TESSLA Postat Aprilie 21, 2011 Partajează Postat Aprilie 21, 2011 Tocmai am terminat de construit un amplif Aritma, varianta stereo, si ...au aparut niste probleme. Ampliful merge ...numai ca daca nu "injectez" semnal si ating cu mana firele de semnal se aude un bazait in trafurile de iesire, ba cateodata se observa si arcuri electrice intre partea bobinata si miezul de fero-siliciu. Am incercat cu mai multe trafuri (am crezut ca traful initial are defecte de izolatie pe undeva)...la fel...ba la unul cu primarul "la vedere" se observau cateodata arcuri electrice inte spire. De la ce poate fi si cum se remediaza problema? S-a mai intalnit cineva cu aceasta problema? Va multumesc! Link spre comentariu
lorik199 Postat Aprilie 21, 2011 Partajează Postat Aprilie 21, 2011 Nu lasa in primul rand trafo de iesire fara sarcina Daca se manifesta la fel cu sarcina s-a strapuns izolatia de la sarma la traf Link spre comentariu
Spitfire Postat Aprilie 21, 2011 Partajează Postat Aprilie 21, 2011 In plus, chiar si sarcina(difuzorul boxelor) unul din capetele secundarului de la traful de iesire trebuie pus la masa. Link spre comentariu
TESSLA Postat Aprilie 22, 2011 Autor Partajează Postat Aprilie 22, 2011 Va multumesc mullt pentru ajutor! Intr-adevar problema era cauzata de lipsa sarcinii. Iar despre faptul ca se leaga la masa unul din capetele secundarului stiam. Totusi...cand nu era sarcina...de ce se comporta in maniera descrisa de mine mai sus? Ce anume sa intampla? Pentru ca se comporta foart foarte ciudat...daca vroiam sa pun carcasa trafului la masa , cand apropiam "masa" se produceau arcuri electrice intre ea si carcasa respectiva . Scuze daca intrebarea mea "frizeaza" absurdul, dar e prima data cand lucrez cu tuburi. Link spre comentariu
TESSLA Postat Aprilie 22, 2011 Autor Partajează Postat Aprilie 22, 2011 Chiar nu stie nimeni sa explice de ce se comporta asa trafurile fara sarcina? Link spre comentariu
Mikrosha Postat Aprilie 22, 2011 Partajează Postat Aprilie 22, 2011 Fără sarcină, cînd pui degetul, din cauza impedanţei de intrare foarte mare (1M), brumul este amplificat foarte mult. Finala iese din clasă A, într-un fel de regim clasă C. Cînd lampa trece brusc în regiunea de curent anodic nul, transformatorul tinde prin natura sa inductivă să păstreze curentul constant. În lipsa difuzorului, aceasta se întîmplă pe sarcină teoretic infinită. Adică tensiunea rezultată este foarte mare. Practic este simplul fenomen de autoinducţie, adică ăla care dă şi aprinderea la Dacie. Aici, rolul platinei este jucat de finală. Link spre comentariu
TESSLA Postat Aprilie 22, 2011 Autor Partajează Postat Aprilie 22, 2011 Am inteles. Banuiam eu ca lampile finale sunt "vinovate" de aparitia acelei tensiuni mari care mi-a stricat si aparatul de masura, un 890D. Oricum, trebuia sa-i schimb bateria....asa ca, cat ma costa o baterie mai buna....mai pun ceva bani si iau altul . Oricum, am observat ca is tare sensibile aparatele astea digitale la tensiune mai mare...chiar daca intensitatea e foarte mica. Am masurat pe urma cu unul "clasic" cu ac..si ala n-a avut nici pe naiba. In fine...multumesc pentru explicatie! Link spre comentariu
carageae Postat Aprilie 24, 2011 Partajează Postat Aprilie 24, 2011 Fenomenul e si mai spectaculos la amplificatoarele P-P, unde daca apar supratensiuni intr-o ramura, primarul se comporta ca un autotransformator si apare intre anozi tensiune dubla...de regula asta se termina prin strapungerea izolatiei sau chiar se lasa cu fum daca e un amplificator de putere mare, la anodica peste 500V...recomandabil e la orice amplificator cu lampi sa existe o rezistenta in paralel pe secundar de 60-100 ohmi - nu ia semnificativ din putere dar te scapa de multe suprize...ma gandesc la varianta unui difuzor intrerupt...In cazul in care traful e incapatanat si nu cedeaza se strapunge lampa sau lampile finale...am vazut un EL34 cu scurt intre filament si anod (da, am zis bine, nu catod!)...cred ca il mai am sa-l arat posibilor "necredinciosi" - il foloseam ca rezistenta de balast pentru experimente, filamentul e inca bun...Exemplarul a patit asta intr-o Sigma de 50W care a ajuns la mine ca "sarea siguranta"... curios e ca am schimbat lampa si amplificatorul a continuat sa functioneze corect - se pare ca traful nu a fost afectat... Link spre comentariu
daniels Postat Aprilie 24, 2011 Partajează Postat Aprilie 24, 2011 La ce putere trebuie sa fie rezistenta de 100 ohmi pusa in paralel cu iesirea?Tot la o Sigma, care cred ca a patit acelasi lucru, am gasit soclu de la el34 topit, iar prin lampa sunt niste bucati mici de ceva topit. Transformatorului i-am masurat rezistenta cu un ohmmetru si am comparat-o cu un alt transformator similar si sunt la fel. Rezistenta pe infasurarea de 16 ohmi este de 0.7 ohmi. Infasurarile din primar au 46 ohmi. Este bine? Link spre comentariu
carageae Postat Aprilie 24, 2011 Partajează Postat Aprilie 24, 2011 Eu in Sigma am pus 120 ohmi la 3W...dar e amplificator de 50W si iesire pe 15 ohmi, la astea mai mici merge si mai putin, la un PP de 20-30W eu zic ca e ok 100 ohmmi la 3W, asta pt. iesire de 8 ohmi, la 4 ohmi merge si de 60 ohmi... dar daca ai de putere mai mare nu strica, e mai fiabila si merge total rece la putere maxima...asta inseamna fiabilitate crescuta...Nu stiu cat ar trebui sa fie traful de Sigma masurat in cc, dar valorile date par normale...atentie insa ca original acel traf e bobinat pentru 15 ohmi!Exista schema de Sigma pe forum, cu datele trafului, se poate alimenta secundarul la 6-12V si vezi daca ai in primar tensiuni egale si corespunzatoare raportului de transformare dat in schema...daca sunt egale dar mai mari decat te astepti inseamna ca cineva a rebobinat secundarul pt. alta impedanta - de regula 8 ohmi.De regula de la arc electric soclurile se strapung, daca spui ca e topit ma gandesc mai degraba la un potentiometru de negativare care a luat-o razna...un EL34 ramas fara tensiune de negativare mai mult timp face urat de tot inainte sa-si dea duhul sau sa cedeze vreo siguranta...am auzit ca au fost si Sigma care au luat foc de la asa ceva...aveau carcasa aia din placaj destul de buna de foc... Link spre comentariu
daniels Postat Aprilie 24, 2011 Partajează Postat Aprilie 24, 2011 Topitura e intre 2 si 3. Mai are distrusa rezistenta de 100 ohmi/20W de dupa siguranta fuzibila. Sub rezistenta cablajul e distrus (lipsa), iar pe carcasa e o parlitura de toata frumusetea. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum