en Postat Mai 19, 2011 Partajează Postat Mai 19, 2011 "Nulul" pe care il vezi legat la masa, se leaga pentru protectia impotriva electrocutarilor in cazul in care bobinajul motorului se strapunge si are punere la masa.De fapt nici nu este nulul retelei, ce vezi cu linie punctata, este reteaua uzinala de prize de pamant.In instalatiile electrice de joasa tensiune se practica metoda de a lega nulul la impamantare cat mai aproape de consumator,dar asta este o alta poveste.Si este posibil ca si aici sa se fi aplicat aceiasi metoda. Obligatoriu, toate aparatele electrice sunt legate la impamantare, De obicei, in cutia de borne, motoarele au un surub la care se leaga impamantarea. Eu cred ca e cazul sa-ti ceri scuze pentru chestia cu "gargara" Ti-am raspuns din dorinta de a face schimb de informatii cu cei de pe forum.Si nu ti-ar strica daca ai incerca sa aprofundezi notiunile elementare de instalatii electrice inainte de a trece la "comutatii statice". Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Mai 19, 2011 Partajează Postat Mai 19, 2011 In principiu trebuie 9 triace gen BTA25 conectate fiecare in locul contactelor din schema precedenta. Tinand cont de particularitatea montajului, comanda se va face ori prin transformator ori prin optocuplor pentru fiecare triac in parte. Motorul fiind sarcina inductiva trebuie adaugat la fiecare triac un circuit RC de atenuare a pulsurilor de tensiune. Parerea mea este ca trecerea de pe stea in triunghi trebuie sa aiba o "zona" in care nici un triac nu trebuie sa primeasca semnal, de una sau doua semialternante, pentru a nu avea situatii de amorsare simultana a doua triace de pe faze opuse cu cele de la stea. Cam astea sunt conditiile de baza pentru partea de forta. Partea de temporizare este simpla fiind necesar un temporizator care sa asigure trecerea pe triunghi cand turatia motorului a atins 80% plus acea conditie de "zona" intermediara. Ca fapt divers se poate face schema si cu 6 triace dar problema este ca tensiunea de retea ramane in motor tot timpul.Faptul ca nu exista reprezentarea nulului in instalatiile care folosesc electromotoare are o explicatie foarte simpla. Electromotorul, ca aparat electric, prin constructie are cele trei infasurari egale ca parametri si, astfel nu este necesar nulul, mai ales ca de obicei electromotoarele mari se pornesc stea - triunghi. Nulul este necesar intr-o instalatie trifazata doar in momentul in care exista aparate electrice monofazate de diferite puteri amplasate inegal pe cele trei faze. Un exemplu concret : trei becuri de 220V (230V) si 60W legate in stea la 380V (400V) functioneaza corect si fara legare la nul. Daca unul din becuri este de 100W atunci celelalte doua becuri vor fi supravoltate, defectandu-se mai repede. In aceasta situatie este necesar nulul, pentru a echilibra aceste diferente. Presupun ca am lamurit problema nulului in circuitele trifazate echilibrate sau nu. Link spre comentariu
pusu Postat Mai 19, 2011 Partajează Postat Mai 19, 2011 ...Faptul ca nu exista reprezentarea nulului in instalatiile care folosesc electromotoare are o explicatie foarte simpla. Electromotorul, ca aparat electric, prin constructie are cele trei infasurari egale ca parametri si, astfel nu este necesar nulul, mai ales ca de obicei electromotoarele mari se pornesc stea - triunghi. Nulul este necesar intr-o instalatie trifazata doar in momentul in care exista aparate electrice monofazate de diferite puteri amplasate inegal pe cele trei faze...Corecte toate aceste afirmatii. Raman la convingerea ca nu este necesara conectarea in Δ a motorului de 3 kw la strungul SN320.userului en: Haideti sa nu jignim pe nimeni, toti avem lipsuri si invatam continuu. Daca avem ceva de spus sa spunem in limitele bunului simt. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 19, 2011 Partajează Postat Mai 19, 2011 In principiu trebuie 9 triace gen BTA25 conectate fiecare in locul contactelor din schema precedenta...Prefer o schema verificata. ...Nulul este necesar intr-o instalatie trifazata doar in momentul in care exista aparate electrice monofazate de diferite puteri amplasate inegal pe cele trei faze...Si nu este acesta cazul general? Cei care au facut studii de specialitate au efectuat - printre altele - lucrari de laborator prin care au pus in evidenta caderea de tensiune pe conductorul neutru. In atasament este o sinteza a unei parti dintr-o asemenea lucrare de laborator. Numai cine nu s-a electrocutat accidental atingand cu mana conductorul de nul, poate spune ca acesta nu are nici-un rol. Apoi, pentru ca tot am luat-o "la vale" cu teoria, sa remarcam ca daca nu ar fi acest "nul" nu s-ar putea masura tensiunea de faza (cea de 220 V) si astfel inscriptia de pe eticheta motoarelor Un=220/380 V ar fi un "mister". Cele doua tensiuni - cea de faza si cea de linie - coexista in cadrul aceleiasi retele trifazate si exact pe acest lucru se bazeaza pornirea stea - triunghi la motoarele asincrone.[attachment=0]Definirea caderii de tensiune pe conductorul neutru.JPG[/attachment] ...Raman la convingerea ca nu este necesara conectarea in Δ a motorului de 3 kw la strungul SN320...Din cate stiu eu "pornirea directa" a motoarelor asincrone, se refera la alimentarea cu tensiunea cea mai mare (380 V, in acest caz). Deci pornirea directa se face doar la un motor in conexiunea Δ. Imi pare rau, dar aparatul meu foto este nefunctional si nu pot pune o poza, ca sa demonstrez ca motorul este legat exact in aceasta conexiune. ...De fapt nici nu este nulul retelei, ce vezi cu linie punctata, este reteaua uzinala de prize de pamant...Borna notata in schema cu "0", este legata cu linie "plina" la reteaua de impamantare. Exact aceea este "nulul". Link spre comentariu
nascadorel Postat Mai 19, 2011 Partajează Postat Mai 19, 2011 Pentru motor trifazat indiferent de legarea in Y sau D nulul retelei se leaga doar la carcasa metalica a motorului pentru protectia contra electrocutari, adica este separat galvanic de infasurarile motorului.In cazul motorului legat in Y, steaua este un 0V (nul optinut prin legarea capetelor, bobinelor celor trei faze si nu are comun nimic cu nulul retelei) Daca nulul retelei ar fi legat pe stea nu s-ar intimpla nimic doar este tot 0V, dar ar aparea o problema: fara sa dezlegi motorul de cablu sau macar nulul de pe stea nu mai poti masura rezistenta de izolatie a motorului si nu ai informatie despre starea lui in cazul in care acesta este dotat cu o actionare mai a catari. Eu nu vreau sa contrazic pe nimeni dar asta este adevarul, cine crede bine cine nu nu, este la fel de bine pentru mine. Bafta tuturor. Link spre comentariu
mihaighe Postat Mai 19, 2011 Partajează Postat Mai 19, 2011 Pentru ola_nicolas daca poti si ai acces la placuta de identificare a motorului pune te rog datele de pe aceasta ca sa ne lamurim exact daca trebuie si poti sa legi motorul in triunghi sau daca este necesara "Pornire Y-Δ in comutatie statica" asa cum spune titlu. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 19, 2011 Partajează Postat Mai 19, 2011 Pentru motor trifazat indiferent de legarea in Y sau D nulul retelei se leaga doar la carcasa metalica a motorului pentru protectia contra electrocutari, adica este separat galvanic de infasurarile motorului.In cazul motorului legat in Y, steaua este un 0V (nul optinut prin legarea capetelor, bobinelor celor trei faze si nu are comun nimic cu nulul retelei) Daca nulul retelei ar fi legat pe stea nu s-ar intimpla nimic doar este tot 0V, dar ar aparea o problema: fara sa dezlegi motorul de cablu sau macar nulul de pe stea nu mai poti masura rezistenta de izolatie a motorului si nu ai informatie despre starea lui in cazul in care acesta este dotat cu o actionare mai a catari. Eu nu vreau sa contrazic pe nimeni dar asta este adevarul, cine crede bine cine nu nu, este la fel de bine pentru mine. Bafta tuturor.Stimate coleg. Am impresia, ca s-a inteles gresit din postarile mele, ca "nulul" ar trebui legat la nulul fizic al conexiunii Y. Nu! Dimpotriva! Nulul retelei de alimentare trebuie legat la impamantarea locala (cat mai aproape de motor) din cu totul alt motiv. Acest motiv este obtinerea unei tensiuni reale de 0 V pe acest conductor. Dincolo de ratiuni de protectia muncii, indiferent de legarea fizica a nulului la confluienta "stelei", in acest punct, ia nastere un "nul virtual". Vectorul caderii de tensiune pe acest nul virtual, va urmari intru totul (in modul, directie si sens) vectorul caderii de tensiune UN0 (asa dupa cum este notat in documentul atasat de mine mai sus) pe nulul real. Acest lucru ar induce in bobinaje tensiuni mai mari, periculoase in primul rand pentru motor.@mihaighe: Motivele pentru care vreau sa fac o pornire Y-Δ in comutatie statica, sunt altele decat cele tehnice obisnuite, care determina in general necesitatea acestui tip de pornire. Totusi, incercand sa citesc ceea ce mai este lizibil pe eticheta metalica a motorului, am reusit cu greu sa constat ca de fapt puterea motorului este de 2,2 kVA (ceea ce de altfel corespunde unei variante din documentatie) si tipul motorului Y/Δ (220/380). Celelalte caracteristici nu sunt vizibile. Am sa dau totusi aici niste valori luate dintr-o norma tehnica de la ICPMUA - Bucuresti:- turatia - 1500 rpm;- curentul statoric la 220 V - 8,73 A- randamentul - 81%;- defazajul - 0,82;- cuplul de pornire, raportat la cuplul nominal - 2,1;- curentul de pornire, raportat la curentul nominal - 5,5;- cuplul maxim, raportat la cuplul nominal - 2,3. Link spre comentariu
mihaighe Postat Mai 19, 2011 Partajează Postat Mai 19, 2011 @mihaighe: Totusi, incercand sa citesc ceea ce mai este lizibil pe eticheta metalica a motorului, am reusit cu greu sa constat ca de fapt puterea motorului este de 2,2 kVA (ceea ce de altfel corespunde unei variante din documentatie) si tipul motorului Y/Δ (220/380). Celelalte caracteristici nu sunt vizibile. Am sa dau totusi aici niste valori luate dintr-o norma tehnica de la ICPMUA - Bucuresti:- turatia - 1500 rpm;- curentul statoric la 220 V - 8,73 A- randamentul - 81%;- defazajul - 0,82;- cuplul de pornire, raportat la cuplul nominal - 2,1;- curentul de pornire, raportat la curentul nominal - 5,5;- cuplul maxim, raportat la cuplul nominal - 2,3.Daca este asa atunci nu mai are rost montajul ca motorul este legat in Y daca strungul este alimentat la 380v.Pentru legatura in Δ ar trebui alimentat la sistem trifazat cu 220v intre faze ceea ce nu cred ca ai acasa sau in alta parte chiar daca ai face montajul de comutare static. Link spre comentariu
gcom61 Postat Mai 20, 2011 Partajează Postat Mai 20, 2011 Cred ca se face ceva confuzie pe aici;ceea ce in schema postata (presa 110tf)este cu linie intrerupta ,ca si nul ,cred ca este nulul de protectie pt statie(nulul de pe cablu)care este folosit pt protectia prin declansare in caz de scurtcircuit;el este legat la masa motorului(carcasa) si nu la nulul bobinajului. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 20, 2011 Partajează Postat Mai 20, 2011 Cred ca se face ceva confuzie pe aici;ceea ce in schema postata (presa 110tf)este cu linie intrerupta ,ca si nul ,cred ca este nulul de protectie pt statie(nulul de pe cablu)care este folosit pt protectia prin declansare in caz de scurtcircuit;el este legat la masa motorului(carcasa) si nu la nulul bobinajului.Cred ca trebuie sa citesti din nou tot textul de aici, cu cea mai mare atentie.@mihaighe & comp: Ca sa nu mai pierdeti vremea cu sfaturi inutile, am facut cateva poze - desi aparatul foto este sub orice critica - ale unei constructii facute de subsemnatul in anii '80. Este vorba despre un gater, actualmente perfect functional, dar partial dezafectat. Comutatorul este unul "stea - triunghi" cu trei pozitii: una pentru pornirea in "stea", a doua este pozitia de "stop", iar cea de a treia este pozitia de functionare in sarcina, in conexiune "triunghi". Imi pare rau ca eticheta motorului nu este accesibila citirii si cu atat mai putin fotografierii. Am sa dau cateva date despre motor, folosind aceeasi norma de proiectare de la ICPMUA Bucuresti.- puterea - 3 kVA;- turatia - 3000 rpm;- curent statoric, la 220 V - 10,8 A;- randament - 83%;- factor de putere - 0,89;- cuplul de pornire raportat la cuplul nominal - 2,4;- curent de pornire raportat la curentul nominal - 6;- cuplul maxim raportat la cuplul nominal - 2,6.[attachment=3]Gater 1.jpg[/attachment][attachment=2]Gater 2.jpg[/attachment][attachment=1]Gater 3.jpg[/attachment][attachment=0]Gater 4.jpg[/attachment]Imi cer scuze pentru calitatea imaginilor. Schema de conectare este cea de aici - figura 9.6.a. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Mai 20, 2011 Partajează Postat Mai 20, 2011 Din toate informatiile pe care le am pana acum despre acel motor electric cred ca e necesar sa specific ca notatia postata e usor modificata in sensul inversarii parametrilor. Adica notatia este: stea / triunghi , 380V / 220V si legatura triunghi se face numai in situatie existentei unei retele trifazate cu tensiune intre faze de 220V (nu de 380V). Corect, pentru o conectare stea / triunghi la 380V notatia ar fi trebuit sa fie: stea / triunghi , 660V / 380V. Logica este foarte simpla, babeste, la legatura stea, intre doua faze, sunt doua bobine in serie legate la 380 iar la legatura in triunghi este o singura bobina legata tot la 380V, intre doua faze. Un motor electric cu notatia triunghi / stea , 220 / 380 va functiona in triunghi la 380, in gol, pentru maxim un minut, pana va scoate fum. Pornirea in triunghi la electromotoarele mari (exemplu un EM de 35kW), pe langa incarcatura instantanee a retelei de alimentare mai are o parte proasta, si, dupa 20 ani de functionare (si rebobinari de asemenea) se ajunge la situatia in care tolele rotorului incep sa se deplaseze pe ax, unele fata de celelalte si fata de "linia" normala, marind curentul absorbit si implicit accentuand efectul in cascada.Ca explicatie pentru "curentarea la nul" este doar una, daca se exclude defectiunea (ruperi de nul, oxidari si alte asemenea). Nulul, fiind subdimensionat fata de sectiunea fazelor (daca e cablu de aluminiu vechi sigur sectiunea nulului e mai mica), caderea de tensiune pe acesta, fata de punctul de legare la impamantare este mare, ducand la aceasta situatie si este determinata in special de schimbarea caracteristicilor functionale ale circuitului. Adica, circuitul proiectat pentru alimentarea consumatorilor de forta, in general este echilibrat (motoare, baterii de condesatoare trifazice) iar schimbarea parametrilor consta in scaderea numarului acestor consumatori si cresterea consumatorilor monofazici aceasta ducand la incarcari mari ale conductorului de nul si aparitia acestei tensiuni. Link spre comentariu
pusu Postat Mai 20, 2011 Partajează Postat Mai 20, 2011 Azi am verificat faptic, modul de conexiune al motorului principal, la un strung SN320. Bobinele sunt legate in Y. Din pacate eticheta motorului este degradata si n-am reusit sa vad nimic. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 20, 2011 Partajează Postat Mai 20, 2011 ...Logica este foarte simpla, babeste, la legatura stea, intre doua faze, sunt doua bobine in serie legate la 380 iar la legatura in triunghi este o singura bobina legata tot la 380V, intre doua faze...Babeste da. Insa practic, ai omis legatura de "nul", despre care cam discutam de multisor. Practic, indiferent ca nulul se leaga, ori nu se leaga fizic la confluienta stelei, tensiunea de "faza" se "masoara" intre acest nul si celalalt capat al bobinei. Ori tensiunea de faza este asa dupa cum se stie de 220 V. Deci un motor in conexiune Y, functioneaza cu tensiunea de 220 V - lucru care explica si regimul mai "usor" de curent. Atunci cind insa este in conexiune Δ, asa dupa cum se stie, nulul nu mai joaca nici un rol practic. In acest caz la capetele unei bobine, vom avea tensiunea de linie - cea de 380 V. Cazul corespunde functionarii la puterea nominala a motorului. Trebuie tinut cont in permanenta ca tensiunile intr-un motor sunt niste "vectori". Asa se face ca desi aparent ai doua bobine inseriate pe tensiunea de 380 V, practic intre nul si celelalt capat al bobinei ai de fapt 220 V. Aceste tensiuni sunt efective, adica masurate cu un voltmetru de curent alternativ.In mod si mai practic, gaterul pe care l-am ilustrat in atasamentele de mai sus a prelucrat multe zeci de metri cubi de cherestea, exact cu aceasta pornire Y-Δ.Azi am verificat faptic, modul de conexiune al motorului principal, la un strung SN320. Bobinele sunt legate in Y. Din pacate eticheta motorului este degradata si n-am reusit sa vad nimic.Poate fi vorba despre un motor Δ/Y=220/380 V, despre care face specificatie si colegul The Stressmaker.In alta ordine de idei, daca in urmatoarele 3...4 zile nu apare o postare relevanta in legatura cu subiectul, voi sterge topicul, ca fiind complet offtopic. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Mai 20, 2011 Partajează Postat Mai 20, 2011 In citatul de mai sus nu am fost suficient de clar, mea culpa. Ca sa lamuresc situatia, prima referire, cea la legatura stea, cu doua bobine in serie la 380V (tensiune intre faze), cu o bobina proiectata pentru 220V, se refera la motoarele electrice notate 220V / 380V , triunghi / stea iar cea de a doua referire cu o singura bobina legata la 380V (tensiune intre faze, si cu doua bobine legate in serie la 660V) se refera la conexiunea 380V / 660V , triunghi / stea. Acestea fiind spuse, motorul pe care il aveti, facand parte din prima categorie, este proiectat cu bobina unei faze construita pentru tensiunea de 220Vca, masurata la capetele acestei bobine, si, tinand cont ca reteaua trifazica in Romania este cu tensiunea de retea la 380V, legatura logica este legatura stea, legatura la care motorul electric functioneaza in regim "normal" si nu "usor". Oricare alta legatura in aceasta situatie specifica electromotorului pe care il aveti, in speta legatura triunghi, se soldeaza cu defectarea iremediabila a motorului electric dupa un timp foarte scurt. Daca aveti alt tip de motor atunci se poate discuta de un comutator stea triunghi altfel, in situatia dv. este mai recomandata folosirea unui autotransformator sau rezistente de balast, daca doriti pornirea mai usoara, cu incarcarea mai slaba a retelei de alimentare.Cu tot respectul, pot sa spun ca mi-au trecut destule motoare electrice pe mana ca sa sustin ceea ce am scris mai sus.Daca doriti, continuam discutia despre acest comutator static stea / triunghi, dar nu am gasit pana acum o referinta pe internet, dar se poate creea o schema detalitata daca se cunosc parametrii electromotorului. Link spre comentariu
mihaighe Postat Mai 20, 2011 Partajează Postat Mai 20, 2011 ola_nicolas o intrebare si nu te mai plictisesc:la ce tensine alimentezi strungul ,si este trifazata? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum