Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Tipuri diferite de materiale pt constructia de incinte


Vizitator ttt

Postări Recomandate

Avand in vedere ca se pun multe intrebari legate de prelucrarea lemnului si proprietatile masei lemnoase, indraznesc sa deschid un thread cu unele informatii referitoare la esentele de lemn, materiale, adezivi, finisaje, etc. Este copia unui post pe un alt thread.

 

Va dau cateva link-uri care va pot lamuri in privinta proprietatilor masei lemnoase:

 

http://www.woodzone.com/properties.htm

La acest link aveti o baza de date / informatii referitoare la majoritatea esentelor lemnoase folosite in industria de profil. Sunt date informatii despre usurinta in prelucrare, gradul de finisare si calitatea finisarilor, durabilitate (in timp) si la ce se utilizeaza cel mai des.

 

http://members.aol.com/woodmiser1/veneer.htm

Pentru cine foloseste PAL nefinisat si doreste aplicarea furnirurilor pe suprafete, e un link util. Va invata cum e aplica furnirul "la rece", in absenta unei prese speciale. Am folosit tehnicile astea cu furnir din comert si adezivi ieftini. Rezultatele au fost excelente.

 

http://www.thewoodbox.com/data/veneers/ ... rglueb.htm

Informatii despre adezivii utilizati uzual pentru furniruire. Se pot utiliza si la imbinarile din lemn (unele).

 

http://www.woodzone.com/articles/wood_finishes.htm

Informatii utile despre finisari (lac-uri, sherlac-uri, baitz-uri etc).

 

In comert se gasesc ABSOLUT toate materialele acestea. Problema este ca majoritatea furnizorilor impun o anumita cantitate minima la achizitionare. Am gasit inclusiv furnir de mahon si palisandru (la preturi corespunzatoare...) dar trebuia sa cumpar minim 10mp.

 

Pentru cei care doresc sa invete mai multe despre constructia ansamblurilor de lemn, le recomand cateva carti excelente (cautati pe Amazon sau la Byblos):

 

1. Taunton's Complete Illustrated Guide to Box Making

2. The Complete Illustrated Guide to Furniture and Cabinet Construction

3. The Complete Illustrated Guide to Joinery - asta mi se pare deosebit de utila pentru realizarea imbinarilor.

 

Sper sa va foloseasca.

 

ttt

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 23
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Mircea Bartic

    2

  • radue

    2

  • Dj_Dog

    1

Doua dintre ele mi le-am cumparat avand in vedere ca am acest hobby de cativa ani si imi place lemnul, in general, ca material. Sunt hardcopy si calitatea print-ului este absolut dementiala. Nu am copii pdf si, din pacate, nici nu am timp sa le copiez. Eu mi le-am comandat pe Amazon, au venit cu posta, fara probleme. Dar am facut investitia asta (apx 2 milioane) fiindca lucrez destul de mult in lemn si aveam nevoie. Nu stiu ce sa te sfatuiesc, daca te intereseaza domeniul e mai bine sa ti le cumperi. Daca nu...Dintre ele, foarte, extrem de utila este cartea despre imbinari (The Complete Illustrated Guide to Joinery). La constructia incintelor se folosesc cateva tehnici descrise aici. Dar daca aveti un tamplar bun, se poate rezolva.Oricum, dintre toate incercarile mele cele mai bune rezultate a dat lemnul de nuc. Nu se gaseste scandura de nuc, dar puteti reconditiona din mobila veche (dulapuri, scrin-uri). Sau combinatia PAL + furnir de nuc. Furnirul se gaseste in comert (pe soseaua Fundeni sunt mai multi furnizori care va pot da bucati ramase prin depozite).

Link spre comentariu

nu recomand lemnul in constructia boxelor.lemnul lucreaza in timp :rolleyes:

Depinde de esenta, de modul de imbinare, de modul in care sunt taiate si asezate scandurile. Exista metode prin care se poate anula complet acest fenomen. Apropos, stii care e esenta care "lucreaza" cel mai mult in timp ?
Link spre comentariu

Sa zicem ca as avea o posibilitate sa cumpar scandura de lemn la preturi destul de mici. Pentru boxe ce tip de lemn ai recomanda?

Depinde ce vrei sa faci si ce muzica asculti.Contrat opiniilor, incintele vibreaza suficient de mult pentru a modifica timbrul sunetelor reproduse. Asta depinde si de calitatea metodei alese pentru fonoabsorbtie, dar depinde si de esenta utilizata.Pentru incinte, recomand oricand MDF-ul. Este mult mai ieftin decat orice esenta nativa, este usor de prelucrat, suficient de rigid pentru a oferi claritate si transparenta sunetelor, dar scade "personalitatea" frecventele joase deoarece materialele dure au tendinta sa reproduca predominant fundamentala.Furniruirea acestor materiale are doar rol si efect estetic.Ideal ar fi sa se tina cont la constructie de tipul de esenta pentru fiecare stil sau preferinta. Dificil si nepractic. Oricum, esentele moi sunt mai potrivite atunci cand se urmareste rotunjirea sunetelor si catifelarea lor.Daca as avea de ales, mi-as construi sateliti de joase din frasin si incinte de medii-inalte din nuc. As avea un timbru de bas mai cald, mai aerisit si medii-inalte bine conturate dar nu stridente.Oricum, as avea grija sa aleg materialul (fibra) si imbinarile in asa fel incat sa nu am probleme in timp.
Link spre comentariu

am si eu o intrebare in domeniul astaam atashat o poza shi as vrea sa va intreb despre muchiile alea rotunjite din poza. cum se fac alea? ala din poza este pal, se poate realiza muchiile acelea in pal?

Link spre comentariu

am si eu o intrebare in domeniul astaam atashat o poza shi as vrea sa va intreb despre muchiile alea rotunjite din poza. cum se fac alea? ala din poza este pal, se poate realiza muchiile acelea in pal?

Din cate imi dau seama (e posibil sa ma insel) au luat un PAL de vreo 30 mm caruia i-au aplicat pe muchii niste stinghii de lemn masiv (30mmx30mm). Se pot prinde cu cepuri din lemn sau prin imbinari cu sant (mai potrivit).Rotunjirea se poate face inainte (se aplica profilul gata rotunjit pe cant-ul PAL-ului) sau dupa lipire. Im ambele situatii e nevoie de o freza inversata (cu motor sub blat-ul de lucru) cu turatie mare (12-15.000) si cu un sistem solid de prindere a PAL-ului, altfel PAL-ul se duce dupa freza.Recomandare: Oricum, pentru genul asta de lucrari cel mai bine e sa utilizati profile gata facute, debitate la 45 la colturi, pe care le asamblati cu cep-uri al caror diametru trebuie sa fie mai mic de jumatate din grosimea stinghiei (cel mai simplu).Cep-urile nu trebuie sa fie in linie ci usor decalate pentru a elimina joc-ul in timp si pentru a asigura o fixare mai buna). Eu lipesc cu clei de oase (stiu ca pute ingrozitor dar nu exista nimic mai durabil), dar se pot folosi produse gen Moment etc.Se lucreaza pe laturi opuse, cu prindere in menghine de lemn de 60-80 cm si se lasa cel putin o zi la rigidizare IN ATMOSFERA USCATA NU UMEDA !Varianta 2:Se ia PAL-ul si se frezeaza pe cant la turatie sub 8.000 cu o freza exceptional de corect si bine ascutita. Rezultatele sunt mai proaste.
Link spre comentariu

materialul folosit cred ca nu este PAL ci MDF sau ceva dens iar muchiile ca si locasurile pt difuzoare sunt facute cel mai probabil folosind o freza

Cred ca ai dreptate.Nici mie nu-mi pare a fi PAL.
Link spre comentariu

Daca as avea de ales, mi-as construi sateliti de joase din frasin si incinte de medii-inalte din nuc. As avea un timbru de bas mai cald, mai aerisit si medii-inalte bine conturate dar nu stridente.Oricum, as avea grija sa aleg materialul (fibra) si imbinarile in asa fel incat sa nu am probleme in timp.

Eu o sa am doua boxe fullrange. Care esenta sa o aleg?
Link spre comentariu
Vizitator berti

nu recomand lemnul in constructia boxelor.

 

lemnul lucreaza in timp :rolleyes:

Depinde de esenta, de modul de imbinare, de modul in care sunt taiate si asezate scandurile. Exista metode prin care se poate anula complet acest fenomen.
Hm... ce chestie? Ai vreo baza solida cand afirmi asa ceva sau de unde ai scos-o? Singura metoda de a elimina in mare masura umflarea/contragerea este tocarea si reconstituirea in MDF, PAL & stuff...
Link spre comentariu

Eu o sa am doua boxe fullrange. Care esenta sa o aleg?

Inainte de orice, as vrea sa reiterez un lucru pe care l-am amintit anterior: influenta materialului asupra sunetului depinde de multi factori si, uneori, este mai simplu (= comod) sa nu tii cont de asta la proiectarea unei incinte. In plus, modificarile sunt foarte subtile si nu le poti remarca decat daca construiesti doua incinte absolut identice ca parametri (inclusiv cantitatea, tipul si dispunerea materialului fonoabsorbant) si le compari in aceleasi conditii de mediu.

 

Ma repet: cea mai buna alegere, care realizeaza un compromis intre toate problemele care pot apare si sunetul pe care vrei sa-l obtii, este MDF-ul. E un material mai ieftin decat lemnul (ma refer la orice alta esenta cu exceptia bradului, care oricum nu e potrivit pentru constructii de precizie), este extrem de usor de prelucrat chiar prin frezare, se gaseste usor, nu lucreaza in timp absolut deloc, deci nu trebuie sa tii cont de asta atunci cand proiectezi o incinta.

 

Apropos de prelucrare, nu ai nevoie de scule de putere de mare precizie - in cazul MDF-ului, fiindca, prin natura compozitiei, "aschierea" se face foarte fin si poti obtine rezultate remarcabile cu instrumente relativ ieftine.

 

Daca, insa, vrei sa construiesti din lemn masiv, cel mai bine e sa alegi lemnul de nuc. Cum spuneam, poti gasi mobila veche din care sa iei material.

 

Acum depinde si de mobila. Unele piese de mobilier sunt atat de frumoase incat merita mai degraba sa le reconditionezi...

 

Deci, recomandarea mea: MDF sau nuc.

 

Daca ai nevoie de o incinta specializata (subwoofer) e bine sa folosesti o esenta mai moale, sau o combinatie: laterale nuc, spate si fata din esenta moale.

Link spre comentariu
nu recomand lemnul in constructia boxelor.

 

lemnul lucreaza in timp :rolleyes:

 

Depinde de esenta, de modul de imbinare, de modul in care sunt taiate si asezate scandurile. Exista metode prin care se poate anula complet acest fenomen.

 

Hm... ce chestie? Ai vreo baza solida cand afirmi asa ceva sau de unde ai scos-o? Singura metoda de a elimina in mare masura umflarea/contragerea este tocarea si reconstituirea in MDF, PAL & stuff...

 

Baza e solida in masura in care experienta in lucru si cateva gafe enorme m-au determinat sa experimentez mai mult cu diferite esente in diferite conditii.

 

Lemnul lucreaza in timp. NeXuS_3 (greu de scris nick-ul tau...), are dreptate. Este un adevar.

 

Dar... Problema se pune daca chiar e necesar si dorit sa postez aici un mesaj lung cu cateva aspecte teoretice si practice.

 

E mult de spus. Chiar va intereseaza asta ? E mai simplu sa zic ca lemnul bine tratat (=uscat), intr-o atmosfera relativ controlata (un apartament e un exemplu bun fiindca nu-mi imaginez ca aveti variatii de 20-80% umiditate si -20---+40 de grade sau similare in casa), atinge un echilibru de echivalent de umiditate. In situatia asta, se poate spune ca sub 18-19% apa, lemnul ESTE USCAT (din ratiuni de practica).

 

Saturatia in apa a fibrelor variaza cu tipul de esenta, in medie e pe undeva intre 25-30% apa. Peste valoarea asta, fibrele nu mai "inghit" apa.

 

Deoarece modificarea dimensiunilor se face pe toate directiile, dar procentual si efectiv diferit (longitudinal --> in lungul fibrei; transversal sau "radial" --> perpendicular pe fibra; tangential cu fibra), este FOARTE IMPORTANT modul in care se taie la gater si se asambleaza bucatile de lemn pentru a combate fenomenul de modificare a dimensiunilor. BTW, modificarile de dimensiune in lungul fibrei - paradoxal - sunt cel mai putin semnificative. Tot BTW, cele mai bune scanduri sunt cele care se fac din cadranul extern al unui sfert sau jumatate de bustean. Vezi imaginea atasata, zona D.

 

Toate aspectele astea sunt importante in situatia in care se fac constructii din lemn. Cu cat sunt mai mari, cu atat se tine mai mult cont de ele. Va imaginati costurile... Cine poate alege exact materialul din cadranul extern al unui sfert de bustean ? Trebuie sa ai acces la gater, la lemn, sa poti debita cu 20-40% cota mai mare pentru a obtine, dupa uscare, ceea ce vrei etc.

 

In general, scandura din depozitele din Bucuresti este infecta chiar pentru constructii rudimentare. In mod normal, lemnul pentru mobila de lux sau pentru instrumentele muzicale se usuca in conditii speciale, se trateaza, se impacheteaza intr-un anumit mod si fiecare pachet are o eticheta in care se specifica INCLUSIV zona de unde provine (din bustean). Nu glumesc, chiar asa se face.

 

Pentru boxe... Important de retinut este ca se pot construi din lemn masiv care sa lucreze minimal sau deloc in timp, dar trebuie tinut cont de niste reguli foarte clare in alegerea materialului, taierea lui si asamblarea.

 

De aceea este mult mai comod sa folosim MDF-ul. Intr-adevar, materialele compozite nu prezinta acest fenomen DECAT in situatia in care se ajunge la punctul de saturatie in apa al fibrelor (imersie etc.). Dar nu cred ca-si arunca cineva boxele in cada. :)

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări