Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Istoria becurilor româneşti


Postări Recomandate

Eu eram curios care erau/sunt mai bune dintre: "Luxten", "Romlux" şi "Steaua Electrică" (Selum).

Greu de spus care erau mai fiabile, "Romlux" (am folosit multe) erau bunicele, insa nu pot face o comparatie obiectiva cu celelelte doua marci.In schimb pot spune ca cele ce se gasesc din abundenta pe piata actuala, fabricate in "mandra noastra comunitate europeana" sunt de-a dreptul catastrofale, nu rezista mai mult de o saptamana - doua si pocnesc, unele cu flacara si explozie fiind un real pericol pentru oricine se afla in imediata apropiere a becului respectiv. Nu poate fi vorba de o problema a instalatiei mele electrice, destui prieteni sau vecini se plang de acelasi lucru.
Link spre comentariu

Off-topic: la mine mai fac urât când se ard, dar nu a explodat vreodată vreunul."Romlux" nu se mai găsesc pe la magazine... în schimb am să iau "Selum" mate de 75 de Waţţi (vreo 10 bucăţi) - să văd dacă pe la fabrică mai au mate de 150 Waţţi :d

Link spre comentariu

Off-topic: la mine mai fac urât când se ard, dar nu a explodat vreodată vreunul."Romlux" nu se mai găsesc pe la magazine...

La mine chiar au bubuit vreo 4 in ultimul an, cate s-au ars "silentios" nu mai tin minte. Poate am exagerat cu flacara :rade: , era doar o lumina puternica in momentul arderii insa nu glumesc referitor la explozia efectiva a becului si imprastierea balonului de sticla prin toata casa. E chiar periculos si suparator.Romlux intr-adevar nu am mai vazut de ceva vreme. Tineau destul de mult.O sa incerc sa trec pe Luxten, din cate stiu aveau o reprezentanta pe langa Podul Constanta, sau Phillips ori Selum, sunt satul de petardele ieftine care se gasesc la orice colt.Confirm cele spuse de @doru referitor la becurile auto - cele de far in special. Mai slabe calitativ pareau a fi becurile de la numarul de inmatriculare (asemanatoare ca forma cu sigurantele fuzibile, cu contacte laterale) si becurile de pozitii fata (cele mici) care se ard intr-o veselie.
Link spre comentariu

Becurile romanesti de pana in 1990 nu erau de loc rele. Nu aveau culoturi din aluminiu sau alte mizerii. Cele de 150 W ma tineau mai mult de 6 - 9 luni. Baietii "intreprinzatori", prin anii 1990 - 1992, goleau magazinele si magaziile de becuri romanesti si le vindeau afara. Becurile actuale din comert sunt, desigur, mai proaste decat cele vechi, si asta din mai multe motive. O veche conventie intre firmele producatoare din Occident, la care R.S.R. nu a aderat, limita durabilitatea becurilor (prin impurificarea wolframului, etc.) pentru a le asigura cifra de afaceri. Pe de alta parte, fabricantii traditionali isi fac productia in alte tari (toate lampile Philips se fabrica undeva in Polonia). Explozia becurilor este absolut reala. Nu se produce in spatiul etans al becului, ci in spate. Unul din firele de legatura este mult mai subtire decat celalalt si se corodeaza dupa un numar de ore. La aprindere curentul este foarte mare, iar firul respectiv se topeste si se formeaza un arc intre cele doua fire. Rezulta o explozie ce sparge tubul de vidare sau tot balonul. Filamentul poate ramane intact.

Link spre comentariu

Am un bec de "Steaua Electrică" (aveam 2, dar unul s-a spart :cry: ), produs în 1975 care însă nu are finisaje prea arătoase. E de 120 Volţi.Păcat că bişniţarii au vândut becuri pe afară... că poate mai găseam şi eu dosite pe undeva acuma.Mă miram eu ce i-a apucat pe români să producă becuri cu montură baionetă B22. Exportul către Anglia era explicaţia.Mâine sper să cumpăr ceva becuri "Steaua Electrică" (Selum) mate de 75 Waţţi. Să vedem ce e de capul lor. Sper să mai găsesc mate şi de 150 Waţţi pe la fabrică (cică mai au)."Philips" mi se par cam proaste. Prefer "Osram". Defapt preferam "Tungsram", dar nu se mai găsesc :cry: Românii nu-i prea au la inimă pe unguri (maghiari), dar le plăceau becurile lor probabil :ciuda:

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Cu istoricul nu prea le am...Legat de becurile contemporane: defectarea prematura e explicabila in calitatea lor indoielnica, "realizata" atat pentru a "asigura" defectarea in vederea inlocuirii cat si din economiile la costurile de productie, la care se adauga si variatii de tensiune mult peste limitele admise.La becurile auto, in afara de variatiile de tensiune pe instalatie (imi amintesc cu precizie cum farurile la Dacia 1300 luminau galbui la ralanti si cum lumina "crestea" spre alb odata cu turarea motorului si cresterea tensiunii alternatorului), mai exista si stresul vibratiilor (drumuri proaste, suspensii cu amortizoare defecte si arcuri "tari", nu neaparat sa poata cara peste greutatea data de constructor cat si din cauza ca unele serii de arcuri erau excesiv de moi - pe Dacia mea cumparata in 1980, fundul "cadea" daca aveam o persoana in spate de ziceai ca am pus 5 saci de ciment in portbagaj! Si se mai intampla sa cari de pe la tara diverse (cartofi, mere etc.) iar melitianu' te oprea daca te vedea cu masina "deselata", sa te "vamuiasca"...)Becurile auto sunt ceva mai scumpe tocmai pentru ca sunt mai pretentioase, trebuie sa suporte atat variatii mai mari de tensiune cat si socuri si vibratii, iar industria romaneasca mai dadea si destule rateuri calitative...Becurile cu incandescenta nu mi-au explodat niciodata, nici macar la tara (sau nu stiu eu, dar cand se ardeau tot eu le schimbam si acolo si le-as fi vazut daca aveau balonul spart). Da, firele din dulie, in afara zonei vidate sunt foarte subtiri; lipitura e executata cu un decapant acid care corodeaza in timp acel firisor si becul nu mai lumineaza desi filamentul si balonul sunt bune. Nu recomand nimanui, insa am executat de cateva ori "by-pass" de bec: am taiat dulia si am conectat firele, cel mai adesea cu "mustati" elastice, asemeni contactului la galena, becul luminand inca destule ore... Unde locuiesc parintii sotiei inca iluminatul e asigurat cu clasice becuri cu incandescenta, care rezista destul de bine dupa RK pe reteaua electrica (cu montarea unui nou trafo; ce bine-i sa ai bafta sa beneficiezi de influenta mitropoliei care are in zona un emitator radio trinitas si o cruce iluminata la care se ardeau prea repede becurile de la variatiile de tensiune!).In zonele unde nu locuiesc ei si unele dependinte (magazie, garaj, pod, terasa, demisol) am adus la putere iluminatul FLUORESCENT. (tuburi si cateva CFL). Asta pen'ca se vizeaza economia, si mai ales ca batrana cam uita sa stinga lumina...Selum e sigur marca romaneasca? nu stiu de ce imi ramasese pe creier ca e tot ceva colaborare externa.In epoca globalizarii brandul a devenit ceva FOARTE relativ; imi aduc aminte ca aveam un amic pentru care summum-ul tehnicii electronice avea un nume: Philips; in parte si fiind un brand european, in epoca invaziei japoneze (inca nu aparusera coreenii si apoi CHINEZII!); insa cel putin divizia de bunuri de larg consum (radio si TV) fusese cumparata de japonezi inca de la sfarsitul anilor '70. Imi aduc aminte ce soc a fost pentru el sa afle ca de fapt tot japonezii sunt si in spatele acestui brand...Azi majoritatea produselor (nu numai electro!) poarta cu mandrie "made in china" sau mai enigmatica PRC (people's republic of China), dar si cele pe care scrie "made in EU" sau uneori chiar "made in germany" le puteti banui de a fi contrafacute in Asia...Lumina buna!

Link spre comentariu

Selum cred ca sunt facute in China. Am becuri de far (H4) Selum care sigur nu sunt facute la noi pt ca pe dulia lor scrie exact ca pe unele Carrefour fabricate in China. Becuri de lanterna facute de Selum nu am mai vazut. Am trecut anul trecut pe langa fabrica si nu pare a se mai fi vreo activitate pe acolo. Eventual reimpacheteaza alte becuri, dar despre productie nu cred ca mai poate fi vorba. Sau sa fie ceva extrem de restrand, o sectie doua. In rest, fabrica arata cam ca orasul Calan....

Link spre comentariu

Legat de becurile contemporane: defectarea prematura e explicabila in calitatea lor indoielnica, "realizata" atat pentru a "asigura" defectarea in vederea inlocuirii....

Problema (planned obsolescence) nu e contemporana, "cartelul becurilor" dateaza din prima jumatate a secolului trecut (The light bulb conspiracy, Phoebus cartel).
Link spre comentariu

De parca ar putea vreun cartel sa mareasca cumva indicele de volatilizare a wolframului...copilarii OTV-iste! Se puteau fara probleme fabrica becuri cu incandescenta care sa reziste 5000 de ore sau chiar mai mult, dar ar fi fost curata paguba(si nu mica paguba...). Posed, de ex., un bec de 150W Tungsram utilizat la semafoare(probabil...), pare sa nu aiba moarte, dar lumineaza mai slab decat unul de 100W.Probabil scoate cam 1200 lumeni. In ce priveste becurile actuale(CFL), e uimitor cat pot rezista, tinand seama cat de "chinuit" e acel montaj electronic al invertorului, inghesuit in dulia becului! Prefer categoric tuburile reclinii, in special cele avand tipodimensiunea T5, sunt mult mai durabile si mai diverse spectral(luminofor 827;830;840;865, 950, etc) decat "becurile economice". E drept ca acestea se pot transporta mai usor acasa de la magazin, nu te plimbi cu teava de sticla pe strada. :rade:

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...
  • 4 săptămâni mai târziu...

@Ion_Bumbu: multumesc ca mi-ati confirmat originea becului pe care l-am gasit intr-o dimineata. Puteti sa confirmati daca fasungul este din alama si scrie pe el SE220V? Cel pe care il am are floarea asezata drept fata de fasung dar inclinata vizibil in spate, vazut din lateral. Aveti idee cam cat de vechi ar putea fi si cam cat ar rezista in functionare continua? Ma cam bate gandul sa-l alimentez permanent ca decor.Vad ca si dv. ati avut probleme la pozarea acestuia, rosul florii iese mult mai "puternic" in poza.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări