dem3ntor Postat Martie 10, 2011 Partajează Postat Martie 10, 2011 am citit ca este bine sa scoti borna + daca vrei sa sudezi ceva pe la masina.de ce?Multumesc! Link spre comentariu
radu ionel Postat Martie 10, 2011 Partajează Postat Martie 10, 2011 Ptr :a nu deprecia bateria ,a elimina pericolul de explozie a acesteia,a nu polua mediul inconjurator ca rezultat a efectelor nedorite.Ptr sudura electrica:curent alternativ si cuntinuu...alternativ>amorsarea arcului electric rezultat din procesul tehnologic de sudura si patrunderea componentei alternative in baterie(care are inmagazinata tensiune/curent continuu +/-12/24v..45,55,66,70 ,88,110,150,180 v/A)....continuu>idem ca mai sus si scurturi accidentale din neglijenta a bornei (+). Ptr.sudura oxiacetilenica>arinderea gazelor rezultate din procesul tehnologic si gazele din interiorul bateriei ca urmare a efectului chimic: acid baterie(acid sulfuric H2SO4) si elementii de plumb.Toate se regasesc(ce trebuiesc aplicate cu strictete) ca norme obligatorii in procesul muncii>in N.T.S.M(norme de tenica securitatii muncii-cind se lucreaza cu foc deschis>specifice ptr.aceasta meserie).Sa-ti fie de folos.....si sa le aplici intocmai... Link spre comentariu
blazeu Postat Martie 10, 2011 Partajează Postat Martie 10, 2011 Justificarile sunt variate. Cea mai corecta mi se pare urmatoarea: daca Dorelu' cu autogenu' iti da foc la izolatia cablajului si se produce un scurtcircuit, ia foc urgent toata cotiga, de n-o mai poti stinge cu una cu doua.Povestile cu bulitul electronicelor....Povesti.Oricum, taraboantele cu prea multe electronice nu se prea sudeaza: mai degraba ajung la dezmembrat...Spor!PS mesajul dinaintea mea a aparut cat scriam eu; chestia cu explozia gazelor de electroliza din baterie e, dupa parerea mea tot o poveste...Iar "patrunderea accidentala a tensiunii aparatului de sudura" in instalatia electrica.... ce sa mai zic.... Link spre comentariu
danb1974 Postat Martie 10, 2011 Partajează Postat Martie 10, 2011 Explozia gazelor care pot fi degajate de baterie nu e banc dar se intimpla foarte rar (am citit povestea unuia care chiar a patit-o). De aia cind pornesti cu cablu de la alta masina ordinea de legature este clar specificata ca sa evite orice scinteie linga baterie. Link spre comentariu
nelu F Postat Martie 10, 2011 Partajează Postat Martie 10, 2011 Faptul ca scoti borna pozitiva a bateriei cand se sudeaza la masina nu are legatura cu gazele degajate de baterie (acumulate in baterie). Daca exista inainte de a scoate borna nimic nu le impiedica sa existe si dupa.blazeu a explicat bine cu evitarea incendiilor cauzate de distrugerea accidentala a izolatiei cablurilor aflate sub tensiune.In legatura cu ordinea in care se leaga cablurile la pornirea cu acumulator ajutator, aceasta ordine este stabilita tot pentru a evita punerea in scurt a bateriei suplimentare. La cuplare se leaga mai intai borna pozitiva pentru ca atunci cand se leaga si borna negativa poti sa atingi din neatentie caroseria si in acest caz nu faci decat sa ai ca sarcina consumatorii permanenti. Daca ai cupla mai intai borna negativa, in cazul in care vrei sa o legi si pe cea pozitiva si ai scapat-o pe caroserie o sa iasa un scurtcircuit frumos. Link spre comentariu
gcom61 Postat Martie 10, 2011 Partajează Postat Martie 10, 2011 Eu cred ca nu are nici o importanta daca bateria este conectata sau nu,singura chestiune care conteaza in cazul sudurii electrice fiind locul unde se ataseaza(branseaza)masa de sudura.Din experienta proprie pot spune ca daca masa este fixata chiar pe piesa care este sudata nu este nici o problema.Daca masa este pusa undeva la intamplare pe caroserie exista posibilitatea ,in functie de ceea ce se sudeaza si unde se sudeaza,ca circuitul electric sa fie intregit prin suprafete si cabluri nu tocmai indicate pt asta .Ex:Cu ani in urma am sudat niste saibe plate pe puntea spate la d1300(in interiorul butucului rotii)pt ca la franare inainte/inapoi se rotea putin platoul cu sabotii provocand un zgomot ciudat;rezultatul a fost ca mi s-a decalit tija de la repartitorul de frana pe spate-era singura piesa ce facea contact cu caroseria ,masa fiind pusa pe scutul motor(cablul de masa prea scurt). Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Martie 10, 2011 Partajează Postat Martie 10, 2011 Propun analizarea urmatorului exemplu :Se sudeaza electric in c.c. un sasiu de autovehicul echipat cu un acumulator de 12 V.Locul interventiei este in imediata apropiere a punctului de legare la masa a bateriei de acumulatoare.Masa generatorului de sudura se afla la o distanta oarecare de locul sudurii.Presupunem o rezistenta de 0,3 ohm intre cele doua puncte. La un curent de sudura de130 A, caderea de tensiune va fi 0,3 x 130 = 39 V.Intrebarea nr. 1 : Ce diferenta de potential este intre bornele acumulatorului in acest caz ?Intrebarea nr. 2 : Un echipament electric sensibil, proiectat pentru tensiunea nominala de 12 V (si alimentat din acumulator in timp ce se sudeaza) va fi periclitat ? Link spre comentariu
gcom61 Postat Martie 12, 2011 Partajează Postat Martie 12, 2011 Daca sudezi pe borna [ + ] cred ca sunt sanse sa prajesti ceva pe acolo.Altfel poate ne desenezi un circuit sa vedem si noi cum de echipamentul de 12V se poate alimenta la tensiunea de sudura.... Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Martie 12, 2011 Partajează Postat Martie 12, 2011 Cred ca nu ai inteles problema, care de altfel era adresatadoar celor ce se considera incepatori in ale electrotehniciisi deci continea unele "capcane"...Am sa o pun altfel, cu aceleasi date concrete :Ce tensiune va fi (in momentul sudurii) la bornele unui consumatorde bord, al carui minus este preluat de pe sasiu din apropierealocului in care se fixeaza masa generatorului de sudura ?Nu cumva este alimentat din doua surse inseriate (la tensiuneaacumulatorului se aduna caderea de tensiune de pe portiunea respectiva) ? Link spre comentariu
Tudor Badescu Postat Martie 12, 2011 Partajează Postat Martie 12, 2011 Toate sudurile se fac pe masa masinii si nu stiu ce legatura are asta cu borna +. Nu toata lumea scoate borna la sudura.In plus,bateria ar fi un fel de stabilizator.Iar la sudura cu flacara chiar ca nu e nicio legatura cu bateria.Ca gazele pot exploda,asta e alta problema.Daca sudezi langa acumulator,scoaterea bornei nu rezolva nimic.Se ia de acolo acumulatorul.Asemanatoare e situatia cu recomandarea de a deconecta borna + cand incarci acumulatorul pe masina.Acolo pot fi insa in principiu probleme daca clema de + a instalatiei nu face contact bun pe baterie si bagi varfurile de tensiune spre 20 V rezultate dintr-o redresare fara filtrare prin clema,intr-o instalatie cu electronice. Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Martie 12, 2011 Partajează Postat Martie 12, 2011 Aici discutam numai despre efectele sudurii electrice asupra instalatiei (implicit asupra consumatorilor de orice natura ar fi ei) in situatia bornei pozitive nedeconectate de la acumulator. Fenomenul nu are nici-o similitudine cu incarcarea unei baterii direct pe masina fara deconectarea bornei +. Eu spuneam ca datorita curentului stabilit intre locul de legare la masa a generatorului si locul sudurii, apare (in mod logic) o tensiune intre acele puncte. Practic este o sursa de tensiune a carei masa este la acelasi potential cu cel al masei generatorului. Aceasta sursa (intr-un circuit echivalent) apare inseriata cu acumulatorul. Daca un consumator are legat minusul (fizic) aproape de acel punct de potential, acestuia i va aplica o tensiune practic egala cu suma dintre caderea de tensiune pe acea portiune si tensiunea nominala a bateriei. Link spre comentariu
Tudor Badescu Postat Martie 12, 2011 Partajează Postat Martie 12, 2011 Nu vad eu cum e inserierea.Daca doar masa e comuna,ar fi vorba de doua circuite independente care pot avea tensiuni oricat de diferite la frecvente mici.Poti sa postezi,te rog,circuitul echivalent la care te-ai gandit? Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Martie 13, 2011 Partajează Postat Martie 13, 2011 Din pacate, nu sunt doua circuite separate galvanic pentru a fi independente.Ganditi-va ca acea "masa" are o anumita rezistenta electrica, fie numai si dezecimi de ohm. La acel curent, caderea de tensiune este importanta si deciconteaza "locul de unde isi ia masa" un consumator. Link spre comentariu
lucione_cip Postat Martie 13, 2011 Partajează Postat Martie 13, 2011 Propun analizarea urmatorului exemplu :Se sudeaza electric in c.c. un sasiu de autovehicul echipat cu un acumulator de 12 V.Locul interventiei este in imediata apropiere a punctului de legare la masa a bateriei de acumulatoare.Masa generatorului de sudura se afla la o distanta oarecare de locul sudurii.Presupunem o rezistenta de 0,3 ohm intre cele doua puncte. La un curent de sudura de130 A, caderea de tensiune va fi 0,3 x 130 = 39 V.Intrebarea nr. 1 : Ce diferenta de potential este intre bornele acumulatorului in acest caz ?Intrebarea nr. 2 : Un echipament electric sensibil, proiectat pentru tensiunea nominala de 12 V (si alimentat din acumulator in timp ce se sudeaza) va fi periclitat ?Daca un consumator are legat minusul (fizic) aproape de acel punct de potential, acestuia i va aplica o tensiunepractic egala cu suma dintre caderea de tensiune pe acea portiune si tensiunea nominala a bateriei.Explicatia de mai sus pare logica. Am facut un mic desen din ce am inteles eu ... in speranta de a intelege si alti. Link spre comentariu
gcom61 Postat Martie 13, 2011 Partajează Postat Martie 13, 2011 Explicatia de mai sus ar putea avea logica in cazul unui circuit [de masa] sa zicem liniar(filiform).Chiar si in acest caz s-a pus in calcul amperajul care ar fi ~constant pt o rezistenta data .Ceea ce s-a ignorat este tensiunea la care se sudeaza .Eu as propune sa se faca un astfel de experiment unde rezistenta de masa are cativa zeci de vati ,daca nu cumva se multiplica de ordinul miilor.Sa va dau un exemplu real:in urma cu ceva ani ,reusind sa rup sasiul unui aro (fab.2002)am dat motorul si cutia jos pt a putea realinia sasiul;dupa aliniere si tras cu cabluri si vinci,am trecut la sudura;de remarcat ca bateria era data jos de pe masina;in momentul in care sudam se aprindea plafoniera ,care era un tub fluorescent de 9W cu invertor cu 2n3055 fabricat de IEI.Mentionez de asemenea ca ,cablul de sudura(clestele portelectrod)trecea prin interiorul caroseriei,iar sudura se facea cu electrod de 3,25 mm in alternativ.Dupa o perioada am sudat niste [scarite]la praguri si mi-am adus aminte de faza cu neonul;am trecut din nou cablul prin caroserie si am sudat(tubul nu se aprindea bateria fiind conectata);am decuplat contactul general de la baterie si am sudat din nou;rezultatul a fost ca tubul se aprindea.Fata de cele mai sus mentionate care credeti ca a fost cauza? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum