Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Releu incarcare modern


criss

Postări Recomandate

Buna, Am inlocuit bateria clasica de pe motocicleta cu una mai mica ca dimensiuni: SLA 12V/5Ah si vreau sa fac un releu de incarcare de la 0. Pt constructia releului doresc sa utilizez un microcontroler(+sursa tenisune referinta 2.5V+divizor) pt a controla incarcarea dar nu stiu cum sa incep. Tensiune de incarcare trebuie sa fie intre 13.5V-13.8V(Standby use). (viewtopic.php?f=41&t=62251&hilit=Cycle+use&start=30)Cum functioneaza releul de incarcare pe masinile moderne?Cum sa optin tensiune 'ideala' ex. 13.6V?1.la atingerea acestei tensiuni sa intrerup alimentarea bobinei de excitatie?(teoretic si aceasta creaza impulsuri prin oprire/pornire)2. sau sa alimentez bobina de excitatie prin impulsuri (PWM) si cand se apropie de tensiunea de incarcare 'ideala' sa scad factorul de umplere pana ce ajunge la 0 (bobina de excitatie nu mai primeste alimentare).Daca ar fi aceasta solutia atunci ce frecventa ar trebui sa utilizez ca sa nu am probleme cu perifericele?nu vor aparea perturbatii?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • criss

    4

  • Tudor Badescu

    3

  • blazeu

    1

Vizitator pisica matache

Buna, Am inlocuit bateria clasica de pe motocicleta cu una mai mica ca dimensiuni: SLA 12V/5Ah si vreau sa fac un releu de incarcare de la 0. Pt constructia releului doresc sa utilizez un microcontroler(+sursa tenisune referinta 2.5V+divizor) pt a controla incarcarea dar nu stiu cum sa incep. Tensiune de incarcare trebuie sa fie intre 13.5V-13.8V(Standby use). (http://elforum.info/viewtopic.php?f=41&t= ... e&start=30)Cum functioneaza releul de incarcare pe masinile moderne?Cum sa optin tensiune 'ideala' ex. 13.6V?1.la atingerea acestei tensiuni sa intrerup alimentarea bobinei de excitatie?(teoretic si aceasta creaza impulsuri prin oprire/pornire)2. sau sa alimentez bobina de excitatie prin impulsuri (PWM) si cand se apropie de tensiunea de incarcare 'ideala' sa scad factorul de umplere pana ce ajunge la 0 (bobina de excitatie nu mai primeste alimentare).Daca ar fi aceasta solutia atunci ce frecventa ar trebui sa utilizez ca sa nu am probleme cu perifericele?nu vor aparea perturbatii?

Releele clasice electronice folosesc un comparator,care comanda un etaj de putere,ce are ca sarcina bobina rotorului.As putea spune ca metoda asta destul de simpla,e suficienta,daca referinta de tensiune e stabila si nu este influentata de temperatura.Problema e alta,in cazul acumulatorului folosit de tine...curentul de incarcare ar trebui limitat la o anumita valoare,ceea ce releul clasic nu face.Ar trebui deci proiectat un releu care sa incarce bateria cu un curent constant,egal cu curentul maxim recomandat de constructorul acumulatorului,iar incarcarea ar trebui intrerupta cand tensiunea pe baterie ar ajunge la 13,8V ,de exemplu.Pentru incarcarea cu curent constant,nu vad alta solutie decat alimentarea prin impulsuri;dezavantajul in cazul asta ar fi tensiunea variabila pe baterie ,mica pe o baterie descarcata,care ar creste o data cu incarcarea bateriei,pana la maxim 13,8V.Dupa baterie,as zice ca nu ai demaror...despre ce motor e vorba?
Link spre comentariu

multumesc de raspuns.Este vb de un MZ ETZ 250, fara demarou. Dar din pacate la relantin+faza scurta aprinsa nu imi incarca bateria(+am adus modificari la admisie si am scazut mult turatia motorului), nu am ce face asa este constructia motorului(alternatorul este pozitionat pe axul motorului si doar la turatii incarca).cu majoritatea consumatoriilor am rezolvat trecand pe leduri, mai ramane farul care este defapt cel mai mare consumator.maine daca nu ploaua am sa trec la masuratorii cu osciloscopul sa vad cum lucreaza releul clasic(ce oscilatii apar la alimentarea/intreruperea alimentarii bobinei de excitatie).pe mine ma intereseaza daca sa-l alimentez prin impulsuri PWM, ex. 200hz iar la atingerea tensiuni de incarca sa scad frumos factorul de umpleresau sa-l fac ceva gen ON/OFF la atingerea tensiuni de incarcare sa opreasca alimentarea bobinei de excitatie.Cu microcontrolerul + sursa tensiune de referinta pot optine o precizie si viteza extrem de buna, doar ca divizorii de tensiune(maxim 2.5V trebuie sa am pe intrare) vor fi rezistentele si ele reprezinta 'verigile slabe din lant' oricum va fi ecranat(alimentarea uCului va fi stabilizat filtrat) + mai va fi intr-o cutie hidroizolata.(nu va avea racire dar nici sanse mari de a fi influientat de temera exterioara).

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

multumesc de raspuns.Este vb de un MZ ETZ 250, fara demarou. Dar din pacate la relantin+faza scurta aprinsa nu imi incarca bateria(+am adus modificari la admisie si am scazut mult turatia motorului), nu am ce face asa este constructia motorului(alternatorul este pozitionat pe axul motorului si doar la turatii incarca).cu majoritatea consumatoriilor am rezolvat trecand pe leduri, mai ramane farul care este defapt cel mai mare consumator.maine daca nu ploaua am sa trec la masuratorii cu osciloscopul sa vad cum lucreaza releul clasic(ce oscilatii apar la alimentarea/intreruperea alimentarii bobinei de excitatie).pe mine ma intereseaza daca sa-l alimentez prin impulsuri PWM, ex. 200hz iar la atingerea tensiuni de incarca sa scad frumos factorul de umpleresau sa-l fac ceva gen ON/OFF la atingerea tensiuni de incarcare sa opreasca alimentarea bobinei de excitatie.Cu microcontrolerul + sursa tensiune de referinta pot optine o precizie si viteza extrem de buna, doar ca divizorii de tensiune(maxim 2.5V trebuie sa am pe intrare) vor fi rezistentele si ele reprezinta 'verigile slabe din lant' oricum va fi ecranat(alimentarea uCului va fi stabilizat filtrat) + mai va fi intr-o cutie hidroizolata.(nu va avea racire dar nici sanse mari de a fi influientat de temera exterioara).

Problema incarcarii defectuase la relanti,nu o poti rezolva alimentand excitatia in impulsuri;pentru a creste tensiunea debitata de alternator la relanti,ai cateva alternative:-inlocuiesti puntea redresoare clasica,cu una facuta cu diode skotky,care au cadere de tensiune mai mica in conductie directa-inlocuiesti tranzistorul de putere din releu cu un mos,eliminand caderea de tensiune pe acesta,crescand astfel putin curentul de excitatie-rebobinezi statorul,majorand nr de spirePrimele doua variante sunt usor de implementat.Si eu am o comunista,o Jawa 350-638,dar la relanti incarcarea e in regula,chiar cu farul aprins.Ce rezistenta are rotorul tau?In ce priveste folosirea microcontrolerului,eu unul nu-i vad utilitatea in situatia de fata.Dar daca tot te pricepi,n-am putea incerca implementarea unui avans variabil,pe motoarele noastre?
Link spre comentariu

* Tensiunea de incarcare ideala nu e 13,6V ci 14,2V.In general 13,8...14,4V.La 13,5...13,6V incarcarea e foarte lenta.La 14,2V curentul absorbit de baterie e foarte mic cand e complet incarcata;e un curent ce egalizeaza elementii.Bateriile moderne cu calciu accepta fara a se strica chiar 15,5V daca sunt cu dopuri.Peste 14,2...14,4V se consuma apa si fara dopuri nu poate fi completata.* Nu conteaza capacitatea bateriei,trebuie doar asigurata tensiunea de incarcare corecta.Apoi bateria absoarbe curent in functie de capacitate,deci pe o baterie mai mica se mentine mai usor tensiunea de incarcare.* Inlocuirea tranzistorului de putere din releu cu MOS inseamna modificari in schema.Mai degraba as sorta un tranzistor care se satureaza foarte bine,cum e indicat si la aprinderile tranzistorizate.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

In cazul de fata,alternatorul,la relanti,cu consum ,(farul aprins ) nu poate asigura probabil nici minimul necesar de 13,6V-13,8V.Aici e problema;la turatii mai mari ,cand puterea debitata de alternator creste,releul se poate regla la orice tensiune,intre 13,8-14,5V. In ce priveste selectarea unui tranzistor bipolar care sa aibe cadere de tensiune,comparabila cu un mos,ma indoiesc ca ar fi posibil asa ceva.In cel mai fericit caz un bipolar,nu cred sa aibe mai putin de 0,6-0,8V Uce,la saturatie. Chiar si cu modificarile amintite,e posibil ca problema sa persiste;depinde de caracteristicile alternatorului si de turatia de relanti a motorului.

Link spre comentariu

Cu o comanda suficient de puternica,un bipolar de amperaj mare se poate satura,in functie si de intensitatea colector-emitor pana sub o,2V.Am aceasta experienta de la aprinderile tranzistorizate care de altfel pot fi considerate performante energetic daca satureaza finalul pana in 0,5V.Iar ca situatie limita,daca la ralanti cu farul aprins se mentin 12,6...12,7V,macar nu se trece pe consum din baterie si tot e bine.

Link spre comentariu

@pisica matache nu asta am vrut spune prin alimentarea prin impuls si de altfel prin intreruperea gen ON/OFF cum este releul clasic tot impulsuri se genereaza doar ca frecventa este influientat de turatia motorului si de consumatori. la o alimentare PWM + controlul factorului de incarcare alimentarea bobinei de excitatie o pot face mult mai precisa.Cea ce ma intereseaza ce frecventa pot utiliza? @Tudor Badescu va rog sa-mi recomandati un tranzistor ce-l pot utiliza.consumatori mari nu o sa am mult timp(faza scurta/lunga) deoarece trec pe xenon(faza scurta va fi xenon 35W iar faza lunga bec cu halogen) asa si la utilizarea fazei lungi motorul o sa fie turat peste 4000rpm deci incarcarea nu va reprezenta o problema.Iar in legatura cu bateria pot utiliza si alte tipuri(am gasit Varta 4Ah pe aicid la dimensiunile agreate de mine) sau cele pe gel.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

@pisica matache nu asta am vrut spune prin alimentarea prin impuls si de altfel prin intreruperea gen ON/OFF cum este releul clasic tot impulsuri se genereaza doar ca frecventa este influientat de turatia motorului si de consumatori. la o alimentare PWM + controlul factorului de incarcare alimentarea bobinei de excitatie o pot face mult mai precisa.Cea ce ma intereseaza ce frecventa pot utiliza? @Tudor Badescu va rog sa-mi recomandati un tranzistor ce-l pot utiliza.consumatori mari nu o sa am mult timp(faza scurta/lunga) deoarece trec pe xenon(faza scurta va fi xenon 35W iar faza lunga bec cu halogen) asa si la utilizarea fazei lungi motorul o sa fie turat peste 4000rpm deci incarcarea nu va reprezenta o problema.Iar in legatura cu bateria pot utiliza si alte tipuri(am gasit Varta 4Ah pe aicid la dimensiunile agreate de mine) sau cele pe gel.

Cam ce precizie estimezi sa obtii alimentand PWM excitatia,comparativ cu incarcarea clasica ?Un releu clasic,cu o referinta de tensiune precisa,termocompensata,care citeste tensiunea pe baterie cu fir separat,poate mentine pe baterie,tensiunea dorita cu o eroare de max 0,1-0,2V ,atata timp cat alternatorul este capabil sa genereze suficient curent,pentru a mentine aceasta tensiune pe baterie.Eu am incercat sa dau cateva rezolvari problemelor enuntate de tine(mai intai folosirea unei baterii atipice,apoi problema incarcarii deficitare datorita ralantiului micsorat ),dar vad ca datele problemei sunt in continua schimbare,neantelegand ce problema vrei de fapt sa rezolvi.Si eu sunt curios ce tranzistor cu siliciu,saturat ,la 2-3A,cat poate consuma excitatia,are o cadere de tensiune CE de 0,2V.Spun asta deoarece,cu ani in urma,cand mi-am facut un releu pt un dinam pe 6V,am fost nevoit sa folosesc un ASZ,cu germaniu,si chiar si pe asta se pierdea vreo jumatate de volt.Intre timp au aparut MOS-urile.
Link spre comentariu

Ca principiu general cautati un tranzistor cu acelasi tip de capsula si de amperaj cat mai mare si,desigur,sa poata sustine colector-emitor cel putin aceeasi tensiune.La acelasi curent colector-emitor tranzistoarele bipolare de intensitati mai mari se satureaza mai usor.Ca sa se satureze foarte bine trebuie si o comanda suficient de puternica in baza.Asa ca as incerca sa mai maresc curentul din baza finalului mai intai.Sigur ca ar trebui schema pentru asta.Pentru varianta cu alt tranzistor trebuie pur si simplu sortare.Se faca un montaj cu emitorul la masa;in colector se pune un rezistor care sa lase intensitatea dorita,aici de 3A(la 12V, 40ohm/4W).Tot de unde se alimenteaza colectorul se alimenteaza si baza printr-un rezistor care sa dea curentul de comanda care e si in releu(R baza=12/I; putere 144/R).Se pune un voltmetru intre colector si emitor ca sa masoare tensiunea de saturatie.Sper ca nu am plictisit cu amanuntele,m-am gandit ca poate citeste si vreun incepator.In aprinderi tranzistorizate folosesc tipic tranzistoare din familia BUT 11(le gasesc cel mai ieftin) comandate in baza printr-un rezistor de 10 ohm.Dar sunt unele exemplare care se satureaza la fel si cu 25 ohm.Ca sa folosesc MOS,ar trebui de max.0,1 ohm,sa se comande bine la 12V,sa accepte cel putin 600...700V.Iar diodele de limitare a impulsurilor au ca singura variantat conectarea intre legatura de la borna - a bobinei si masa,deci nu pot folosi orice diode Zenner.La bipolare e si varianta colector-baza.

Link spre comentariu

O problema asemanatoare am avut si eu (alternatorul nu acoperea consumul la turatie joasa).Generatorul fiind pe axul motorului, turatia e "fixa" (la solutia fulii+curea se putea modifica raportul din diametrul fuliilor). Nu faceti decat sa va pierdeti timpul si banii, atat cu alimentarea aceea in impulsuri cat si cu tranzistorul de comanda a excitatiei cu tensiunea redusa de saturatie. (veti castiga max 10%cu cea de-a doua, ceea ce nu e suficient!)Modificarea bobinajului alternatorului ar fi mai eficace, insa e dificila si necesita o experienta specifica (calcule si know-how de bobinare efectiva).O alta cale de a mari curentul de excitatie ar fi alimentarea lui dintr-un invertor care sa ridice aceasta tensiune de 1,5-2 ori (pentru a fi eficace). Dincolo de complicatia tehnica, ramane de vazut daca rezista bobinajul excitator (e posibil ca la curentul marit, incalzirea suplimentara sa "prajeasca" emailul!)Succes!

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Marirea curentului de excitatie s-ar putea realiza si prin micsorarea rezistentei rotorului,la jumatate,de ex,prin rebobinarea lui cu sarma mai groasa.Ramane insa problema disiparii caldurii,care cu timpul poate distruge izolatia.In plus demontarea rotorului e destul de dificila.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

multumesc pt sfaturi.

 

am facut rapid un calcul pt tranzistori (trebuie sa folosesc o pereche pt a putea alimenta bobina). microcontolerul poate furniza 2 valori: 0 respectiv 5v.Tranzistorii au fosti alesi in graba si inca nu le-am achizitionat, poate o sa aleg altele ...depinde ce gasec.

 

Tranzistorul de putere:

 

alimentare = 12V

rezistenta rotor = 4.2 ohm

 

PNP = MJ2955

Ic(max) = 15A

Ib(max) = 7A

 

Ic = 2.7A(3A)

Putere disipata pe tranzistor = 2W

 

Vce(sat) = 0.75

Hfe = 20

Vbe(sat) = 1v

 

Ib = 300mA

Rb = 36.6 ohm (am de ales intre: 33 si 39 ohmi)

 

iar al doilea tranzistor:

 

Vs=5V

 

NPN = BC548B

Ic(max) = 500mA

 

Ic = 300mA

putere disipata = 180mW

Ib= 3mA

Vce(sat) = 0.60

Hfe = 200

Vbe(sat) = 0.60

Rb = 1466 ohm (1.5K)

 

Am atasat schema .. cum imi imaginez ..

Posted Image

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări