Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cai putere la tractoare


staicudorel

Postări Recomandate

Salut! Sunt de meserie electronist dar am o dilema de ordin auto :o masina are un anumit numar de cai putere la volanta motorului (cai=1.37*kw);Citi cai dezvolta acea masina la roata, cu aproximatie?Un tractor agricol de 55Cp citi cai maxim putere are la roata si cum se pot calcula acestia?O masina cam cu aceiasi cai putere la volanta nu poate face cea ce face un tractor!De fapt m-ar interesa un calcul la un tractor agricol de "n" Cp, citi "m" Cp are la roata!Ca exemplu putem lua ut650m(cred),tractor romanesc ,cam citi Cp ar avea in treapta I?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 27
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • daniels

    4

  • Dr.L

    3

  • TESSLA

    3

  • staicudorel

    2

Top autori în acest subiect

O "Dacie 1300" si un tractor "U650" care trage dupa el un plug de 2 tone(sau alt utilaj agricol), au cam acelasi numar de cai putere la motor...evident ca o "Dacie" n-ar putea macar sa clinteasca acel plug, tot asa cum tractorul nu va atinge 140Km/h in 10 sec., niciodata!Rotile tractorului nu au acel diametru pe care il cunoastem, doar ca sa nu se impotmoleasca tractorul in mocirla... :rade: Teoretic, s-ar putea fabrica un tractor cu motor de 10CP(care ar consuma de 4-5 X mai putin, fara nici o problema), doar ca acel tractor ar trebui sa aiba roti cu un diametru monstruos...dimensiunile actuale ale unui tractor reprezinta optimul intre pretul tractorului/manevrabilitate/consum de combustibil/putere de tractiune...

Link spre comentariu

Tractorul U650 are motor de 5000 cc si dezvolta cei 65 CP la 2000 rpm si cuplul imens ( nu ii cunosc valoarea ) la o turatie de 850-1000rpm , avand ralanti-ul la 350-400 rpm. Are cuplu mare , are o cutie de viteze cu raport de demultiplicare foarte mare , mai are eventual si o cutie de viteze intermediara care practic dubleaza nr de trepte de viteza ( asemeni GVului de RABA). Poate tracta si 30 tone, sau mai mult.Dacia 1410 dezvolta 65 CP la 5500 rpm, cuplul cca 102 nm la 3500 rpm, ralanti la 750-800 rpm, poate sa mearga cu 150 km/h , (tractorul maxim 35-40), dar trage doar o amarata de rulota de camping dupa ea ( care , una normala are pana in 1000 kg), eventual o masina ramasa in pana.Deci , in situatii de forta , cuplul este cel important si nu puterea. Sa nu fie de mirare ca sunt masini de teren care nu au decat 70 cp dar trag dupa ele 2 Tone si urca muntii fluierand. La forta la roata contribuie si transmisia finala, care in cazul tractorului este cu raport de demultiplicare mare.Ca o comparatie, comparam un culturist cu un atlet. Primul e cat casa al doilea cat o scandura. Culturistul il poti pune sa iti ridice un dulap sau un pietroi dar nu il poti pune sa alerge, acesta va obosi dupa o scurta distanta. Pe de alta parte , atletul, nu il pui sa ridice un bolovan sau un dulap, nu are atata forta , dar in schimb are capacitatea de a alerga mult si bine fara sa oboseasca. La fel si motoarele de motocicleta , din 600 cc scot 140 CP/12000 rpm sau mai mult, dar sa ne imaginam ce se intampla daca punem acest motor la tractor. Mai pleaca tractorisca ?

Link spre comentariu

Vorbeam de altceva : Un motor de 600 cc 140 CP/12000 rpm pus pe un tractor de 10 Tone sa zicem, urneste hardughia din loc ? Cu al sau amarat de cuplu de nici macar 90 nm/la sa zicem 7-8000 rpm ? Motoarele de tractiune si de turatie joasa si tractiune au in general cursa mai mare decat alezajul , pe cand la cele de turatie mare e invers. La autoturisme motoarele sunt oarecum patratice, alezajul este oarecum apropiat de cursa, insa alezajul este usor mai mic decat cursa.Pentru ca motorul de motocicleta sa urneasca tractorisca din loc trebuie un raport de transmitere extrem de mare, drept pentru care , pierzi pe transmisie destula putere.Motorul de tractor are maxim 2000 rpm iar motorul de motocicleta are de 6 x mai mult. Deci , in tractiune totul sta in cuplu si nu in putere neaparat. Iar in tractiune de pomana pui o cutie cu raport foarte mare daca motorul nu poate sa o duca usor. ( vezi logan 1,4 MPi). A , ca sa nu mai zic ca motorul de tractor e diesel, cel de motocicleta e be benzina, la fel si cel de dacie 1310. Plus, ca un diesel de 65 CP la 2000 cc, sa zicem , are un cuplu mult mai mare decat un 1400 cc 65 CP, ca sa nu mai vorbim de 600 cc 140 cp. In tractiune folosesti diesel ( datorita caracteristicii acestuia cuplu/putere , cuplu la turatie joasa) , pentru demaraj folosesti benzinar ( cuplu la ture inalte te ajuta foarte mult). Caii putere ai unui diesel sunt mai vanjosi decat caii putere ai unui benzinar, daca vrei sa o luam asa.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

scuze pt intirziere ! am fost putin plecat. Sunt in totalitate de acord cu Dv-stra !Toata discutia a plecat in bar la o bere cu o persoana in jur de 70 ani.Eu am sustinut ca un tractor poate dezvolta sute de cai putere, iar acest "batrin" care a lucrat pe utilaje romanesti de tipul UT630 imi spunea ca acest tractor nu are decit in jur de 50 CP, de unde sa aiba sute de cai putere ?Mare mi-a fost mirarea cind multi alti tractoristi au sustinut acelasi lucru! (ca de, asta scrie in certificat in dreptul motorului).Multumesc celor care au raspuns acestei solicitari !

Link spre comentariu

Aici mai intervine pe langa raportul de transmisie si greutatea utilajului;degeaba am de ex.100cp la roata si nu am aderenta din cauza masei mici...ceva de genul abs-ului dar aplicat in sens invers si in varianta mai arhaica dar valabila cat exista gravitatie... :da

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Prin reducerea turatiei motorului in transmisie se mareste foarte mult momentul transmis rotilor (normal ca totul se face cu un randament mai mic decit 100% !!! si exista pierderi, dar nu foarte mari).Motoarele de capacitati cilindrice mai mari dezvolta turatii mai mici dar momentul la arborele motor este semnificativ mai mare. Masa vehiculului este deasemenea importanta, deorece degeaba ai moment de tractiune transmis rotilor, dar daca vehiculul este usor, rotile se invirt in gol, patinind pe sol.In urma cu 50...60 de ani autocamioanele nu aveau puteri foarte mari (rar treceau de 200CP) dar prin raportul de demultiplicare din transmisie se ajungeau la momente de tractiune uriase la roti - pierderea era in faptul ca respectivele vehicule mergeau destul de incet, viteza maxima a unui autocamion rareori depasind 40km/h.In imaginea de mai jos se vede un autocamion sovietic Yaaz 210 fabricat in 1951, care avea un motor de 165CP si o masa totala de 22 tone, dar care tracteaza 4 remorci cu masa totala de 80 tone. Consumul? ...autocamionul cu incarcatura, fara remorca consuma 60 litri de motorina/100km, avind un motor diesel in 2 timpi de 7000cmc. Rapoartele din transmisie? Cutia de viteze cu 5+1 trepte avea un raport de 6,17:1 in viteza 1-a, era urmata de o cutie de distributie cu 2 trepte care avea raportul de 2,13:1 in treapta lenta si puntile din spate (amindoua motoare) cu raportul de transmisie de 8,21:1, deci in cea mai lenta treapta de viteza avea un raport total de transmisie de 107:1, adica turatia rotilor era mai mica de peste 100 de ori decit turatia motorului care avea momentul maxim la 1600RPM si turatia maxima de 2000RPM. Bineinteles ca momentul transmis rotilor este de aproximativ 100 de ori mai mare decit momentul realizat de arborele motorului. Viteza de deplasare? 5km/h in treapta 1-a si 55km/h in treapta a 5-a a cutiei de viteze, cu reductorul din cutia de distributie cuplat pe "rapid".

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Daca mergeam in continuare cu Rusii, Nu dadeam 50 de ani inapoi! La un motor pe benzina, raporul de compresie e de maxim 12,5/1, iar la diesel e de 16/1. De aceea e mai fortos ultimul, dar si mai lent. O parte din putere se epuizeaza numai comprimand cele 16 unitati. Daca-i pui volanta mai grea, sa castige la comprimare, tot va pierde la explozie, invartind volanta mai grea.Un motor ce are cursa mare, nu se va putea tura mult (ca n-are timp), dar fiind bratul fortei mare, necesita rapoarte mai mici de transmisie.

Link spre comentariu

Dr. L a zis foarte bine ce a zis....puterea unui motor este produsul dintre momentul motor, turatie si o constanta. Constanta difera in functie de tipul motorului, electric, cu explozie, etc. De asta in cartea tehnica se si specifica si turatia la care se dezvolta o anumita putere. Cutiile de viteze sant construite pentru a micsora plaja de turatii in care functioneaza motorul. Deci puterea care ajunge la roata e aceiasi cu cea dezvoltata de motor minus pierderile binenteles, singurul lucru care se modifica este cuplul motor si turatia, ele variind invers proportional, cand una scade cealalta creste. Mai departe...e vorba de clacă.

P:S. Diferenta dintre diesel si benzina n-are de-a face cu raportul de compresie domle. :rade:

Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...
Vizitator bn99nas

buna.imi puteti recomanda un tractor mic(45,60 cp) 4x4 pentru a lucra in jur de 10 ha?daca se poate sa ma incadrez in 3000 de euro,sa mi ramana si ceva pt utilaje..am citit tot topicul si vad ca sunteti f experti ,si unii aveti tractoare de mult timp.dati mi un sfat ce a ti face in locul meu,si ce tractor v ati lua ,daca ati fi in locul meu?precizez ca sunt novice in ale tractoarelor,dar vreau sa i usurez viata la tata,care se roaga(si nu au timp) de unul de altul pt arat , discuit, semanat ,cosit..si alte treburi!ms mult si astept un sfat!!

Link spre comentariu

Nu cred ca gasesti la pretul precizat ceva,mai ales 4x4.Incearca sa cauti un UTB Universal 445 (45 cp,trei cilindrii) cu tractiune pe spate......sau incerca sa iti faci pe bucati.Piese se gasesc,tractoare sunt multe de acest tip.Te mai costa o gramada si utiljele necesare muncii pamantului.... Este si 445 DT (dubla tractiune) dar sunt scumpe rau....

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

P:S. Diferenta dintre diesel si benzina n-are de-a face cu raportul de compresie domle. :rade:

...are a face. Rapoartele de compresie nu sunt alese intamplator. Ele se aleg in functie de presiunea maxima la care se autoaprinde un combustibil.La motoarele dizel combustibilul se autoaprinde datorita conditiilor de presiune si temperatura din cilindru in timpul compresieiLa motoarele otto (benzina) autoaprinderea combustibilului nu este dorita, aprinderea se face printr-o scantee data de o bujie. Din aceasta cauza raportul de compresie este mai mic pentru a preintampina exploziile necontrolate (la motoarele otto).Benzina se adiveaza pentru marirea stabilitatii ( sa nu detoneze necontrolat), iar motorina se adiveaza astfel incat sa se favorizeze autoaprinderea. Randamentul motoarelor dizel este mai bun.
Link spre comentariu

Randamentul motoarelor diesel este mai bun pentru ca aria subgraficul in coordonatele Clapeyron-Mendeleev (adica coordonate presiune si volum) este mai mare decat in cazul ciclului Otto. Daca ati trecut prin clasa a XI a unui liceu cu profil real, ati fi studiat asta la capitolul Termodinamica, din cadrul orelor de Fizica. Acolo, profesorul nu aminteste nici de rapoarte de compresie, nici de tipul de combustibil utilizat, atunci cand vorbeste despre randament. El spune doar despre caldura primita, caldura cedata si diferenta dintre ele care este tocmai lucrul mecanic. Care e totusi diferenta intre cele doua cicluri? Pai ciclul Otto e format din doua adiabate si doua izocore, iar ciclul Diesel e format din doua adiabate, o izobara si o izocora.

Link spre comentariu

Acuma inteleg.1. In fizica, eu tin minte ca am facut termodinamica in clasa a X-a, se studiaza niste cazuri ideale. 2. In tehnica nu prea ai cum sa masori caldurile si / sau temperaturile de prin pistoane asa ca randamentul se exprima in ceea ce se poate masura adica in raportul dintre niste volume. Se pleaca de la acea formula cu caldura si se ajunge la o formula care depinde numai de rapoartele de compresie. Introducand in acele formule volumele corespunzatoare se observa ca randamentul pentru dizel e mai mare ca pentru otto.3. Motoarel dizel in 4 timpi - cele studiate prin liceu se mai mumesc motoare dizel lente si au aplicatii tehnice destul de limitate. Marea majoritate a motoarelor dizel au de fapt 5 timpi.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări