Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire Y-Δ in comutatie statica


Vizitator

Postări Recomandate

Daca ar fi sa fiu carcotas, as putea comenta concluziile expuse la postarea anterioara, dintre care prima nu are absolut nici o relevanta si chiar este fortata. Dar nu o fac.

Cei care vin pe acest forum, sunt in general oameni practici...

Oamenii practici sunt de doua feluri:1 - cei care se uita peste gard, si fac exact ceea ce face vecinul, fara sa inteleaga prea mult din ceea ce au realizat;2 - cei care nu pot trece la fapte pana nu inteleg fiecare amanunt si pana nu au patruns in miezul intim al problemei.Eu fac parte din cea de a doua categorie de oameni practici si pentru ei postez. Dar din cate imi amintesc am mai discutat odata aceasta problema si te-am intrebat - care este distributia pe cele doua categorii in randul membrilor forumului. Nu mi-ai raspuns. Poate o faci acum. Daca nu stii raspunsul, atunci trebuie sa inveti sa extragi din informatia care ti se pune la dispozitie acele lucruri, care crezi ca iti sunt folositoare si sa le tolerezi pe celelalte, care sunt in mod sigur utile altora.
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 70
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mihaighe

    13

  • pusu

    10

  • en

    6

  • The Stressmaker

    6

Top autori în acest subiect

Daca ar fi sa fiu carcotas,

Fara a fi cum spui tu totusi nu ai spus de ce vrei sa porneste motorul stea /triunghi un conditiile cand este alimentat cu 3x380v si la aceasta tensiune motorul nu supota decat legarea in stea(asta dupa specificatiile constructorului)
Link spre comentariu

Acu vorbind serios sa stii ca 9 module de titistor antiparaler cu radiatoare si placa de comanda ocupa cam acelasi loc(daca nu mai mult) decat 3 contactori de 12 A straini.

Link spre comentariu

Acu vorbind si mai serios sa stii ca sant comutatori cu 3 pozitii :neconectat,stea,triunghi care pentru puteri de pana la 3 kw au dimensiuni foarte mici si eu nu cred ca nu ai stiinta despre asta.Un comutator stea/triunghi se poate monta intr-o cutiuta si separat fata de tablou(asta fara a lua in consideratie ca poate se gaseste un loc pe usa si pentru el).Din punctul meu de vedere o comutare stea/triunghi electronica este un moft pentru un motor de 2,2 kw care orcum la 380 v ar trebui sa fie legat in stea.Daca vrei mai mule detalii o sa trimit si niste poze cu dimensiuni la un soft starter de pana in 5 kw (care face automat cuplarea stea/triunghi) ca sa-ti dai seama de dimensiunile ocupate de acesta.

Link spre comentariu

Ca sa-ti raspund cat mai concis la atatea intrebari cate ti-ai pus in 3 postari succesive, am sa reiau prima postare in citat. Asadar:

Pentru motorul de 3 kVA al strungului meu de tipul SN320, sunt tentat sa modific instalatia, pentru folosirea unui comutator Y-Δ. Principala caracteristica a acestor tipuri de strunguri fiind compactitatea, nu am loc in tabloul electric original pentru un comutator rotativ stea - triunghi.

 

Intrebarea este, a realizat cineva o schema statica functionala pentru acest scop?

Deci ca sa respectam realitatea, nu am spus ca vreau sa o fac, ci ca "sunt tentat". In definitiv, nu mai vazusem niciodata o schema in comutatie statica conceputa in acest scop si eram curios, cat de fezabila si mai ales ieftina este.

 

Intrebare:

...nu ai spus de ce vrei sa porneste motorul stea /triunghi...
Raspuns:

In scopul imbunatatirii regimului de curent in reteaua de alimentare. In definitiv strungul este instalat si va fi exploatat in mod efectiv la mine acasa - unde eu stabilesc regulile - si nu intr-o intreprindere "socialista", sau de oricare alt tip.

 

Aici fac o paranteza, pentru a reaminti tuturor ca motorul strungului meu - procurat la mana a 2-a - era legat in conexiune triunghi, asa dupa cum am scris de mai multe ori. In acest moment, pot spune si de ce era conectat astfel. Fostul proprietar il legase la o sursa trifazata, derivata din reteaua casnica, prin intermediul unui transformator trifazat de 380/220 V. Se pare ca el insusi a intentionat sa foloseasca pornirea stea/triunghi in cadrul acestui sistem, insa a renuntat din acelasi motiv al lipsei de spatiu in tabloul electric.

 

Acu vorbind serios sa stii ca 9 module de titistor antiparaler cu radiatoare si placa de comanda ocupa cam acelasi loc(daca nu mai mult) decat 3 contactori de 12 A straini.
Aici ai perfecta dreptate. Si pot spune ca am renuntat, nu numai la o pornire stea triunghi cu "9 module de titistor", ci in general la o schema de pornire stea triunghi, dupa ce am citit pe eticheta motorului (una dintre putinele date foarte clare) ca puterea este de 2,2 kW si nu de 3, cat am presupus la inceput. Pentru faptul ca nu m-am uitat din capul locului la puterea inscrisa pe motor, mi-am facut mea culpa, intr-o postare anterioara. Sper ca prin acestea am raspuns la toate intrebarile pe care mi le-ai pus explicit, implicit sau a celor pe care mai aveai de gand sa mi le pui. Pozele, cred ca ar fi bine sa le pui, pentru orice alt user interesat in acest subiect.
Link spre comentariu

Aici fac o paranteza, pentru a reaminti tuturor ca motorul strungului meu era legat in conexiune triunghi, asa dupa cum am scris de mai multe ori. In acest moment, pot spune si de ce era conectat astfel. Fostul proprietar il conectase la o sursa trifazata, derivata din reteaua casnica, prin intermediul unui transformator trifazat de 380/220 V. Se pare ca el insusi a intentionat sa foloseasca pornirea stea/triunghi in cadrul acestui sistem, insa a renuntat din acelasi motiv al lipsei de spatiu in tabloul electric.

Mare atentie daca:Fostul proprietar il conectase la o sursa trifazata, derivata din reteaua casnicaatunci inseamna ca avea 1x220v din care facea o faza auxiliara de pornire si era corect ca motorul sa fie legat in triunghi.daca tu ai acasa 3x380v atunci obligatoriu trebuie sa lagi motorul in stea ca altfel risti sa-l arzi.
Link spre comentariu

Daca vrei sa reduci consumul instantaneu la pornire, cu reducerea corespunzatoare a puterii, se poate aplica o metoda bazata pe baghetele rezistive de incalzire de la radiatoarele electrice (este cea mai usor de construit si cea mai ieftina metoda). Se iau 3 baghete de 2kW si se inseriaza astfel incat sa ai o bagheta in serie cu infasurarea motorului electric, cate una pe fiecare faza. Astfel induci o cadere de tensiune suficienta ca sa reduca consumul instantaneu. Dupa intrarea in turatie, considerand la strung pornirea facandu-se in gol, cu motorul electric decuplat de partea mecanica, un contactor trifazat sunteaza cele 3 rezistente, motorul electric intrand in sarcina normala.@mihaighe : a specificat ca fostul propietar detinea un transformator trifazat care convertea 380 trifazat in 220 trifazat si cel mai probabil era un autotransformator trifazat cu conexiune stea, acesta fiind cel mai usor de construit, daca era facut si nu industrial.

Link spre comentariu

...o sursa trifazata, derivata din reteaua casnicaatunci inseamna ca avea 1x220v din care facea o faza auxiliara de pornire si era corect ca motorul sa fie legat in triunghi.daca tu ai acasa 3x380v atunci obligatoriu trebuie sa lagi motorul in stea ca altfel risti sa-l arzi.

Am mai discutat despre acest mod de a face presupuneri. O sursa trifazata, este o sursa trifazata, adica 3 faze ori 380 V tensiune de linie. Aceasta, pentru ca si la consumatorii casnici energia se transporta tot in sistem trifazat, insa la o lociunta individuala, se trage o faza si un nul.@The Stressmaker: Nu vreau sa reduc consumul instantaneu ci doar sa usurez regimul curentilor la pornire in retea. Pe baza experientei mele anterioare, pentru un motor de 3 kW acest lucru este benefic, insa nu se justifica la unul de 2,2 kW.
Link spre comentariu

acel motor porneste in gol respectati tipul de legare indicat pe placuta nu complicati inutil instalatia daca nu porneste verificati intreaga instalatie electrica sectiunea conductoarelor starea contactilor a legaturilor rez de izolatie prezenta a 3 faze decuplati motorul verificati daca se invirte cu mina daca are joc axial radial orice modificare adusa poate aduce probleme m-as bucura ca sfsturile mele s-ti foloseasca

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

daca respectam ce scrie pe placuta puterea la arbore nu se modifica D220-Y380 daca dorim pornire Y - D pe placuta va scrie D 380 buna pt . strung deoarece porneste in gol dar din punct de vedere tehnico-economic este recomandat comutatorul Y -D in cazul dumneavoastra cred ca motorul este D 220 -Y 380 este recomandat demarorul progresiv [soft -start] inversarea de sens modificare turatie se poate face cu pinioanele transmisiei oricum avem perdere pe transmisie curele pinioane convertizorul cam costa succes iar la toratii mici [ale motorului ] motorul are probleme cu racirea mai pastram legatura bafta

Link spre comentariu

@lyka : cu tot respectul, nu ati sesizat ca s-a dat o concluzie in acest post acum doua luni?

Adica acesta, scris de @ola_nicolas, citez: "Nu vreau sa reduc consumul instantaneu ci doar sa usurez regimul curentilor la pornire in retea. Pe baza experientei mele anterioare, pentru un motor de 3 kW acest lucru este benefic, insa nu se justifica la unul de 2,2 kW." intrebarea fiind acesta, citez: "Deci ca sa respectam realitatea, nu am spus ca vreau sa o fac, ci ca "sunt tentat". In definitiv, nu mai vazusem niciodata o schema in comutatie statica conceputa in acest scop si eram curios, cat de fezabila si mai ales ieftina este.".

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări