Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Masini de gaurit cablaje si nu numai


mitescu

Postări Recomandate

Nu am inteles exact, daca este o intrebare. Oricum am urmarit cu interes comentariile si de pe topicul "Cablaje....", unde am observat subiectul (si chiar am intervenit uneori).

Sunt cateva elemente ce se preteaza la comentarii.

In primul rand am observat ca masinaria ta (zamfic) are actionarea cu cabluri. As fi curios sa aflu cate ceva de rezolutia de "stationare" (pozitia fixa, nu pe micropasi), sau poate actionarea nu este cu MPP-uri !!???

 

Un alt subiect care imi atrage atentia si asupra caruia am facut unele remarci este obtinerea cablajelor prin frezare( a se citi mesajele respective). Legat de acest aspect, revin cu observatia ca in afara de costuri, productivitate si calitate exista o problema in ceea ce priveste "regimul de aschiere", de frezare. Aici sunt doua materiale diferite (Cu + steclo) care necesita regimuri diferite. Este cunoscut faptul ( sau poate nu) ca la Cu viteza sculei (turatia frezei) trebuie sa fie mica iar avansul de aschiere (viteza pe x sau/si y) poate sa fie destul de ridicata. In schimb la "steclo" este exact invers. Compromisul , de orice natura, nu face decat sa mareasca gradul de uzura la freza si/sau bavura (calitate necorespunzatoare). Nu stau acum sa fac teoria prelucrarii prin aschiere , in schimb eu personal am obtinut rezultate "bunisoare" utilizand freze confectionate din spirale (prin prelucrare, polizare plana) si in special prin utilizarea unui motor+reductor de tip SAR-1N-82015. Este destul de dificil de actionat electric (are doua tensiuni una de 100V si una de 12V) dar cuplul , viteza variabila si nu in ultimul rand faptul ca este compact au adus avantaje. Iti indic utilizarea acestui tip de motor. Este de productie romaneasca si este utilizat in special la inregistratoare.

Nu vreau sa fiu rau , dar am avut si eu o masinarie de tip CNC ce m-a costat in jur de 2000E (chiar mai mult) de la Roland SD3025 si este exact modelul care te face sa-ti construiesti singur o masina. Masinaria pe cremaliera care am facut-o acum nustiu cati ani era mai buna , asa ca am vandut-o .

Sunt cateva elemente de care trebuie sa tii seama cand iti faci sau cumperi o masina. Prima si cea mai importanta este destinatia.

In prezentul topic discutam de masini de gaurit (cablaje). Totul este sa te hotarasti ceea ce vrei.

Sunt doua aspecte , primul daca vrei (numai) sa gauresti cablaje iti trebuie rezolutie buna si viteza (atat la deplasare cat si la gaurire), al doilea daca vrei sa obtii cablaje , adopti o solutie ce garanteaza atat calitatea , costurile cat si timpul de executie. Metodele ce fac optimul dintre aceste aspecte , sigur nu este cel prin frezare.

Ca exemplu pe ieri (4 Ian.) la ora 8am m-am apucat de reproiectat cablajul de la Willem (programatorul) la cererea unui amic. Dupa amiaza pe la orele 18, montajul era gata (inclusiv achizitionarea componentelor) functional cu tot cu probe. Gaurirea a durat cca o ora (cu masina de gaurit). Cablajul in sine dupa proiectare a durat exact 18 minute (transfer, stanare, corodare, surfuziune, etc..). Nu cred ca prin frezare (indiferent de masina) poti obtine o asemenea productivitate.

Asa cum am promis , dupa inca cateva zile (poate saptamani) o sa reiau descrierea construirii unei masini. Dupa ce termin, pentru cei ce doresc sa execute cablaje, le pot da diverse solutii la indemana fiecaruia ca sa-si poata executa singuri proiecte (chiar si unicat) fara costuri mari si cu calitate superioara.Inclusiv gauri metalizate, la care timpul de executie creste semnificativ.

Pana atunci La multi ani tuturor Ion-ilor (pozitivi sau negativi)

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 91
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mitescu

    36

  • zamfic

    12

  • nosferatu

    9

  • XAN77

    3

Top autori în acest subiect

Cat se poate de adevaratAm mai spus ca aceasta masina CNC face in timpul liber cablaje , restul timpului fiind ocupata cu alte treburi gospodaresti (signalectica)Partea cu freza e mult mai complicata. Cand am vazut cat costa frezele de 3.175mm 25...45E, am incercat din toate materiialele posibile, dar rezultate slabe.Am freze din Polonia la 10E si nu am tocit inca nici una si am facut Km de cablaje.Rezolutia sculei pe XYZ este de 0.01mmViteza pe XYZ este 0.1 ...15mm/sAre trei motoare pas cu pas actionate toate prin cabluTuratia motorului frezei 6500 10w si (15000 45w) ? nu sunt sigur

Link spre comentariu

Nu am inteles exact, daca este o intrebare. Oricum am urmarit cu interes comentariile si de pe topicul "Cablaje....", unde am observat subiectul (si chiar am intervenit uneori).

Sunt cateva elemente ce se preteaza la comentarii.

In primul rand am observat ca masinaria ta (zamfic) are actionarea cu cabluri. As fi curios sa aflu cate ceva de rezolutia de "stationare" (pozitia fixa, nu pe micropasi), sau poate actionarea nu este cu MPP-uri !!???

 

Un alt subiect care imi atrage atentia si asupra caruia am facut unele remarci este obtinerea cablajelor prin frezare( a se citi mesajele respective). Legat de acest aspect, revin cu observatia ca in afara de costuri, productivitate si calitate exista o problema in ceea ce priveste "regimul de aschiere", de frezare. Aici sunt doua materiale diferite (Cu + steclo) care necesita regimuri diferite. Este cunoscut faptul ( sau poate nu) ca la Cu viteza sculei (turatia frezei) trebuie sa fie mica iar avansul de aschiere (viteza pe x sau/si y) poate sa fie destul de ridicata. In schimb la "steclo" este exact invers. Compromisul , de orice natura, nu face decat sa mareasca gradul de uzura la freza si/sau bavura (calitate necorespunzatoare). Nu stau acum sa fac teoria prelucrarii prin aschiere , in schimb eu personal am obtinut rezultate "bunisoare" utilizand freze confectionate din spirale (prin prelucrare, polizare plana) si in special prin utilizarea unui motor+reductor de tip SAR-1N-82015. Este destul de dificil de actionat electric (are doua tensiuni una de 100V si una de 12V) dar cuplul , viteza variabila si nu in ultimul rand faptul ca este compact au adus avantaje. Iti indic utilizarea acestui tip de motor. Este de productie romaneasca si este utilizat in special la inregistratoare.

Nu vreau sa fiu rau , dar am avut si eu o masinarie de tip CNC ce m-a costat in jur de 2000E (chiar mai mult) de la Roland SD3025 si este exact modelul care te face sa-ti construiesti singur o masina. Masinaria pe cremaliera care am facut-o acum nustiu cati ani era mai buna , asa ca am vandut-o .

Sunt cateva elemente de care trebuie sa tii seama cand iti faci sau cumperi o masina. Prima si cea mai importanta este destinatia.

In prezentul topic discutam de masini de gaurit (cablaje). Totul este sa te hotarasti ceea ce vrei.

Sunt doua aspecte , primul daca vrei (numai) sa gauresti cablaje iti trebuie rezolutie buna si viteza (atat la deplasare cat si la gaurire), al doilea daca vrei sa obtii cablaje , adopti o solutie ce garanteaza atat calitatea , costurile cat si timpul de executie. Metodele ce fac optimul dintre aceste aspecte , sigur nu este cel prin frezare.

Ca exemplu pe ieri (4 Ian.) la ora 8am m-am apucat de reproiectat cablajul de la Willem (programatorul) la cererea unui amic. Dupa amiaza pe la orele 18, montajul era gata (inclusiv achizitionarea componentelor) functional cu tot cu probe. Gaurirea a durat cca o ora (cu masina de gaurit). Cablajul in sine dupa proiectare a durat exact 18 minute (transfer, stanare, corodare, surfuziune, etc..). Nu cred ca prin frezare (indiferent de masina) poti obtine o asemenea productivitate.

Asa cum am promis , dupa inca cateva zile (poate saptamani) o sa reiau descrierea construirii unei masini. Dupa ce termin, pentru cei ce doresc sa execute cablaje, le pot da diverse solutii la indemana fiecaruia ca sa-si poata executa singuri proiecte (chiar si unicat) fara costuri mari si cu calitate superioara.Inclusiv gauri metalizate, la care timpul de executie creste semnificativ.

Pana atunci La multi ani tuturor Ion-ilor (pozitivi sau negativi)

Bravo domnu' <> frumos topic.In legatura cu cablajele.Cum faci gaurile metalizate in afara de a unii cele doua planuri cu sarmulita si de unde se poate procura rasina pt protectia cablajelor (acel lac verde deasupra traseelor).

 

Orice idee este bine venita

Suces in continuare !

Link spre comentariu

Referitor la calitate aveti dreptate, dar la productivitate sunteti departe.Acel programator il fumeaza imediat si in mai multe exemplare, mai mult dureaza desenarea cablajului in cazul in care nu exista.In aceelasi timp are loc si gaurirea si debitarea placutei, eventual si gaurile de prindere.In acest timp se poate face piata fara probleme.

Link spre comentariu

S-o luam pe rand, sau bine invers.

Gaurile metalizate se realizeaza printr-un proces electrochimic (exista si unul numai chimic). Se "utilizeza" proprietatea "varfurilor ascutite" de a concentra ionii pozitivi. Asta este pe parte teoretica. In doua cuvinte, intr-o baie electolitica se "freaca" electric gaurile cu ioni pozitivi de Cu. Procesul este foarte lent. Pentru accelereare lui se utilizeaza un catalizator (clorura de paladiu). si procesul se reduce substantial ca timp.

Scuzati "vulgaritatea" tehnica dar, cam asta este. Solder mask-ul este o subsatnta fotosensibila (ceva gen POSITV20, dar pe invers) ce rezista la temperaturi de pana la 300-400oC.

Subiectul (asa cum am promis) il voi trata dupa ce termin cu prezentul topic si mai ales dupa ce scap de raceala.

Acum o intrebare ptr Zamfic, ce insemna ca "il fumeaza" ca timp. O placa de complexitate medie (simplu cablata , desigur), sa zicem cu 400 pini (l.tr.=cca.100') si o dimensiune euro 100x160 cam cat timp?

Nu am facut o statistica , dar cateva experimente (dupa cum imi amintesc) de exemplu un tuner FM dura cam 10-12 min. Binenteles ca este benefic sa faci piata intre timp, numai ca eu discut de cablaje cu o complexitate putin mai mare (treceri printr pinii IC, busuri etc..). Problema cablajelor simplu placate executate prin metoda chimica, ca timp, este ca pentru o placa cu doi tranzistori dureaza cam 15-20 min. iar o placa cu cca 800 de pini dureaza cam tot atat (18-25).

In exemplul din postul anterior etapele au fost

1 min pregatirea suprafetei

7min - transferul

5min - corodarea

1min spalarea

3min -surfuziunea

1min - "spalarea" finala

total 18 min.

Binenteles ca timpii sunt aproximativ apreciati. Dar una peste alta asta e.

Cel mai mul dureaza gaurirea (cca. o ora, timpul poate fi folosit sa mergi la piata)

Cand placile sunt mai mari dureaza mai mult transferul si corodarea (nu foarte mult mai mult)

Link spre comentariu

Aveti dreptate. Scuze, n-am stiut ce metoda folositi.Am crezut ca folositi metoda clasica pentru mine, cea cu marker.Nu vreau sa ma cert cu nimeni,dar am impresia ca nu a fost inteles un lucru cara vad ca naste discutii mai aprinse.

Nu sunt de loc multumit de calitatea cablajelor, dar decat sa ma balacesc in clorura si sa gauresc la mana sute de gauri cu 7 burghiuri ma multumesc cu ce am.

Aceasta scula face niste lucrari deosebite in alte materiale. Daca stratul de Cu ar fi depus uniform si grosimea suportului ar fi aceeasi, altfel am sta de vorba.

Am o freza de 0.01 la varf care face minuni, dar nu pe porcaria asta de steclotextolit.

Din prea multa lene folosesc aceeasi freza si la trasee si la gaurire si la debitare, ceea ce inseamna timp mult mai lung, dar sunt cu mainile curate si pot face altceva in acest timp.

Aceasta masina nu-si are rostul pentru PCB-uri, exista alte metode mai economice (referitor la pretul masinii), si spun pentru ultima oara, are alta menire la mine pe biroi

Electronica este o alta ramura a activitatii mele, o pasiune din tinerete care-mi aduce venituri bunicele.

Link spre comentariu

Mai am o intrebare:Cu ce program faci conversia de la mil la mm, daca zici ca masina ta are rezolutia de 0,01mm.? Sau poate "stie" ea sa fac transformarile?. Cea pe care am avut-o eu fisierele pe care le recunostea erau numai in mil.Pentru o intrebuintare eficienta (poate te-ai gandit si tu), masina o utilizez si pentru "decupari" pentru masti , frontale , etc..Fac desenele in corel le export HPGL si fisierul este gata de "livrat" catre masina. Este mult mai eficient si calitate mai buna decat daca le fac manual .

Link spre comentariu

Scula are softul ei si lucreaza in mm sau inchesIn corel lucrez direct, fara export, dar am niste probleme la text ( nu face sub nici o forma litera I la majoritatea tipurilor de fonturi)Scula lucreaza direct in Word,Excel, chiar am trimis o factura facuta Excel pe abs la un colaborator care a uitat sa o achite in termenul scadent ( a stiut de gluma)Referitor la masti frontale, anul trecut am facut cred ca 20 tablouri bord de Dacia total digitale,unde tot interiorul e facut cu aceasta scula. Turometru si vitezometru cu iluminare in cant, decupare leduri dreptunghiulare pentru benzina.O sa caut niste poze cat de curand.Aveam mai mult timp, acum a crescut familia si sunt alte prioritati. Gata cu joaca.

Link spre comentariu

Functie de mediul de corodare spalarea se face cu o solutie usor acida sau usor bazica in apa.Astfel daca corodarea se face in clorura ferica, utilizez in prima instanta apa cu "o picatura" Axion (eventual cateva picaturi de otet).La corodarea cu clorura cuprica utilizez sprima spalare apa+detergent.In utimul timp utilizez la corodare persuflatul de amoniu, la care prin adaugare de clorura de amoniu si/sau amoniac, aduc PH-ul baii cat mai aproape de 0, astfel spalarea se face in apa "chioara".Binenteles ca in celelate cazuri urmeaza si o spalare in apa (multa).Dupa spalare placa trebuie uscata bine (utilizez un feon) , NU trebuie sa aibe apa cand intra la surfuziune. Apar probleme in special la cablajele cu suport de pertinax , care retine apa.

Link spre comentariu
Vizitator ionut musat

nu se poate folosi o imprimanta matriceala pentru coordonarea miscarilor?Ar fi mai simplu decat sa mai construiesti alte montaje. in plus ai si softul

Link spre comentariu

1.Surfuziunea se face prin imersia placii (de cablaj corodata) intr-o baie de surfuziune (in cazul meu este "saturata" cu Sn) la o temperatura de cca. 300 -3500C , dupa care (neortodox) se "scutura" placa de surplusul de Sn.

2. Nu cred. Imprimanta matriciala are rezolutii scazute. Astfel daca avem o rezolutie de 300dpi pe "car", asta insemna 0,084..mm/step, de ex. cablajele ptr CI TSOP nu mai ies cu acuratete. Pe axa cealalta rezolutia (in acelasi caz) este de 0,67..mm, ceea ce nu mai corespunde nici unei cerinte. In ceea ce priveste soft-ul, pentru adaptarea lui este mai multa munca decat sa scrii unul de la capat.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări