ca pot sa fac cinste cu o bere ca sa nu ma simt dator. Nu cred ca stau prost cu nervii normal ar trebui sa am rabdare.

PPS: Mama acum am recitit postu cu Lemnoase si mi-am dat seama cati ani ai. E perfect ar trebui sa fie pe toate forumurile cineva "cu capul pe umeri"

Link spre comentariu

ce mai misto este ca boxele pentru manele in loc de mocheta pe ele sa puneti carpeta cu "rapirea din Serai" :toimonster:

:axe: :weedman: :partyman: hai ca e tare faza...sau sa se vopseasca mare sa vezi de la o posta.. "boxe MANELE"mie cel mai mult imi place cum e su mocheta.. sunt multe tipuri de mocheta..o alegi pe cea care iti place tie cel mai mult....sau mai era ceva ca un fel de cauciuc, sau nu stiu arata ca o mocheta, dar din ceva de cauciuc..nu stiu cum sa zic..poate stie cineva de ce vorbesc eu ... si zice si numele exact...
Link spre comentariu

nu am zis ca asculti manele tu..dar am zis ca ar fii foarte interesant sa vezi pe o boxa asa ceva....oricum astept sa vad cum se numeste aia de se lipeste pe boxe, si e ca un fel de cauciuc sau ceva care vrea sa zica ca e imitatie de piele..sau ceva de genul asta..si unde se gaseste...

Link spre comentariu
Vizitator ttt

Pai de exemplu furniruirea : ce lipici folosesti, dai apoi cu lac peste furnir?Si nu prea am inteles faza cu foaia aia lucioasa. Unde pui lipici? Si cu ce il tai?Mai trebuie sa faci santuri? Si ce solutie e mai eficienta pentru degresare?Dar pe langa furniruire, lipire de autoadeziv sau mocheta as mai vrea sa aflu si alte tehnici. Ma gandeam sa la vopsesc cu spreiu si apoi sa aplic un strat de lac pe deasupra, dar am inteles ca nu prinde lacu de vopsea si ca trebuie dat cu baitz in loc de vopsea.Ma scuzati daca nu ma exprim exact cu termenii de profil dar nu prea ma pricep acum vreau sa invat.PS: ttt vad ca esti din Buc asa ca pot sa fac cinste cu o bere ca sa nu ma simt dator. Nu cred ca stau prost cu nervii normal ar trebui sa am rabdare.

TBone,Am cateva clipe libere asa ca scriu rapid cateva idei:Am stricat tone de material pana am reusit sa invat cateva lucruri esentiale. Din pacate, trebuie sa ai timp si sa ai pe cineva bun meserias care sa te invete cum se fac anumite lucruri. Nu am beneficiat nici de una, nici de cealalta, asa ca eforturile mele au fost foarte costisitoare. Nu uita asta fiindca e un aspect de care trebuie sa tii cont (banii).Furnir:Cea mai buna metoda pentru aplicarea furnirului este fara indoiala presarea intr-o presa zdravana. Evident, pentru suprafete mici poti incerca acasa, cu roluri, prese improvizate etc. Dar presa de atelier ramane suverana. Suprafetele trebuie sa fie perfect plane si sa nu deflecteze la presare. Asta inseamna ca iti trebuie niste placi de otel de minim 10-15 mm grosime peste care sa aplici uniform presiunea (masa de presare). Fa o socoteala cam cat cantareste asa ceva la suprafetele pe care vrei sa le furniruiesti si gandeste-te unde faci asta. O varianta ar fi sa folosesti o presa de gravura. Eu cu asta imi fac treaba, la atelierul unui amic artist plastic. Presa de care iti zic are placi de 12 mm de otel peste care sunt niste sarniere de fonta de 200 kg bucata, peste care mai vin si vreo doua valturi care preseaza pe un excentric. Toata chestia are vreo tona jumatate si este o presa de gravura (modesta). (!) Ca adeziv, daca ai presa buna, poti folosi orice adeziv neoprenic sau ciano-acrilic.In rest, renunta la orice alta varianta pentru furnir. Te enervezi degeaba.Despre finisare:Gasesti tone de informatie pe web, dar incearca sa slefuiesti tu, cu diverse granulatii de smirghel, diverse suprafete de test, in lungul fibrei, in contra ei si vezi ce se intampla. Ia cateva stinghii de brad, de nuc, de alte esente si fa teste. Cu mana. Sa simti lemnul. Sfatul meu este ca sa nu folosesti masini electrice de slefuit decat, eventual, pentru degrosare, pentru etapele initiale. Si, daca vrei neaparat, ia una cu vibratii (nu tip "banda") pe care poti fixa tu ce smirghel vrei in clemele de fixare. Eu am un Bosch Cele care vin cu consumabilele lor (tipul velcro, cu arici etc) au consumabile de proasta calitate care costa foarte mult.In comert gasesti lejer granulatii de smirghel intre 60 si 1000, mai dificil peste 1000. Exista paste de slefuire pentru industria auto care au efect de 3000 pana la 5000 granularitate. O sa vezi ca daca utilizezi corect succesiunea (numere mici - grosiere; numere mari- fine), smirghelul cu cat este mai fin cu atat lustruieste lemnul. Este valabil si pentru metal. Cumpara un diluant acetonic cu care sa degresezi bine suprafata inainte de a schimba granularitatea. Nu trebuie sa imbibi lemnul (se distruge fibra) ci sa cureti bine. Si sa astepti sa se usuce bine. Pastreaza praful rezultat din slefuirea cu 400 si peste fiindca il poti folosi sa-ti faci chituri cu care umpli defectiunile de suprafata. Este foarte greu sa explici cum se fac aceste lucruri, trebuie sa le incerci tu. Sa faci teste, sa gresesti de multe ori si sa reusesti o data si sa tii minte cum ai facut de a iesit bine. Asta necesita timp si rabdare.Lacuire, grunduire, vopsire:Trebuie sa ai spatiu, conditii (temperatura, umiditate, aerisire) si sa astepti uneori destul de mult pentru a obtine rezultate de calitate. Inainte de orice, cumpara niste ulei de in si incearca sa finisezi cu el, sa vezi ce efect are. Experimenteaza cu bait sa vezi care sunt diferentele de tinctorialitate pe diferite suprafete de lemn si intre diferite regiuni ale aceleiasi suprafete de lemn. Incearca sa vopsesti cu o pensula proasta, din par de porc sau polietilena, si cu una fina, de pictura. Vei vedea care sunt diferentele. Poti scoate din pensula finisaje mai bune decat prin pulverizarea in regim diy. Aplica strat peste strat pe suprafete fara culoare si peste baituri. O sa vezi cum, la fiecare aplicare si slefuire cu peste 1000, lacul capata adancime, aduce o nuanta proprie lemnului si o tridimensionalitate pe care nu o obtii din pulverizare. In functie de esenta lemnoasa, efectul asta poate fi mai mult sau mai putin placut. Lacurile din comert sunt destul de bune, dar straturile lucreaza intre ele daca nu astepti suficient (la pensulare). Suficient, la 25 grade, inseamna minim 24 de ore. Varianta cu pulverizarea e rapida daca aplici straturi fine (subtiri), dar te sfatuiesc serios sa nu o incerci in casa (balcon) si in nici un caz in spatii inchise (beciuri, garaje) unde te poti intoxica lejer. Pulverizarea genereaza un aerosol de lac care patrunde in plamani pana la nivelul alveolelor. Oricum ar fi, nu faci asta fara masca si experimentezi inainte pe suprafete de test. In al doilea rand, vaporii de lac / vopsea / grund se ridica ca un nor si acopera tot ce ai in jur. Incearca sa vopsesti cu diferite tipuri de vopsele (alchidica, ulei, acrilica) si sa aplici lac, sa vezi ce se intampla cu fiecare. In general, cele alchidice se umfla iar cele acrilice se branzesc, dar vopselele auto, tip emaur, suporta aproape orice lac pe deasupra.Mai exista o metoda simpla de finisaj, utilizata mult de plasticieni: in loc de furnir aplici un carton bristol (sau orice carton mai rezistent la apa, pentru grafica si acuarele) pe care il lipesti de PAL cu aracet. Il presezi sub o masa moderata. Apoi il umezesti superficial cu aracet nediluat si lasi sa se usuce bine. Dupa aia il smirgeluiesti cu 160 in sus. Iese ca sticla si se vopseste usor chiar cu vopseluri hidrosolubile (tempera, guase etc). Peste asta poti da cu lac. Multi artisti utilizeaza metoda asta pentru a crea diferite corpuri geometrice. Durabilitatea in timp depinde de calitatea lacuirii.In final: proiectul cu boxele mele a fost unul simplu: nu am avut decat de indepartat ceva, de slefuit si de lacuit. Defectele au fost minore si am peticit doar (nu lipit) cateva zone de furnir. Chiar in conditiile astea, cu serviciu pana seara, mi-a luat o luna si jumatate. Daca ar fi sa ma apuc acum de furniruit suprafete mari nu as face-o. E chinul dupa lume. M-as duce frumusel la un atelier si le-as spune ce vreau. Sau as incerca cu autoadeziv si eventual as masca zonele in care se vad imbinarile cu bandaje de lemn, stinghii inguste pe care le pot bricola usor acasa.Sunt unele lucruri care merita sa le faci in regim de bricolaj. Pentru altele am ajuns sa cred ca nu merita efortul. Intotdeauna gasesti pe cineva care sa te poata ajuta, chiar contra cost. Tu alegi. Cheia e la tine. :)Sper sa-ti fi fost de folos.ttt
Link spre comentariu

Mai exista o metoda simpla de finisaj, utilizata mult de plasticieni: in loc de furnir aplici un carton bristol (sau orice carton mai rezistent la apa, pentru grafica si acuarele) pe care il lipesti de PAL cu aracet. Il presezi sub o masa moderata. Apoi il umezesti superficial cu aracet nediluat si lasi sa se usuce bine. Dupa aia il smirgeluiesti cu 160 in sus. Iese ca sticla si se vopseste usor chiar cu vopseluri hidrosolubile (tempera, guase etc). Peste asta poti da cu lac. Multi artisti utilizeaza metoda asta pentru a crea diferite corpuri geometrice. Durabilitatea in timp depinde de calitatea lacuirii.

Deci las cartonu la presat si apoi dupa ce se usuca dau cu aracet nediluat peste el?Da renunt din prima la ideea cu furnirul pentru ca eu vreau intai sa ansamblez boxa (si sa o prind in suruburi) si apoi sa-o finisez. Deci chiar daca as avea presa nu as avea cum sa o folosesc.Eu folosesc pentru boxe MDF/PAL nu alt ceva pentru ca nu sunt expert si ca tot vorbesc de experti nici tamplar nu sunt asa ca tai eu placile pe MDF\PAL dar nu pot sa la tai perfect si pe la colturi se vad imperfectiunile asa ca cel mai bine este sa le acopar cu carton cum ai spus tu asa pot sa acopar imperfectiunile si suruburile. Dar cartonu asta rezista bine la zgarieturi si nu se dezlipeste in timp?Pentru a finisa lacul/baitzul pot sa folosesc o perie (care se adapteaza la bormasina - bormasina o am cu control de turatie) care este folosita la polisarea vopselei de pe masini? Asa si de unde gasesc eu carton special? La firme de vopseluri si chestii dastea?Merci ttt si te rog sa nu te stresezi pentru mine, imi raspunzi cand nu ai ce face ca eu nu ma grabesc.
Link spre comentariu
Vizitator ttt

Deci las cartonu la presat si apoi dupa ce se usuca dau cu aracet nediluat peste el?

 

Da. Ai grija sa nu "scalzi" in aracet substratul si nici cartonul fiindca se increteste cand se usuca.

 

Da renunt din prima la ideea cu furnirul pentru ca eu vreau intai sa ansamblez boxa (si sa o prind in suruburi) si apoi sa-o finisez. Deci chiar daca as avea presa nu as avea cum sa o folosesc.

Eu folosesc pentru boxe MDF/PAL nu alt ceva pentru ca nu sunt expert si ca tot vorbesc de experti nici tamplar nu sunt asa ca tai eu placile pe MDF\PAL dar nu pot sa la tai perfect si pe la colturi se vad imperfectiunile asa ca cel mai bine este sa le acopar cu carton cum ai spus tu asa pot sa acopar imperfectiunile si suruburile. Dar cartonu asta rezista bine la zgarieturi si nu se dezlipeste in timp?

 

Pai nu-l lasi asa. Il dai cu grund si apoi cu lac.

 

Pentru a finisa lacul/baitzul pot sa folosesc o perie (care se adapteaza la bormasina - bormasina o am cu control de turatie) care este folosita la polisarea vopselei de pe masini?

 

Nope. Il faci praf. E aproape imposibil ca, fie la turatia minima, sa nu lasi dare, dungi, striuri. Cei care fac asta pe masini sunt experti in vopsit si finisaje. Ma refer evident la cei care se pricep si-si castiga painea din asta. E al naibii de greu sa faci asta pe lemn daramite pe metal unde aproape nimic nu e plan si ai forme imposibile. Nu recomand.

 

1. Uite cum fac eu: smirgheluiesc foarte bine substratul (sa zicem MDF-ul) pana la 1000. Asta se face intr-un singur sens ca altfel se vad urmele de la smirghel. Iti trebuie o sursa de lumina orientata spre tine, la 45 de grade fata de suprafata si fata de axul in care vei privi la suprafata ca sa observi bine orice defect de finisare.

 

2. Dai cu diluant acetonic. Asta are rolul de curatare si de degresare. Exista in comert niste diluant pentru vopseaua hammerschlag (aia in "lovitura de ciocan"), cred ca se numeste Hammerite, la cutii de 200 mL. E foarte bun. ai grija sa nu imbibi materialul-MDF, curata-l insa bine. Din momentul in care ai degresat nu mai atingi suprafata cu degetele. Acoperi cu un "cort" de hartie si lasi sa se usuce o ora. Nu folosi diluanti de vopsele alchidice gen solvoxol fiindca astea au hidrocarburi care sunt grase si o sa apara pete.

 

3. Dai primul strat de grund. Asta are o culoare gri. Primul strat trebuie sa fie foarte subtire. Pulverizezi pe lung, apoi pe lat si apoi pe cele doua diagonale. Vezi ca o sa ai tendinta sa te apropii de suprafata fiindca vei crede ca nu lasa suficient grund. Nu face asta. Daca dai de la vreo 20-30 de cm, el se usuca un pic in aer si lasa o suprafata foarte fina si uniforma. In plus umple bine porii si suge micile particule de lemn care au mai ramas prin pori, prin capilaritate. Lasi sa se usuce cam 30 de minute. Nu mai acoperi ca nu e nevoie.

 

4. Smirgheluiesti cu 400, dar pui smirghelul pe un bloc-smirghel rigid (aluminiu de pilda). De data asta dai in sensuri perpendiculare: pe lung si pe lat, ca sa "razi" microsanturile lasate de smirghel. Stergi cu o carpa uscata care NU lasa scame. Un tricou de bumbac dezafectat e un exemplu bun. Verifici suprafata in lumina de care spuneam, o sa apara toate neregularitatile. In stadiul asta nu-ti face probleme daca grundul se va slefui neuniform fiindca ceea ce vei vedea e de fapt suprafata acoperita foarte bine (in depresiuni) de grund.

 

5. Dai al doilea si al treilea strat de grund, la fel ca primul, repeti toate operatiunile de la 4. In mod normal, daca ai procedat corect, la al treilea strat trebuie sa rezulte - dupa slefuire - de o culoare gri uniforma si fina la atingere si plana in lumina. Acum ai suprafata pregatita pentru vopsire.

Cum iti dai seama de planeitate: o sa ai senzatia ca suprafata "adera" la smirghel, ca si cum ar atrage un magnet.

 

6. Aplicarea vopselei se face la fel ca grundul. Secretul este sa dai multe straturi fine. Dupa fiecare aplicare (3 straturi de vopsea) smirgheluiesti cu 1000 si mai bine cu 1500 sau 2000 si stergi cu carpa uscata. In mod normal, fiecare strat se usuca intr-o ora. Dupa ce dai ultimul strat cu smirghel, iei carpa uscata si dai cu pasta de slefuit vopseaua de masina. Asta are o granulatie echivalenta care variaza intre 3000 si 5000. O sa iasa o suprafata lucioasa si uniforma.

 

7. Daca vrei sa sclipeasca (asta e valabil si pentru lac), freci energic cam o ora (nu glumesc) fiecare suprafata cu o bucata de postav. Lustruirea asta e eficienta numai daca simti cum se incalzeste postavul sub degetele tale.

 

Nu uita sa porti masca, sa fii intr-o camera bine aerisita si sa nu fumezi. Nu glumesc. Sunt vapori inflamabili si toxici.

 

Asa si de unde gasesc eu carton special? La firme de vopseluri si chestii dastea?

 

Merci ttt si te rog sa nu te stresezi pentru mine, imi raspunzi cand nu ai ce face ca eu nu ma grabesc.

 

TBone, daca tu construiesti din MDF, de ce te stresezi atat cu finisajul ? Uite ce vreau sa zic: daca debitezi componentele la un atelier specializat, pe baza schitelor tale, este mult mai simplu sa vopsesti peste MDF fiindca astia de la ateliere pot debita la milimetru. Crede-ma, mi-am facut mobila de bucatarie si am avut piese cu cote imposibile (238 mm, 324 mm) care au iesit perfect. In plus, MDF-ul ofera o suprafata plana, destul de placuta la vedere si atingere, semi-finisata, care poate fi slefuita pana la perfectiune. Aplici un grund pulverizabil in mai multe straturi fine (fiecare se slefuieste cu 400, nu mai mic) si apoi vopsesti cu ce culoare vrei tu. Un grund foarte bun, la spray, am gasit la Praktiker. Tot la astia gasesti si smirghel de pana la 1000. (Nu le fac reclama) Nu ti se pare mai simplu ? Eu ti-am dat ideea cu cartonul gandindu-ma ca folosesti indeosebi PAL sau placaj care, fara melamina sau autocolant sunt destul de grosolane.

 

Am vazut cateva obiecte facute pe metoda cu carton care au iesit foarte bine. Gandeste-te la metoda asta ca la un fel de furniruire cu hartie (de fapt tot o masa celulozica, ca lemnul) mult mai usor de lipit. Daca alegi varianta asta, iti recomand sa faci un test pe o bucata de 20x30 cm de PAL finisand-o pana la calitatea pe care ti-o doresti. Asa poti sa verifici si metoda, poti improviza o presa de mici dimensiuni si, inainte de a lucra pe produsul finit, ai ocazia sa faci cateva teste pe bucati de material care, daca le strici, nu vei plange dupa ele.

 

Carton bristol nu stiu unde gasesti. Il intreb pe amicul meu (cel cu atelierul) si-ti spun. E posibil sa existe papetarii speciale pentru artistii care cumpara asa ceva, sau pentru arhitecti. Candva exista o astfel de papetarie pe latura institutului de arhitectura dinspre biserica. Acolo gaseai orice.

 

Apropos de taiat: sa stii ca folosind un ferastrau cu lama lata (>6 cm), dinti mai mici si ceva sisteme de ghidaj, poti taia cu precizie mare. Evident, dureaza mai mult, dar e fun de tot. ;)

 

Si, in final, nu crezi ca e mai simplu sa aplici autoadeziv ?

 

Nexus: am scris toate astea in speranta ca informatiile mai folosesc si altora. Altfel trimiteam totul pe pm. Oricum, sper ca nu am abuzat de spatiu. Daca vrei, continuu discutia cu TBone pe pm sau altfel. Tu decizi.

 

Multumesc.

 

ttt

Link spre comentariu

ttt, eu nu vad absolut nici o problema in a continua discutia aici.Sunt informatii foarte valoroase, si ma bucur ca ni le impartasesti si noua.continua te rog. :yawinkle:

Link spre comentariu
Vizitator ttt

ttt

 

Uite asa ai scapat si de warningul ala :yawinkle: , pana la urma poate ajungi moderator

Ala cred ca l-am primit ca am postat de trei ori anuntul cu strungaru'. Pana la urma am gasit un tip de moda veche, care-ti face cotele din ochi. Ce-mi plac astia !
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări