Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

releu incarcare moto!!


Vizitator cristyyoo

Postări Recomandate

Vizitator tyc

Nu merg pe doua topicuri ca la urma nu mai stiu care care-i. Daca postezi sch (toata) aici ... .Transil de 1,5kW? S-ar putea sa tina da' 15V e cam putin ,se va incalzi si cand dai de o groapa bate siguranta.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 298
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Cilibiu

    84

  • Big

    34

  • miron1947

    15

  • madcox

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Vizitator tyc

Transilul are tensiunea centrala de 15V ,deja la 14V se gandeste ca poate ar fi cazul sa se 'strapunga' .Cand roata iese din groapa ,motorul smuceste (nu simti asta datorita tampoanelor din cauciuc din roata spate) ,intr-un cuvant turatia variaza brusc si poate aparea un spit de tensiune.In configuratia cu RISC vad ca foloseste un ERS cam dificil de comandat ,sch e functionabila ?Oricum tensiunea de referinta cu divizor rezistiv e bestiala. Oare cine sa gandit sa puna asta intr-un loc unde dt e de zeci de grade ? Caldura motorului e de neglijat in cazul de fata ,numai la conserve e o chestie de luat in calcul ;caldura de la toba ( cauza majora de defectare la Honda PD02 si aia macar a fost proiectata de un colectiv de ingineri ,'prosti' de altfel) ,caldura de la vasul de expansiune si blocarea curentilor de aer de carenaj.

Link spre comentariu

Montajul de comanda va fi separat de tot ce inseamna caldura, va fi prins in spatele bordului, unde niciodata nu am ajuns la temperatura de 40 grade vara pe o canicula infernala!Iar partea cu puntea si mosi va fi in locul celui vechi.Sper ca un moderator sa combine cele 2 topicuri, si acolo o sa vezi si un montaj cu o schema care sunteaza fazele, dar din pacate nefunctionala pe moto, pe banc totul era ok!Schema este functionala in simulari, dar simularile nu prea se compara cu realitatea, astept piesele, cand vine , o fac si postez rezultatul aici , precum si masuri aferente, si daca este nevoie si un video, asta daca se comporta ca in simulare. Nu stiu daca la schema mea va exista posiilitatea unei tensiuni inalte la smuciri, programul in MCU ruleaza o data la cel putin 1ms, ca sa citeasca tensiunea ii ia intre 13μs - 260μs, iar tot programul are doar 10 randuri de cod care se ruleaza!Iar daca vreau sa fie si mai rapid ca raspuns, folosesc un quartz extern de 16MHz! Deci erorare foarte mica!Iar ce sa zic de uni ingineri sau proiectanti, lucrez intro fabrica de cablaje electronice (tot ansamblul) (Ex, surse in comutatie, le iei le pui un cordon si o bagi in priza, la iesire ai tensiune) totul este proiectat de italieni, in fabrica se face toata ansamblarea, placa imprimata vine de la "chineji", si sincer, eu repar aceste placi fabricate, cu diferite defecte, de component sau de pcb, sincer, PROST GANDITE, trasee une vin anumite componente, grosimea exagerata a traseelor unde nui necesar, sau ingustarea altor trasee unde este vitala, loc bere chet, totul inghesuit.....s.a.m.d pe scurt PROST PROIECTATE. Asa sa nu ne mai luam in considerare acesti proiectanti, unul ca tine, altul ca mine, altul ca x ,y,z, fac cablaje HOME MADE mai ceva ca de fabrica, de la functionare la design, asa sa lasam in pace proiectanti, ca noi (uni dintre noi) lucram mai bine ca iei.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Ok ,ai calculat cu cat se modifica tensiunea de iesire cu temperatura ?De ce nu folosesti un zener de 5V1 si spui ca asta e tensiunea pe care trebuie sa o mentina?

Link spre comentariu

Nu prea am inteles carei treaba cu zenerul si unde sal pun?Deci , prin divizorul rezistiv, citeste tensiunea de la iesire, in MCU am setat tensiunea de 14.5V la iesire, respectiv 0.145V pe pinul ADC.In MCU mai am o linie de comanda, in caz ca depaseste tensiunea de 16V, respectiv 0.16V pe pinul ADC sa imi decupleze releul!Factorul de umplere este controlat de tensiunea de pe pinul ADC, daca tensiunea scade (din cauza curentului) MCU citeste ca a scazut si mareste factorul de umplere, daca tensiunea creste, MCU stie si micsoreaza factorul de umplere, pana tensiunea este optima. Acest procedeu se intampla cu pasi marunti dar foarte rapid! (se poate face asta si cu un Sg3525 sau driver de PWM)La relantiu tensiunea continua este de 22V (dupa puntea redresoare, cu sarcina de 30w, iar la faza asta daca am consum mare (xenoanele) factorul de umplere va fi maxim ( nu cred ca la relanti tensiunea este 14.5V cu consum de 12A), cand accelerez factorul de umplere va scadea deoarece tensiunea va creste! Daca mosfetul se strapunge, toata tensiunea trece prin FUSE catre zenerul de 15V, care scurcicuiteaza tensiunea trecuta prin fuse, FUSE BLOW si asa se intrerupe tensiunea de alimentare a MCU (salvandul de la distrugere) si in caz ca nu se declanseaza releul din nu stiu ce motive, cand sare fuse , intrerupe si alimentarea releului, asta salvand tot ce este conectat dupa releu, iar dupa releul am o siguranta fuzibila de 20A iar dupa ea pun TRANSILENTUL! Deci ma gandesc ca o protectie mai buna de atat nu prea se poate la schema facuta de mine! Cel putin inca nu imi mai vine in cap alta protectie mai buna!

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

La relantiu tensiunea continua este de 22V (dupa puntea redresoare, cu sarcina de 30w, iar la faza asta daca am consum mare (xenoanele) factorul de umplere va fi maxim ( nu cred ca la relanti tensiunea este 14.5V cu consum de 12A), cand accelerez factorul de umplere va scadea deoarece tensiunea va creste!

La ralanti,daca ai 22V cu 30W,la o putere mai mare consumata,tensiunea va fi mai mica de 22V,sa zicem sub 18V.Sursa mosului se afla la 12V,fata de masa,conectata fiind la plusul bateriei.Tensiunea GS va fi sub 6V,ceea ce este putin,mosul neputandu-se deschide complet.Mosul se va ambala termic si se va distruge.Ar mai trebui implementata o conditie MCU,ca sa eviti aceasta situatie;si anume blocarea mosului,cand tensiunea dupa punte ar fi mai mica,sa zicem ,de 25V.O alta varianta ar fi sa gasesti un mosfet cu Ugs,cat mai mica,dar e dificil de gasit.In rest tot ceea ce ai descris,e corect,eu cred ca schema va fi functionala.Modelul de mos ales,nu cred ca e cel mai potrivit;ar trebui gasit unul cu Rds cat mai mica,pt a reduce puterea disipata de mos,sau mosuri.Pentru testele initiale,e bun si asta.Protectia la supratensiune implementata de tine,e in regula,desi se putea mai simplu.O protectie gen crowbar,cu tiristor ar putea sesiza si un varf se supratensiune,potential periculos,ceea ce releul si siguranta nu va reusi.Este totusi o situatie ipotetica,o baterie buna reusind sa filtreze de regula aceste varfuri.
Link spre comentariu

Am cautat despre protectia care zici , sunt deja interesat daca isi face treaba mai bine de ce am eu, si am gasit doar poza de mai jos!Este complecta?O sa refac un pic schema ca sa asigur cei 12-14V pe grila!

post-15533-139829420342_thumb.png

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Schema e aproape completa;lipseste comanda tiristorului,care in cazul tau o poate face MCU;acesta trebuie programat ca la o tensiune la iesire mai mare de,sa zicem 17V,sa comande deschiderea tiristorului,care va arde siguranta.Avantajul acestei protectii este dat de faptul ca tiristorul va fi deschis si de un impuls de scurta durata.Chiar daca varful de tensiune dispare,tiristorul va ramane amorsat,pana la arderea sigurantei.

Link spre comentariu

Da interesanta treaba, doar ca dezavantajul este ca daca spikurile sunt cam dese, trebuie sa stai cu sigurantele dupa tine, insa daca la schema mea, este un spike care nu a ars siguranta fuzibila dar releul sa declansat deoarece a detectat spikul, daca spikul nu mai este , releul este anclasat de MCU automat!Siguranta este pusa doar in caz de tensiune mare , peste 20V, siguranta este slow!Acum fac alta schema sa vad daca reusesc sa o fac mai stabila!L.E se pare ca alta varianta nu prea am decat cea din schema postata de mine, ma refer cu asigurarea diferentei de tensiune intre S si G, ca el sa functioneze normal, singura chestie ar fi ca atunci cand sunt la turati mici , sa decuplez releul pentru a nu pocni MOSUL, sau releul sal montez inainte de mos si sal comand sub alta forma, monitorizand tensiunea de dupa puntea de diode, sa anclasenze releul doar dupa ce tensiunea de dupa punte depaseste 30V CC, este o rezolvare, dar daca stau la relantiu la semafor mult timp, tocesc bateria in felul asta............ hmmmmm, am incercat sa fac cu MOS canal P , dar nu reusesc sal comand! La iesire am 50V....pfff, trebuie sa mai experimentez!L.E 2, am incercat sa pun mos canal P dar este foarte instabil, nu reusesc sa stabilizez tensiunea de iesire, singura chestie e sa raman la schema care am postato si sa monitorizez temperatura mosului la relanti si cu xenonurile aprinse! Sper ca 3 mosuri ajunge pentru durate scurte de stat la relanti!

Link spre comentariu

Am testat schema la tensiunea minima si se pare ca sub 30V, tensiunea la iesirea mosului este de 7V. La peste 30V , functioneaza ok! Nu ar fi o problema asta, ca doar nu merg in relanti, si bateria cred ca nu simnte asa mult!Oricum o sa modific un pic schema, din cauza ca atunci cand pun contactul am factor de umplere maxim, si cand pornesc motorul am tensiune mare pentru o fractiune de secunda!L.E am revenit cu schema modificata si imbunatatirile aferente!MCU monitorizeaza si tensiunea de intrare, daca este sub 30V mosul va fi deschis, peste 30V va primi comanda PWM!

post-15533-139829420382_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Avand in vedere diferenta de functionare intre banc si real ,ceva circuite de protectie supradimensionate sant necesare .

Sant de parere ca protectiile trebuie sa fie independente ,se pare ca uC sufera de consecintele expunerii la EMI ,probabil si ceva filtre de rejectie ar fi binevenite .

Auzisi ca in cazul puneri la masa a fazelor ,energia electromagnetica se reintoarece in generator (?) slabind campul.

Oare ce se intampla cu energia electromagnetica in acest caz(de fata)? Circula prin fire formand un camp magnetic aleator ? Cu o busola (sau ceva asemanator) se poate vizualiza fenomenul .

Ai incercat sa ecranezi partea de comanda ? Acu i-mi aduc aminte ca un lot important de BMW 1200 (paremi-se) a fost rechemat pt inlocuirea cablului de la sonda lamda cu unul ecranat -dadea erori dupa un timp. Daca ai posibilitatea fa un mic espionaj industrial cum se ecraneaza calculatoarele de pe automotive.

Pana atunci ceva surse de inspiratie:

http://www.aca-vogel.de/DCDC-Converter/ ... 75_en.html

Sch de crowbar nu e ok ,trebuie sa ai sigurante de ambele parti -si dinspre generator si de la baterie -in caz contrar se ajunge la situatia care pe care :cedeaza bateria sau tiristorul? As folosi un IRF de 100A cu divizor rezistiv in grila ,ceva nu foarte precis, pe la 16...18V tensiune de declansare.

Link spre comentariu

Sursa foarte buna de insipartie!Am reusit sa implementez mos canal P, iar acum functioneaza si de la tensiune de 13V, Daca am 13V la intrare atata am si la iesire! Tot ce trebuie sa caut, este un mos de cel putin 300V D-S, si BC337 trebuie de tensiune mult mai mare!Schema mai jos!Nu stiu daca campul magnetic va ajunge la MCU (cam 1 m distanta) in schema am omis filtrarea de dupa stabilizator, car in realitate va fi!Fuzibilul vine pus tot in locul specific, in schema de mai jos am uitat sal pun!OBS:(am trimis un MP moderatorului acestei ari ca sa uneasca cele 2 topicuri!)

post-15533-13982942047_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Ideea cu mos P,e foarte buna;releul va incarca si la ralanti.Schema insa trebuie putin modificata;daca Q4 e deschis,tensiunea GS,este 250V,mult peste cei cca 15-20V suportati de mos.Ar trebui conectat un zenner de 15V,cu catodul in sursa si anodul in grila,iar in serie cu D3 o rezistenta sa limiteze curentul maxim prin zenner,la tensiunea maxima livrata de puntea redresoare.Cred ca aceasta tensiune nu va depasi niciodata cca 100V,releul va avea intodeauna o sarcina la iesire.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări