Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Stabilizator masinuta copii


dem3ntor

Postări Recomandate

Salut am o masinuta a juniorului care merge cu o baterie de 6V si 4A.bateria nu mai tine asa ca m-a gandit sa folosesc o baterie de 12v si 18A de la un UPS defect.am facut un stabilizator cu un lm317 si 2 tranzistoare st13007 in paralel. problema este ca la oproba cu un bec de 12v de semnalizare care consuma cam 1A tensiunea scade la 3,5v. unde sa fie problema?trebuie sa folosesc transzistoare mai puternice (2n3055)? sau nu este o solutie fiabila cea cu stabilizatorul?Multumesc!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 9
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • The Stressmaker

    4

  • dem3ntor

    4

  • cirip

    1

  • EFTIMIE

    1

am o masinuta a juniorului care merge cu o baterie de 6V si 4A.

Va salut,

 

Bateria originala are 4Ah, nu 4A ... si de aici confuzia.

Motorasul ala de la masina are cel putin 100-200W, deci curentul pe care il trage din baterie ar fi de cel putin 10A, mai ales la pornire. Un stabilizator liniar asa cum a fost descris (chiar daca nu e data explicit si schema) este greu de realizat la asa curenti.

Mai practica este o rezistenta de putere calculata in fct de puterea/curentul inscrise pe motor, daca asa ceva exista. Oricum, stabilizatorul liniar face exact ce ar face o rezistenta.

Link spre comentariu

Daca spui ca ai becuri auto atunci pune in serie cu motorul un filament de la un bec de far (55W) si vezi ce turatie prinde in sarcina (era mai bine sa masori tensiunea pe motor in realitate cu copilul in masinuta). Daca nu are viteza suficienta pui si al doilea filament in paralel pe primul si asa ai rezistenta necesara scaderii tensiunii de la 12V la tensiunea necesara motorului electric (nu depasi tensiunea de 6V pe motor, altfel fortezi motorul si il arzi) . Problema este randamenul extrem de scazut tinand cont ca jumatate din putere se disipa pe filamentul becului. Este cea mai simpla varianta si cea mai ineficienta, folosita la aflarea parametrilor electromotorului pana gasesti o varianta mai economica. Alta varianta este sa folosesti butonul variator de la o bormasina cu acumulator de 12V (autofiletanta) la care sa legi motorul pe care il ai pe masinuta. Reglajul puterii maxime in electromotorul masinutei il faci prin limitarea mecanica a cursei butonului (reglajul de pe buton).

Link spre comentariu

Pretul unui acumulator de 6v/4a nu este mare poti gasi la un pret rezonabil pana in 50ron de6v/12a si te tine un timp mult mai mare de folosire .Eu am folosit la o jucarie asemanatoare doi acumulatori de 6v/4a legati in paralel si au fost super eficienti ,iar incarcarea o faceam cu alimentatorul din dotarea masinutei.

Link spre comentariu

am schimbat tranzistoarele cu TIP35, 3 bucati si am pus pe masinuta. a mers, dar mai trebuie cel putin 1 tranzistor adaugat pentru o putere mai mare, acum cu 3 tranzistoare nu urca pante, mergea doar pe asfalt drept.Multumesc!

Link spre comentariu

Ce solutie ai adoptat si la ce ai schimbat tranzistorii? Masoara curentul consumat de motorul electric la urcarea acelui deal ca sa ai o valoare de calcul a montajului. Eu cred ca ai un curent care atinge usor 7 - 10A si de aceea ai probleme cu montajul. Pune o poza cu schema pe care o folosesti sa avem si noi idee despre ce vrei sa faci.Iti mai dau o idee despre cum poti rezolva situatia. Fa rost de 4 punti redresoare la 10A (sau 8 diode la 10A e acelasi lucru), pune-le cu "+" si "-" in serie una cu alta si ia ca referinta caderea de tensiune pe o punte la 1,4V. Puntile acelea redresoare reduc tensiunea de la 12V, cat are acumulatorul, la aproximativ 7V pe motorul electric. Pentru comanda foloseste un releu la 10A cu bobina la 12V (gen releu auto pentru far). Face cam acelasi lucru ca montajul pe care vrei sa-l faci si cu aceleasi pierderi de energie doar ca e mai simplu, avand doar 8 diode inseriate si un releu (se poate folosi in loc de releu si microcontactul de pedala al masinutei daca rezista la consumul electromotorului).Varianta cu buton de autofiletanta este mai eficienta pentru ca foloseste alimentarea motorului electric in impulsuri si astfel nu se pierde energie pe tranzistor.

Link spre comentariu

schema este aceasta, putin modificata, in sensul ca am scos cele 3 diode in serie care ataca tranzistorii si filtrele.nu am masurat curentul ca masinuta este la tara si nu am avut aparat de masura (am uitat sa il iau).acumulatorul este de 12V si 18A.ceea ce nu inteleg este cum 3 tranziustori tip35 care tin un curent de 25A/bucata nu fac fata?nu am de unde sa cumpar acel variator de autofiletanta.Multumesc!

Link spre comentariu

Micsoreaza rezistentele de protectie de pe emitorii tranzistorilor (R3, R4, R5, R6, trebuie sa fie identice ca valoare) acelea cred ca sunt responsabile de incapacitatea montajului de a debita curenti mari. Atentie la R9, aceea este rezistenta de "soft start", rezistenta suntata la intrarea in regim normal. Iti recomand, in locul montajului cu LM317 sa folosesti un 7808, daca doresti tensiune fixa de 7V, terminalul de iesire al stabilizatorului conectat direct la bazele tranzistoarelor. Daca nu dispui de un 7808 il poti simula cu un 7805 la care pe terminalul de masa adaugi 2 diode 1n4007 pentru a creste tensiunea de referinta cu aproximativ 1,4V.La TIP 35 ai factorul beta de 25 pe care trebuie sa-l iei in considerare, adica trebuie sa ai curentul in colector de 25 de ori mai mare decat cel din baza si e o idee buna sa masori curentul de baza al tranzistoarelor. Pe scurt daca vrei sa ai o capabilitate de curent de 10A pe colector trebuie sa ai un curent de baza de 400mA (in realitate trebuie putin mai mare din cauza ca factorul beta scade cu cresterea amperajului colectorului, la 15A este 15 factorul beta, luat din datasheet).Schema pe care o ai se pare ca nu compenseaza scaderea de tensiune datorata cresterii tensiunii colector-emitor care poate creste de la 1,5V pana la 4V la incarcari peste 15A. Cam astea sunt problemele pe care le vad uitandu-ma la schema pe care o ai. Faptul ca ai trei tranzistoare in paralel atenueaza efectele ultimilor doua mentionari dar cea referitoare la curentul de baza ramane.

Link spre comentariu

in emitor nu am mai pus nici o rezistenta.rezistenta de softstart am anulat-o, la fel am anulat si cele 3 diode.am incercat sa pun intre iesirea LM317 si bazele celor 3 tranzistori un tranzistor de care tinea 7A dar nu am sesizat nici o schimbare.Am preferat 317 pentru a jongla mai usor cu U de iesire.Voi incerca cu inca un tip35, adica 4 in total sa vad cum se comporta!Multumesc pentru sfaturi!

Link spre comentariu

Cand faci testul masoara si tensiunea pe acumulator, la intrarea in montaj, sa nu ai surpriza ca de fapt acumulatorul sa fie problema. Daca nu functioneaza montajul si vrei rapid sa rezolvi problema atunci ia in considerare varianta cu diode in serie pentru realizarea caderii de tensiune.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări