Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum sa evaluam sunetul incintelor acustice.


Vizitator VeGaATS

Postări Recomandate

Vizitator VeGaATS

Pentru cine are nevoie...

 

Sper ca materialul pe care l-am atasat va fi util celor care au ceva mai putina experienta in a evalua sunet. Si pentru ca sa exemplific am facut si am pus pe youtube un filmulet cu doua piese care au un balans bun (cel putin atit cit permite tot procesul asta)...

 

 

VeGa

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 38
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • VTP

    12

  • CBI

    11

  • [i_unit]

    1

  • Toader

    1

Top autori în acest subiect

pune si numele celor 2 piese(a doua mi-a placut f mult) sau daca doresti si cand ai timp si a altor piese(/cd-uri) bune pt evaluatul balansului tonal pe care le folosesti/cunosti .Si ceilalti forumisti daca dorescar fi bun un topic de genul asta.Dar numai cu muzica buna!ms

Link spre comentariu
Vizitator VeGaATS

Cele doua fragmente sint:Just Now de pe albumul lui Michel Camilo, Spirit of the Moment."Cieco Cieco" Barber de pe CD-ul cu soundtrack-ul filmului Les Triplettes de Bellville.vega

Link spre comentariu
Vizitator VeGaATS

i_unit,Boxele sint puse acolo pentru ca in camera aia e cea mai buna solutie, nu neaparat acustica... In pozitia aia basul e pronuntat, de aia l-am corectat un pic.--------------------------------------------------------------------------------------Toader,Bass: ETON 8-800Mid: Vifa P11WH-00-08Tweet: Seas 27TDFC

Link spre comentariu

Sunt de acord cu concluzia: EVALUAREA ACUSTICA A INCINTELOR NECESITA O URECHE EDUCATA!In rest, TOTUL e discutabil:- dece midwooferul Vifa este mai bun decat cel SEAS? (intamplator stiu, ceilalti?)- caracterizarile sunetului sunt pur subiective, dar, in anumite conditii pot fi utile;- e clar ca fara o experienta data de ascultarea unor sute, mii de incinte, e greu sa faci o evaluare corecta. In plus, dupa parerea mea, acest deziderat e aplicabuil doar celor care au ureche muzicala, nu afonilor! Stiu o multime de afoni care emit "judecati de valoare " in baza dreptului la o opinie! Multi dintre acestia, si multi din cei fara experienta, au pretentia ca o melodie e redata bine dar alta nu, ca una are "sibilantze" alta are distorsiuni, etc. Toti, fara exceptie STIU cum trebuie sa "sune" incintele "bune"!!!- in ceea ce priveste factorul de amortizare, amplificatoarele cu tuburi si cele relationate, pot sa spun ca nu sunt de acord cu multe din cele prezentate! O rezistenta de 0,5 ohmi inseriata cu incinta face factorul de amortizare de 1.000 ( sa zicem) sa scada sub valoare in cazul unui amplificator cu tuburi care rareori trece de 10!!! In felul acesta dealerii si producatorii de cabluri manevreaza "audiophilii" a toate stiutori!Personal am avut mai putine probleme de adaptare intre incinte si amplificator cand acesta era vacuum state decat in cazul solid state!!!- o fi industraia americana evoluata in ceea ce priveste HT, dar nu am ascultat muzica ce-mi place , remasterata, sunand la fel de bine ca in stereo clasic. Inregistrarile remasterate nu mi-au placut deloc si nu discut din ce cauza. Personal cred ca noua generatie de ing. de sunet sunt slabi profesional comparativ cu cei din generatia mai veche.- nu contest ca acustica, prin castigurile tehnice din ultimele decade, a avut mult de castigat! azi orice este prelucrat digital: sunet, imagine, industrie, agricultura, etc. Dca am facut, din motive de spatiu, o trecere de la inregistrarile analogice la cele digitale (CD), asta nu inseamna mai mult decat ca am facut un compromis negativ in calitatea acustica: sa inlocuiesti o sinusoida cu o panza de fierastrau nu e un pas inainte oricat de mici sunt dintzii! Ureche umana este un instrument ANALOGIC, usor dar si greu de pacalit!!!!!!!Am ascultat surse digitale, amplificatoare digitale (gen AKAI , anii '90 si altele )DSP-uri care sa conduca sunetul, incinte de cele mai diverse tipuri, etc. Nimic nu a egalat in FRUMUSETEA sunetului un sistem analogic (pick-up, amplificator cu tuburi, incinte pasive), oricat de bun si scump era sistemul cu tratare digitala a sunetului! Cel putin pe genurile de muzica pe care le ascult eu (pop,rock decadele "60 - '90, opera, opereta, simfonica ).Sigur, tehnica digitala poate rezolva azi lucruri care nu pot fi rezolvate analogic, nu contest acest lucru, si, daca as avea o sotie de 20 de ani nu as lasa-o cu flash recorderul Olympus LS-10 sau alta scula digitala ca sa nu am copii digitali.- nu contest ca azi se poate masura, tot prin tehnica digitala orice in acustica, dar nu vad vreun progres nemaipomenit in domeniul componentelor unui sistem

Link spre comentariu

In ceea ce priveste masuratorile, determinarile facute inafara standardelor, refacerea fiselor tehnice, etc., ca si bazarea unui intreg proiect pe softuri, personal, iar nu sunt de acord.Cineva de pe forum spune ca e stiinta producerea unei incinte, nu are nimic de a face cu arta! Asta ar insemna ca numai cu stiinta sa produci o incinta apropiata de perfectiune, care , automat ar fi pe gustul a min. 90% din ascultatori. Ceea ce nu se intampla in realitate, aprecierea incintei tinand de gustul fiecaruia. Daca stiinta ofera modalitati de a studia fenomenele acustice din ce in ce mai profund si sa le integreze in modalitatile de calcul ale incintei, realitatea si-a pastrat dreptul de a fi suficient de complexa pentru a nu putea fi cuprinsa in calcul suficient pentru a creia ceva in de ajuns de aproape de realitate. Ca sa nu mai vorbim de impredictibilitatea determinarii timbrului unui traductor acustic. De aceea, am considerat sa acord credit determinarilor efectuate de producatorul traductorului, mai ales ca in ultimii 5-10 ani, cu toate avansurile tehnice clamate de producatori, incintele de clasa medie sunt mult mai nemuzicale fata de cele din aceiasi clasa produse acum 40-50 de ani. Sigur, tehnologic au un avans considerabil, dar acustic nu sunt evoluate suficient ca sa nu te faca sa te intorci la cele din generatiile anterioare. Dupa cum am mai spus nu odata, azi, marketingul vinde lucruri slabute ca performante unei mase de consumatori din ce in ce mai putin educati atat muzical cat si tehnic. In felul acesta s-a dezvoltat o "stiinta" ezoterica a cablurilor, rezonatoarelor din lemnde plop sau morcov african, a markerelor care "imbunatatesc" sunetul CD-urilor, a dispozitivelor de demagnetizat aluminiul, plasticul sau cartonul, a suportilor de cabluri, a maselor de turnare cu formule secrete pentru a produce fate sau toata incinta, etc. Ca sa nu mai vorbim de componente clasice "in interpretari moderne". Poti astfel ASCULTA condensatoare de un anume tip, rezistente sau bobine, evident cu preturi piperate, dar ...............! Nimeni nu spune sa folosesti ultimele chinezisme, dar nici sa dai cat NU face pe alte chinezisme cu brand vestic! Ramane ca fiecare sa actioneze cum crede mai bine in interesul propriu, indiferent daca cumpara componentele unui lant acustic sau vrea sa construiasca in regim DIY aceste componente.Un sfat: daca optati pentru DIY, sa stiti bine ce vreti sa obtineti, si, mai laes, CUM obtineti! Am ascultat de prea multe ori refrenul: " am lucrat o viata si nu am reusit sa fac ceva ca lumea!" Acei care au astfel de lamentari nu au avut, de la inceput, nici incredere in ei, nici cunostinte teoretice, nici practice si nici dorinta de a invata si gandi cu capul propriu. Dac nu sunteti "tari in virtute" cum spuneau bunicii nostri, mai bine strangeti banii si fuga la magazin!

Link spre comentariu

vega,ce parere ai de basii eton compartiv cu seria clasic de la scanspeak,am inteles ca ai ascultat amandouascanpseak stiu,eton nimic.Acustic ma referreferitor la cele scrise mai sus,eu sunt 'nemernicul' care a spus ca a face o boxa e stiinta!hai sa mai scriu iar si justificarea...pt ca in proportie majoritara realizarile diy cu care am avut de-a face si asupra carora nu s-a inclus nici un fel de proiectare tehnica concreta (dar nu dinaia cu privitul graficelor din catalog) au avut intotdeauna defecte usor observabile(altfel zis,loc mult de imbunatatit).In orice domeniu,hi-fi sau pro.Mai mult in cel din urma dat. componentelor mult mai dificile de implemntat si pt ca se mai iese si cu ele in public (defecte care nu tin de neaparat de timbrul componentelor)faptul ca mai sunt useri mai vechi,cu zeci de incinte ascultate si mesterite care au obs niste fenomene si si-au dezvoltat un mod personal de lucru si aplicatie practica nu insemana decat ca mai sunt si exceptii,destul de rareexagerarea nu e buna,nimeni nu se bazeaza in proportie 100% doar pe soft.Dar cand te bazezi 2 treimi pe tehnica si doar 1 treime pe arta rezultatele sunt altele.Arta aplicata practic dpmdv este tot un fel de cunostere,experienta acumulata,cand observi ceva si stii unde sa umblii insemana ca cunosti niste fenomene/lucuri ,nu ca esti talentat sau mai 'urechist' decat altii(parerea mea deci) Arta inseamna sa iei o punga de piese si sa te apuci sa le combini pana suna bine(sau crezi ca ai ajuns la un punct in care ai obtinut ceva ).Cand mai exista si altcineva care sa aprecieze ce ai facut nu insemana ca apreciaza talentul ci ca are gusturi apropiate Timbrul nu se determina decat intr-o oarecare masura prin masuratori,dar anumite defecte sau lucruri deranjante se pot corecta mult mai usor cand stii cum si unde sa umblii.Nici un difuzor nu e perfect,deci niciunul nu scapa Cu niste date suf. de precise, experinta in a lucra cu softul si difuzoare 'cuminti' se pot obtine si incinte gata de ascultat din prima(pt utlizatori comuni) sau finale dupa cateva mici reglaje de finete(valabil pt pretentiosii care stiu ce vor).A face acelasi lucru la ureche(mai ales la incintele pe mai mult de 2 cai) poate dura saptamani/luni bune(sau chiar esec) si intotdeauna se va gasi parca mereu ceva de imbunatatit pt ca nu esti sigur daca ce ai obtinut in realitate corepsunde cu ce ai gandit Performantele unei incinte tin in primul rand si de performanatele si timbrul difuzoarelor folosite,sa nu fiu inteles gresit.Unde nu e ce cauti,nu ai cum pune! poate doar improviza anumite trucuri ,dar detectabile de cine stie sa le cauteEu mi-am spus si opinia despre datele de catalog si sunt pro in favoarea celor extrase personal in conditii optime.Cele de catalog sunt bune doar in prima etapa,cand iti alegi componentele dupa anumite criterii(adica ce vrei sa faci si daca sunt compatibile si pot convietui intre ele,culmea,tot chestie tehnica...),dar fara pretentia de a stii dinainte cum se va comporta acustic acea componeta(adica cum suna).Intotdeauna apar diferente intre loturi,uneori nici nu se mai anunta ca sa fie treaba completa,iar de cele mai multe ori un grafic de spl de ex nu este de prea mult ajutor pt ca nu este extras in conditiile in care difurzorul va fi utilizat.Cum as putea lucra cu un grafic doar in ax,normalizat puternic si pe panou infinit unde nu apare difractia? ma uit la el si imi inchipui ce ar rezulta?Cum fac cu excesul de medii care in catalog nu apare,il tai mereu pana simt ca etc etc...nu multi pot face asta,iar cei care mai pot,precizia cu care o fac este totusi f mica.Ca unii reusesc sa scape si asa,nu dovedeste decat ca urechea nu este un aparat f precis si poate fi usor pacalit.Dar nu mereu pacaleala reuseste sa stea multa vreme ascunsa.A incerca sa faci o boxa care sa aibe si un dosar tehnic beton si calitati sonice bune fara proiectare tehnica este extrem de greu, fapt confirmat practic de f multe ori.Cine le face pe amandoua bine de tot si se poate verifica dar se lauda ca sare peste una din ele minte fara jenaCe ar insemana acum sa ne apucam sa facem si amplificatoare la ureche,ca tot e la moda la incinte(valabil in cazul celor care chiar nu stiu prea multe dar omit sa precizeze si dau inainte cu termeni subiectivi(vorbe si texte) in lipsa de argumente tehnice),ce ar veni pe sarme ar mai avea legatura cu ce ar iesi la ureche?Cine nu e in stare sa acumuleze toate aceste notiuni de baza,iese mai bine daca ia de-a gata,asa este.Decat sa inghiti la praf si sa te alegi cu 2 sicrie la care sa nu stii ce sa le mai faci,mai bine strangi putin din buci pt ca intodeauan exista si alternative iar cu piata sh,acestea devin infiniteRepet,PAREREA MEA,ca sa las loc de interpretare ,nu am pretentia sa fie ceva luat ca vreo regula(oricum,total offtopic cu 'evaluatul' ,dar vad ca e la moda)

Link spre comentariu
Vizitator VeGaATS

CBI,Ca sa puteti intelege cum fac comparatia intre ScanSpeak si Eton trebuie sa va spun ce compar...Dintre difuzoarele de bas de la ScanSpeak am construit boxe numai cu 21W/8555-00 si 8555-01 de 8 inci, si 25W/8565-00 si 8565-01 de 10 inci. De la Eton am construit boxe numai cu Eton 8-800, urmeaza un proiect cu Eton 7-200 din seria Symphony. In prezent am boxe cu Scan-Speak 21W/8555-01 si cu Eton 8-800, deci o sa va spun ce parere am despre astea doua. Dupa ce am masurat parametrii T/S care fost relativ apropiati de cei publicati, am construit boxe de proba pentru fiecare woofer. Intre amplificator si woofer nu am filtre pasive. Filtrele sint in preamp. Frecventa de taiere am pus-o la 380Hz. Boxele sint bass-reflex si au fost optimizate pentru a obtine amortizare critica. Eton 8-800 e cu un volum de 45 litri iar 21W/8555-01 e cu 33 litri. Eton 8-800 e detaliat si mai eficient, dar nu merge atit de jos ca 21W/8555-01. Pus pe banda larga, 21W are un usor "honking" (sunet produs de o schimbare de faza pe parcursul unui interval mic de frecventa, ca si cum ai vorbi cu miinile pilnie la gura), dar cu filtrul de ordinul doi pus la 380Hz nu se mai aude. Eton 8-800 a fost construit pentru o banda mai larga de frecventa, de aia "ringing-ul" inainte de zona de "break-up" e mai sus in frecventa si mai putin auzibil. Amindoua suna balansat detaliat si transparent, si daca stii sa pui boxele in zone din camera in care sa nu ai absorbtii importante, basul e solid si egal.Diferenta principala dintre cele doua woofer-re apare la nivele mari, mai mari decit nivelul de la care camera mea de auditie incepe sa intervina copios. Aici, 8-800 incepe sa distorsioneze mai devreme decit 21W pentru ca are Xmax mai mic, dar asa cum zis asta se intimpla la nivele mari. Altfel amindoua sint foarte bune... si probabil ca unul si mai bun ar fi membrana de la Eton 8-800 cu motorul de la ScanSpeak 21W. v

Link spre comentariu

multumescai dat mai multe detalii decat era nevoiecompetitie mare deci..cu diferente 'de suprafata'de acolo si preturile ridicatehibrizi dinaia nu o sa pupam noi :rade: oricum nu cred ca ar iesi ceva extraordinar ,un 'cel mai bun din ambele'e buna si diversificarea

Link spre comentariu

BI a scris:Timbrul nu se determina decat intr-o oarecare masura prin masuratori,Pentru stiinta celor multi: in ce masura si cum se poate determina timbrul unui traductor si timbrul unei incinte? Ce marimi fizice il determina?

Link spre comentariu
Vizitator Audio Bliss

"nimeni nu se bazeaza in proportie 100% doar pe soft.Dar cand te bazezi 2 treimi pe tehnica si doar 1 treime pe arta rezultatele sunt altele.Arta aplicata practic dpmdv este tot un fel de cunostere,experienta acumulata,cand observi ceva si stii unde sa umblii insemana ca cunosti niste fenomene/lucuri "CBI +10 :aplauze

Link spre comentariu

"nimeni nu se bazeaza in proportie 100% doar pe soft.Dar cand te bazezi 2 treimi pe tehnica si doar 1 treime pe arta rezultatele sunt altele.Arta aplicata practic dpmdv este tot un fel de cunostere,experienta acumulata,cand observi ceva si stii unde sa umblii insemana ca cunosti niste fenomene/lucuri "CBI +10 :aplauze

:aplauze :aplauze :aplauze :aplauze ( nupot depasi 5 buc! - socotiti-le "n"!)Si totusi: cum se determina timbrul difuzorului si incintei????
Link spre comentariu

tehnic se pot trage niste concluzii dupa profilul de distorsiuni armonice neliniare(pare,impare,amplitudinea lor,tendinta de a rezona) de ce o componenta are un sunet aspru,cald,metalic,de hartie,de plastic,'plicticos' etc

unele concluzii se pot trage si dupa timpul de decay(sau stingere-tendinta de a inmagazina energie) si forma breakuplui la diverse materiale(tendinta de a rezona)

2 marimi fizici mai importante care se pot aduce in discutie sunt rigiditatea si amortizarea proprie a conului(sau compozitiei materielelor conului)

sunt discutii(cred ca si articole de specialitate in acesta directie) pe cele mai mari forumuri gen diyaudio htguide dar nu am chef sa elaborez cu cuvintele mele

un exemplu mai cunoscut este cel al dif. dintre con metalic si de hartie.Primul este f rigid si cu o amortizare proprie redusa(acesta va rezona undeva mai sus in freventa dar cu un q mare,(un varf ascutit)) iar al doilea are o amortizare proprie mai ridicata dar o rigiditatea mai scazuta(acesta va rezona mai jos in frecv dar cu un q mai mic,dat.amortizarii proprii mai bune a conului).Cu cat se urca in frecv. dist. armonice de orice fel sunt mai usor perceptibile,astfel ca la un con de hartie sunt mai predominate cele de ordin par pe cand la cel metalic de ordin impar. Primul va suna la ureche mai soft,cu o prezentare mai calda ,pe cand a doilea mai rece(analitic) si cu impresia de mai mult detaliu.De aceea un con puternic ranforsat si cu suspensii f tari nu va putea produce un sunet prea cald si neobositor (adica fara asprime,granulatie sau duritate in anumite zone).Daca un dif. are spl 100 nu insemana ca distorsiunile vor ramane in urma

deci dpmdv distorsiunile de orice fel nu sunt bune si e bine sa fie cat mai mici in toata banda si la toate componentele din lantz

producatorii cunosc f bine toate aceste aspecte in procesul de realizare a unei componente dar cum totul se rezuma la piata,niste compromisuri sunt mai 'sanatoase' in detrimentul unur specificatii tehnice de ultima ora (dar care nu se cumpara..).Oricine stie ca este de preferat sa mergi pe cai batatorite pt fiecare aplicatie decat sa incerci piata si sa stea marfa in depozite

de fel imi plac mai mult aspectele obiective(tehnice) in detrimentul celor celor subiective(pareri ,impresii) si vreau sa cred ca in timp se vor cuantifica si mai multe subiectivisme in date concrete

nu am timp acum sa caut link-uri,dar asta pt cine nu-l stie contine cate ceva http://www.nutshellhifi.com/library/spe ... sign2.html

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări