Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum sa evaluam sunetul incintelor acustice.


Vizitator VeGaATS

Postări Recomandate

"nimeni nu se bazeaza in proportie 100% doar pe soft.Dar cand te bazezi 2 treimi pe tehnica si doar 1 treime pe arta rezultatele sunt altele.Arta aplicata practic dpmdv este tot un fel de cunostere,experienta acumulata,cand observi ceva si stii unde sa umblii insemana ca cunosti niste fenomene/lucuri "CBI +10 :aplauze

acum am obs si eu ce a vrut VTP sa zica :rade:(nu vazusem +10 ala),ai fost prea adevarat cu interventia asta :rade: ,chiar daca ai avut intentii bune sau nu :limb: din pacate este primul tau post pe forum si se poate crede ca ti-ai facut special cont pt aceasta ocazie,sau esti clona cuiva si ... :rade:sper sa nu fie cazul...ca chiar nu ajuti pe nimeni
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 38
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • VTP

    12

  • CBI

    11

  • [i_unit]

    1

  • Toader

    1

Top autori în acest subiect

In muzica, un ton consta din fundamentala (frecventa fundamentala) avand o valoare bine definita, si o serie de armonici, fiecare fiind un multiplu al fundamentalei. energia fiecarei armonici continute depinde de instrumentul care-l produce si acesta diferentiaza un instrument de altul. In muzica, unde caracterul sunetului depinde de proportia de armonici pe care o contine si este definit ca TIMBRU.Definitia clara , sper, pentru oricine nu este din wikipedia. Apartine lui M.D.Hull, autorul lucrarii "Building HI-FI Speaker Systems" aparuta in mai multe editii (dispun de editia a VI-A, complet revizuita), sub egida N.V.Philips Eindhoven Olanda. Cum nici muzica si nici acustica NU s-au schimbat intre timp, dizertatia CBI despre evaluarea timbrului nu are legatura cu subiectul solicitat de mine si arata doar o confuzie a termenilor pe care am observat-o de mai multe ori in postarile sale.Nu am avut niciodata in intentie sa discut contradictoriu cu cei ce spera sa rezolve orice problema prin masuratori. De altfel, tot ei "au inteles" in mod voit ca sunt adeptul lucrului "dupa ureche". Din pacate au emis percepte care nu au acoperire practica. Nu e nici o problema daca traiesc cu ideea ca incintele de calitate se pot obtine NUMAI cu determinari si masuratori si dau rezultate chiar de la inceput (CBI), dar in obtinerea unui rezultat de valoare, marii producatori mai pun si un pic de ARTA. Daca ar avea dreptate macar in ceea ce spune despre timbru, am putea sa ne indreptam copii din fasa catre canto, printr-o prima selectie, masurand corzile vocale ale sugarului.Si in cazul incintelor sau al traductoarelor, nu orice tweeter din tesatura de matase va suna matasos! Si nici cel cu calota de Al sau Ti nu va suna metalic daca va fi folosit corespunzator ( in functie de solutia tehnica adoptata la constructia sa ). Acelasi set de difuzoare , plasat in incinte diferite, va avea timbru diferit ( considerand ca tehnic, sunt indeplinite aceleasi conditii pentru toate incintele in care este plasat setul respectiv!). Lucrul acesta este o realitate si este bine de stiut de catre toti constructorii DIY. Timbrul unei incinte poate fi banuit daca dispui de difuzoarele cu care vrei sa o echipezi, dar numai in mica proportie ( si in masura in care evaluarea este facuta cu putin mai multa experienta ). Dar ramane o problema, rezultatul final nu poate fi determinat, de aceea sunt atatea firme, atatea produse diferite, fiecare incercand sa satisfaca gustul unei categorii cat mai mari de consumatori.

Link spre comentariu
Vizitator VeGaATS

VTP,Sint curios sa aflu care e opinia dumneavoastra despre Vifa P11 si Seas CA12 despre care spuneati ca le cunoasteti.Factorul de amortizare... daca o sa vreau sa reduc factorul de amortizare la boxele mele o sa adaug rezistenta de care vorbeati de 0.5 ohmi la cei vreo 40 de miliohmi cit e acuma (cablu de 3 metri de 10AWG cu 0.00327 ohmi / metru plus vreo 30 de miliohmi iesirea din amplificator). Asta facea JBL pe vremuri cu unele boxe; publicau ce factor de amortizare trebuie sa aiba sistemul pentru amortizare critica. Practic il ajustai dintr-o rezistenta in serie cu difuzorul pentru ca boxele alea erau supra-amortizate, dar aia era pe vremea amplificatoarelor cu tuburi si bineinteles ca aparea un alt set de probleme. v

Link spre comentariu

VTP,Sint curios sa aflu care e opinia dumneavoastra despre Vifa P11 si Seas CA12 despre care spuneati ca le cunoasteti.Factorul de amortizare... daca o sa vreau sa reduc factorul de amortizare la boxele mele o sa adaug rezistenta de care vorbeati de 0.5 ohmi la cei vreo 40 de miliohmi cit e acuma (cablu de 3 metri de 10AWG cu 0.00327 ohmi / metru plus vreo 30 de miliohmi iesirea din amplificator). Asta facea JBL pe vremuri cu unele boxe; publicau ce factor de amortizare trebuie sa aiba sistemul pentru amortizare critica. Practic il ajustai dintr-o rezistenta in serie cu difuzorul pentru ca boxele alea erau supra-amortizate, dar aia era pe vremea amplificatoarelor cu tuburi si bineinteles ca aparea un alt set de probleme. v

- unde am spus eu ca am lucrat cu cele doua difuzoare?- mi-au trecut prin mana atat Vifa cat si SEAS destule ca sa pot sa-mi fac o parere despre caracteristicile lor, nu despre 2 difuzoare. Nici nu vad rostul unei asemenea comparatii! Fiecare difuzor poate fi utilizat mai bine sau mai putin bine de catre un utilizator, si, ce poate obtine unul nu va obtine altul. Prefer sa lucrez cu difuzoare care au un SPL ridicat si in functie de numarul de cai, aleg woofere mari, la limita. Dintre cele doua branduri, mi-au placut, ca timbru, Vifa. De altfel am ascultat si multe incinte de fabrica echipate cu Vifa care aveau calitati acustice f.bune. Cele mai multe erau mai vechi, inainte de productia in China. De altfel, acum 2 ani, PMC a adus la Buc. incinte TL echipate cu Vifa ce lucrau frumos.- precizez ca nu ma intereseaza bookshelfurile, difuzoarele de diametre mici si SPL-ul mic! Si daca am construit incinte acustice, bune, rele, le-am facut pentru muzica, in primul, al II-lea si al III-lea rand si mai putin, catre de loc, sa conving pe cineva de ceva- nu inteleg chestia cu DF manevrat prin rezistenta. Unde vrei sa ajungi? De altfel trebuie tinut cont ca in circuit se afla, de obicei, si o bobina care poate ajunge la 0,5 ohmi sau mai mult. Nici un difuzor nu este montat la bornele amplificatorului direct!
Link spre comentariu

VTP,m-ai inteles gresit,nu am spus ca se poate prezice timbrul unui dif/incinta dinainteam spus ca intr-o mica masura se pot trage anumite concluzii de ce suna asa si pe dincolo,de ce si cum este perceput sunetul la ureche in acea maniera subiectiva.De ce fiecare material are caracterul propriuo calota textila nu va suna ca una metalica la fel si un con de plastic ca unul de hartieasta e timbru in opinia meafatpul ca in construcutia acestora intervin cei 2 factori(rigiditate si amortizare) le face sa-si mai schimbe din proprietatile acustice.De aceea se smolesc cu tot felul de zemuri ,li se fac suspensii soft la calotele dure ,se introduc diverse fibre in compozitia de baza etc etceu de ex am mutat aceleasi componente in mai multe implemenetari si cu taieri diferite,si nu sunt de acord ca se schimba radical sunetul incat sa zic ca e alta incinta,cu alt timbru.Se patreaza caracterul de baza al difurilor.In cazul unuor componente cuminti,o taiere de ex la 2khz si alta la 3khz in aceeasi maniera(si implementare) schimba f putine in sunetul reprodusDar nu trebuie sa fii de acord cu mine,la fel cum nici eu nu sunt de acord cu altele scrise pe forumMarii producatori e posibil sa mai puna si un pic de arta,ca de aceea se spune vorba ca fiecare firma are soundul casei.Dar asta tine intr-o masura si de faptul ca au niste cunostinte ale lor(probabil descoperite in experienta si incercarile efectuate de-a lungul timpului) cum sa obtina acel sound si le respecta cand fac ceva

Link spre comentariu

Te rog mai citeste definitia timbrului, nu neaparat ce am dat eu. Ca sa fiu mai clar: timbru e acel ceva care deosebeste vocea mea de a ta, facand-o recognoscibila de catre cei care te cunosc, chiar daca o aud la telefon.Caracteristicile generale date de materiale le cunosc si eu si e clar ca influenteaza modul de formare a armonicilor, dar nemasurabil.

Link spre comentariu

ok,inteleg la ce te referiam vorbit de un lucru diferit eusa o luam altfel atuncide ce o membrana de hartie chioara este mereu perceputa(recunoscuta) ca o membrana chioara de hartie si una de plastic ca una de plastic si nu de hartiebun,daca acest caracter al fiecarui material nu este timbru ,ce este?undeva logica mea nu e buna deciadica daca se poate recunoste dupa timbru ca este o vioara si nu violoncel sau chitara,in aceeasi maniera si materialul conului...

Link spre comentariu

Mi-ati starnit interesul si m-am apucat sa invat...

Aceasta este o preluare dintr-un curs:

 

"Timbrul poate fi definit ca reprezentând acea componenta a senzatiei auditive care permite sa se diferentieze doua sunete care au aceeasi înaltime tonala si aceeasi tarie sonora.

 

Astfel, doua note interpretate de doua instrumente muzicale diferite, la un nivel de intensitate identic, vor produce senzatii diferite; se poate spune ca au sonoritate diferita. Nu numai în cazul instrumentelor muzicale, dar si în cazul vocii umane se poate vorbi de timbru sonor, care permite recunoasterea vocii unei persoane."

 

@CBI

Atentie, intrebarea a fost alta: Cum cuantifici timbrul... ?

Link spre comentariu

timbrul dupa cum a dat defintia VTP nu se poate cuantifica prin masurare,nu am zis?nu mi-e jena sa recunosc cand mai gresesc si imi sunt aduse argumente fara atacuri la persoana.Nu am pretins ca detin adevarul absolut.Pe un forum fiecare isi spune parerea personala iar ceilalti au dreptul sa i-o dezbata daca considera ca trebuieeu despre altele am facut referire in urma.Cum se poate explica anumite carateristici ale sunetului si deduce din masuratoritimbrul real raportat la cel redat prin boxa decat prin datul cu urechea si parerea poate fi descris,dar numai daca stii timbrul real .As putea merge mai departe pana la :cred ca este cam rar cand acest lucru se mai si intampla(adica sa fie cat mai asemanator spre identic),pt ca am ascultat si pe viu si mai e mult de lucru pana se va trece peste limitarile difuzoarelor si personalitatea lasata asupra semanlului.Si suportul fizic al informatiei sau cablurile schimba timbrul daca e sa mergem pana acolo...

Link spre comentariu

CBI,vezi, esti predispus la interpretari eronate si la extensii gresite:- nu am facut atacuri la persoana, am RASPUNS persiflant de cate ori v-ati erijat in specialisti, SEMANAND confuzie in randurile celor care stiu mai putin decat voi (interpretare eronata). Legat de asta :errare humanum, perseverare diabolicum! Un ex. de confuzie: extazul lui Audio Bliss!- daca recunosti aceiasi nota emisa de mai multe instrumente si poti selecta ce instrument este, la membrane diferite este o extensie justificata intr-un procent f.mic. La o putere aplicata mica un woofer va fi imposibil de determinat CE membrana are. La nivel mai mare, odata cu aparitia deformarilor vei putea determina mai usor unele caracteristici fizice ale materialului, inclusiv partea ce influenteaza timbrul, dar nu-l determina. Retine ca membrana celulozica aredoua caracteristici importante: viteza de propagare a sunetului in materialul celulozic este aproape egala cu viteza de propagare in aer si ca este materialul cel mai neutru din punctul de vedere al amprentei puse asupra emisiei acustice.

Link spre comentariu

am editat,sa ne oprim aicinu am interpretat nimic gresit ,ceea ce am scris era o atitudine generala de forum(cand se ingroasa treaba si se termina argumentele,sau pur si simplu nu se vrea a se combate cele scrise).Nu este cazul de fata unde a decurs normal discutiile.Stiu ca ai avut si tu destule reply-uri scrise mai persiflant ,reply-uri scurte in stil carateristic,pe care nu toti le-au 'gustat' asa cum a fost intentionat.Dar nu cred ca aveai pretentia de cruce de-nchinat la acest ascpect :rade:cand arunci bomba,mai trebuie sa te astepti sa faca si bum din cand in cand pe neasteptate :rade:

Link spre comentariu

VTP te rog, ne poti spune cu ce echipamente/softuri lucrezi cand construiesti incinte ?

hartie si pix !!! :ras:NU ca ar fi ceva rau. Problema e ca poate dura o vesnicie pana reusesti sa faci ceva.
Link spre comentariu

lasa ca fac alti specialisti de ani de zile pe bani cu softuri si graficele producatorului de acum 3 ani si iese de nu-ti vine sa crezi...macar VTP nu a avut pretentii financiare si nu a venit cu texte ca a realizat nave spatiale frumos furniruite...daca esti pretentios pana nu pui tu mana sa studiezi si sa iti faci,intodeauna va fi la noroc sa se nimeresca gusturile altcuiva cu ale tale fara sa mai schimbi nimic(in primul rand alte urechi,alte electronice,alta camera)Nici nu trebuie sa fiti de acord cu metoda sa,in definitiv nu a bagat nimic cu forta nimanui pe gatNu-i iau apararea pt ca nici eu nu sunt convins,dar la nivel teoretic multe din postari sunt pline de continut daca reusesti sa treci peste micile rautati

Link spre comentariu

VTP te rog, ne poti spune cu ce echipamente/softuri lucrezi cand construiesti incinte ?

hartie si pix !!! :ras:NU ca ar fi ceva rau. Problema e ca poate dura o vesnicie pana reusesti sa faci ceva.
Hartie , pix si ureche super educata plus cunostinte solide adunate in ani multi de lucru !Am ascultat multe reazlizari ale maestrului si toate au avut ceva care sa ma impresioneze .Deci se poate si fara softuri...
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări