Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Legalitate becuri halogen


Vizitator dragosh_uzzy

Postări Recomandate

Vizitator viobio

Cum s-a ajuns de la un banal bec cu halogen tocmai la instalatiile sofisticate de reglaj al farurilor in sistem automat !?!?Pai halogenul este diferit de xenon ! Reglajul farurilor se face in functie de incarcarea masinii. In mod normal trebuie sa fie pe 0. Odata cu incarcarea masinii botul se ridica si implicit bataia farului se lungeste peste cei 30 de metri legali (faza scurta). Atunci ar trebui coborita aceasta ”bataie”.Masinile de generatie mai noua au acest sistem de reglare cu ajutorul unui servomotor, care atunci cind este pus in functiune aduce farul in ultima pozitie reglata (nu este un autoreglaj al nivelului !)Pe fiecare far este imprimata ”caderea” luminii exprimata in procente. ex. 1%, 1,5%, etc, in functie de geometria oglinzii reflectorizante a farului si de pozitia sa in caroserie. Este data de producatorul masinii si se verifica/regleaza cu ajutorul aparatului pentru reglat faruri (ala cu o lupa mare) care are posibilitatea de a masura si intensitatea luminoasa a farului.Acest reglaj este mecanic si se face in service.Farurile corect reglate inseamna ca focalizarea pe aparatul de reglat trebuie sa lase pe panoul de citire o linie frinta cu panta ascendenta de la stinga la dreapta cu inflexiunea exact in mijlocul placii (vazut dinspre masina), unde este si senzorul de citire a intensitatii luminoase(asta este valabil pentru masinile cu volan pe stinga) sau o forma de V cu punctul inferior (al formei) in acelasi senzor.Orice deplasare a pctului de inflexiune spre stg sau dr inseamna un far dereglat si implicit agresivitate fata de ceilalti conducatori cu care se intersecteaza.Unele instalatii cum sunt cele xenon au o intensitate luminoasa mult peste un bec obisnuit sau unul halogen. Unele depasesc limita legala(pe care nu o mai stiu) si acelea sunt interzise dar si foarte suparatoare. Exista si becuri halogen cu temperaturi ale luminii mari care par a fi xenoane si care de obicei sunt deranjante pentru ceilalti, mai ales la faruri prost reglate (stinga - dreapta) sau neadaptata ”caderea”. Farurile adaptive au un alt scop si este o functie corelata cu unghiul de virare. Dar este o optiune pentru masini cu pretentii.

pai exact asta spuneam si eu in discutia mea cu colegul forumistinaltimea farului se prestabileste din bord
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 26
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Cristiano

    8

  • philipo4you

    5

  • The Stressmaker

    2

  • Dr.L

    2

Top autori în acest subiect

pai exact asta spuneam si eu in discutia mea cu colegul forumistinaltimea farului se prestabileste din bord

La halogen da, la xenon nu (se face automat).Legea prevede aceste sisteme automate ca fiind obligatorii pentru farurile cu xenon, din cauza ca acestea au un flux luminos ridicat si implicit prezinta un risc mai mare de orbire a celorlalti participanti la trafic. Daca reglementarea e logica sau nu, nu comentez, asta este. Se numeste reglementarea ECE 48 (ori UNECE regulation 48 prin alte surse), am dat si link-uri, puteti cauta si singuri "ECE regulation 48 xenon" pe Google.
Link spre comentariu

Daca regula aceea se aplica si in Romania atunci sa inteleg ca aceia care monteaza HID-uri sau "xenoane" pe un far (incerca sa evit pe cat posibil confuzia cu "halogen" care tot un bec cu filament este) care a avut initial, pe far, un bec clasic, cu filament, risca amenda, facand lucrul acesta "pe barba lor".

Link spre comentariu

Daca regula aceea se aplica si in Romania atunci sa inteleg ca aceia care monteaza HID-uri sau "xenoane" pe un far (incerca sa evit pe cat posibil confuzia cu "halogen" care tot un bec cu filament este) care a avut initial, pe far, un bec clasic, cu filament, risca amenda, facand lucrul acesta "pe barba lor".

In principiu, da. Acum nu stiu cat de temeinic verifica politia lucrurile astea, insa banuiesc ca daca ai asa ceva in mod ilegal si esti implicat intr-un accident, mai ales noaptea, poti avea probleme daca politia ori asiguratorii descopera (si cred ca in caz de accident masina e verificata ceva mai atent). Nu degeaba la majoritatea xenoanelor retrofit de pe eBay apare mai mereu undeva (cu litere mici ori in partea de jos, evident) ca nu sunt legale.Exemple: http://cgi.ebay.de/2-x-Xenon-Kit-HID-Na ... 3cb5b4de0dPe undeva mai jos scrie: "Nicht im Bereich StVZO zugelassen." - nu sunt aprobate pentru drumuri publice.http://cgi.ebay.de/XENON-HID-KIT-NACHRU ... 1c1db14795Pe undeva mai jos scrie: "Ist im Bereich der StVZO nicht zugelassen" - nu sunt aprobate pentru drumuri publice.In plus, in functie de masina, pot aparea probleme cu computerul de bord (la masinile care monitorizeaza becurile) deoarece un xenon consuma cam 35W, pe cand un H1 ori H7 consuma 55W. Computerul va detecta diferenta si va da "bulb error" (sau echivalent, in functie de model) - majoritatea masinilor mai noi au functia asta. Sigur, se poate pune cate o rezistenta de 20W in paralel, etc.
Link spre comentariu

Am vazut mai demult pe Discovery o emisiune despre niste tipi care cumparau masini vechi si le reconditionau, apoi le vindeau. Acum este in reluare pe un alt canal.La un moment dat au reconditionat un Lexus si i-au inlocuit becurile halogen cu kitt-uri xenon asemanatoare cu cele de pe ebay.de Dupa ce au facut schimbarea au reglat farurile cu acel aparat de care pomeneam mai sus si au verificat intensitatea luminoasa sa fie in limitele admise de lege.Important este ca acei tipi faceau reconditionarile si imbunatatirile numai in limitele legii. Masinile care nu indeplineau anumite conditii erau vindute ptr circulatia in afara drumurilor publice (un Suzuki Jimny l-au vindut unui fermier sa mearga pe cimp ptr ca au facut modificari sasiului ptr al intari dar nu era conform cu legislatia-desi era OK inginereste ce facusera ei)Ideea este ca este posibila inlocuirea becurilor cu kitt-uri xenon, dar aceasta inlocuire este eficienta numai in cazul farurilor cu ”lupa”. In cazul masinilor cu faruri normale nu ajuta decit la o crestere a intensitatii luminoase, dar poate duce la o dispersie a luminii pentru ca oglinda este proiectata pentru o anumita pozitie a filamentului in far ! Asta poate da nota aia suparatoare, cind te intersectezi cu el.RAR face verificari in trafic si poate constata asta (masinile de control in trafic -alea cu nr de inmatriculare CTT- au aparat deverificat) dar au o problema de legalitatea masuratorii.Masina trebuie sa fie amplasata pe o platforma de denivelari de max 2 mm/m iar aparatul pe una cu planeitate de 1mm/m conform cu propriile lor reglementari. Imposibil pe drumurile noastre.Reglementarile europene trebuiesc adoptate de legislatiile tarilor in care se aplica. Nu toate sunt obligatorii. La noi se pare ca nu e cazul inca, si se pare ca nici la englezi (ca aia au vindut Lexus-ul cu kitt-uri de xenon pe faruri normale cu reglaj de inaltime.In rest sa fim sanatosi si sa ajungem sa ne luam masini bengoase, ca apoi sa ne gindim ce becuri smechere sa ne mai punem !

Link spre comentariu

Reglementarile europene trebuiesc adoptate de legislatiile tarilor in care se aplica. Nu toate sunt obligatorii.

Reglementarea 48 a ECE se aplica si in Romania. Acum eu nu zic sa nu va puneti kituri din alea, am spus doar cum e legea. Ce au facut tipii aia nu stiu, insa stiu sigur din discutiile pe mai multe forumuri din strainatate (argumentate cu referiri la legi, etc) ca astfel de kituri nu sunt legale daca masina nu are instalatie de spalat farurile si self-levelling.Ca alternativa, exista becuri H1/H7 despre care producatorii spun ca ar avea cu 50% pana la 90% mai mult flux luminos (Osram Nightbreaker, Philips X-treme Vision). Ce-i drept, au tot lumina galbena (cam 3000K). Pentru cei care pun mai mult pret pe aspect, exista si becuri H1/H7 care au lumina mai albastruie (imita xenonul), insa de obicei asta se obtine printr-un filtru albastru si are ca efect implicit reducerea fluxului luminos total (deci emit ceva mai putina lumina decat unele normale). Am avut din astea pe masina veche, insa in faruri cu reflector parca nu se potrivesc (depinde de gustul fiecaruia).
Link spre comentariu

Banuiala mea este ca producatorii de masini dupa ce isi pun la punct niste chestiuni tehnologice incep sa faca lobby pe linga politicieni ca sa introduca anumite reglementari.Ceea ca ma face sa gindesc asa, este faptul ca, luminile de intilnire au devenit obligatorii in Europa din vest spre est, treptat, si totodata unii mari producatori au inceput sa scoata pe piata masini dotate cu led-uri superluminoase(sau chiar faruri) care se aprind automat la punerea contactului si nu ai de unde sa le stingi! (noile modele de Passat si Audi). Cred ca mai devreme sau mai tirziu vor aparea si in RO reglementari foarte clare (obligatorii) privind aceste tipuri de lampi.

Link spre comentariu

Banuiala mea este ca producatorii de masini dupa ce isi pun la punct niste chestiuni tehnologice incep sa faca lobby pe linga politicieni ca sa introduca anumite reglementari.Ceea ca ma face sa gindesc asa, este faptul ca, luminile de intilnire au devenit obligatorii in Europa din vest spre est, treptat, si totodata unii mari producatori au inceput sa scoata pe piata masini dotate cu led-uri superluminoase(sau chiar faruri) care se aprind automat la punerea contactului si nu ai de unde sa le stingi! (noile modele de Passat si Audi). Cred ca mai devreme sau mai tirziu vor aparea si in RO reglementari foarte clare (obligatorii) privind aceste tipuri de lampi.

Da, se cheama Daytime Running Light si e deja obligatoriu pentru toate masinile noi.
European Union Directive 2008/89/EC requires all passenger cars and small delivery vans first sold on or after 7 February 2011 in the EU to come equipped with daytime running lights.[12] The mandate will extend to trucks and buses in August 2012.[13] The EU Directive requires that the DRL function must be produced by functionally specific lamps meeting the requirements of ECE Regulation 87 and mounted to the vehicle in accord with ECE Regulation 48.
Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
Link spre comentariu

Pai, Logan-urile si Duster-urile care ies acum din fabrica nu au acest sistem! Si se vind si in inima comunitatii (Germania, Franta) si nu au acest sistem. Si mai sunt inca o gramada de brand-uri. Ceva ne scapa in legatura cu acesta reglementare.

Link spre comentariu

Pai, Logan-urile si Duster-urile care ies acum din fabrica nu au acest sistem! Si se vind si in inima comunitatii (Germania, Franta) si nu au acest sistem. Si mai sunt inca o gramada de brand-uri. Ceva ne scapa in legatura cu acesta reglementare.

Nu stiu, ca n-am vazut vreunul. Nu e obligatoriu insa ca DRL-urile sa fie cu leduri, pot fi si becuri obisnuite, iar toate masinile noi pe care le-am vazut au DRL (multe din ele cu becuri obisnuite).
Link spre comentariu

Lasă-le dracu' de xenoane, am văzut tîmpiţi care şi-ar pune şi-n semnalizări. Legi... Cîţi dobitoci care-şi ţin farurile spre cer n-aţi întîlnit? Cîte taxiuri şi tiruri cu farul stînga ridicat ca să te lumineze fix în meclă? Legile lu' dracu', pe care nu le aplică nimeni.

Link spre comentariu

Asta este. Pana nu le da nimeni peste bot nu scapi de bizoni.Si daca stai cu unu de vorba si ii spui ce crezi ca iti raspunde?"Asa vad mai bine domnule"In felul asta eu aprind faza lunga ca vad si mai bine!Vezi ca in directiva aia spune ca masinile care s-au vandut prima data dupa 7 Feb 2011. Loganu si Dusterul au aparut mai devreme, deci nu li se aplica norma.Eu asa interpretez.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări