Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sietm de scoatere din vant


Vizitator IOnut Cirstoiu

Postări Recomandate

Vizitator IOnut Cirstoiu

SalutSunt nou pe acest forum, si cu toate ca am incercat sa rasfoiesc paginile scrise de voi, nu am reusit sa gasesc nicaieri explicatia pentru sistemul de scoatere din vant. Mai precis, as dori sa imi explice cineva in ce consta sistemul de scoatere din vant si/sau cum se realizeaza in cazul unei eolieneVa multumesc

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • vfp_mihai

    6

  • one

    5

  • Kinetix

    1

  • arcadius

    1

Top autori în acest subiect

Sunt mai multe sisteme.Eu stiu ca scoaterea din vant se poate face pe verticala sau pe orizontala.Sistemul pe verticala e cam asa:- generatorul e montat pe stalp prin intermediul unei articulatii care se poate misca intr-un plan vertical- cand vantul bate prea tare si astfel apasa/impinge prea tare elicea, generatorul (cu elice cu tot) va fi impins in sus, si elicea ajunge sa se roteasca pe orizontala.Sistemul pe orizontala e cam asa:- generatorul e montat un pic lateral fata de stalp (sa zicem lateral dreapta), in asa fel incat se poate roti/oscila in jurul lui, intr-un plan orizontal- coada eolienei se monteaza si ea un pic lateral (in partea opusa generatorului, spre stanga) iar axul ei de baleiere este un pic inclinat in directia opusa stalpului (adica spre stanga). Asta o face sa stea un pic dezaxata spre lateral stanga, datorita greutatii ei.- cand bate vantul, el exercita presiuni atat pe coada (tinzand sa ii corecteze acea inclinare/dezaxare initiala si sa o orienteze pe directia lui), cat si pe elice, tinzand sa o impinga spre inapoi. Cele doua presiuni/forte se echilibreaza la viteze relativ mici ale vantului, cand greutatea cozii reuseste sa echilibreze forta de presiune pe elice. Cand vantul bate prea tare si acea presiune pe elice creste, elicea este impinsa inapoi si se roteste intr-un plan vertical, oblic fata de directia vantului. In acest timp, coada se aliniaza cu directia vantului, dar nu mai poate orienta elicea spre vant. Cauta explicatii mai bune si mai detaliate pe cele doua topicuri de eoliene care sunt deschise mai demult.Succes!

Link spre comentariu

Alta metoda ar fi folosirea unui elici cu pas variabil.

da da pas variabil , :rade: cam cate mecanisme si parghii, ar trebui montate pe acea elicie , nu zic ca nu se poate dar la eolienele de pana la 5kw nu se merita costa prea mult , cu cat mai putine piese in miscare cu atat riscul de a se defecta ceva e mai mic ,astea made home merg cel mai bine cu furling . imagineazati ce se poate intampla daca sistemul cedeaza si eoliana se supratureaza la o furtuna , prefer sa nu stau langa ea .fii atent la masina de dedesupt :
Link spre comentariu

Eu imi imaginam ca toate eolienele serioase ar avea principiul acesta. Eolienele mari nu prea am vazut sa aiba "coada". De scoatere pe vertical cam nu poate fi vorba.

Nu intentionez sa contrazic, voiam doar sa spun ca si acest principiu (pas variabil) este larg folosit, intrucat nu se specifica daca este vorba de o eoliana mica sau mare.

Pentru sistemele mici, simplitatea este esentiala, dar cu cat cresti dimensiunea, complicatiile isi au rostul lor.

Parerea mea este ca ar trebui sa se mentina constanta viteza de rotatie a turbinei, nu presiunea vantului pe pale.

Sistemul cu pale cu pas variabil permite adaptarea generatorului nu numai la viteza vantului, ci si la necesitatile energetice ale consumatorilor. Sistemul "furling" imi face generatorul sa lucreze cu viteza joasa cand generatorul este incarcat. Daca vantul bate cu intensitate ridicata, dar vreau sa produc energie (rotorul se va roti mai greu), sistemul cu coada imi scoate elicea din vant. Acelasi fenomen ar fi in cazul in care scoaterea turbinei se face pe vertical.

 

Un alt punct de vedere, sistemul cu pas variabil este folosit pe scara larga si la elicile propulsoare, fie acestea de avion sau de nave.

Clar ca pentru o barcuta de pescuit este precum tichia de margaritar pentru chel.

Nu se face numai cu parghii, se poate face foarte bine cu roti dintate, pasul este variabil dar colectiv, nu este ca la elicopter, unde ai un pas variabil colectiv si unul ciclic. Sistemul nu cred ca este asa complicat.

exemplu:

Link spre comentariu

salut one , nu stiu in ce masura , eolienale mari au sistem de scoatere din vant cu pas variabil pe toata lungimea palei , din cate am vazut prinderea de ax se face cu mai mult de 20 de prezoane , iar pas variabil am vazut pe partea finala a palei ,

te rog uitete la acest film iar la secunda 50 vei observa varful palei cum e :

Link spre comentariu

one cu respect , e imposibil sa nu vezi in film ceea ce vreau eu sati arat , sau nu poti vedea filmul , la mine merge , eu vb de varful palei , doar varful e variabil nu toata pala , totusi in filmele trimise de tine ,cel mai interesant sistem e cel din filmul 2 , dar daca sar putea monta totusi acele bare in interiorul botului ar fi bine

Link spre comentariu

Intr.adevar la secunda 50 se vede o pala rupta si pare ceva negru, numai pe pala rupta daca ai observat.Vizionand mai multe filme pe youtube nu am reusit sa gasesc nicaieri un indiciu ca ar fi asa, din contra, am vazut zeci de exemple in varianta mea.Asta nu inseamna ca nu ai dreptate si ca ar fi imposibil, dar probabil este mai simplu sa rotesti toata pala decat numai varful, si apoi punctul de articulatie este un punct slab in structura deci nu ar fi de dorit.In cel putin unul din filmuletele pe care le-am indicat se vede mecanismul de reglare a pasului (cate un motor la fiecare pala).Citind titlul filmuletului tau insa, eu nu l-as folosi ca argument :ras:

Link spre comentariu

salut one la secunda indicata nu se vede o pala "rupta" e clar ca nu e rupta , acolo e o imbinare din fabrica , sunt sigur ca stii cum apare un metal rupt . nici eu nu spun ca in filmele indicate de tine nu e bine ,mi-a placut acea variatie a unghiului prin forza centrifuga , vreau sa zic ca am momentan o elice mica de circa 60cm diametru care se roteste destul de tare in vant initial am avut alte pale cu un unghi fix de la baza pana la varf , recunosc nu avea randament mare la viteze mici ale vantuluisi am schimbato, dar cu noua configuratie de pale cu unghi variabil pe lungimea palei se invarte mult mai repede , sincer nu asi opta la varianta de furling ,asi incerca sa scot eoliana din vant tot prin unghiul variabil in functie de turatie dar mi se pare mult prea complicat (de moment)referitor la titlu e off topic .

Link spre comentariu

Din ce vad eu la majoritatea palele nu sunt din metal.Sunt din materiale usoare (fibre).

one , vad co tii tot pe a ta refuz sa comentez, dar o fac, da fie ceo fi din ce material vrei tu ,dar nu e RUPTA sau poate nu intelegem termenul de rupt la fel de bine amandoi , :sparge:
Link spre comentariu

Sunt mai multe sisteme.Eu stiu ca scoaterea din vant se poate face pe verticala sau pe orizontala.Sistemul pe verticala e cam asa:- generatorul e montat pe stalp prin intermediul unei articulatii care se poate misca intr-un plan vertical- cand vantul bate prea tare si astfel apasa/impinge prea tare elicea, generatorul (cu elice cu tot) va fi impins in sus, si elicea ajunge sa se roteasca pe orizontala.Sistemul pe orizontala e cam asa:- generatorul e montat un pic lateral fata de stalp (sa zicem lateral dreapta), in asa fel incat se poate roti/oscila in jurul lui, intr-un plan orizontal- coada eolienei se monteaza si ea un pic lateral (in partea opusa generatorului, spre stanga) iar axul ei de baleiere este un pic inclinat in directia opusa stalpului (adica spre stanga). Asta o face sa stea un pic dezaxata spre lateral stanga, datorita greutatii ei.- cand bate vantul, el exercita presiuni atat pe coada (tinzand sa ii corecteze acea inclinare/dezaxare initiala si sa o orienteze pe directia lui), cat si pe elice, tinzand sa o impinga spre inapoi. Cele doua presiuni/forte se echilibreaza la viteze relativ mici ale vantului, cand greutatea cozii reuseste sa echilibreze forta de presiune pe elice. Cand vantul bate prea tare si acea presiune pe elice creste, elicea este impinsa inapoi si se roteste intr-un plan vertical, oblic fata de directia vantului. In acest timp, coada se aliniaza cu directia vantului, dar nu mai poate orienta elicea spre vant. Cauta explicatii mai bune si mai detaliate pe cele doua topicuri de eoliene care sunt deschise mai demult.Succes!

Va salut , cea mai buna explicatie a dato" Kinetix".Doar o singura precizare vreau sa fac , scoaterea din vant cel mai mare rol il are si generatorul , adica frina electromagnetica cu cat rezistenta generatorului este mai mare, cu atit greutatea cozi va trebui mai usoara sau invers daca generatorul are rezistenta mica , atunci frina electromag... este mai mare .de aceia trebuie sa se tina cont si de asta . La fel si diametrul elici , de geaba avem elice mare cand generatorul este mic si din cauza lipsei sarcini atunci cand ajunge la curentul de incarcare iar cand vine vantul mai mare o scapam de sub control si se arde statorul, sau mai rau se dezintergreaza . .
Link spre comentariu

Ma bag si eu in discutie referitor la "secunda 50" . Parerea mea este ca lipseste o bucata din pala plus stratul de protectie alb al palei care, impreuna cu unghiul sub care cade lumina pe pala, etc. da senzatia ca varful este separat de pala. Efectiv acolo pala a lovit probabil o bucata din resturile generatorului.

Link-uri relevante (Eng): http://www.windbyte.co.uk/safety.html , http://www.joabbess.com/2010/10/05/wind ... -fatigues/ , http://palmerstonnorth.blogspot.com/200 ... upply.html . Ultimul link da si locatia iar in poza urmatoare celei din filmulet se vede clar articulatia la ax.

Cat despre cealalta turbina, aceea cu pala lipsa si cealalta stramba, locatia este data aici (Eng): http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... n-sky.html .

La o elice cu pas variabil si control centrifugal, in principiu, limitarea se face la turatia maxima reglata. Doar o defectiune la mecanismul centrifugal o poate aduce in supraturare. Daca vrei controlul puterii prin modificarea pasului atunci treaba se complica, asemanator cu cele industriale, prin adaugarea unui servomotor (daca servomotorul se blocheaza pe maximum de putere si generatorul nu poate frana "hardughia", atunci poate lua foc). Solutia ar fi o combinatie intre reglaj centrifugal si servomotor, reglajul centrifugal avand prioritate, cu marirea complexitatii.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări